Tsja, dat is schrikken als de krant op de mat valt.

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Tsja, dat is schrikken als de krant op de mat valt.

Bericht door Marcel »

Gisterochtend ben ik met de auto naar werk gegaan.
Enerzijds omdat het regende, anderszijds omdat de weersvoorspellingen niet zo gunstig waren.

Bij het oprijden van de A44 stond ik aan het einde van de oprit direct in een stilstaande file.
Anderhalf uur later, na 4 kilometer gereden te hebben, was ik weer thuis.
Op de radio had ik vernomen dat er een ongeluk op de A44 was gebeurt en de weg was afgesloten.
Overigens heb ik in de ochtend thuis gewerkt waarna ik alsnog op de motor ben gestapt (het was weer droog) en naar mijn werk in Amsterdam ben gereden.

En wat lees ik heden morgen op de voorpagina van het Leidsch Dagblad?

Het geeft je wel te denken.
Genoemd punt passeer ik dus dagelijks en vooral door de relatief korte invoegstrook ter plaatste ontstaan de ongelukken.
Bovendien moet het invoegende verkeer ook écht invoegen omdat ze anders tegen de betonnen reling van de brug zitten.
Er is geen enkele uitwijkmogelijkheid.
Ik schat dat het op deze plek gemiddeld 1 maal per maand flink raak is.
Meestal met alleen blikschade als gevolg, nu dus met een dodelijk slachtoffer.

Mócht ik nog twijfelen aan het nut van VRO 1 én 2, dan is het bericht zeker een aanleiding om (alsnog) VRO 2 te volgen. (1 heb ik al).

Ik wens de familie van de motorrijder sterkte in deze donkere dagen.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
stxrider

Re: Tsja, dat is schrikken als de krant op de mat valt.

Bericht door stxrider »

De motorrijder remde ook en kwam daarbij ten val, waarna hij onder de bestelbus kwam die achter hem reed.

Dit is ook de reden dat men ABS op de motor wil hebben. Het is juist die "schrik" die het gecontroleerd remmen niet mogelijk maakt in deze situaties. En dan corrigeert het ABS bij het blokkeren.

Voor degene die ook nog twijfelen tussen met en zonder.......
Ed Vissers
Motorloos

Bericht door Ed Vissers »

Dat kan ik alleen maar onderschrijven.

Ik heb het al wel eerder geschreven. Ik heb mij 2 keer onderuit geremd. Het gevolg was een berg euro's schade en en rechter enkel die niet meer is zoals het hoort.

Als je de kans hebt voor ABS te kiezen, twijfel dan niet. Doen !!

Het nut van een VRO-cursus in situaties waarin je een paniek stopt maakt trek ik sterk in twijfel. Je kunt dan 100 cursussen gevolgd hebben, maar dat helpt je echt niet. Wel helpt het je om beter motor te rijden dus ook beter te anticiperen. Zorgen dat je niet in een situatie terecht komt dat je een noodstop moet maken.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Zo... daar wordt je toch weer even stil van (ook al ken(de) ik deze persoon verder niet)
Sterkte voor de nabestaanden van deze motorrijder. De "donkere dagen voor Kerst" krijgen ineens een dubbele betekenis...

Wat het onderuit remmen betreft: ik weet inderdaad ook niet of een VRO- of andere cursus je eerste reactie kan wegnemen. Ik heb het zelf helaas ook gehad, op dat moment was er maar 1 reflex en dat was remmen. Te hard, dus onderuit. Of ABS, VRO of gewoon meer rijervaring (ik reed op dat moment pas net 3 weken, had ongeveer 700 km. gereden in die tijd) dit had kunnen voorkomen weet ik niet.

Ik weet wel dat ABS één van de dingen op m'n verlanglijstje is bij een eventuele volgende motor.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
barend
Honda NC750X DCT

Bericht door barend »

Ik kan het verkeerd hebben maar als je uitwijkt redt je het dan met ABS ik denk van niet, wel als je rechtuit rijdt.

:brrr afstand houden is het advies :brrr
:brrr NSU max CB 750 Deauville 650 Pan 1100 -st 1300 : Honda nc750X dct :brrr
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Ed Vissers schreef:Het nut van een VRO-cursus in situaties waarin je een paniek stopt maakt trek ik sterk in twijfel. Je kunt dan 100 cursussen gevolgd hebben, maar dat helpt je echt niet. Wel helpt het je om beter motor te rijden dus ook beter te anticiperen. Zorgen dat je niet in een situatie terecht komt dat je een noodstop moet maken.
De grootste toegevoegde waarde van de VRO-cursus vind ik het mentale aspect.
Je staat helemaal niet stil bij wat de motor kan, wat je zelf kan en hoe je hierop kan trainen.
Na de cursus ga je hier toch heel anders naar kijken.

Hetgeen Ed beschrijft is zeker waar.

Als ik zie hoe kort motorrijders soms op hun voorganger zitten, dan is er soms helemaal geen tijd om een noodstop te maken, laat staan tijd om een uitwijkmanouvre in te zetten.

Op genoemde plek op de A44 kijk ik altijd door de bomen heen hoeveel verkeer er op de oprit zit en hoe hard dit rijdt.
Als er veel invoegend verkeer is zorg ik voor voldoende afstand tot mijn voorligger. Daarnaast heb ik altijd mijn duim bij de knop van de Stebel en mijn hand ligt op de rem.
Meer kan ik niet doen.
Laatst gewijzigd door Marcel op 18 dec 2011, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

barend schreef:Ik kan het verkeerd hebben maar als je uitwijkt redt je het dan met ABS ik denk van niet, wel als je rechtuit rijdt.

:brrr afstand houden is het advies :brrr
Remmen tijdens een uitwijk is een doodzonde.
barend
Honda NC750X DCT

Bericht door barend »

Jah , dat bedoel ik,
:brrr NSU max CB 750 Deauville 650 Pan 1100 -st 1300 : Honda nc750X dct :brrr
stxrider

Bericht door stxrider »

m@rcel schreef:Remmen tijdens een uitwijk is een doodzonde.
Ja, volgens het boekje, en geloof mij maar dat je dat boekje laat vallen als je je ABS-remmen erin kleunt.

Niet mee eens, omdat je hier niet echt bezig ben met het maken van een bocht. Hier heeft het betrekking op het inzetten van een andere koers om het obstakel te vermijden. Met het ABS in combinatie met je lichaam en sturen kan je al aardig van baan verwisselen..........

Maar eigenlijk moet je deze situaties gewoon voorkomen!
Dit betekent door de VRO geleerde item toepassen door het het ver vooruit kijken en anticiperen op een bepaalde situatie, gedrag van automobilisten.
  • Dit heb ik zelf 1x meegemaakt op de Utrechtse baan.
    Druk verkeer en ik zat op de middelste baan. Rechts, voor en naast me allemaal auto's en het ging niet lekker. Op een gegeven moment gaat het nog wel door op een bepaalde snelheid, maar door iets stroopte het verkeer op. Ik had zo'n gevoel van......... ff uit de drukte, en zie een gaatje en voeg naar rechts uit. Ben daar net weg.......... en :shock: schrik me daar een ongeluk omdat een wagen achter me een auto raakt in zijn wielkast. Je wil niet weten hoeveel opgedroogde rotzooi eruit kwam. Je rijdt verder en je realiseerde je gelijk dat je daar net nog wel reed..........pff.
Met goed anticiperen en afstand houden win je al veel. ;)
Laatst gewijzigd door stxrider op 19 dec 2011, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Zie mijn onderschrift.
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Kom ik vandaag op mijn werk.....
.....blijkt dat mijn collega de verongelukte motorrijder via-via, kent.

:( :cry:
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”