Linkse rakker ?
Linkse rakker ?
Sinds dat ik motor rij, heb ik het gevoel dat bochten naar links mij gemakkelijker afgaan dan bochten naar rechts.
Benik nou de enige met linkse neigingen ? of is dat normaal ?
Misschien zijn er ook mensen die juist een voorkeur hebben voor bochten naar rechts ?
Heeft het misschien iets te maken met linkshandigheid of rechtshandigheid ?
Zou een circuit-training hierin verbetering brengen ?
Benik nou de enige met linkse neigingen ? of is dat normaal ?
Misschien zijn er ook mensen die juist een voorkeur hebben voor bochten naar rechts ?
Heeft het misschien iets te maken met linkshandigheid of rechtshandigheid ?
Zou een circuit-training hierin verbetering brengen ?
- Koen
- Honda Goldwing
Re: Linkse rakker ?
Dat verschilt bij mij per bocht. Er is hier in de buurt een bocht naar rechts waar het voor m'n gevoel nooit echt lekker rijdt, terwijl er verderop nog eentje is die juist wel heel goed te rijden is. Ik kan dus niet echt zeggen dat ik een voorkeur heb voor linkse of rechtse bochten.
Grtz! Koen

-
- Honda NC750X DCT
ik ben rechts handig maar een bochten naar links neem ik veel makkelijker dan naar rechts ???????????? 

Als je de bochten neemt zoals het hoort zijn op de weg de bochten naar links altijd ruimer dan de bochten naar rechts doordat we rechts rijden. Dat zal wel schelen, denk ik.
-
- BMW R1150RT
Gevoelsmatig heb ik minder moeite met het nemen van bochten naar rechts, dan die naar links.
Time flies when I drive my Honda Deauville.
-
- Honda NC750X DCT
Maar welke is nu het gevaarlijkst (los van de vraag)Ruud schreef:Als je de bochten neemt zoals het hoort zijn op de weg de bochten naar links altijd ruimer dan de bochten naar rechts doordat we rechts rijden. Dat zal wel schelen, denk ik.

-
- BMW R1150RT
-
- Honda NC750X DCT
Waarom???
Laatst gewijzigd door Stephan op 06 okt 2011, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.

- Koen
- Honda Goldwing
Omdat je in een bocht naar links (uitgaande van een situatie waarbij ook tegemoetkomend verkeer is) bij een te krap genomen bocht of als je iets teveel naar binnen hangt (wielen weliswaar op eigen weghelft, maar je hoofd boven de andere rijbaan) meer kans hebt om in aanraking te komen met tegemoetkomend verkeer.
Een bocht te ruim nemen gebeurt uiteraard ook wel eens, maar minder vaak. Daarom loop je in een bocht naar rechts minder risico.
Een bocht te ruim nemen gebeurt uiteraard ook wel eens, maar minder vaak. Daarom loop je in een bocht naar rechts minder risico.
Grtz! Koen

-
- Honda NC750X DCT
Nee , je hebt niet opgelet bij het behalen van je rijbewijs Koen 

- Koen
- Honda Goldwing
- Hans van D
- Motorloos
Mij lijkt een te ruime rechterbocht lastiger te corrigeren dan een te kleine linkerbocht.
Maar ik ben maar een beginneling in motorland en hoor graag de mening van anderen.
Wie?
Maar ik ben maar een beginneling in motorland en hoor graag de mening van anderen.
Wie?
Groeten,
Hans
Ik reed op een groene NT650V van 2002.
Hans
- Marcel
- Honda NT700VA
- Contacteer:
Linksom, rechtsom, ik merk weinig verschil.
Er zijn natuurlijk altijd favoriete bochten die je bijna elke dag neemt.
Ik heb meer moeite met onbekede bochten, of bochten met wenig overzicht.
Kijken, kijken en nog eens kijken is en blijft het devies.
Er zijn natuurlijk altijd favoriete bochten die je bijna elke dag neemt.
Ik heb meer moeite met onbekede bochten, of bochten met wenig overzicht.
Kijken, kijken en nog eens kijken is en blijft het devies.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Ik merk ook weinig verschil tussen links of rechts. Ik sluit aan bij de voorganger. Kijken en durven kijken! Niet voor je, maar juist einde van de bocht. Als je durft te kijken corrigeer je met je lichaam en leg je de motor platter en kom je niet voor verrassingen te staan.
Wat voor je op de weg ligt dat zie je, waar je naar toe gaat daar kijk je naar. Zo leerde mij de instructeur het tijdens een motortraining.
Mijn vrouw rijdt vaker achterop. Juist als er bochten komen, geef ik gas. Voor haar onbegrijpelijk. Maar wellicht voor sommige herkenbaar. Hard rechtdoor rijden is kleine kunst. Gas geven en klaar. Bochten goed doorkomen is de sport. Dat is het leuke van motorrijden.
Wat voor je op de weg ligt dat zie je, waar je naar toe gaat daar kijk je naar. Zo leerde mij de instructeur het tijdens een motortraining.
Mijn vrouw rijdt vaker achterop. Juist als er bochten komen, geef ik gas. Voor haar onbegrijpelijk. Maar wellicht voor sommige herkenbaar. Hard rechtdoor rijden is kleine kunst. Gas geven en klaar. Bochten goed doorkomen is de sport. Dat is het leuke van motorrijden.
- Hans van D
- Motorloos
Dat was ook een hele mooie ervaring van de herfsttour (Eifel). Daar heb je veel en mooie bochten.m@rtijn schreef:Hard rechtdoor rijden is kleine kunst. Gas geven en klaar. Bochten goed doorkomen is de sport. Dat is het leuke van motorrijden.

Groeten,
Hans
Hans
hi Duiffie,
I know: The eifel rocks!
ardennen soms wat hobbelig, de duitsers onderhouden hun wegen veel beter!
I know: The eifel rocks!
ardennen soms wat hobbelig, de duitsers onderhouden hun wegen veel beter!
Ik denk dat ik de bochten naar Links platter en sneller neem dan de bochten naar rechts.
Ik merk het aan nieuwe banden. de harige uitsteeksels aan de linkerkant van de band
zijn eerder verdwenen dan de harige uitsteeksels aan de rechterkant van de band.
Trouwens ik ben rechtshandig.
Ik heb nog zo'n raar idee, ik denk dat we meer bochten naar links dan naar rechts maken.
Hebben jullie dat idee ook ?
Ik merk het aan nieuwe banden. de harige uitsteeksels aan de linkerkant van de band
zijn eerder verdwenen dan de harige uitsteeksels aan de rechterkant van de band.
Trouwens ik ben rechtshandig.
Ik heb nog zo'n raar idee, ik denk dat we meer bochten naar links dan naar rechts maken.
Dat komt ook omdat men tegenwoordig geen kruispunten meer aanlegd, maar rotondesDon schreef:Ik heb nog zo'n raar idee, ik denk dat we meer bochten naar links dan naar rechts maken.

Het rijden van bochten links of rechts gaat en staat bij het "OP TIJD" voorbereiden van je bochten. Positie op de weg!
Veel mensen doen de rechter bocht automatisch beter omdat je al op de linker kant rijdt op de weg (men rijdt al in de goede positie) en de linker bocht wordt door velen afgesneden terwijl je hoog moet blijven zitten in die bochten. Vaak komt men ook in problemen bij het opvolgen van meerdere bochten en moet men in de remmen.......... terwijl als men tussendoor een bocht zou "opofferen", men gewoon hetzelfde tempo kan blijven doorrijden. Het "opofferen van bochten" wordt behandeld in deel 2

De goede en slechte kant van jezelf kan je ontdekken door een 8je te draaien. Dan merk je automatisch welke bocht je makkelijker neemt.

Heb je een circuit training gehag of zoiets Sixrider ?
Ben heel erg benieuwd naar les 2.
Ben heel erg benieuwd naar les 2.

Ja, meerdere. Per jaar heb ik het afgewisseld met een circuit, op de weg en dan weer eens een bergrijvardigheidstrainingDon schreef:Heb je een circuit training gehad of zoiets STXrider? :
Het opofferen van een bocht doe je tussendoor als je een serie bochten achter elkaar rijdt.Ben heel erg benieuwd naar les 2.
Doordat je de 4e bocht, die iets flauwer is iets afsnijdt, offer je die als het ware op t.b.v. de voorbereiding van de volgende bocht. Je begint dan als het ware weer op nul.
Ik heb al redelijk wat trainingen achter de rug.......... en ben begonnen toen ik nog een CBX550F2 had. Bij het NVVM de 1e en sinds de overstap naar de Pan European (Verhaal van een instructeur::
Veel mensen zien bochten en gaan er dan lekker in.........! De 1e en 2e gaan meestal goed, maar komen ze bij de 3e of 4e dan moeten zeplots in de remmen omdat ze de bocht niet halen, en met geknepen billen de bocht uitkomen. Zo van
, gelukkig......dat ging net goed!
Het is niet de bedoeling dat je de 1e 4 bochten kan halen, maar dat je bij het einde van de 10e kan zeggen........ dat was lekker sturen!

Ik

Veel motorrijders denken van ik kom die bochten wel door! Geen probleem.......... Maar velen hebben na het volgen van lessen er nooit meer aan gewerkt! Ze rijden immers al 25 jaar en altijd schadevrij..... hebben het dus niet nodig?
Niet nodig? Je hebt in al die jaren "misschien wel" foute dingen opgepikt. Wat tot uiting komt in rijden. Ik kan bevestigen dat mensen bij de Pan Club en ook bij het MBT - http://www.motorbegeleiding.nl" opent="in(nieuw);venster; (=>Ter info MBT ) somige echt belabbert rijden, en vanwege de verkeerde lijnen je elke keer op de rem moet vanwege je voorganger........
Ook ben ik van mening dat je motorrijden moet zien als het bedrijven van een "sport" , en in een sport zal je moeten oefenen om beter te worden! Ofwel een training op het circuit, op de weg en in de bergen zijn er niet voor niets.
En "zicht halen" is ook zoiets maar dat (deel 3) moet je maar googlen en dan komt "Tips voor Inhalen op de Motor" naar boven

NB:
Straatje keren is in feite het rijden van een goede bocht en kijken. Probeer eens voor de fun eens te keren op een weg (nee geen landweg) dat je in 1 vloeiende draai keert tussen de trottoirbanden. Lukt dat niet, dan moet je vaker oefenen

Laatst gewijzigd door stxrider op 07 okt 2011, 15:30, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- BMW R1150RT
Ik heb de KNMV vervolgcursus, genoemd RMT (Regionale Motorvaardigheids Training) gevolgd, dit is een uitgebreide dagopleiding, waarin de voertuigbeheersing, en verkeerssituaties behandeld worden. In de nabije toekomst ga ik zeker eens de VRO1 cursus volgen die ook georganiseerd worden door de KNMV, om mijn bochtentechniek plus al die andere zaken om nog veiliger te kunnen motorrijden te verbeteren.
- Marcel
- Honda NT700VA
- Contacteer:
Goed plan Henk, zeker doen.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
-
- BMW R1150RT
Gaat zeker gebeuren Marcel, maar eerst even sparen, of hopen dat er een euroboompje gaat groeien in mijn tuin.
een beetje 

Volgend voorjaar zou ik ook een VRO1 cursus willen gaan volgen.
Ik dacht daarbij aan maart of april en het liefst in Rosmalen maar als het niet anders kan dan is Lelystad ook goed, afhankelijk van wat er mogelijk is.
Misschien dat er nog meer geïnteresseerden zijn?
Ik dacht daarbij aan maart of april en het liefst in Rosmalen maar als het niet anders kan dan is Lelystad ook goed, afhankelijk van wat er mogelijk is.
Misschien dat er nog meer geïnteresseerden zijn?
-
- Honda NC750X DCT
Ben , lijkt me wel wat , iets voor jou dit te regelen??
Gr barend

Gr barend

Barend, ik ben op de bewuste website van de KNMV wezen kijken en ik denk dat het voor aanmelden voor een cursus in maart of april nog veel te vroeg is. Vanaf december zijn er nog geen data voor een cursus.
Tot die tijd kunnen we proberen anderen hiervoor te interesseren.
Tot die tijd kunnen we proberen anderen hiervoor te interesseren.
-
- Honda NC750X DCT
Ben, we houden het warm en idd maart/april is een mooie tijd kunnen we misschien een groepje bij elkaar hebben ,ik weet niet of dit via de HDC kan /moet gaan?
maar dat vernemen we wel.
gr barend

maar dat vernemen we wel.
gr barend

- Koen
- Honda Goldwing
Ik heb ook wel interesse in VRO1, als de portemonnee het tegen die tijd toelaat 

Grtz! Koen

10 euro per maand in je sok stoppen en je hebt de cursuskosten bij elkaar gespaard.
-
- Motorloos
Volgende Herfstrit gaan we weer oefenen in de Eiffel 

Groetjes,
Ed
Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt
Ed
Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt