Airbagvest
-
- Motorloos
- Berichten: 7378
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
- Locatie: NL
Airbagvest
Nieuws van de ANWB:
Bering introduceert Airbagvest
Het Franse Bering is er uit: een airbag voor de motorrijder wordt het helemaal.
Nog dit jaar wil Bering dat Franse motorrijders hun airbagvest kunnen kopen. De rest van Europa volgt dan ergens in 2011.
Het vest maakt gebruik van hi-tech wireless sensoren, die in contact staan met sensoren op de motor. Bij een botsing, maar ook bij een plotselinge, hevige afremming, krijgt de airbag in het vest het sein dat ie zich moet opblazen. Dat gaat vliegensvlug.
Het vest weegt 1,25 kilo en blaast zich op binnen 0,08 seconden. Onderhoud is beperkt tot het zo nu en dan vervangen van een batterij van €20 tot €30,-.
<object width="640" height="390"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/4ucwuxpOWn0&re ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowScriptAccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/4ucwuxpOWn0&re ... &version=3" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="640" height="390"></embed></object>
Bering introduceert Airbagvest
Het Franse Bering is er uit: een airbag voor de motorrijder wordt het helemaal.
Nog dit jaar wil Bering dat Franse motorrijders hun airbagvest kunnen kopen. De rest van Europa volgt dan ergens in 2011.
Het vest maakt gebruik van hi-tech wireless sensoren, die in contact staan met sensoren op de motor. Bij een botsing, maar ook bij een plotselinge, hevige afremming, krijgt de airbag in het vest het sein dat ie zich moet opblazen. Dat gaat vliegensvlug.
Het vest weegt 1,25 kilo en blaast zich op binnen 0,08 seconden. Onderhoud is beperkt tot het zo nu en dan vervangen van een batterij van €20 tot €30,-.
<object width="640" height="390"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/4ucwuxpOWn0&re ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowScriptAccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/4ucwuxpOWn0&re ... &version=3" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="640" height="390"></embed></object>
Groetjes,
Ed
Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt
Ed
Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt

- Koen
- Honda Goldwing
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28
't Was een kwestie van tijd voordat er een bedrijf zou zijn wat een draadloze variant zou bouwen. Met kabeltje zijn er al verschillende (zie hieronder), ben wel erg benieuwd wat zo'n jack gaat kosten...
<object width="640" height="390"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/OTXEZKEK9x8&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowScriptAccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/OTXEZKEK9x8&hl ... &version=3" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="640" height="390"></embed></object>
(Amerikaans bedrijf, erg langdradig filmpje.) Bovendien opvallend: in het filmpje gaat men ervan uit dat je aan een helm en dat (mouwloze) vest voldoende hebt als bescherming...
Of deze, ook daar zit de bevestiging die het jack activeert aan de motor vast:<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/FcTv6N5ppEU?fs ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/FcTv6N5ppEU?fs=1&hl=nl_NL" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>
Deze fabrikant vond het zonde om voor de test van het jack een motor en/of auto te beschadigen, dan maar een "sterk staaltje" acteer- en camerawerk erin gooien:
<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/TX_YIr5CkDM?fs ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/TX_YIr5CkDM?fs=1&hl=nl_NL" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>
Sta je netjes op tijd stil, val je alsnog van je motor
<object width="640" height="390"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/OTXEZKEK9x8&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowScriptAccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/OTXEZKEK9x8&hl ... &version=3" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="640" height="390"></embed></object>
(Amerikaans bedrijf, erg langdradig filmpje.) Bovendien opvallend: in het filmpje gaat men ervan uit dat je aan een helm en dat (mouwloze) vest voldoende hebt als bescherming...
Of deze, ook daar zit de bevestiging die het jack activeert aan de motor vast:<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/FcTv6N5ppEU?fs ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/FcTv6N5ppEU?fs=1&hl=nl_NL" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>
Deze fabrikant vond het zonde om voor de test van het jack een motor en/of auto te beschadigen, dan maar een "sterk staaltje" acteer- en camerawerk erin gooien:

<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/TX_YIr5CkDM?fs ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/TX_YIr5CkDM?fs=1&hl=nl_NL" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>
Sta je netjes op tijd stil, val je alsnog van je motor

Laatst gewijzigd door Koen op 24 nov 2010, 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz! Koen




Je zal testrijder zijn bij Bering... ik zou mijn eigen remmen moeten saboteren want vrijwillig met die snelheid tegen een auto rijden???
1e filmpje CaveyH; Op 1:05 loopt die vent tegen zijn eigen motor aan... Ja als je dusdanig motorisch gestoord bent heb je zeker zo'n vest nodig.
Hoe zou die tests gaan als je een windscherm hebt?
1e filmpje CaveyH; Op 1:05 loopt die vent tegen zijn eigen motor aan... Ja als je dusdanig motorisch gestoord bent heb je zeker zo'n vest nodig.
Hoe zou die tests gaan als je een windscherm hebt?
Laatst gewijzigd door Gustaf Larson op 24 nov 2010, 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
- Koen
- Honda Goldwing
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28
Hij loopt niet tegen z'n motor aan, hij laat zien dat ie vast zit aan de motor door weg te lopen tot de kabel wordt aangetrokken en het vest wordt geactiveerd.Gustaf Larson schreef:1e filmpje CaveyH; Op 1:05 loopt die vent tegen zijn eigen motor aan... Ja als je dusdanig motorisch gestoord bent heb je zeker zo'n vest nodig.
Maar het ziet er wel heel stom uit inderdaad, verderop (bij 2:08 ) doen ze het nog 's met z'n drieën tegelijk en ik moest ff 2x kijken voor ik doorhad wat ze nou aan het doen waren

Laatst gewijzigd door Koen op 24 nov 2010, 09:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Grtz! Koen




Re: Airbagvest
En nu maar hopen dat die communicatie tussen de sensoren monkey proof is. Je zal toch rijden en door een signaalstoring ploft je vest...EdVissers schreef:Het vest maakt gebruik van hi-tech wireless sensoren, die in contact staan met sensoren op de motor.
Bij een botsing, maar ook bij een plotselinge, hevige afremming, krijgt de airbag in het vest het sein dat ie zich moet opblazen.
Dat gaat vliegensvlug.

- Koen
- Honda Goldwing
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28
Re: Airbagvest
Of je komt thuis, stapt van je motor af en voordat je twee stappen gedaan hebt... PLOF!BertG schreef:En nu maar hopen dat die communicatie tussen de sensoren monkey proof is. Je zal toch rijden en door een signaalstoring ploft je vest...EdVissers schreef:Het vest maakt gebruik van hi-tech wireless sensoren, die in contact staan met sensoren op de motor.
Bij een botsing, maar ook bij een plotselinge, hevige afremming, krijgt de airbag in het vest het sein dat ie zich moet opblazen.
Dat gaat vliegensvlug.

Een plotseling vertraging of loskomen van de motor zal nog wel goed worden geregistreerd door de sensoren, maar wat als je op de snelweg een "schuiver" maakt waarbij je in eerste instantie nog met dezelfde snelheid als je motor over het wegdek schuift, soms ook nog relatief dichtbij (onder?) je motor. Herkent de sensor zoiets als een val en activeert ie dan het systeem?
Grtz! Koen




De sensor op de motor zal G-krachten en positie t.o.v waterpas o.i.d. signaleren denk ik,
en de afstand tussen sensor op de motor en sensor van het vest.
Als deze laatste afstand ineens extreem groter wordt mag je er van uitgaan dat het geen vrijwillig afstappen betreft
(zelfs niet op de manier zoals Ed afstapt).
en de afstand tussen sensor op de motor en sensor van het vest.
Als deze laatste afstand ineens extreem groter wordt mag je er van uitgaan dat het geen vrijwillig afstappen betreft
(zelfs niet op de manier zoals Ed afstapt).
- Koen
- Honda Goldwing
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28
Hi hi, zie het al helemaal voor me: "Met een sierlijke zwaai belandt Ed naast z'n Grote Witte en POEF ineens een stuk in z'n kraagBertG schreef:Als deze laatste afstand ineens extreem groter wordt mag je er van uitgaan dat het geen vrijwillig afstappen betreft
(zelfs niet op de manier zoals Ed afstapt).

Grtz! Koen




Allemaal stom en overbodig gedoe.
Ik vraag me nog steeds af wat in dat Amerikaans (veel te lange filmpje) die coureurs doen. Deze mensen vallen al jaren van hun motor en als ze kunnen glijden mankeren ze eigenlijk nooit iets.
Want dat is het punt, je moet de ruimte hebben om tot stilstand te komen. Als je te snel wordt afgeremd door een paaltje of boom breek je ledematen.
En daar helpt geen opblaasvestje tegen.
Airbags horen in auto's thuis. Daar zitten de personen op een duidelijk vastgestelde plaats. Ze zitten vast met een gordel en als er een heftige reactie komt (aanrijding) blazen die zakken zich op en beschermen de inzittenden.
Als motorrijder kan je op heel veel manieren aangereden worden (voor, achter, links en rechts) maar ook nog allerlei tussenliggende richtingen.
Al deze manieren geven een verschillende impact en verschillende manieren om van je motor af te komen.
Een opblaasvest lijkt leuk, maar ik ben bang dat het weinig zal helpen.
Ik heb er in iedergeval geen cent voor over.
Ik vraag me nog steeds af wat in dat Amerikaans (veel te lange filmpje) die coureurs doen. Deze mensen vallen al jaren van hun motor en als ze kunnen glijden mankeren ze eigenlijk nooit iets.
Want dat is het punt, je moet de ruimte hebben om tot stilstand te komen. Als je te snel wordt afgeremd door een paaltje of boom breek je ledematen.
En daar helpt geen opblaasvestje tegen.
Airbags horen in auto's thuis. Daar zitten de personen op een duidelijk vastgestelde plaats. Ze zitten vast met een gordel en als er een heftige reactie komt (aanrijding) blazen die zakken zich op en beschermen de inzittenden.
Als motorrijder kan je op heel veel manieren aangereden worden (voor, achter, links en rechts) maar ook nog allerlei tussenliggende richtingen.
Al deze manieren geven een verschillende impact en verschillende manieren om van je motor af te komen.
Een opblaasvest lijkt leuk, maar ik ben bang dat het weinig zal helpen.
Ik heb er in iedergeval geen cent voor over.