Overnachtingen naar zuid-frankrijk

Vragen en antwoorden over motorhotels, motorcampings etc.
Plaats reactie
anjo

Overnachtingen naar zuid-frankrijk

Bericht door anjo »

Hoi allemaal,
Ik blijf maar vragen hebben en hopelijk jullie antwoorden ;)
Volgende week wil ik dus met de motor naar de pyreneeën rijden. Ik ben van plan om de heenweg in drie dagen te doen, zodat ik meer kan zien dan alleen snelweg maar toch wel redelijk opschiet. Ik ben druk bezig met het maken van een route (wat trouwens ook niet nog bepaald gemakkelijk gaat), maar ik vraag me nu ook af hoe ik het beste een slaapplaats kan regelen. Ik heb geen tent en slaapzak ed bij, dus ik ben op zoek naar een hotel/bed en breakfast/...
Echter wil ik nog niet vooraf precies vastleggen waar ik ga overnachten, want wil gewoon op de dag zelf kijken hoeveel verder ik nog wil rijden en kunnen stoppen als ik er klaar mee ben. Ik kan dan gewoon een dorpje/stadje inrijden in de hoop dat ik daar ergens een bed voor mij gevonden krijg, maar ik weet niet of het inderdaad goed werkt op die manier. Wellicht dat jullie nog wel goede tips hebben hoe je het beste op de bonnefooi een overnachting kunt regelen?
barend
Honda NC750X DCT
Berichten: 1200
Lid geworden op: 04 aug 2011, 19:13
Locatie: west-brabant

Re: Overnachtingen naar zuid-frankrijk

Bericht door barend »

Een overnachting op de bonnefooi is niet zo moeilijk,Toch ?? als je niet verder meer wil rijden zoek je een hotel op die staan vaak wel in een navigatie app , wat ik wel zou doen is een hotel nemen niet te dicht bij de snelweg maar in een dorpje dat scheelt wel in de prijs en is er meestal rustiger, nee daar zou ik me niet druk om maken , fijne reis alvast . :brrr
:brrr NSU max CB 750 Deauville 650 Pan 1100 -st 1300 :brrr
anjo

Re: Overnachtingen naar zuid-frankrijk

Bericht door anjo »

Ik verwacht er ook niet teveel problemen mee, maar ik heb eigenlijk geen idee hoeveel mogelijkheden tot overnachting er allemaal zijn. Wordt gewoon nogal een avontuur 3 dagen alleen op de motor naar het zuiden, dus probeer alles toch zo goed mogelijk vooraf uit te zoeken dat ik niet opeens voor onplezierige verrassingen kom te staan... Maar in navigatie kijken is inderdaad een goed idee, hoezo was ik daar zelf nog niet opgekomen :brtl2
Jos Fupi

Re: Overnachtingen naar zuid-frankrijk

Bericht door Jos Fupi »

Anjo,

Ik weet niet of je ook clublid bent geworden incl (korting)pasje Autogrill.
Mocht dat wel zo zijn kan je via hun site (en gelinkte site van Vyaggio) plekken uitzoeken waarlangs je je route plant => thuis de kortingsbonnen uitprinten zodat je met korting kunt eten/drinken/rusten/ed.

Via Google Maps kan je dan deze "routepunten" met elkaar verbinden om totale reis-afstand + soort wegen te bepalen.
(bv :
dag 1: Eindhoven => Troyes Frankrijk = 409 direkte km's, maar via leuke weggetjes ong 550km
dag 2: Troyes Frankrijk => Lorlanges Frankrijk = 505 direkte km's, zoek leuke verbindingsroute van ong 600km
dag 3: Lorlanges Frankrijk => Capendu Frankrijk = ong 350 direkte km's en via leuke route kan je dan in ong 500km op de eindbestemming komen)
In totaal rijdt je dan in 3 dagen over ong 1700 km leuke wegen naar de Zuid-Franse bergen :)

Voordeel van deze opzet => je beoogd eindpunt is een restaurant zodat je met volle maag op jacht kunt naar slaapplaats :l
Gebruikersavatar
Geert
Honda CBF600S
Berichten: 3408
Lid geworden op: 12 aug 2008, 21:44
Locatie: Hoorn (NL)

Re: Overnachtingen naar zuid-frankrijk

Bericht door Geert »

Anjo,
Ik verwacht dat je een heel groot deel van je reis door Frankrijk zal rijden, als je niet al te hoge verwachtingen hebt van je slaapplaats is een Formule1 hotel het overwegen waard.
Het is niet meer dan een kamer met een bed voor een redelijke prijs, denk dan ongeveer € 35,- voor een overnachting.
De Formule1 hotels staan als poi in je zumo.

Wij hebben ook jarenlang gebruik gemaakt van deze hotels. Ze liggen over het algemeen niet in het centrum van een stad maar aan de rand. Met een beetje mazzel is er een courtepaille, buffalo grill of een pizzatent in de buurt.

Voor de formule1 hotels kan je zoeken op: http://www.hotelformule1.com/gb/home/index.shtml" opent="in(nieuw);venster;
Groetjes
Geert :lol: & Marian :lol:
anjo

Re: Overnachtingen naar zuid-frankrijk

Bericht door anjo »

@Jos: ben wel lid geworden, maar pasje heb ik nog niet. Maar in ieder geval bedankt voor je suggestie, daarmee kan ik zelf weer verder aan de gang.
@Geert: Formule1 hotel ziet er inderdaad uit als een goede optie en staan ook in navigatie, erg handig dus :)

Ik geloof dat ik intussen wel genoeg informatie heb gekregen om zelf een goede route in elkaar te zetten, dus bedankt allemaal :)
Jos Fupi

Re: Overnachtingen naar zuid-frankrijk

Bericht door Jos Fupi »

Anjo .......... en andere reizigers naar Frankrijk:

Houdt er wel rekening mee dat je per 01 juli 2012 VERPLICHT ben om 2 alcoholtesters bij je te hebben als je gemotoriseerd Frankrijk bezoekt ;)

Wat is nu wel en niet verplicht in Frankrijk?

Het is van belang om goed over de regelgeving op de hoogte te zijn als je met je motor in Frankrijk op vakantie gaat. Er heerst namelijk veel onduidelijkheid hierover.

MotoPort heeft bij de KNMV om opheldering in deze kwestie gevraagd en die kwam met de volgende uiteenzetting :

Wat reflectie betreft spelen er in Frankrijk op dit moment twee zaken:

Reflecterende stickers op de helm:
Om te beginnen zijn de stickers op de helm geen verplchting voor toeristen, omdat dit te maken heeft met een permanente eis aan een helm en deze worden per land geregeld.
Reflectie op kleding
De reflectie op de kleding is wel verplicht, aangezien dit weer in een andere wet geregeld is. De eis hiervoor is minimaal 150 cm2. Aan deze omvang zit je gelukkig al snel, want een redelijke armband bijvoorbeeld om je bovenarm is dan al voldoende.
Alcohol test
Vanaf 1 juli geldt er in Frankrijk een verplichting dat iedere bestuurder verplicht is om een 2-tal alcoholtests bij zich te hebben. Ga je op vakantie naar Frankrijk of rij je door Frankrijk? Zorg dan dat je vanaf 1 juli een verpakking van deze alcoholtesten bij je hebt.
Deze zijn nu verkrijgbaar bij MotoPort voor € 6,95 per set van 2.
Henk Engberts
BMW R1150RT
Berichten: 1463
Lid geworden op: 03 apr 2010, 17:41
Locatie: Haulerwijk

Re: Overnachtingen naar zuid-frankrijk

Bericht door Henk Engberts »

Hallo Anjo,

Ik zou een geel reflectievest kopen voor over je motorjas, Ga maar kijken in een motorzaak, (Motoport) Ik heb vorig jaar een reis naar Verenigd Koninkrijk gedaan, en daar is het dragen van een refectievest verplicht. Het is ook niet onverstandig dit altijd te dragen, want je valt beter op in het verkeer.
Time flies when I drive my Honda Deauville.
Jos
Honda NC750X DCT
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 dec 2008, 12:04
Locatie: Uden NL

Re: Overnachtingen naar zuid-frankrijk

Bericht door Jos »

Pas in het najaar van 2012 gaan ze in Frankrijk boetes uitdelen bij het ontbreken van de alcoholtester.
Nu zou het nog om een waarschuwing gaan.
Oorzaak was/is de verkrijgbaarheid.
Met de vriendelijke groeten uit het Brabantse,

Jos
BertG

Re: Overnachtingen naar zuid-frankrijk

Bericht door BertG »

Van een oud werkgever van mij: http://www.cantecor.nl" opent="in(nieuw);venster;

Er wordt dus Nederlands gesproken, en Frans en Duits en ik geloof ook Spaans. :D
Prachtige locatie en kamers. Zie zelf maar.

De kamers L' Anis en La Bluette zijn 75 Euro, de overige 85 Euro.
Prijs per nacht voor 2 personen/ extra persoon 20 Euro per nacht .




M.b.t. de alcoholtester even een rekensommetje:

De boete is 11 Euro, vanaf 1-11-2012 wordt er bekeurd, vanaf 1-7-2012 veprlicht.
Let op het NF keurmerk (Norm Francaise) dat verplicht is op de test.

Die testers moet je meestal per 10 kopen en kosten tussen 2-3 Euro per stuk. En ze zijn maar beperkt houdbaar.
hier kosten ze 12,95 per 2.
M.a.w. voor toeristen die een enkel jaar naar Frankrijk gaan is het de gok waard.
anjo

Re: Overnachtingen naar zuid-frankrijk

Bericht door anjo »

Inmiddels ben ik weer terug, was een geslaagde vakantie!
Qua overnachting ging het in eerste instantie niet erg ideaal, maar uiteindelijk toch een goede oplossing gevonden. Tegen een uur of 9 had ik besloten dat ik nog een half uurtje tot een uur zou rijden en dan eens een slaapplek ging opzoeken. Alleen niet goed nagedacht over mn route, want ging op dat moment een col op. Conclusie, tegen de tijd dat het begon te schemeren was ik nog geen slaapplek tegen gekomen, uberhaupt geen dorpjes of andere tekens van aanwezigheid van bewoonde wereld. Dus goed gebruik gemaakt van mijn gele reflectievestje, gezien het op een gegeven moment echt donker was. Dat schiet dus echt totaal niet op qua rijden, zeker niet gezien het mijn eerste keer in de bergen was. Uiteindelijk boven was er een plaats waar je een chalet kon huren, maar het bedrag van €90,- voor 1 nacht voor 1 persoon was me toch wat veel van het goede. Dus maar de navigatie naar het dichtsbijzijnde hotel laten navigeren (andere kant van de berg was een stuk beter bewoond) maar daar aangekomen blijkt het hotel dicht te zijn. Uiteindelijk bleek dat het hotel al 4 jaar gesloten was, dus de POIs worden blijkbaar niet zo goed bijgehouden bij garmin... Maar tegenover het hotel was een groot gebouw waar een aantal mensen binnen zaten, dus daar eens aangeklopt om te vragen of ze een plaats wisten waar ik dan wel kon slapen en het bleek een natuurvriendenhuis te zijn waar ik kon overnachten, dus dat kwam mooi uit. Volgende ochtend nog een uurtje gereden en aangekomen op plaats van bestemming, in de buurt van Gerardmer.
Net het grootste deel van het forum weer bijgelezen en zo eens even mn spullen opruimen..
Jos
Honda NC750X DCT
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 dec 2008, 12:04
Locatie: Uden NL

Re: Overnachtingen naar zuid-frankrijk

Bericht door Jos »

@Anjo: jij bent ook weer een ervaring rijker !!
Met de vriendelijke groeten uit het Brabantse,

Jos
Jos
Honda NC750X DCT
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 dec 2008, 12:04
Locatie: Uden NL

Re: Overnachtingen naar zuid-frankrijk

Bericht door Jos »

zelf heb ik ook goede ervaringen in Frankrijk:
formule 1 hotels, etap hotels en premier classe zijn niet zo duur
deze kun je eventueel van huis uit al boeken

maar over het algemeen rijd ik door tot ongeveer 18.00 uur en vind dan meestal binnen een half uur wel een geschikt en niet te duur hotel.
Met de vriendelijke groeten uit het Brabantse,

Jos
stxrider

Re: Overnachtingen naar zuid-frankrijk

Bericht door stxrider »

anjo schreef:Uiteindelijk boven was er een plaats waar je een chalet kon huren, maar het bedrag van €90,- voor 1 nacht voor 1 persoon was me toch wat veel van het goede. Dus maar de navigatie naar het dichtsbijzijnde hotel laten navigeren (andere kant van de berg was een stuk beter bewoond) maar daar aangekomen blijkt het hotel dicht te zijn. Uiteindelijk bleek dat het hotel al 4 jaar gesloten was, dus de POIs worden blijkbaar niet zo goed bijgehouden bij garmin... ..
:uh Het hotel stond er toch nog? Je kan toch niet van een navigatieleverancier verwachten dat hij ook controleert of de hotels nog open zijn...... Dit is een tipisch geval van pech.
anjo

Re: Overnachtingen naar zuid-frankrijk

Bericht door anjo »

Klopt, het hotel stond er inderdaad nog. Maar op het moment zelf baalde ik toch dat hij al wel 4 jaar dicht was, maar dat Garmin dat niet wist. Wilde het in NL doorgeven aan Garmin, maar op een of andere manier zijn de logs van het begin van de vakantie verwijderd, dus kon niet meer terugvinden waar het hotel precies lag :brtl2
Plaats reactie

Terug naar “Motorhotels, motorcampings etc.”