Mijn Deauville

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
edjekadetje

Bericht door edjekadetje »

Gisteren gebeld door de rechtsbijstand. Zal een moeilijk verhaal worden. Er is nl geen dader (wettelijk) en de schade kan dan ook op niemand verhaald worden. Dan is er het waarborgfonds. Deze hebben een schadeformulier nodig en een aangifte. Aangifte? waarvoor dan?
Vanmorgen naar de politie voor aangifte. Reactie van de politie: Aangifte? tegen wie? heeft de bestuurder van het busje gezien dat u door zijn toedoen gevallen bent? Als hij niets gezien heeft, wat natuurlijk kan, en het busje ook door niemand is geraakt is hij ook niet doorgereden na een aanrijding. :(
Het enige wat ik heb is een getuige. Met hem ga ik allees op papier zetten en opsturen. Afwachten dus maar weer.

Groet Edwin

Bij the weg, mijn nieuwe deauville rijd super. Lekker zuinig, 1 op 23.
Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Bericht door Stephan »

Succes Edwin. We blijven het verhaal volgen en hopen op een goede afloop. Maar zo te lezen gaat dit een lange bureaucratische weg worden.
Leef en geniet nu, want het leven is geen generale repetitie. ;)
edjekadetje

Nu even iets leuks, de nieuwe deauville rijdt als een zonnetje. Verbruikvan bijna 1 op 23 en starten lopen. Ik heb diverse onderdelen van mijn oude deauville overgezet op de nieuwe.
Mijn schuurtje is intussen ook aardig vol met onderdelen. Morgen weer even verder hobbyen.

Groet Edwin
Hans V.

Bericht door Hans V. »

Hey Edwin, zit er bij die onderdelen ook nog een zwart kunststof deksel van het linker opbergvak van de 650?
edjekadetje

Heb ik nog :lol:
Hans V.

Bericht door Hans V. »

Ben ik wel in geïnteresseerd, omdat ik de 12V aansluiting wil gaan verplaatsen. Het gaat dus alleen om de afdekplaat, en niet om het opbergvak zelf. (Als die twee delen tenminste te scheiden zijn...)
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Dat zijn ze volgens mij, na demontage van het opbergvak kun je de twee schroefjes die het klepje met het vak verbinden loshalen en het klepje vervangen. Ben hier achter gekomen toen we deze onderdelen demonteerden voor montage van de handvatverwarming.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Hans V.

Bericht door Hans V. »

Thanx Koen, voor de informatie! :)
edjekadetje

Ze zijn te scheiden, stuur maar een PB

Edwin
Softy

Bericht door Softy »

CaveyH schreef:Dat zijn ze volgens mij, na demontage van het opbergvak kun je de twee schroefjes die het klepje met het vak verbinden loshalen en het klepje vervangen. Ben hier achter gekomen toen we deze onderdelen demonteerden voor montage van de handvatverwarming.
inderdaad :P
BertG

Bericht door BertG »

edjekadetje schreef:...Vanmorgen naar de politie voor aangifte.
Reactie van de politie: Aangifte? tegen wie? heeft de bestuurder van het busje gezien dat u door zijn toedoen gevallen bent?
Als hij niets gezien heeft, wat natuurlijk kan, en het busje ook door niemand is geraakt is hij ook niet doorgereden na een aanrijding. :(
Even filteren wat hier staat:
1. Aangifte? tegen wie?
2. Als hij niets gezien heeft, wat natuurlijk kan,
3. en het busje is door niemand geraakt dan is hij niet doorgereden aan een aanrijding

Reacties op
1. "Aangifte? tegen wie?"
Tegen de onbekend dader. Daar is niets vreemds aan.
Menige aangifte wordt gedaan tegen een onbekend gebleven dader.
Denk aan: diefstal, vernieling, inbraak. Doel van de aangifte is vaak om de onbekend gebleven dader op te sporen.
Een ander deel is om een bekende dader te bestraffen of schade op hem/haar te verhalen.
Lees hier de Aanwijzing V.P.O. en dan met name punt 1.5.
V.P.O. staat voor Verlaten Plaats na Ongeval, in de volksmond: doorrijden na aanrijding.
Doorrijden en aanrijding zijn beide misplaatste begrippen. Het betreft niet alleen de bestuurder en/of rijdende zaken en niet alleen aanrijdingen. Hierover later meer.

2. "Als hij niets gezien heeft…"
Zien (alleen) is niet het argument!
Het gaat om betrokken zijn. En dat verlangt iets meer om je te onttrekken dan het argument "ik heb niets gezien".
Hij kan op zijn 10 vingers natellen dat zijn handelen consquenties heeft gehad voor het overige verkeer.

Of hij iets gemerkt heeft of niet weten we met zijn allen (dus ook de politie) niet. Om dat te weten moet de bestuurder worden verhoord.
Om te komen tot zo'n (verdachte)verhoor moet er een aangifte zijn.
Want een aangifte is formeel een verzoek om een onderzoek te starten.

Als ik je verhaal lees is dat bijna onmogelijk dat de bestuurder van de bus niet gemerkt heeft dat hij het verkeer ernstig in gevaar heeft gebracht waardoor er mogelijk een verkeersongeluk door zijn toedoen heeft plaatsgevonden.
Want als je zo dwars over de weg rijdt in de ochtendspits/-file dan moet dat haast wel gevolgen gehad hebben voor het overige verkeer.

3. "en het busje is door niemand geraakt dan is hij niet doorgereden aan een aanrijding"
Je hoeft niet iemand geraakt te hebben om betrokkene te zijn bij een verkeersongeluk.
Formeel spreekt de wet namelijk niet van een aanrijding maar van een verkeersongeluk.

PUNT 1 en 2 ZIJN DUS GEEN REDEN OM GEEN AANGIFTE OP TE NEMEN

Dus er dient aangifte opgenomen te worden, en dan...
Na de aangifte komt de zaak op de stapel en wordt de zaak gewogen zoals dat heet om te zien of voldoende er opsporingsindicatie is.
Dan wordt een beslissing genomen en die beslissing wordt schriftelijk aan jou meegedeeld.
Tegen die beslissing kun je zelfs in bezwaar gaan, dan volgt er opnieuw een oordeel. In je bezwaar kun je bevoorbeeld aangeven wat er wèl gedaan had kunnen worden.
Zelfs als dat door het afwijzen en het verstrijken van de tijd niet meer mogelijk is (denk aan opvragen camarabeelden bij Rijkswaterstaat of tankstations).
Je kunt zelfs trachten daardoor de politie aansprakelijk te stellen voor een deel van de geleden schade omdat zij een verkeerde beslissing namen.

Hoe dan ook: de aangifte hoort eerst opgenomen te worden alvorens tot een officiële weging te komen dat bepaalt of er een vervolgonderzoek komt.
De weging betreft de opgenomen aangifte en niet mondelinge voorinformatie aan de balie of uit een gesprek.
De officiële weging vindt dan ook niet plaats aan de (aangifte)balie maar door de persoon of afdeling die is aangesteld om de opgenomen aangiftes te wegen.

Het feit dat er mogelijk geen ‘muziek’ in de zaak zit en er geen vervolgonderzoek komt ontneemt je niet het recht tot het doen van aangifte.
Voorbeeld: Als ik aangifte doe van een woninginbraak kan ik ook niet vertellen wie de dader/verdachte is. Is dat een reden om maar geen aangifte meer te doen?

Denk maar aan de verplichting die de verzekering vaak stelt dat je aangifte moet doen alvorens voor uitbetaling in aanmerking te komen.
Of om in aanmerking te komen voor een uitbetaling van het waarborgfonds:
Ik heb schade door de schuld van een onbekend gebleven veroorzaker. Moet ik aangifte doen bij de politie en zo ja, hoe snel?
Om voor schadevergoeding door het Waarborgfonds in aanmerking te komen moet in ieder geval tijdig iets zijn ondernomen om de identiteit van de veroorzaker te achterhalen.
Aangifte bij de politie is één van de mogelijkheden.
Het is dus verstandig om als u aangifte doet bij de politie dit zo snel mogelijk te doen.
De termijn waarbinnen actie moet zijn ondernomen verschilt afhankelijk van de exacte feiten en omstandigheden, maar in alle gevallen geldt dat als pas na 14 dagen actie wordt ondernomen de schade niet zal worden vergoed.
Politieaangifte doen is mogelijk via het internet (http://www.politie.nl/aangifte) of door contact op te nemen met de politie onder het nummer 0900-8844.
Bron: Site Waarborgfonds

Een getuigeverklaring bij je claim aan het waarborgfonds voegen is een pré!

De politie is hoe dan ook verplicht de aangifte op te nemen.
Die verplichting is er natuurlijk alleen als het een echt strafbaar feit betreft en dat doet het hier: overtreding artikel 7 WVW1994.

Verlaten plaats ongeval (artikel 7 Wegenverkeerswet 1994) is geen overtreding maar een MISDRIJF.

Zie hier en hier
Artikel 7 WVW1994 meldt:
1.Het is degene die bij een verkeersongeval is betrokken of door wiens gedraging een verkeersongeval is veroorzaakt, verboden de plaats van het ongeval te verlaten indien:
a. bij dat ongeval, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander is gedood dan wel letsel of schade aan een ander is toegebracht;
b. daardoor, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander aan wie bij dat ongeval letsel is toegebracht, in hulpeloze toestand wordt achtergelaten.
2.Het eerste lid, aanhef en onderdeel a, is niet van toepassing op degene die op de plaats van het ongeval behoorlijk de gelegenheid heeft geboden tot vaststelling van zijn identiteit en, voor zover hij een motorrijtuig bestuurde, tevens van de identiteit van dat motorrijtuig.
Je pleegt al dit misdrijf door je identiteit of die van je voertuig niet kenbaar te maken na een ongeval. Betrokken zijn beperkt zich niet alleen tot de bestuurder en/of tot de veroorzaker. Het zegt dus niets over de schuldvraag.
En dus geldt artikel 7 WVW1994 in jouw geval dus ook voor de Peugeotbestuurder, hij was ook betrokken. Hij is tevens getuige in deze zaak. Hij heeft vast ook dingen gezien of gehoord.

Je mag toch aannemen dat in de ochtendspits zo'n manouvre uithalen als bestuurder van de bestelauto dat het zeer wel mogelijk leidt tot een ongeval, letsel of schade.

Al is het maar schade aan derden zoals de berm (reflectorpaaltjes/hectometerpaaltjes/verkeersborden/troep op het wegdek), dan moet je je melden bij de politie of wegbeheerder als veroorzaker van de schade.

Tegenwoordig denkt men echter dat zaken op de openbare weg van iedereen zijn en dus van niemand in het bijzonder. Maar dat is natuurlijk niet zo.
En bij schade aan de weg(markering), lantaarnpalen, etc. moet je dit ook gewoon melden bij de politie als veroorzaker zodat de eigenaar ervan in kennis kan worden gesteld!
Voorts heb je als betrokkene door wiens gedraging een (mogelijk) verkeersongeval is veroorzaakt ook een bepaalde verantwoording om te zien of je iemand benadeeld hebt c.q. in hulpeloze toestand hebt achtergelaten.

Artikel 165 WVW1994
Misschien wordt er na onderzoek wel een bedrijfsnaam (logo op de bus ipv volledig kenteken) bekend en komt men zo bij de firma en daarna bij de bestuurder uit.
De kentekenhouder (bij een bedrijf meestal een rechtspersoon of leasemaatschappij) kan verplicht worden om gegevens van de feitenlijke bestuurder bekend te maken.
Rechtspersonen kennen een directeur of zakelijk verantwoordelijke die hiervoor aan te spreken is.
Zie artikel 165 WVW1994

Ten slotte
Ik hoop dat je een naam hebt van degene die jouw vertelde dat aangifte nutteloos was.
Anders zou ik via dezelfde weg nogmaals dezelfde melding doen en kijken wat men je dan adviseert.
Let wel: niet naar de bekende weg vragen maar 'domme burger' spelen en de stellen dat je aangifte wilt doen en niet weet hoe.
Krijg je wederom het verkeerde antwoord zou ik alsnog deze persoon zijn/haar naam vragen en dit gebruiken in je verhaal naar
het Waarborgfonds voor als die overschrijding van de 14 dagen belangrijk blijken te zijn!

Succes!
Laatst gewijzigd door BertG op 03 apr 2011, 20:51, 2 keer totaal gewijzigd.
BertG

Bericht door BertG »

Schop omhoog (tekst op 2 april 2011 grotendeels geredigeerd)
edjekadetje

Re: Mijn Deauville

Vandaag maar eens de getuige gebeld waar de papieren blijven. Hij gaf aan in de kost gezeten te hebben omdat ie aan de studie was :cry: , Hij beloofde dat het komende weekend de post binnen zou zijn.

Overigens rijdt mijn huidige deauville als een zonnetje. 1 op 23 is geen uitzondering en ben dan ook reuze blij met deze machine. Rij bijna dageljiks naar Amsterdam heen en weer en moet alleen erg opletten als ik tussen de file doorrijd ivm de verbrede spiegels. Alles went........... :lol:
edjekadetje

Zo, de motor is bijna uit elkaar. Alleen de wielen er nog af en dan kan hij naar de oud ijzerboer.
De banden zijn namelijk nog zeer goed en die gaan net als vele onderdelen de schuur in.
Best wel Cool, zo'n naked bike :l

Afbeelding
Afbeelding

De verzekering heb ik opgegeven. De getuige laat het na herhaaldelijk bellen afweten :(
Hans van D
Motorloos

Bericht door Hans van D »

Een paar trappers erop en je kunt fietsen. Je ziet tegenwoordig wel vreemde fietsen rijden.
Overigens, Ed, moet je het stuur er niet nog afhalen?

Jammer trouwens dat die getuige niet meewerkt. Weet je niet waar die woont? kan je misschien even langs gaan?
Groeten,
Hans

Ik reed op een groene NT650V van 2002.
edjekadetje

Ja, het stuur heb ik er net afgehaald en is vervangen door een mountainbike stuur.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Duiffie schreef:Jammer trouwens dat die getuige niet meewerkt. Weet je niet waar die woont? kan je misschien even langs gaan?
Ja, of wij met z'n allen, maakt vast nóg meer indruk ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Hans van D
Motorloos

Bericht door Hans van D »

Daar dacht ik aan, maar ik wou het eigenlijk niet zeggen. Ben eigenlijk ook te klein om te imponeren. :roll: :cf1
Groeten,
Hans

Ik reed op een groene NT650V van 2002.
Hans V.

Bericht door Hans V. »

Ga maar achter Koen staan... ;)
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Zou 't helpen Hans? :wn1
AfbeeldingAfbeelding
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Eigenlijk geen eens een slecht plan om van het frame een trapfiets te maken. Je weet in ieder geval dat je zithouding goed is en dat de remmen ruim voldoende aankunnen. ;) Afschuinen in de bochten zal ook geen probleem zijn.
*schiet ineens een goed idee binnen* Als oefenfiets voor de mensen die AVB moeten doen! Kunnen ze gelijk het effect van afschuinen leren!
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
edjekadetje

Helaas word het geen fiets. ik heb hem achter in de auto gegooit en naar de oud ijzerboer gebracht.
Toch nog 10 euro voor gevangen. :apl

Afgelopen week naar Zaltbommel gereden. 260 KM heen en weer. De laatste 10 KM waren niet echt prettig voor mijn bilpartij maar lekker gereden. De motor deed het zoals altijd weer perfect en met 1 op 23 weer heerlijk zuinig.
Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Bericht door Stephan »

Ed, hoe gaat dat nou eigenlijk in z'n werk? Jij levert jouw frame (met framenummer en papieren) in bij een ijzerboer. Jij krijgt een vrijwaringsbewijs en zij zorgen voor de vernietiging van het frame en de afhandeling van de administratie met het RDW. Zoiets?
Leef en geniet nu, want het leven is geen generale repetitie. ;)
edjekadetje

Nee, toen ik wist dat de motor nooit meer op de weg zou komen heb ik het wrak in de tuin gezet en de papieren opgestuurd naar de RDW met de vermelding dat deze motor voor onderdelen gebruikt gaat worden.

De RDW stuurde mij vervolgens een document dat deze motor geregistreerd staat als gedemonteerd.

Het frame heb ik bij de ijzerboer op de weegschaal gezet en daat kreeg ik dan mijn 10 euro voor.
Het framenummer bestaat officieel dus ook niet meer en papieren zijn bij de RDW vernietigt. De kentekenplaat moest ik vernietigen maar deze hangt in mijn schuur SSSSST. :en1
edjekadetje

Leermoment van vandaag :wn1
Vandaag mijn vloekmomentje gehad. mijn deauville wqilde niet starten. Ik zet het contact aan en het groene lampje van de HISS gaat niet branden. :? Ik proberen te startten, niets. contact aan en uit (wel 10X) maar het lampje en dus ook de motor gaf geen reactie.
Toch maar de anwb bellen. Binnen 15 min. ter plaatse (hulde). ook deze wist het in eerste instantie niet. Zekeringen nagekeken, geprobeerd met een grote schroevendraaier aan de zijkant te starten maar nog niets.
Hij draaide wel rond maar wilde gewoon niet aanslaan. Toen hij even rond ging bellen kwam hij op het volgende. 1 of andere pannenkoek had de rode noodknop ingedrukt :oops:
Leermomentje..........................?
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Ed, bekend fenomeen. Je laat nieuwe banden bij de garage erop monteren en je probeert weg te rijden. Je maakt contact en wil em starten, doet et niet... Komt de desbetreffende greasemonkey (garageambtenaar) naar je toe om je dodemansknop om te zetten. Dan voel je je even dom... :$
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Ed Vissers
Motorloos

Bericht door Ed Vissers »

Dit schreef Bert in dit onderwerp op 25 april:
BertG schreef:Nu maar hopen dat je houderschapsbelasting moet gaan betalen voor je schuur.
Dan wordt de schuur duur.
Of zoals Najib Amhali zei: "de h*er is doer".

http://www.youtube.com/watch?v=qrVZaFrsKqU (wat gaat er mis met de youtube knop/koppeling???)
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
edjekadetje

aangezien het vandaag te heet is om iets te doen vond ik het wel een mooie dag om de handvatverwarming een op mijn deauville te monteren. Deze handvatten komen van mijn oude deauf af en deden het daar perfect.
Op de nieuwe gemonteerd, getest en ..........helaas. Alleen de linkerkant word warm. De rechter doet niets of heel weinig. De kabels nagekeken en alles lijkt goed te zitten. iemand enig idee hoe dit komt?
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Ik heb begrepen dat de bekabeling in de handgrepen nogal "gevoelig" is voor draadbreuk. Als je de handgrepen van je vorige Deauf hebt gehaald kan daarbij de aansluiting van de kabel naar de handgreep zijn beschadigd waardoor het handvat niet meer warm wordt. Dit was bij mijn vorige set ook het geval, de linker werd wel warm (als de stroom er rechtstreeks werd opgezet en niet via het defecte schakelkastje), de rechter deed niets...

Of het te herstellen is weet ik niet, ik heb ervoor gekozen voor een kleine vier tientjes een nieuwe set te kopen.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
edjekadetje

Moet ik toch alles maar een keer doormeten en kijken waar de fout zit.
Heeft er iemand een idee of je ook de onderdelen los kan krijgen van een daytona hanvatverwarming?
Als nou het schakelkastje of het rechter handvat defect is..... kan ik misschien een onderdeel scoren.
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”