tot op de draad

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
roelof
Honda NT700V
Berichten: 867
Lid geworden op: 28 sep 2008, 19:22
Locatie: Emmen( nl )

tot op de draad

Bericht door roelof »

vandaag even bij jager motoren geweest om een beetje te shoppen.
bij binnenkomst met de motor in de werkplaats heb ik gevraagd om een kleine checkup van de motor.
er werd mij direct verteld dat ik niet meer verder mocht rijden omdat de achterband zo ver versleten was dat het een raadsel was dat ik niet verongelukt ben!!
Afbeelding
ik ben me echt rot geschrokken!!
zal gelijk nakijken wanneer de band er op gezet is want in mijn beleving is dat nog niet zo lang geleden!!
mijn bandenspanning was wel goed!!
ik snap er niets van.
science flies you to the moon.
religion flies you into buildings!!
a deauville doesn´t fly!! but takes you to manny places!!
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7201
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: tot op de draad

Bericht door ikkieman »

Heb je een burn-out gemaakt of zo? Hoe krijg je anders zo'n gelijkmatig slijtpatroon?
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
roelof
Honda NT700V
Berichten: 867
Lid geworden op: 28 sep 2008, 19:22
Locatie: Emmen( nl )

Re: tot op de draad

Bericht door roelof »

nee jeroen dat soort fratsen heb ik nooit begrepen!!
burnouts is iets voor onvolwassen figuren!!
science flies you to the moon.
religion flies you into buildings!!
a deauville doesn´t fly!! but takes you to manny places!!
stxrider

Re: tot op de draad

Bericht door stxrider »

Je rijdt veel met duo of je het een pittige rijstijl, alsmede te weinig lucht in de banden............ dan gaat het hard. Lag wel het goede type band onder de Deau?

Kan je wel zeggen :wn1 ....... maar je bent zelf verantwoordelijk. Je hebt misschien gedacht van kan nog wel....... en elke keer uitgesteld?
Mij is het in ieder geval een raadsel dat dit je niet is opgevallen. Je hebt echt mazzel gehad, 1 regenbui of een beetje olie en je zou niet eens weten wat je overkwam.
Laat het een goede les voor je zijn, want de volgende keer ben je niet zo lucky denk ik........

In ieder geval heb je niet regelmatig je banden gecontroleerd! :rtfm
Gebruikersavatar
Henk
Honda NC750
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2009, 19:59
Locatie: Den Helder

Re: tot op de draad

Bericht door Henk »

Misschien is de band voor montage niet goed geballanceerd ?
gr.Henk
My hart beats for my red NC750S :brrr
BertG

Re: tot op de draad

Bericht door BertG »

Te weinig lucht bij een motorband maakt niet zo heel veel uit voor slijtage.

Even wat benamingen:
loopvlak: het deel van de band dat contact met het wegdek heeft.
wang: het stuk tussen het loopvlak en de velgrand
Afbeelding

Afbeelding
Bedenk dat beide plaatjes autobanden betreft.

Een autoband heeft, in tegenstelling tot een motorband, hele dunne en zachte wangen.
Een motorband heeft het loopvlak een bolle vorm en veel hardere wangen.
Vaak is het loopvlak wel 3-4x zo dik als de wang.
Bij een auto komt het rijcomfort uit de soepelheid van de wang (en de bandenspanning is daar mede van invloed op).
Bij een auto die een bocht neemt helt de wang (en het gewicht van de auto) naar de buitenkant van de bocht.
Bij een motor helt het gewicht naar de binnenkant van de bocht en is het meehellen van de wang levensgevaarlijk.

Bij autobanden gaat, bij te lage bandenspanning, het loopvlak hol staan en daardoor ontstaat slijtage aan de buitenkant van het loopvlak.

Ik denk dat de motorband misschien uit 2 compounds bestond?
Sommige merken hebben een hardere compound in het midden van het loopvlak, en aan de buitenzijde van het loopvlak een zachtere compound.

Wel is te zien dat je sportief rijdt zolang het rechtuit gaat en in bochten beduidend rustiger aan doet.

Maar 1 ding moet me van het hart:
Als jij naar je motor loopt kijk je dan nooit naar het loopvlak?
Dat 'rotschrikken' zou je toch een keer moeten hebben zien aankomen? :wn1
Laatst gewijzigd door BertG op 07 apr 2012, 19:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7378
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: tot op de draad

Bericht door Ed Vissers »

Als je regelmatig je bandenspanning controleert kun je meteen de band even bekijken.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6360
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: tot op de draad

Bericht door Koen »

Wow, Roelof, zó weinig rubber over? Da's link! Ik ben blij dat je er bij de dealer achterkwam en niet door een glijer onderweg...

@Jeroen, Op zich denk ik dat dit slijtagepatroon goed kan als je heel veel snelwegkilometers maakt, dan is die 3 a 4 cm. in het midden zo ongeveer het enige wat het wegdek raakt.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
roelof
Honda NT700V
Berichten: 867
Lid geworden op: 28 sep 2008, 19:22
Locatie: Emmen( nl )

Re: tot op de draad

Bericht door roelof »

ben even de administratie ingedoken en met het schaamrood op de kaken moet ik bekennen dat het geheel aan mij te wijten is.
de band is geplaatst april 2010 met kilometerstand 15052 en het was een batlax 023.
mijn kilometerstand nu is 30356!!
ergo, ik heb meer km 's gereden dan ik had gedacht en veel erger, ik heb nooit het loopvlak van mijn banden gecontroleerd!!
ik laat dus teveel over aan de dealer waar hij normaal een beurt krijgt en in de winterstalling staat.
science flies you to the moon.
religion flies you into buildings!!
a deauville doesn´t fly!! but takes you to manny places!!
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14358
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: tot op de draad

Bericht door Marcel »

Foei.
Helaas is het mij ook een keer overkomen.
Waarschijnlijk draai je toch iets te enthousiast aan de gashendel.

Veel kilometers maken op de snelweg is minder erg voor de slijtage dan enthousiast routes rijden en na iedere bocht "vol" op het gas gaan. Ook snel optrekken bij stoplichten is killing voor de levensduur.(Ok da's een inkoppertje)

Overigens heb ik 24000 km gereden met een BT23 en die was nog niet tot op de draad versleten.
Uiteindelijk heb ik hem vervangen omdat er een tweede plug bij moest vanwege een lek.

Vriendelijke groet

Marcel.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
stxrider

Re: tot op de draad

Bericht door stxrider »

roelof schreef:Ik heb meer km 's gereden dan ik had gedacht en veel erger, ik heb nooit het loopvlak van mijn banden gecontroleerd!!
ik laat dus teveel over aan de dealer waar hij normaal een beurt krijgt en in de winterstalling staat.
En je wast je motor ook nooit? Sorry dealer of niet..........

Maar ok, na het :oo moment zal het hem niet meer gebeuren denk ik :l
Ik :roll: denk dat je al bij 12.500km je band moet wisselen.

Moet Ed dadelijk bij de toerritten een bandencontrole houden, of je wel voldoet aan de veiligheidsnorm :tg :mrgreen:
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7260
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: tot op de draad

Bericht door Frank »

Dat hangt erg af van de berijder.
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gustaf Larson

Re: tot op de draad

Bericht door Gustaf Larson »

???? Hoe kun je dat nou niet zien???
Je loopt toch ook naar je motor toe en vast niet alleen maar vanaf de zijkant of voorkant??
:shock: :shock: :shock: :shock:
@ stxrider: wisselen bij 12.500? Wisselen als nodig! Op=op en niet eerder. Zonde van het geld en natuurlijke bronnen.
Zelfde laken een pak bij olie en andere zaken. Na 22.500km achterband vervangen maar voorband gaat al 25.000km veilig mee en nog niet op de nominatie voor vervanging.
stxrider

Re: tot op de draad

Bericht door stxrider »

Gustaf Larson schreef: @ stxrider: wisselen bij 12.500? Wisselen als nodig! Op=op en niet eerder. Zonde van het geld en natuurlijke bronnen..
Sorry Gustaf, we zijn niet allemaal van die ECOrijders als jij.......

Als bij 15000km de band op de draad is versleten!

Afbeelding

:arrow: Dat betekent dat je ergens bij de 12.500 "misschien"moet wisselen afhankelijk van de slijtage. Was ook maar een gokje...... maar denk dat ik er niet ver naast zit ;)
Laatst gewijzigd door stxrider op 07 apr 2012, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gustaf Larson

Re: tot op de draad

Bericht door Gustaf Larson »

Hahaha, dat IK toch nog eens als eco-rijder zou worden versleten...
Had ik nooit verwacht.
@ Stxrider: Ik had je opmerking ook niet helemaal goed geïnterpreteerd; ik dacht dat je bedoelde iedere 12.500 km uit voorzorg maar de banden vervangen. Die types heb je namelijk ook, en DAT vind ik volslagen onzin.
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7260
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: tot op de draad

Bericht door Frank »

en hier http://www.honda-deauville.nl/forum/php ... 3&start=30" opent="in(nieuw);venster; staat een heel stuk over hoe lang er op banden wordt gereden. :en1
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
roelof
Honda NT700V
Berichten: 867
Lid geworden op: 28 sep 2008, 19:22
Locatie: Emmen( nl )

Re: tot op de draad

Bericht door roelof »

gelukkig zijn er ook mensen die het beter doen als ik als ik het zo lees!!
het zal bij mij niet meer voorkomen heren.
ik ga hier door het stof en vind het zelf ook erg stom, ik weet alleen niet zo goed wat ik moet met opmerkingen als '" hoe kun je dat nou missen"
ik heb er geen bedoeling mee gehad om zo te rijden!! :sh
science flies you to the moon.
religion flies you into buildings!!
a deauville doesn´t fly!! but takes you to manny places!!
stxrider

Re: tot op de draad

Bericht door stxrider »

Ach Roelof, troost je........ je bent niet de enige die eens verder gaat als veilig is. En dan opscheppen dat ze zoveel km's rijden op een achter of voorband. Die figuren heb je ook bij de Panclub.
Iedereen kan / mag fouten maken........... Je bent pas stom als je niet leert van je fouten ;)
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6360
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: tot op de draad

Bericht door Koen »

Het blijft toch het mooiste als je kunt leren van andermans fouten :tg
Je hoeft ook niet 2x dezelfde fout te maken, er is keus genoeg voor steeds een nieuwe ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gustaf Larson

Re: tot op de draad

Bericht door Gustaf Larson »

@ Roelof; Je kunt wel een dikke duim naar beneden geven maar het is oprechte verbazing.
Banden en remmen zijn veiligheidsmaatregelen nr 1 en vooral je eigen verantwoording.
Er gaat geen week voorbij dat ik niet even op de knieën bij de brommer zit om even te kijken hoe de zaken erbij staan.

Dat ik dan ook nog eens met veilige banden naar verhouding zoveel kilometers maak vind ik een leuk feitje waar ik trots op ben en dus deel. Dat je ook feitjes deelt waar je niet trots op hoeft te zijn vind ik dan ook wel karakter maar dan moet je ook tegen een kritische noot kunnen.
BertG

Re: tot op de draad

Bericht door BertG »

Zie pagina x van de Honda gebruikershandleiding:

Controleer zus
Controleer zo
Controleer zus
Controleer zo
Controleer zus
Controleer zo
Controleer zus
Controleer de banden op de aanwezigheid van schroeven
Controleer de banden op de aanwezigheid van voldoende lucht
En start dan pas de motor. :l
En controleer de controle lampjes (van de controlelampjes)
Gebruikersavatar
roelof
Honda NT700V
Berichten: 867
Lid geworden op: 28 sep 2008, 19:22
Locatie: Emmen( nl )

Re: tot op de draad

Bericht door roelof »

nou ja, het had erger kunnen zijn.
de nieuwe band zit er op voor net geen tweehonderd euro, geen idee of dat te duur is hoor.
laten we het er op houden dat het gemakzucht is geweest en een stukje onervarenheid.
want ik was de motor inderdaad wel eens inclusief de wielen, en dan had me dit wel op moeten vallen toch?
zoals je kunt zien is het slijtpatroon wel erg gelijkmatig en volgens de monteur is het laatste stukje rubber er zo af als je stevig optrekt.
zit er een indicator op een band?
na vro-1 en vro-2 was dit in ieder geval weer een wijze les!!
science flies you to the moon.
religion flies you into buildings!!
a deauville doesn´t fly!! but takes you to manny places!!
stxrider

Re: tot op de draad

Bericht door stxrider »

roelof schreef:Zit er een indicator op een band?
Ja, dat zijn die verhoogde blokjes in de groeven van je band. Als de band gelijk gesleten is aan de bovenkant van het blokje, dan heb je nog 1mm. Wettelijk is 1,6mm geloof ik?
Een nieuwe band heeft 6 of 6,5 mm afhankelijk van de leverancier. (correct me if I'm wrong ;) .)

Na vro-1 en vro-2 was dit in ieder geval weer een wijze les!!
Oorzaak gevonden! :D :D
Dat zal ook de oorzaak zijn dat je minder lang met je band gedaan hebt :mrgreen:
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7378
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: tot op de draad

Bericht door Ed Vissers »

Roelof,

een belangrijke les en in dit geval heb je geen duur leergeld betaald :)

Maar denk nog even aan mijn tip. Ook regelmatig je bandenspanning controleren is belangrijk. Dan kun je ook je bandenprofiel even checken :)
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
stxrider

Re: tot op de draad

Bericht door stxrider »

@Roelof,

Nu valt iedereen wel over je heen....... maar banden is nou eenmaal een hot item!
Kijk :shock: nou, die Roelof...

Positief :up gezien heb je iedereen wakker gemaakt, van hoe staan mijn banden er voor! :D
barend
Honda NC750X DCT
Berichten: 1247
Lid geworden op: 04 aug 2011, 19:13
Locatie: west-brabant

Re: tot op de draad

Bericht door barend »

Wie weet volgen er wel meer die er nu voor uit durven komen haha :apl

:brrr
:brrr NSU max CB 750 Deauville 650 Pan 1100 -st 1300 : Honda nc750X dct :brrr
BertG

Re: tot op de draad

Bericht door BertG »

1.6 mm klopt, maar dat is het wettelijke MINIMUM.
Geadviseerd wordt om bij 2 mm een andere band te monteren.
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”