Te weinig lucht bij een
motorband maakt niet zo heel veel uit voor slijtage.
Even wat benamingen:
loopvlak: het deel van de band dat contact met het wegdek heeft.
wang: het stuk tussen het loopvlak en de velgrand

Bedenk dat beide plaatjes autobanden betreft.
Een autoband heeft, in tegenstelling tot een motorband, hele dunne en zachte wangen.
Een motorband heeft het loopvlak een bolle vorm en veel hardere wangen.
Vaak is het loopvlak wel 3-4x zo dik als de wang.
Bij een auto komt het rijcomfort uit de soepelheid van de wang (en de bandenspanning is daar mede van invloed op).
Bij een auto die een bocht neemt helt de wang (en het gewicht van de auto) naar de buitenkant van de bocht.
Bij een motor helt het gewicht naar de binnenkant van de bocht en is het meehellen van de wang levensgevaarlijk.
Bij autobanden gaat, bij te lage bandenspanning, het loopvlak hol staan en daardoor ontstaat slijtage aan de buitenkant van het loopvlak.
Ik denk dat de motorband misschien uit 2 compounds bestond?
Sommige merken hebben een hardere compound in het midden van het loopvlak, en aan de buitenzijde van het loopvlak een zachtere compound.
Wel is te zien dat je sportief rijdt zolang het rechtuit gaat en in bochten beduidend rustiger aan doet.
Maar 1 ding moet me van het hart:
Als jij naar je motor loopt kijk je dan nooit naar het loopvlak?
Dat 'rotschrikken' zou je toch een keer moeten hebben zien aankomen?
