Motorrad fahren -- gut und sicher
Motorrad fahren -- gut und sicher
Geert heeft hem misschien al gezien op een ander forum
Laatst gewijzigd door stxrider op 20 nov 2011, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marcel
- Honda NT700VA
- Berichten: 14358
- Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
- Locatie: Oegstgeest (NL)
- Contacteer:
Re: 15-Minuten-Trailer: Motorrad fahren -- gut und sicher
Verhelderend fimlpje. Aanrader.
Vooral duidelijk zijn de grafische weergaves bij het remmen en de bochtentechniek.
Nu weet ik (weer) hoe ik een haarspeldbocht moet nemen.
Je staat er niet bij stil maar als motorrijder kan je vanuit het gezichtspunt van een automobilist die je weg kruist, geheel achter een boom verdwijnen. De automobilist ziet je dus gewoon niet.
Zelf heb ik dat wel vaker gehad met fietsers. Die verdwijnen dan geheel achter je raam/deurstijlvan je auto.
Vooral duidelijk zijn de grafische weergaves bij het remmen en de bochtentechniek.
Nu weet ik (weer) hoe ik een haarspeldbocht moet nemen.
Je staat er niet bij stil maar als motorrijder kan je vanuit het gezichtspunt van een automobilist die je weg kruist, geheel achter een boom verdwijnen. De automobilist ziet je dus gewoon niet.
Zelf heb ik dat wel vaker gehad met fietsers. Die verdwijnen dan geheel achter je raam/deurstijlvan je auto.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
- Geert
- Honda CBF600S
- Berichten: 3408
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 21:44
- Locatie: Hoorn (NL)
Re: 15-Minuten-Trailer: Motorrad fahren -- gut und sicher
@Arno
Ik zat het filmpje net te bekijken, leuk en informatief.
Je was me te snel af met het plaatsen van de link hier.
Ik zat het filmpje net te bekijken, leuk en informatief.
Je was me te snel af met het plaatsen van de link hier.

Groetjes
Geert
& Marian
Geert


- Hans van D
- Motorloos
- Berichten: 828
- Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:03
- Locatie: Leiden (ZH)
Re: 15-Minuten-Trailer: Motorrad fahren -- gut und sicher
Heel leerzaam. Herhaling blijft bij alles wat je hebt geleerd, belangrijk
Groeten,
Hans
Ik reed op een groene NT650V van 2002.
Hans
Ik reed op een groene NT650V van 2002.
- Koen
- Honda Goldwing
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28
Re: 15-Minuten-Trailer: Motorrad fahren -- gut und sicher
Wat ik in het filmpje mistte was dit:
De juiste manier om in te halen.
Want: Hoe dichter je op je voorganger rijdt hoe beperkter je zicht naar voren wordt (zie plaatje).

De bestuurder van de voorste GELE auto ziet alleen het donkerblauwe en rode gebied.
Als deze bestuurder zich laat terugzakken tot op de positie van de achterste GELE auto dan ziet hij het lichtblauwe en donkerblauwe gebied.
Het enige wat de bestuurder van de achterste GELE auto NIET ziet is het rode vlakje.
Omgekeerd geldt het zelfde voor het tegemoetkomende verkeer: Meer afstand maakt dat je eerder gezien wordt.
Dan nog iets wat ik veel mensen verkeerd zie doen bij inhalen.
1. Zoals hierboven al aangehaald: houd veel afstand tot je voorligger, des te meer zicht heb je op de rijbaan voor het tegemoetkomende verkeer.
Maar véél belangrijker:
2. Schakel terug! Dit is bijna altijd mogelijk want je voorganger ga je niet voor niets inhalen en de hoogste versnelling is niet om te versnellen maar om te besparen.
3. Ga accelereren en ga daarbij bijna meteen al op de andere weghelft rijden en accelereer daar verder.
En niet: voldoende afstand bewaren, accelereren op je eigen weghelft naar de kont van je voorligger en dan hoekend om je voorligger sturen!
En ook niet: onvoldoende afstand bewaren, hoekend naar de andere weghelft en dan daar pas accelereren!
Op de goede manier:
1. Heb je maximaal èn vrij zicht op tegenliggers (en het verloop van de weg vóór je voorligger).
2. Tegenliggers en je voorligger hebben maximaal zicht op jou.
3. Je voorligger ziet jou beter in zijn zijspiegels mocht hij zijn voorligger in gaan halen. En hij begrijpt meteen wat jouw bedoeling is op de andere weghelft!
4. Jouw tijd náást de auto die je aan het inhalen bent is minimaal omdat je hem op maximale snelheid (wat die ook moge zijn) passeert
Op maximale snelheid is immers sneller dan nog accelereren.
5. Mocht je om welke reden ook je inhaalpoging moeten afbreken kun je tot het allerlaatste moment remmen en weer terugsturen achter je voorligger.
Uitleg
Hoe dichter je op je voorganger zit als je gaat starten met je inhaalpoging:
1. Des te minder zicht heb je op tegenliggers (en het verloop van de weg).
2. Tegenliggers die jij niet hebt gezien zien jou ook niet.
3. Het zou kunnen dat je tegelijk met je voorligger naar de andere weghelft stuurt om te gaan inhalen.
Of erger: jij zit net naast je voorganger en bent aan het accelereren terwijl hij hetzelfde wil gaan doen!
4. Je rijdt langer (immers nog accelererend) op de andere weghelft, terwijl 'de weg terug' (naast je) is geblokkeerd.
5. Mocht je om welke reden ook je inhaalpoging moeten afbreken bevindt je je direct al naast je voorligger.
---Die kans is groot want
---1. je begon in een positie met weinig uitzicht,
---2. met een lage snelheid,
---3. en bevond je bijna direct na de start van je actie naast je voorligger zodat je niet meteen terug kon naar je eigen weghelft.
6. Denk er eens aan wat er gebeurd als je achterligger meteen met je mee gaat als je gaat inhalen op de verkeerde manier.
---1. Jij had slecht zicht en moet je actie afbreken omdat er een tegenligger aankomt.
---2. Remmen? Er rijdt een accelererende auto achter je!
---3. Terugsturen? Je zit direct na het begin van je inhaalactie naast je eerdere voorligger!
Dus de kans is groot op een aanrijding met:
---1. Een mede-inhaler.
---2. Je eerdere voorligger die naast je rijdt.
---3. De tegemoetkomende auto.
Als je het op de goede manier doet (vroeg op de rijbaan voor tegemoetkomend verkeer sturen) is wat onwennig, absoluut!
Het ziet er voor het onwetende overige verkeer ongewoon uit, absoluut!
Maar het is de veiligste manier, ABSOLUUT.
En dit geldt voor motoren net als voor auto's.
Mocht het niet duidelijk verwoord zijn licht ik het graag toe!
(dit heb ik natuurlijk niet zelf verzonnen maar komt uit mijn rijopleiding)
De juiste manier om in te halen.
Want: Hoe dichter je op je voorganger rijdt hoe beperkter je zicht naar voren wordt (zie plaatje).

De bestuurder van de voorste GELE auto ziet alleen het donkerblauwe en rode gebied.
Als deze bestuurder zich laat terugzakken tot op de positie van de achterste GELE auto dan ziet hij het lichtblauwe en donkerblauwe gebied.
Het enige wat de bestuurder van de achterste GELE auto NIET ziet is het rode vlakje.
Omgekeerd geldt het zelfde voor het tegemoetkomende verkeer: Meer afstand maakt dat je eerder gezien wordt.
Dan nog iets wat ik veel mensen verkeerd zie doen bij inhalen.
1. Zoals hierboven al aangehaald: houd veel afstand tot je voorligger, des te meer zicht heb je op de rijbaan voor het tegemoetkomende verkeer.
Maar véél belangrijker:
2. Schakel terug! Dit is bijna altijd mogelijk want je voorganger ga je niet voor niets inhalen en de hoogste versnelling is niet om te versnellen maar om te besparen.
3. Ga accelereren en ga daarbij bijna meteen al op de andere weghelft rijden en accelereer daar verder.
En niet: voldoende afstand bewaren, accelereren op je eigen weghelft naar de kont van je voorligger en dan hoekend om je voorligger sturen!
En ook niet: onvoldoende afstand bewaren, hoekend naar de andere weghelft en dan daar pas accelereren!
Op de goede manier:
1. Heb je maximaal èn vrij zicht op tegenliggers (en het verloop van de weg vóór je voorligger).
2. Tegenliggers en je voorligger hebben maximaal zicht op jou.
3. Je voorligger ziet jou beter in zijn zijspiegels mocht hij zijn voorligger in gaan halen. En hij begrijpt meteen wat jouw bedoeling is op de andere weghelft!
4. Jouw tijd náást de auto die je aan het inhalen bent is minimaal omdat je hem op maximale snelheid (wat die ook moge zijn) passeert
Op maximale snelheid is immers sneller dan nog accelereren.
5. Mocht je om welke reden ook je inhaalpoging moeten afbreken kun je tot het allerlaatste moment remmen en weer terugsturen achter je voorligger.
Uitleg
Hoe dichter je op je voorganger zit als je gaat starten met je inhaalpoging:
1. Des te minder zicht heb je op tegenliggers (en het verloop van de weg).
2. Tegenliggers die jij niet hebt gezien zien jou ook niet.
3. Het zou kunnen dat je tegelijk met je voorligger naar de andere weghelft stuurt om te gaan inhalen.
Of erger: jij zit net naast je voorganger en bent aan het accelereren terwijl hij hetzelfde wil gaan doen!
4. Je rijdt langer (immers nog accelererend) op de andere weghelft, terwijl 'de weg terug' (naast je) is geblokkeerd.
5. Mocht je om welke reden ook je inhaalpoging moeten afbreken bevindt je je direct al naast je voorligger.
---Die kans is groot want
---1. je begon in een positie met weinig uitzicht,
---2. met een lage snelheid,
---3. en bevond je bijna direct na de start van je actie naast je voorligger zodat je niet meteen terug kon naar je eigen weghelft.
6. Denk er eens aan wat er gebeurd als je achterligger meteen met je mee gaat als je gaat inhalen op de verkeerde manier.
---1. Jij had slecht zicht en moet je actie afbreken omdat er een tegenligger aankomt.
---2. Remmen? Er rijdt een accelererende auto achter je!
---3. Terugsturen? Je zit direct na het begin van je inhaalactie naast je eerdere voorligger!
Dus de kans is groot op een aanrijding met:
---1. Een mede-inhaler.
---2. Je eerdere voorligger die naast je rijdt.
---3. De tegemoetkomende auto.
Als je het op de goede manier doet (vroeg op de rijbaan voor tegemoetkomend verkeer sturen) is wat onwennig, absoluut!
Het ziet er voor het onwetende overige verkeer ongewoon uit, absoluut!
Maar het is de veiligste manier, ABSOLUUT.
En dit geldt voor motoren net als voor auto's.
Mocht het niet duidelijk verwoord zijn licht ik het graag toe!
(dit heb ik natuurlijk niet zelf verzonnen maar komt uit mijn rijopleiding)
Laatst gewijzigd door BertG op 21 jun 2011, 09:21, 2 keer totaal gewijzigd.
- Koen
- Honda Goldwing
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28
Re: 15-Minuten-Trailer: Motorrad fahren -- gut und sicher
Bert, geeft niks dat je dit niet zelf verzonnen hebt, vind 't een goede aanvulling op het filmpje. Nu nog even übersetzen en onze oosterburen kunnen het opnemen in hun filmpje 2.0 

Grtz! Koen




Re: 15-Minuten-Trailer: Motorrad fahren -- gut und sicher
Mijn mening is dat een filmpje nooit perfect is en altijd dingen niet worden meegenomen zoals Bert terecht opmerkte. Ik denk dat het filmje ook meer bedoelt was voor onze oosterburen met de meer bochten dan voor ons, de "randstadrijders" in het drukke verkeer. 

-
- Honda ST1300
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 18 apr 2010, 19:50
- Locatie: Duiven
Re: 15-Minuten-Trailer: Motorrad fahren -- gut und sicher
Leuk filmpje je steekt er altijd weer wat van op.
Wat mij wel opvalt is dat er niet gewezen wordt op het dragen van opvallende kleding (zichtbaarheid). Dit is in NL inmiddels steeds meer ingeburgerd en kan je leven redden.
Wat mij wel opvalt is dat er niet gewezen wordt op het dragen van opvallende kleding (zichtbaarheid). Dit is in NL inmiddels steeds meer ingeburgerd en kan je leven redden.
Re: 15-Minuten-Trailer: Motorrad fahren -- gut und sicher
@ BertG
Ik weet niet beter dan de door jou als 'goede' omschreven manier.
Komt misschien omdat ik een lange tijd in Flevoland heb gewoond (en autorijles gehad) en nog steeds veel kom en mij erg bewust ben van fenomeen Polderblindheid.
Nagevraagd bij ouders en zusje, allemaal (weer) polderbewoners, die halen hetzelfde in.
Ik weet niet beter dan de door jou als 'goede' omschreven manier.
Komt misschien omdat ik een lange tijd in Flevoland heb gewoond (en autorijles gehad) en nog steeds veel kom en mij erg bewust ben van fenomeen Polderblindheid.
Nagevraagd bij ouders en zusje, allemaal (weer) polderbewoners, die halen hetzelfde in.
- Marcel
- Honda NT700VA
- Berichten: 14358
- Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
- Locatie: Oegstgeest (NL)
- Contacteer:
Re: 15-Minuten-Trailer: Motorrad fahren -- gut und sicher
Polderblindheid.
Ik had er nog nooit van gehoord, dus maar even opgezocht.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Polderblindheid
Ik had er nog nooit van gehoord, dus maar even opgezocht.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Polderblindheid
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Re: 15-Minuten-Trailer: Motorrad fahren -- gut und sicher
Ooit dachten landschapdeskundigen dat open kruisingen waarbij je van verre al het kruisende verkeer kon zien
veiliger waren dan onoverzichtelijke kruisingen. Het tegendeel bleek waar.
Eén van de factoren bleek dat de bestuurders harder gingen rijden als ze verkeer zagen op de kruisende weg.
Zo probeerde men eerder bij de kruising te zijn dan de ander.
Aanrijdingen waren heftiger dan op minder overzichtelijke wegen omdat de bestuurders dan juist afremden.
Daarna is men juist bomen en struiken gaan planten nabij kruisingen.
veiliger waren dan onoverzichtelijke kruisingen. Het tegendeel bleek waar.
Eén van de factoren bleek dat de bestuurders harder gingen rijden als ze verkeer zagen op de kruisende weg.
Zo probeerde men eerder bij de kruising te zijn dan de ander.
Aanrijdingen waren heftiger dan op minder overzichtelijke wegen omdat de bestuurders dan juist afremden.
Daarna is men juist bomen en struiken gaan planten nabij kruisingen.
-
- Motorloos
- Berichten: 7378
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
- Locatie: NL
Re: 15-Minuten-Trailer: Motorrad fahren -- gut und sicher
Zou zo het Poldermodel zijn ontstaan? 

Groetjes,
Ed
Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt
Ed
Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt

Re: 15-Minuten-Trailer: Motorrad fahren -- gut und sicher
Zoals BertG het omschrijft heb ik het eigenlijk altijd zo gedaan. Eigenlijk vanuit de rijlessen overgenomen (had les van voormaling KMAR-motorinstructeur) en die heeft ons veel extra dingen geleerd mbt kijken en je plaats op de weg en dergelijke.
Natuurlijk hebben we in ons platte landje geen haarspeldbochten maar de theorie kan in principe overal op worden toegepast denk ik.
Natuurlijk hebben we in ons platte landje geen haarspeldbochten maar de theorie kan in principe overal op worden toegepast denk ik.
Re: 15-Minuten-Trailer: Motorrad fahren -- gut und sicher
HOHO WACHT EVENACSpijksma schreef:Natuurlijk hebben we in ons platte landje geen haarspeldbochten maar de theorie kan in principe overal op worden toegepast denk ik.
Bij mij om de hoek liggen wel degelijk 4 tal haarspeldbochten MET hoogteverschil!!!
Ik zal eens kijken of ik een google maps plaatje kan vinden.
- Marcel
- Honda NT700VA
- Berichten: 14358
- Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
- Locatie: Oegstgeest (NL)
- Contacteer:
Re: 15-Minuten-Trailer: Motorrad fahren -- gut und sicher
Gewoon bij iedere vluchtheuvel ff straatje keren.
Haarspeldbochten zat in Nederland!
Haarspeldbochten zat in Nederland!
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
- Koen
- Honda Goldwing
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28
- Koen
- Honda Goldwing
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28
Re: 15-Minuten-Trailer: Motorrad fahren -- gut und sicher
Kijk maar eens op AHN.nl dan kun de zien hoeveel je daar toch plots daalt.
Populaire route hoor: Het stikt er in het weekend ook van auto/motor toerritten.
Je kunt rechts op de foto het terugkerende asfalt zien, vroegah stak ik daar een stuk af door het bos heen (met de auto dan) maar daar ligt tegenwoordig een boomstronk.
Populaire route hoor: Het stikt er in het weekend ook van auto/motor toerritten.
Je kunt rechts op de foto het terugkerende asfalt zien, vroegah stak ik daar een stuk af door het bos heen (met de auto dan) maar daar ligt tegenwoordig een boomstronk.
Re: 15-Minuten-Trailer: Motorrad fahren -- gut und sicher
owkeeeee.......ik was iets te kort door de (haarspeld) bocht denk ik
Ziet er allemaal erg mooi uit.....ga binnenkort eens even inspectie doen daar denk ik.
Toch mooi, als je zo'n omgeving in de buurt hebt....dan wordt ff een blokkie om rijden echt leuk.
(Woon in Almere he.....dus wij komen in de directe omgeving bijna alleen maar rechte wegen tegen)


Ziet er allemaal erg mooi uit.....ga binnenkort eens even inspectie doen daar denk ik.
Toch mooi, als je zo'n omgeving in de buurt hebt....dan wordt ff een blokkie om rijden echt leuk.
(Woon in Almere he.....dus wij komen in de directe omgeving bijna alleen maar rechte wegen tegen)
-
- Honda NC750X DCT
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 06 dec 2008, 12:04
- Locatie: Uden NL
Re: 15-Minuten-Trailer: Motorrad fahren -- gut und sicher
Als we dit soort filmpjes zien, dan weten we natuurlijk allemaal hoe het hoort.
Maar eenmaal weer op de weg, vergeten we heel vlug.
Ieder ontwikkelt een eigen soort rijstijl.
Dan hangt het van die stijl af hoe lang je dat volhoudt zonder ongelukken.
Ik verbaas me erover hoeveel stuntrijders ik telkens weer zie .........
Ik ben natruurlijk ook niet roomser dan de paus, maar ik houd wel van doorrijden.
Maar eenmaal weer op de weg, vergeten we heel vlug.
Ieder ontwikkelt een eigen soort rijstijl.
Dan hangt het van die stijl af hoe lang je dat volhoudt zonder ongelukken.
Ik verbaas me erover hoeveel stuntrijders ik telkens weer zie .........
Ik ben natruurlijk ook niet roomser dan de paus, maar ik houd wel van doorrijden.
Met de vriendelijke groeten uit het Brabantse,
Jos
Jos
Re: 15-Minuten-Trailer: Motorrad fahren -- gut und sicher
Filmpje van de bocht! (de flauwere van de 2)
Beetje aso-rijder, maar daar moet maar even niet op letten...
http://www.youtube.com/watch?v=HUeKaCzs ... re=related" opent="in(nieuw);venster;
Beetje aso-rijder, maar daar moet maar even niet op letten...
http://www.youtube.com/watch?v=HUeKaCzs ... re=related" opent="in(nieuw);venster;
Re: 15-Minuten-Trailer: Motorrad fahren -- gut und sicher
Almere-Harderwijk-Garderen-Harskamp-Otterlo-Arnhem. Als ik u mag adviseren.ACSpijksma schreef:owkeeeee.......ik was iets te kort door de (haarspeld) bocht denk ik![]()
![]()
Ziet er allemaal erg mooi uit.....ga binnenkort eens even inspectie doen daar denk ik.
Toch mooi, als je zo'n omgeving in de buurt hebt....dan wordt ff een blokkie om rijden echt leuk.
(Woon in Almere he.....dus wij komen in de directe omgeving bijna alleen maar rechte wegen tegen)
En als je dan in Arnhem bent, ff toeteren, als ik thuis ben rij ik wel met je mee

Re: 15-Minuten-Trailer: Motorrad fahren -- gut und sicher
Gustaf Larson schreef:Beetje aso-rijder, maar daar moet maar even niet op letten...



Re: 15-Minuten-Trailer: Motorrad fahren -- gut und sicher
http://www.youtube.com/watch?v=rhCMJSo70FU" opent="in(nieuw);venster;
vanaf 1:46
Niet de beste kwaliteit, wel leuke impressie.
Gereden vanaf Rozendael.
vanaf 1:46
Niet de beste kwaliteit, wel leuke impressie.
Gereden vanaf Rozendael.
- Hans van D
- Motorloos
- Berichten: 828
- Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:03
- Locatie: Leiden (ZH)
Re: 15-Minuten-Trailer: Motorrad fahren -- gut und sicher
Da's leuk rijden. Die snelle afwisseling in zon en schaduw lijkt me wel lastig om de rommel op de weg tijdig te kunnen zien. Er zal best wel het nodig zand, takjes en bladeren op liggen.
Groeten,
Hans
Ik reed op een groene NT650V van 2002.
Hans
Ik reed op een groene NT650V van 2002.
Re: 15-Minuten-Trailer: Motorrad fahren -- gut und sicher
@ Hans la Paloma
; dat licht schaduw is een resultaat van een slechte camera, maar heb je in de praktijk geen last van. Troep op de weg ook eigenlijk nooit. Behalve wat bladeren in het najaar.
http://www.youtube.com/watch?v=4-S0UeOHBAY" opent="in(nieuw);venster; op 0:20.

http://www.youtube.com/watch?v=4-S0UeOHBAY" opent="in(nieuw);venster; op 0:20.