Pekelrijden

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Roan1985

Pekelrijden

Bericht door Roan1985 »

Zodra de eerste pekel op straat ligt gaat mijn motor de schuur in.
Deze stelling trof ik op promotor.
Wie is het hier mee eens en wie rijd door zolang het nog kan? :vrb
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14358
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Pekelrijden

Bericht door Marcel »

Ik denk dat er weinig motorrijders zijn die met pekel op straat doorrijden.
Pekel gooit men niet zo maar op straat, alleen als er (kans op) vorst is.
Met pekel is nog wel te leven, kom je echter op een weggedeelte met ijzel en daar is niet gestrooid, dan ben je de sigaar. Dat risico is reeel en daarom rijden de meeste niet door in de winter.

Ik probeer dus wel door te rijden, zolang het boven 0 graden is. Kou moet geen probleem zijn, daar kun je je op kleden.
De meeste zien er veelal geen heil in om met kou op de motor te zitten.
Deze mooi-weer-rijders zetten de motor in de was en in de schuur om te overwinteren.
Daar is natuurlijk niets mis mee.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Don

Re: Pekelrijden

Bericht door Don »

Mijn dodootje heeft nof nauwelijks een regendruppel gezien, laatstaan een sneeuwvlokje en al helemaal geen pekel.

Als ik hem eens een keer inruil, dan mag de volgende eigenaar echt van geluk spreken.
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7378
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Pekelrijden

Bericht door Ed Vissers »

Met pekel blijft onze witte op stal tot het daarna flink geregend heeft. Als het vochtig is met veel pekel op de weg dan komt het overal tussen en dat is funest voor veel delen van je motorfiets.
Het heeft mij al eens 2 remklauwen gekost.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14358
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Pekelrijden

Bericht door Marcel »

Vorige winter heb ik 8 weken in de auto gezeten naar mijn werk en terug.
Na 4 weken heb ik op eenmooie zondag even een ritje gemaakt.
De witte plekken van de pekel zijn nu nog zichtbaar in de velgen :sh .
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Don

Re: Pekelrijden

Bericht door Don »

Ed Vissers schreef:Met pekel blijft onze witte op stal tot het daarna flink geregend heeft. Als het vochtig is met veel pekel op de weg dan komt het overal tussen en dat is funest voor veel delen van je motorfiets.
Het heeft mij al eens 2 remklauwen gekost.
wat is er zo anders aan de remklauwen van een motor en die van een auto ?
Auto's blijven in de winter gewoon doorrrijden en nooit hoor je iets over beschadigde remklauwen.

zijn remklauwen misschien een aandachtspunt voor de motorfabrikanten ?
BertG

Re: Pekelrijden

Bericht door BertG »

De velgen en spaken van mijn XT660R zag er na 1 jaar niet meer uit. En dat is een understatement. Het was zo er dat Yamaha ze onder garantie verving.
De dealer verving uit voorzorg (op mijn kosten zo bemerkte ik te laat) de remblokjes. Hij dat dat remstof een oorzaak zou kunnen zijn.

Nichts desto trots (=desondank (Du.))

Een jaar later weer hetzelfde liedje. Wat zei toen de dealer: moet je maar niet rijden in de winter.
Waarop ik zei: dat hoor ik anders van autofabrikanten nooit. En mijn lichtmetalen velgen van de auto zien er na 1 winter nooit zo uit.

Tegenwoordig doe ik het anders.
Ik ben selectiever met rijden, maar rij wel bijna de hele winter.
Na een winterse rit de motor even afkoelen en dan met KOUD water afspoelen.
WARM water brengt een chemische reactie sneller op gang tussen het pekel en de (licht)metalen delen.

Ik zet mijn velgen goed in de autowas.
Daarna spuit ik er vasaline van de Hema overheen. Na elke wasbeurt 1 busje voor de hele motor.
De kleine busjes lijken onvoordelig maar omgerekend is dat niet zo. Bovendien is er telkens vers en voldoende drijfgas voor een goede verneveling.

Resultaat: de motor lijkt sneller smerig want de vaseline houdt vuil vast en oogt daardoor zwart.
Maar dat maakt weer dat ik sneller tot een wasbeurt overga :oops: .
Met een natte poetslap met warm water is de vaseline zo weg ge'wreven'.
Van wrijven is niet echt sprake, maar met een tuinslang krijg je het niet goed weg.
Of je moet de slang op de warme waterkraan kunnen aansluiten. Misschien dat dat werkt, maar dat red ik niet.
Die lap kun je daarna weggooien :)

Vervolgens de motor wassen als vanouds: met autoshampoo (geen afwasmiddel want dat bevat zouten!)
Ik gebruik een washandschoen, zo'n vezel ding met van die sliertjes (die van de Aktion, daar zijn ze het goedkoopst).
Werkt goed en beschermt tegen het openhalen van je handen op kleine plekjes.
Gevolgd door een nieuw busje vaseline van Hema :D

Ik spuit het overal op behalve op de banden, remschijven, kuipruit en zadel, maar zelfs op kunststofdelen, vorkpoten en chromen delen van de uitlaat.
Zelfs op de rubber slangen en met name op de slangeklemmetjes.

De kuipruit mag van mij ook geen sop raken enkel schoon water.
Vuil en vliegjes eventueel laten weken door een drijfnatte handdoek op de kuipruit te leggen.
Sop/shampoo tast de weekmakers in de oppervlakte van het plexiglas aan (zegt men)
Hierdoor hardt het plexiglas op den duur uit, waardoor oppervlakte breukjes zichtbaar worden (craquelé).
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”