Is zo'n ongeval te voorkomen?

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
PA1BEN

Is zo'n ongeval te voorkomen?

Bericht door PA1BEN »

Motorrijder ten val te Biervliet
Biervliet, 17-05-2012
Op de Lange Betteweg is donderdagmorgen om ongeveer 10.30 uur een motorrijder ten val gekomen.

Hij maakte deel uit van een groepje motorrijders die kwam aangereden vanaf de N61. Bij de kruising met de Lange Betteweg zag hij te laat dat zijn vrienden remden, om deze weg in te rijden. Hij heeft vervolgens te hard met zijn voorrem geremd waardoor hij over de kop is geslagen. De motorrijder is met onbekend letsel overgebracht naar het ziekenhuis in Terneuzen.

-----
Herkenbare situatie. Misschien iets om lering uit te trekken.
Ik wens de motorrijder spoedig herstel!
Laatst gewijzigd door Ed Vissers op 18 mei 2012, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast
Koen
Honda Goldwing

Re: Motorrijder over de kop te Biervliet

Bericht door Koen »

Waarschijnlijk de beruchte "paniekreactie" die tijdens de VRO zo vaak ter sprake is gekomen. Bij een plotselinge situatie is je eerste (schrik)reactie om keihard die rem in te knijpen. Dan kan dit het gevolg zijn, tenzij je 't op een of andere manier weet op te lossen.

Ik heb met de slipcursus van 16 april en de VRO van 6 mei dan wel geleerd hoe je dat zou moeten doen, maar het blijft de vraag of je 't geleerde op zo'n moment in de praktijk kunt brengen of dat je 't toch fout doet en tijdens 't vallen bedenkt "Oh ja, dat moest zo niet..."
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
PA1BEN

Re: Motorrijder over de kop te Biervliet

Bericht door PA1BEN »

Een nog betere oplossing om te voorkomen dat je in zo'n situatie verzeild raakt zou kunnen zijn om beter op te letten en vooral afstand tot je voorganger te houden, los van het feit of je een VRO cursus hebt gevolgd.
Ed Vissers
Motorloos

Re: Is zo'n ongeval te voorkomen?

Bericht door Ed Vissers »

Koen,

vergeet dat maar :)

Een paniekreactie veroorzaakt zeer krachtig remmen. Of je nu in een auto zit of op een motor, dat maakt niet uit.

Wat Ben aangeeft is natuurlijk reuze waar. Blijf ten alle tijde alert. De bewuste motorrijder was dat niet of onvoldoende.

Wellicht had ABS hier geholpen. Dat is ook op dit forum meermalen besproken.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
BertG

Bericht door BertG »

Ik geloof niet zo in 'over de kop slaan' door een paniekreactie.
Zou het kunnen zijn dat hij een stoppie probeerde en deze faalde?

Meeste paniekremmingen met de voorrem leiden tot 'onderuitremmen' met wegglijden van het voorwiel.
Of de bestuurder is van het stuur gegleden en met zijn benen achter het stuur blijven hangen. Al of niet nadat het voorwiel iets raakte.

Als je zolang remt dat je in een stoppie raakt zal, volgens mij, je paniekreactie leiden tot 'lossen' van de rem.
Ik heb op een CBR600 gereden, zonder ABS, en heb principieel 99% van de keren ZONDER achterrem geremd.
Dat deed ik alleen als het hoogstnoodzakelijk was bij langdurig remmen op de snelweg ofzo, of in langzame bochtjes.

Ik kan je beloven dat daar heel was onbesuisde acties tussen zaten met de voorrem.
Nog nooit is daarbij mijn achterwiel van de grond gekomen.

Als oplossing: meer afstand, in zig-zag-formatie rijden, niet onderling inhalen en afstand aanpassen aan snelheid.
Jos
Honda NC750X DCT

Bericht door Jos »

Bijna alle ongelukken worden veroorzaakt door onachtzaamheid.
Bij het rijden in groepsverband kan ik het niet vaak genoeg herhalen:
dakpan en afstand
Zelfs gehoorapparaten helpen dan niet ....................

Gelukkig heb ik in mijn groepen nog nooit ongevallen meegemaakt.
Met de vriendelijke groeten uit het Brabantse,

Jos
PA1BEN

Bericht door PA1BEN »

gehoorapparaten???
Ed Vissers
Motorloos

Wie niet horen wil moet maar voelen :)

Maar Jos...

wij roepen... Kom van dat dak af...... :)
Groetjes,

Ed

Jos
Honda NC750X DCT

Bericht door Jos »

Jaaaaaaaaaaaaaaaa, dat bedoel ik nou..........

Zelf hoor ik helaas ook maar aan één kant
(en dat kan helaas niet meer hersteld worden @#$%^&*(

en daarom rijd ik zo alert als het mogelijk is

Jos
paulB

Bericht door paulB »

BertG schreef: Meeste paniekremmingen met de voorrem leiden tot 'onderuitremmen' met wegglijden van het voorwiel.
(...........)
Als je zolang remt dat je in een stoppie raakt zal, volgens mij, je paniekreactie leiden tot 'lossen' van de rem.
Mwoah, dàt hoeft niet persé; het is zeer wel mogelijk (en ik heb dat, zij het onder geconditioneerde omstandigheden > dus bewust regelmatig gedaan) om met een ABS-beremde motor vol in de voorrem te gaan 'hangen', keurig recht en rechtop te blijven, en dan bij het tot stilstand komen te voelen dat het achterwiel 'neerploft', om daarmee te moeten constateren dat je zojuist (al dan niet opzettelijk) en stoppie hebt gemaakt.

Ook met een ABS-geremde Deauville kun je, bewust of onbewust, prima een stoppie maken.
Het zal inderdaad fout gaan als je dat (onbewust) in een bocht doet (de motor zal zich dan willen oprichten), op een gladde ondergrond (> wegglijden) of als je er niet alert op bent en over het stuur slaat, waarbij je nog op een vervelende manier de kuipruit zou kunnen/moeten passeren..... :cry:
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Ook zonder ABS is het mogelijk om met een blokkerend voorwiel rechtop te blijven, echter niet al te lang. Het duurt hooguit een seconde (op zich nog best wel "lang" in zo'n situatie).

Tijdens de slipcursus die ik half april heb gedaan, was het de bedoeling dusdanig te remmen dat voorwiel blokkeerde, om te ervaren dat de motor allereerst nog even rechtop en rechtuit blijft gaan, alvorens "onderuit" te gaan. Als je tijdig reageert kun je in die seconde de rem loslaten en proberen alsnog een correcte remming te doen, maar of dat in de praktijk gaat werken blijft altijd de vraag totdat je 't een keer nodig hebt.

En dat hoop ik niet nog een keer mee te maken, een keer was meer dan genoeg.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Koen, ik heb ook die cursus 'remmen onder controle' gedaan, maar ik durfde m'n voorrem (onbewust) niet te laten blokkeren. Ik denk dat er onderhuids nog wat spanning zit van een schuiver die ik heb gemaakt. Ook met ABS zit er voor mij toch nog heel wat spanningen moeite wil ik die voorrem zo ver in durven knijpen dat ie blokkeert. Ik probeer alleen zo alert te blijven rijden dat ik niet weer die situatie mee hoef te maken. Neemt nog niet weg dat die cursus absoluut z'n nut heeft gehad. Ik durf nu wel verder te gaan in de ankers, maar nog lang niet zo ver als ze kunnen. Ik hoop het ook nooit weer te hoeven gebruiken.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Jos
Honda NC750X DCT

Bericht door Jos »

@ ikkieman:
Ik zou het toch eens gaan proberen om er op te oefenen.
Op dit soort verkeersssituaties kun je niet voorbereid worden.
Die zijn er ineens.
En fan moet je wel weten wat te doen.
En als je regelmatig oefent, ondervind je daar hopelijk de voordelen van.

Het heeft mij afgelopen jaar twee maal een botsing voorkomen.

Jos
Ed Vissers
Motorloos

Je kunt me geloven of niet..

In een panieksituatie...
Je remt vol, maar dan ook echt vol. Vergeet daarbij de adrenaline niet die direct vrijkomt in je lichaam en die je lekker hard laat knijpen.

Zonder ABS zul je dan ook - ga daar maar van uit - het asfalt kussen.
Hier is niet tegen te oefenen. Oefenen doe je in geconditioneerde omstandigheden. Bij een paniekreactie is daar geen sprake van.
Ben gaf het al mooi aan. Proberen te voorkomen is het devies.
Groetjes,

Ed

Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Je kunt wél trainen op "het gevoel krijgen met je motor".
Met andere woorden: Als je regelmatig probeert maximaal te remmmen dan zul je (wellicht) bij een onverwachte situatie je rem slechts zover inknijpen dat het voorwiel niet blokkeert. Op die wijze rem je dus maximaal, heb je snel gereageert en ben je nog steeds de situatie meester.

Dat vergt dus wel wat oefening om het juiste gevoel te krijgen. En als je dan toch aan het trainen bent zul je zien dat je motor meer kan dan dat jij denkt (waar heb ik dat eerder gehoord/geschreven :uh )

Zelf doe ik iedere maand even de noodstop oefenen. Gewoon om weer te ervaren hoe het is als je met 100 km/uur vol in de ankers gaat. En dan dan heb ik nog een motor mét ABS.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Jos
Honda NC750X DCT

Bericht door Jos »

ik ben het helemaal met Marcel eens.

Jos
roelof
Honda NT700V

Bericht door roelof »

ergo, niet zo snel in paniek geraken??
science flies you to the moon.
religion flies you into buildings!!
a deauville doesn´t fly!! but takes you to manny places!!
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Oók.
En kijk nog eens naar mijn onderschrift......
MMol

Bericht door MMol »

Tijdens mijn rijlessen er ingepeperd!

2 Remmen gebruiken!!
Maar inderdaad in een schrikreactie, wat zou je dan doen..... Noodstop met 50km kan ook ;)
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

MMol schreef:Noodstop met 50km kan ook ;)
Noodstop kan met elke snelheid. Of je 'm recht houdt hangt van de eerste halve seconde af...
;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Tijdens een noodstop doet de achterrem niet zoveel (eigenlijk bijna niets), omdat al het gewicht van de motor door de remvertraging op het voorwiel komt.
Tijdens VRO en VRO Plus wordt je daarom juist geleerd om de achterrem in noodgevallen maar te vergeten en je te concentreren op andere zaken zoals de voorrem, het ontkoppelen en het op de juiste wijze uitwijken.

Bij normaal rijgedrag is het echter wel handig om de achterrem te gebruiken. Al was het alleen maar om te zorgen dat de zuigers niet vast komen te zitten.
PA1BEN

Bericht door PA1BEN »

Volgens de VRO instructeur maak je het meest, misschien wel alleen, van de achterrem gebruik tijdens zeer langzaam rijden/manoeuvreren in de eerste versnelling.
Door een klein beetje gas te geven en de snelheid verder met je achterrem te regelen, voorkom je dat de motor gaat bokken.
BertG

Bericht door BertG »

MMol schreef:Tijdens mijn rijlessen er ingepeperd!

2 Remmen gebruiken!!
Maar inderdaad in een schrikreactie, wat zou je dan doen..... Noodstop met 50km kan ook ;)
Hetgeen ik nu ga zeggen klinkt als een aanval maar is niet zo bedoeld.

Het is een zeer slecht advies.
zoals bij een noodstop geldt:
eerst de voorrem om gewicht op voorwiel te brengen.
en dan doorknijpen (druk verhogen)
ik hoor nu nog mijn instructeur door mijn helm gonzen bij een kritisch remactie :D
je kan altijd nog harder knijpen dan je denkt

als je te snel, te wild, te hard de achterrem gebruikt blokkeert het achterwiel vanwege te weinig grip/gewicht
zolang het rechtuit gebeurt, en gecontroleerd, is er niet zo veel mis mee, mits gecontroleerd

als dat in een bocht gebeurt ga je sliden, het achterwiel breekt uit.
zolang dat gecontroleerd gebeurt en je reactie is het lossen van de ACHTERREM dan is er niet zo veel aan de hand
als je echter de voorrem lost dan verlies je de noodzakelijke remvertraging en klap je ergens op
'de noodzakelijke remvertraging' : daar waar je de achterrem voor erbij pakte verlies je dan door het lossen van de voorrem

rem je te lang door met de achterrem 'komt je achterwiel voorbij' en ga je achterstevoren
barend
Honda NC750X DCT

Bericht door barend »

Nou , als ik het goed begrepen heb moet ik mijn achterrem wel gebruiken in combinatie met voor daar er dan meer vertraging is ivm cbs,
maar volgens mij is het een ieder duidelijk hoe het moet of niet moet.
de praktijk is meestal wat anders.
:brrr NSU max CB 750 Deauville 650 Pan 1100 -st 1300 : Honda nc750X dct :brrr
BertG

Bericht door BertG »

Dat heb je dan niet goed begrepen denk ik.

Het Combined Brake Systeem....combineert ZELF de remkrachtverdeling.
Als je alleen met de voorrem remt zorgt dit systeem dat de tegelijk (een beetje) remdruk naar de achterrem gaat.

Maar de remkracht op het achterwiel is altijd minder dan op het voorwiel bij dergelijke systemen.

Allereerst omdat van alle aanwezige remzuigers in de ACHTERSTE remklauw er maar 1 meeremt met de voorrem.

Ten tweede omdat je achter vaak maar 1 remklauw hebt en voor twee.
Dus achter remt je met de helft van de helft... ongeveer 25%.

Afgezien van het verschil in aangeboden remdruk op die meeremmende achtercilinder.
Want het is goed mogelijk dat Honda de aan de achterste meeremmende remzuiger verkleint door
- minder remdruk achter aan te bieden dan voor aanwezig is, of
- mogelijk een kleinere remzuiger in de achterste remklauw te plaatsen
barend
Honda NC750X DCT

Bericht door barend »

Hier laat ik het bij. :b
:brrr NSU max CB 750 Deauville 650 Pan 1100 -st 1300 : Honda nc750X dct :brrr
BertG

Bericht door BertG »

Je kan wel zo reageren maar schrijf dan niet:
barend schreef:Nou , als ik het goed begrepen heb moet ik mijn achterrem wel gebruiken in combinatie met voor
Je (jij) gebruikt (bedient) alleen je voorrem, het CBS activeert daardoor de achterrem gedeeltelijk.

En dat gedeeltelijk is precies wat ik uitlegde: iets te veel en je gaat sliden.
Het zou een koud kunstje voor Honda zijn om met 1 handle beide remmen gelijkwaardig te bedienen.
Daar is heel bewust niet voor gekozen.
Zeker gelet op ABS dat dan telkens het achterwiel moet corrigeren. Dat luistert heel nauw.
MMol

Bericht door MMol »

Snap jullie allemaal;)

als je het niet ziet aankomen doe je toch wat er als eerst in je hoofd opkomt. Ik hoop dat de motorrijder het in ieder geval nu goed maakt en inmiddels weer kan genieten van het mooie weer.
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

MMol schreef:als je het niet ziet aankomen doe je toch wat er als eerst in je hoofd opkomt.
Dát laatste is nu juist wat je moet voorkomen.
Je kunt wel in een reflex reageren maar dan moet je wél de juiste handelingen uit kunnen voeren, juist zonder na te denken!!
En al helemaal niet wachten op wat er in je hoofd opkomt want dan ben je al te laat.
Dit kun je alléén bereiken door te trainen, trainen en nog eens te trainen.
Tijdens een VRO cursus wordt juist aan dit mentale aspect van het motorrijden ruim voldoende aandacht besteed.
BertG

Bericht door BertG »

Klopt. In stresssituaties val je terug op reflexen die worden beheerst door wat je getraind hebt.

Trainen: zien, analyseren, denken, doen.
Stress: zien....doen (wat je getraind hebt).
Laatst gewijzigd door BertG op 23 mei 2012, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”