Wanneer is een lamp een mistlamp???

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Jos Fupi

Wanneer is een lamp een mistlamp???

Bericht door Jos Fupi »

In mijn zoektocht naar setje "mistlampen" kwam ik ook breed-/verstralers tegen die interressant waren om op dezelfde plek aan m'n deauf te bevestigen.

Heb het internet afgestruind naar "definitie mistlamp" om te proberen te achterhalen of installatiehoogte cq type lens, misschien bepalend was voor de wet => resultaat: niks noppes nada
Kwam in "verkeersreglement" wel tegen dat breed-/verstralers niet gekend worden en daarom illegaal :cf1

http://www.infopolitie.nl/verkeer/de-ve ... eprivacy=1
Volgens Art. 41: Bijzondere lichten

1. Onverminderd artikel 32, eerste lid, mogen bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd.
2. Bestuurders van een motorvoertuig mogen tegelijk met dimlicht of mistlicht aan de voorzijde bermlicht, bochtlicht, hoeklicht, richtlicht, markeringslichten of staaklichten voeren.

:wn1 Dus extra verlichting aan de voorzijde, mits niet verblindend voor andere weggebruikers EN geen mistlamp, zou (overdag) altijd gevoerd mogen worden :cf1 => bv setje lampjes die mijn plek op de weg "markeren" ;)

Maar wat maakt, voor de wet, een lamp een mistlamp weet ik nog steeds niet :wn1

Wie o wie kan uitkomst bieden??
Laatst gewijzigd door Jos Fupi op 22 jul 2012, 23:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Koen
Honda Goldwing

Re: Wanneer is een lamp een mistlamp???

Bericht door Koen »

Typisch vraagje voor BertG alias BMW (Bert Met Wetboek) ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Jos Fupi

Bericht door Jos Fupi »

:tg Ben benieuwd wat BMW als antwoord geeft ;)
Mocht niemand sluitend antwoord kunnen geven, reken ik dat ik "oom agent" eens ga bezoeken op politieburo => die behoort het toch te weten daar hij me ook bekeurt als ik in overtreding ben :tg
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Daarom de suggestie BertG. Geen oom (tenminste, niet van mij), wel agent. :tg
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Jos Fupi

Bericht door Jos Fupi »

Eigenlijk is de B-vraag dus : wanneer zijn extra lampen GEEN mistlampen en ergo "niet illegaal" (= wettelijk wat anders dan legaal :P) om te voeren overdag, mits niet verblindend, om daardoor extra zichtbaar te zijn voor andere weggebruikers :wn1
BertG

Bericht door BertG »

Even in het kort: in het glas van de lamp staan coderingen.
Die codering geeft aan of het een mistlamp, breed- of verstraler is.

Dat wetende kun je nagaan of de lamp terecht brandt en al of niet in combinatie met andere lampen mag branden.
Maar er was volgens mij iets dat dit niet van toepassing was op motorfietsen :mrgreen:

Kijk even in de regeling voertuigen (of zoek op dit forum, ik heb al eerder iets geplaatst)
onder het hoofdstuk voor motorfietsen (ik geloof H5),
over hoeveel lampen er gevoerd mogen worden op motorfietsen.

Ik zal nog even zoeken naar een lijstje en dat later hier toevoegen.
In a hurry want plicht roept en ik moet nog tanken... :b

http://www.politie.nl/vraagbaak/welkeve ... uigen.aspx" opent="in(nieuw);venster;
http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.p ... 2&start=30" opent="in(nieuw);venster;
http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/ ... hting.html" opent="in(nieuw);venster;
Jos Fupi

Bericht door Jos Fupi »

BertG bedankt voor het wegwijzen in de wettelijke regelingsjungle :P

De code in het glas (een B of F) bepaald dus of een lamp als mistlamp gevoerd mag worden :)
Voldoet het daar niet aan KAN de lamp als grootlicht gedefineerd worden........ en daar mag je maar 1 (gelijkvormige) extra van bijplaatsen => dus geen set van 2 :(
(In alle andere gevallen is het dus strafbaar om ze te gebruiken)
Volgens "Regeling voertuigen" mag onderstaande gevoerd worden op motorfiets:
Artikel 5.4.57
Eisen
1.Motorfietsen mogen zijn voorzien van:
Leden 1 tot en met 3:
a. één extra groot licht;
b. één extra dimlicht;
c. één extra stadslicht;
d. één of twee mistvoorlichten;
e. één of twee mistachterlichten;
f. waarschuwingsknipperlichten;
g. één of twee parkeerlichten;
h. ambergele retroreflectoren aan de voorste zijkanten van het voertuig, ambergele of rode retroreflectoren aan de achterste zijkanten van het voertuig;
i. één witte retroreflector aan de voorzijde van het voertuig;
j. werklichten;
k. één extra achterlicht;
l. één extra remlicht;
m. één of twee dagrijlichten.

2.
Lichten die ingevolge artikel 5.4.51 verplicht zijn gesteld voor voertuigen die na een in dat artikel genoemd tijdstip in gebruik zijn genomen, mogen zijn aangebracht op voertuigen die voor of op dat tijdstip in gebruik zijn genomen mits wordt voldaan aan de in artikel 5.4.53 met betrekking tot die lichten gestelde eisen.

3.
Motorfietsen mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig.

En op grond van:
Artikel 5.4.53 lid 1.
De grote lichten, dimlichten en stadslichten mogen niet anders dan wit of geel stralen.

gecombineerd met
* art 5.4.55 lid 3:
De glazen van de lichtarmaturen mogen niet zodanig zijn beschadigd, gerepareerd of bewerkt dat de lichtopbrengst en het lichtbeeld dan wel de functie nadelig worden beïnvloed.

Is het dus ook niet toegestaan om blauw glas in je mistlampen te hebben => afwijkende kleur licht (blauw) + verminderde lichtopbrengst ;)

Koop/plaats ik nu toch m'n setje LED breedstralers, kan ik niet meer zeggen "Ich habe ess nicht gewusst" tegen oom agent als ik betrapt wordt :tg
BertG

Bericht door BertG »

Neuh dat blauwe glas is niet erg zolang het licht(schijnsel) maar wit is.
Dat blauw is gedaan om onder bepaalde omstandigheden betere lichtopbrengst te hebben.
Blauwe hulsjes over je lampje (zoals bijv. stadslicht) is WEL verboden omdat daardoor het licht blauw toont.
Jos Fupi

Bericht door Jos Fupi »

Bert => :en1 ik had al zo'n vermoeden dat dat zo was vwb blauw glas ............. wou het enkel ff zeker weten ;)

Maar het blijft natuurlijk raar dat je allerlei soorten lampen vrij kunt kopen MAAR niet mag gebruiken.
Kwam oa breed-/verstralers tegen MET E-nummer, welke dus niet als zodanig gebruikt mogen worden in NL :wn1
(B'tje zelfde situatie nog als vroeger => je mocht wel opvoer-setjes voor bromfietsen (ver)kopen, maar niet op je brommer hebben zitten :P )
BertG

Bericht door BertG »

De verkoop is (meestal) niet bij wet geregeld, alleen zijn er wel regels verbonden aan voertuigen die op de openbare weg gaan rijden.

Als jij die breed- en/of verstralers wilt kopen om je tuinkabouters mee uit te lichten is er niemand die jou dat verbiedt.
Of als je ze op je crossmotor wilt monteren waar je nooit mee op de openbare weg rijdt, ga je gang.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Datzelfde geldt voor blauwe zwaailichten :)
Vrij te koop, als "discolamp". Monteren op een voertuig en ermee gaan rijden mag dan weer niet zomaar...

En growshops verkopen "alles wat de hobbykweker nodig heeft", maar dat betekent niet dat je er alles mee mag kweken thuis...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
BertG

Bericht door BertG »

Jos Fupi schreef: De code in het glas (een B of F) bepaald dus of een lamp als mistlamp gevoerd mag worden :)
Voldoet het daar niet aan KAN de lamp als grootlicht gedefineerd worden........
Nee.
B= mistlicht voor
C= koplamp met dimlicht
R= grootlicht voor.
F= mistachterlicht

Zie hier.
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”