Ik zal even op de site van Honda kijkenDon schreef: Nu blijkt de V4 ook niet zo modern, want de introductie was al in 2001
nieuw model deauville ?
-
Ed Vissers
- Motorloos
- Berichten: 7378
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
- Locatie: NL
Re: nieuw model deauville ?
Groetjes,
Ed
Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt
Ed
Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt
-
Ed Vissers
- Motorloos
- Berichten: 7378
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
- Locatie: NL
Re: nieuw model deauville ?
Die gaat niet ver genoeg terug. De V4 is voor zover ik kan nagaan in de VFR geïntroduceerd in 1986.
Groetjes,
Ed
Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt
Ed
Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt
-
ikkieman
- Triumph Trophy SE
- Berichten: 7232
- Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
- Locatie: Gouda
Re: nieuw model deauville ?
De V-4 motor werd ook al gebruikt in de Honda VF400F en Honda Magna van 1982. Overigens ben ik niet heel erg te spreken over het verbruik van de V4 800cc die Honda nu produceert voor gebruik in de Crossrunner en Crosstourer. In mijn uurtje rijden met de Crossrunner haalde ik na 100 km ongeveer 1:15,5. Niet echt een vooruitgang als je de V-twin van de Deauville gewend bent.
Hierbij zaten stukjes snelweg, binnendoor, stad, buitenaf en een klein stukje offroad bij. Om dan gemiddeld op 1:15,5 te komen vind ik ronduit slecht. Zeker met de huidige benzineprijs zou ik toch als Honda zijnde meer voor de parraleltwin gaan die in de Integra wordt geplaatst.
Hierbij zaten stukjes snelweg, binnendoor, stad, buitenaf en een klein stukje offroad bij. Om dan gemiddeld op 1:15,5 te komen vind ik ronduit slecht. Zeker met de huidige benzineprijs zou ik toch als Honda zijnde meer voor de parraleltwin gaan die in de Integra wordt geplaatst.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
-
BertG
Re: nieuw model deauville ?
1:15,5 ? ik mag willen dat ik dat haal met mijn woon-werk-verkeer door de stad 
- Koen
- Honda Goldwing
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28
-
Don
Re: nieuw model deauville ?
Jééémig de pééémig en ik dacht dat de V-twin van de deauville al oud was, terwijl de V4 nog ouder is. Sla ik de plank effe mis.ikkieman schreef:De V-4 motor werd ook al gebruikt in de Honda VF400F en Honda Magna van 1982. .
- Catbustingdog
- Motorloos
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 15 aug 2008, 11:27
- Locatie: Paal (BE)
Re: nieuw model deauville ?
Voor de crosstourer werd door Honda met plezier teruggegrepen naar de motor die gebruikt wordt in de VFR 1200. De Crosstourer zal eveneens de "dual clutch transmissie " van de VFR 1200 hebben. Bedoeling is hiermede de concurentie aan te gaan met de BMW 1200 GS.ikkieman schreef:Overigens ben ik niet heel erg te spreken over het verbruik van de V4 800cc die Honda nu produceert voor gebruik in de Crossrunner en Crosstourer.
sportieve groet 
Noël
Mooie meisjes zijn net eekhoorntjes...
ze vallen voor alle eikels!
Noël
Mooie meisjes zijn net eekhoorntjes...
ze vallen voor alle eikels!
-
Don
Re: nieuw model deauville ?
Even samenvatten:
1) De crosstourer is een V4 1200 CC (oud motorblok)
2) De crossrunner is een V4 800 CC (oud motorblok)
3) De Integra is een 2 cil. in lijn 700 CC (nieuw motorblok)
1) De crosstourer is een V4 1200 CC (oud motorblok)
2) De crossrunner is een V4 800 CC (oud motorblok)
3) De Integra is een 2 cil. in lijn 700 CC (nieuw motorblok)
-
Ed Vissers
- Motorloos
- Berichten: 7378
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
- Locatie: NL
Re: nieuw model deauville ?
Bijna goed Don. De 1200 is een nieuw blok.
Groetjes,
Ed
Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt
Ed
Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt
-
BertG
Re: nieuw model deauville ?
Weet iemand al iets van de (verbruiks)prestaties van het nieuwe blok?
Ik hoorde dat de V4's van Honda nogal grootverbruikers waren?
Ik hoorde dat de V4's van Honda nogal grootverbruikers waren?
-
ikkieman
- Triumph Trophy SE
- Berichten: 7232
- Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
- Locatie: Gouda
Re: nieuw model deauville ?
Bert, je hebt helemaal gelijk. Volgens Motorfreaks komt de VFR 1200 FA gemiddeld uit op 1:15,9 waarbij je je best moet doen om op de 1:18 te komen. Dit is hetzelfde blok als in de Crosstourer wordt gebruikt. Hierbij was ik abuis. Bedankt voor het opmerken, Don.
Komt er dus op neer dat je dik in de buidel mag tasten en dat ook vooral blijft doen na aanschaf. Veel plezier, maar voor mij zal het dan toch geen VFR, Crossrunner of Crosstourer worden. Ik spaar wel door voor of een ST1100 ABS/TCS of een Deauville (mijn eis: ABS en <50k op de teller en max €6500).
Komt er dus op neer dat je dik in de buidel mag tasten en dat ook vooral blijft doen na aanschaf. Veel plezier, maar voor mij zal het dan toch geen VFR, Crossrunner of Crosstourer worden. Ik spaar wel door voor of een ST1100 ABS/TCS of een Deauville (mijn eis: ABS en <50k op de teller en max €6500).
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
- Marcel
- Honda NT700VA
- Berichten: 14430
- Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
- Locatie: Oegstgeest (NL)
- Contacteer:
Re: nieuw model deauville ?
Ik vind die crosstourer wel wat hebben.
Jammer van het verbruik. En spaakwielen hoeven van mij ook niet.
Ik heb me bij de aanschaf van de Deauville nooit gerealiseerd dat zo'n 700 een stuk zuiniger is dan een Dragstar 1100. Momenteel rij ik 1:21,5 i.p.v. 1:17 met de dragstar. Da's toch mooi meegenomen.
Jammer van het verbruik. En spaakwielen hoeven van mij ook niet.
Ik heb me bij de aanschaf van de Deauville nooit gerealiseerd dat zo'n 700 een stuk zuiniger is dan een Dragstar 1100. Momenteel rij ik 1:21,5 i.p.v. 1:17 met de dragstar. Da's toch mooi meegenomen.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
-
Ed Vissers
- Motorloos
- Berichten: 7378
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
- Locatie: NL
Re: nieuw model deauville ?
De PAN is ook een V4 en die hebben toch een acceptabel verbruik. De nieuwe V4 die in de VFR hangt verbruikt weliswaar iets mee, maar daar heb je dan ook wel een bulk vermogen voor.BertG schreef:Weet iemand al iets van de (verbruiks)prestaties van het nieuwe blok?
Ik hoorde dat de V4's van Honda nogal grootverbruikers waren?
Groetjes,
Ed
Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt
Ed
Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt
-
BertG
Re: nieuw model deauville ?
@Ed: die bedoelde ik ook. Ik gooide en passant even alle V4's op 1 hoop
Die Crosstourer is een nieuw blok....
Jeroen, je bent nog of weer abuisikkieman schreef:Bert, je hebt helemaal gelijk. Volgens Motorfreaks komt de VFR 1200 FA gemiddeld uit op 1:15,9 waarbij je je best moet doen om op de 1:18 te komen.
Dit is hetzelfde blok als in de Crosstourer wordt gebruikt. Hierbij was ik abuis. Bedankt voor het opmerken, Don.
Komt er dus op neer dat je dik in de buidel mag tasten en dat ook vooral blijft doen na aanschaf.
Veel plezier, maar voor mij zal het dan toch geen VFR, Crossrunner of Crosstourer worden.
Ik spaar wel door voor of een ST1100 ABS/TCS of een Deauville (mijn eis: ABS en <50k op de teller en max €6500).
Die Crosstourer is een nieuw blok....
Dus...misschien toch een Crosstourer in de toekomst ?Ed Vissers schreef:Bijna goed Don. De 1200 is een nieuw blok.
-
Don
Re: nieuw model deauville ?
Het is wel leuk he, nieuwe modellen bekijken, maar nu de prijzen
Deze heb ik van de Honda site gehaald, misschien geven dealers korting (?)
Goldwing1800 ABS 32.890
ST1300 ABS 19.990
vfr 1200F 16.990
vfr 1200F dual clutch 18.490
VFR800 VTEC ABS 14.790
DN-01 V-twin 14.790 (zelfde blok als de Deauville ?)
Deauville ABS 11.490
geen prijzen kunnen vinden van de crossrunner en integra.
De prijzen zijn in Eurootjes. Nu maar hopen dat de EU niet uit elkaar spat, wat er dan met de prijzen gebeurt, who knows ???
Misschien moeten we de komende tien jaar wel op onze deauvilletjes blijven rijden. Nou ja zo erg is dat niet.
Er zijn mensen die het met een Duitser of een Italiaan of een Engelsman moeten doen
Ook een leuke motor om van te dromen als je geen centjes meer hebt is dit:

Deze heb ik van de Honda site gehaald, misschien geven dealers korting (?)
Goldwing1800 ABS 32.890
ST1300 ABS 19.990
vfr 1200F 16.990
vfr 1200F dual clutch 18.490
VFR800 VTEC ABS 14.790
DN-01 V-twin 14.790 (zelfde blok als de Deauville ?)
Deauville ABS 11.490
geen prijzen kunnen vinden van de crossrunner en integra.
De prijzen zijn in Eurootjes. Nu maar hopen dat de EU niet uit elkaar spat, wat er dan met de prijzen gebeurt, who knows ???
Misschien moeten we de komende tien jaar wel op onze deauvilletjes blijven rijden. Nou ja zo erg is dat niet.
Er zijn mensen die het met een Duitser of een Italiaan of een Engelsman moeten doen
Ook een leuke motor om van te dromen als je geen centjes meer hebt is dit:

Laatst gewijzigd door Don op 02 nov 2011, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marcel
- Honda NT700VA
- Berichten: 14430
- Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
- Locatie: Oegstgeest (NL)
- Contacteer:
Re: nieuw model deauville ?
Als je een nieuwe motor koopt (nieuw op kenteken dus) dan moet er zo'n 6 tot 8% aan korting te bedingen zijn.
Zelf heb ik mijn oude motor particulier verkocht, en bij aankoop van de nieuwe korting bedongen.
Bij narekenen kwam ik op ongveer 8 % uit, maar daar zat o.a. een nieuw pak bij, laarzen, zumo, en nog wat accesoires.
Wel had ik gevraagd naar de inruilprijs van de motor. Particulier heb ik er meer voor gevangen.
Zelf heb ik mijn oude motor particulier verkocht, en bij aankoop van de nieuwe korting bedongen.
Bij narekenen kwam ik op ongveer 8 % uit, maar daar zat o.a. een nieuw pak bij, laarzen, zumo, en nog wat accesoires.
Wel had ik gevraagd naar de inruilprijs van de motor. Particulier heb ik er meer voor gevangen.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
-
ikkieman
- Triumph Trophy SE
- Berichten: 7232
- Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
- Locatie: Gouda
Re: nieuw model deauville ?
Bert, wil je dus zeggen dat Honda voor 2 types motoren, allebei een V4 1200 cc, een los motorblok ontwikkelt? Lijkt me een beetje in de R&D cijfers gaan lopen. Het lijkt mij dat het dezelfde blokken zijn met een andere mapping, timing en weet ik het wat nog meer.
De site van Honda zegt over de VFR1200F:
Motortype Vloeistofgekoelde 4-takt UNICAM® 76° V4
Boring x Slag 81 x 60 mm
Cilinderinhoud 1237 cm3
Compressieverhouding 12,0 :1
Carburatie PGM-FI elektronische brandstofinjectie
Max. vermogen 127 kW (173 pk) / 10.000 min-1 (95/1/EC)
Max. koppel 129 Nm / 8.750 min-1 (95/1/EC)
Ontsteking Computergestuurde digitale transistor met elektronische vervroeging
Start Elektrisch
Over het blok van de Crosstourer is in die zin nog geen informatie naar buiten gebracht, maar ik verwacht eigenlijk hetzelfde blok te vinden. Net als dat de CrossRunner en VFR800 hetzelfde blok gebruiken als ook de DN-01 en Deauville 700.
Ten Kate motoren bevestigt het net na een beetje speurwerk:
V4, 1200cc bekend van de nieuwe VFR1200, nu ook in de nieuwe Honda Crosstourer.
De site van Honda zegt over de VFR1200F:
Motortype Vloeistofgekoelde 4-takt UNICAM® 76° V4
Boring x Slag 81 x 60 mm
Cilinderinhoud 1237 cm3
Compressieverhouding 12,0 :1
Carburatie PGM-FI elektronische brandstofinjectie
Max. vermogen 127 kW (173 pk) / 10.000 min-1 (95/1/EC)
Max. koppel 129 Nm / 8.750 min-1 (95/1/EC)
Ontsteking Computergestuurde digitale transistor met elektronische vervroeging
Start Elektrisch
Over het blok van de Crosstourer is in die zin nog geen informatie naar buiten gebracht, maar ik verwacht eigenlijk hetzelfde blok te vinden. Net als dat de CrossRunner en VFR800 hetzelfde blok gebruiken als ook de DN-01 en Deauville 700.
Ten Kate motoren bevestigt het net na een beetje speurwerk:
V4, 1200cc bekend van de nieuwe VFR1200, nu ook in de nieuwe Honda Crosstourer.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
-
BertG
Re: nieuw model deauville ?
Jeroen, lees even terug.
Ik zette alleen even wat uitspraken van anderen op een rijtje.
Binnenkort weten we meer.
Dit vond ik ook nog: http://www.advrider.com/forums/showpost ... tcount=332" opent="in(nieuw);venster;
Ik zette alleen even wat uitspraken van anderen op een rijtje.
Binnenkort weten we meer.
Dit vond ik ook nog: http://www.advrider.com/forums/showpost ... tcount=332" opent="in(nieuw);venster;
- Missy
- Honda NT650V
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 23 jan 2011, 20:31
- Locatie: Dordrecht
Re: nieuw model deauville ?
Die zoek ik ook.. maar kijk inmiddels bijna scheel van het zoeken.ikkieman schreef:Ik spaar wel door voor een ST1100 ABS/TCS (mijn eis: ABS en <50k op de teller en max €6500).
Ja... heb er wel 2 gezien... maar om de dooie dood niet dat ik met GOUDEN velgen rond ga rijden
Mocht iemand er één (2) weten... let me know please.. (en een cc-tje naar Jeroen).
"Er zijn van die dagen waarbij je de koffiepoeder gewoon direct door je neus
naar je hersens wilt snuiven"
"You're young only once, but you can be immature forever"
naar je hersens wilt snuiven"
"You're young only once, but you can be immature forever"
- Koen
- Honda Goldwing
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28
Re: nieuw model deauville ?
Eh, deze al gezien toevallig?
Bj. 2000, ABS/TCS, 24500 km. en net 5000 euro...
En geen gouden velgen
Verkoper zit bovendien niet aan de andere kant van Nederland (voor jullie dan)
Bj. 2000, ABS/TCS, 24500 km. en net 5000 euro...
En geen gouden velgen
Verkoper zit bovendien niet aan de andere kant van Nederland (voor jullie dan)
Grtz! Koen




-
Cor
- Honda ST1300
- Berichten: 4087
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
- Locatie: Oene
- Contacteer:
Re: nieuw model deauville ?
Nieuwe Honda shopper 2011
http://www.youtube.com/watch?v=sVL-mlV3 ... re=related" opent="in(nieuw);venster;
Glad model
En nog een rijdend model.
http://www.youtube.com/watch?v=Hcl2oxe- ... re=related" opent="in(nieuw);venster;

http://www.youtube.com/watch?v=sVL-mlV3 ... re=related" opent="in(nieuw);venster;
Glad model
En nog een rijdend model.
http://www.youtube.com/watch?v=Hcl2oxe- ... re=related" opent="in(nieuw);venster;
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
- Koen
- Honda Goldwing
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28
Re: nieuw model deauville ?
Hm, ik vind beide modellen gewoon ronduit lelijk. En die tweede heeft ook nog 's geen cardan, jammerrrrrrr 
Grtz! Koen




-
BertG
Re: nieuw model deauville ?
Is dat (stilstaande) model uit de eerste link een Lego variant? 
-
ikkieman
- Triumph Trophy SE
- Berichten: 7232
- Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
- Locatie: Gouda
Re: nieuw model deauville ?
Kim, voorlopig hoeft men nog geen cc-tjes te sturen naar me. Ik ben nog wel even bezig met wat andere zaken. Verhuizen, trouwen, autootje en dan pas een andere motor. Vandaar dat de Diversion het nog wel even uit moet houden. Kijk, als het niet anders kan, dan moet het maar, maar voorlopig nog niet.Missy schreef:Die zoek ik ook.. maar kijk inmiddels bijna scheel van het zoeken.ikkieman schreef:Ik spaar wel door voor een ST1100 ABS/TCS (mijn eis: ABS en <50k op de teller en max €6500).
Ja... heb er wel 2 gezien... maar om de dooie dood niet dat ik met GOUDEN velgen rond ga rijden.. er is een grens...
Mocht iemand er één (2) weten... let me know please.. (en een cc-tje naar Jeroen).
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
-
Ed Vissers
- Motorloos
- Berichten: 7378
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
- Locatie: NL
Re: nieuw model deauville ?
Nieuws van de EICMA :
Geen nieuwe Deauville
Geen nieuwe Deauville
Groetjes,
Ed
Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt
Ed
Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt
-
Don
Re: nieuw model deauville ?
Ik vind beide NC700 Modellen erg leuk m te zien. Ik heb ook begrepen dat
als je echt zuinig en met weinig onderhoud wil rijden, je bent aangewezen op deze nieuwe twee cilinder.
b.v. bougies vervangen om de 50.000 km !
benzineverbruik 1 op 27
servicebeurt om de 12000 km.
Zo mag ik het horen
als je echt zuinig en met weinig onderhoud wil rijden, je bent aangewezen op deze nieuwe twee cilinder.
b.v. bougies vervangen om de 50.000 km !
benzineverbruik 1 op 27
servicebeurt om de 12000 km.
Zo mag ik het horen
- MrSkippy
- Motorloos
- Berichten: 864
- Lid geworden op: 25 aug 2008, 22:06
- Locatie: Zwolle (NL)
Re: nieuw model deauville ?
Mijn voorspelling:
Een motor gebaseerd op het nieuwe 2-cilinder-inline-700-blok (heel misschien nog een beetje opgeboord) met cardan.
Met genoeg opbergmogelijkheden (helm bij de tank, stokbrood overdwars tussen de koffers
)
Stylingtechnisch meer naar de DN-1 (maar dan niet met de cruiserachtige zit)
Waarschijnlijk wordt de naam Deauville niet meer doorgezet
, want qua naamgeving lijkt Honda een nieuwe weg ingeslagen te hebben...
Een motor gebaseerd op het nieuwe 2-cilinder-inline-700-blok (heel misschien nog een beetje opgeboord) met cardan.
Met genoeg opbergmogelijkheden (helm bij de tank, stokbrood overdwars tussen de koffers
Stylingtechnisch meer naar de DN-1 (maar dan niet met de cruiserachtige zit)
Waarschijnlijk wordt de naam Deauville niet meer doorgezet
(M.I.A.).
a.k.a. Jaap-Hein-
Don
Re: nieuw model deauville ?
Dat gevoel heb ik ook alsmaar Skippy, de Deauville gaat er vroeg of laat uit.
De nieuwe twin wordt zijn vervanger. Opboren naar 800 CC is wel nodig,
want deze twin levert nu minder vermogen dan de huidige deauville.
Honda heeft afgelopen jaar beduidend minder winst behaald en dan moet je rationaliseren.
Bijvoorbeeld 1 motorblok en 1 frame voor verschillende modellen.
De nieuwe twin wordt zijn vervanger. Opboren naar 800 CC is wel nodig,
want deze twin levert nu minder vermogen dan de huidige deauville.
Honda heeft afgelopen jaar beduidend minder winst behaald en dan moet je rationaliseren.
Bijvoorbeeld 1 motorblok en 1 frame voor verschillende modellen.
-
Johan
Re: nieuw model deauville ?
De basis voor de V-twin van de deauville is het VT500 blok, dat uit 1983 komt.Don schreef:Jééémig de pééémig en ik dacht dat de V-twin van de deauville al oud was, terwijl de V4 nog ouder is. Sla ik de plank effe mis.ikkieman schreef:De V-4 motor werd ook al gebruikt in de Honda VF400F en Honda Magna van 1982. .![]()
Het maakt elkaar dus niet zoveel.
(De CX is niet echt een directe voorganger, hoewel het ook een V-twin is)
-
BertG
Re: nieuw model deauville ?
Over het algemeen kun je denk ik stellen dat alles al zo'n beetje geprobeerd is.
Echt nieuw is er denk ik niet meer.
1,2,3,4,6 cilinders in een motorblok voor motoren.
In lijn of in V vorm, of een boxermotor.
De meeste gradenhoeken zijn al geprobeerd en ieders voor- en nadelen zijn bekend.
Mèt of zonder balansasen is al geprobeerd.
Met variabele kleppen/nokken.
2 of meer kleppen per cilinder.
Over het algemeen kun je dus uitgaan van combinaties of fine-tunen van bestaande concepten.
Alleen gaat men soms net een stapje te ver en ontstaan er nieuwe problemen.
Vaak gedreven door het lichter maken van onderdelen.
Dat weer wordt ingegeven door brandstof besparing en emissie-eisen.
En nu licht de nadruk ook op transmissie (dualclutch)
Vaak ook gaat het om elektronica: tractiecontrole, ABS, anti-klimbeveiliging, meerdere motormappings op 1 motor als keuze aanbieden.
Echt nieuw is er denk ik niet meer.
1,2,3,4,6 cilinders in een motorblok voor motoren.
In lijn of in V vorm, of een boxermotor.
De meeste gradenhoeken zijn al geprobeerd en ieders voor- en nadelen zijn bekend.
Mèt of zonder balansasen is al geprobeerd.
Met variabele kleppen/nokken.
2 of meer kleppen per cilinder.
Over het algemeen kun je dus uitgaan van combinaties of fine-tunen van bestaande concepten.
Alleen gaat men soms net een stapje te ver en ontstaan er nieuwe problemen.
Vaak gedreven door het lichter maken van onderdelen.
Dat weer wordt ingegeven door brandstof besparing en emissie-eisen.
En nu licht de nadruk ook op transmissie (dualclutch)
Vaak ook gaat het om elektronica: tractiecontrole, ABS, anti-klimbeveiliging, meerdere motormappings op 1 motor als keuze aanbieden.