Wintercheck Motoport

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Wintercheck Motoport

Bericht door Marcel »

Vandaag de gratis wintercheck bij Motoport laten doen.
Vorig jaar had ik net een grote beurt laten doen, kwamen ze 3 weken later met deze aanbieding :(

Dit jaar dus even gewacht met als resultaat:
Voor- en achterremmen tot op 35% versleten. Dat is dus een aandachtspuntje.
Achterband zit aan z'n markering. Moet binnenkort dus vervangen worden.
Prijs Euro 227,50 met 30% korting en inclusief montage :cf1 :wn1 Dat kan vast godkoper (weet ik zeker).

Verder "alles" OK. Voor zover "alles" gecontroleerd wordt.

Klaarblijkelijk heeft het volgen van VRO2 een negatieve invloed op de levensduur van de achterband.
Deze is nu sneller versleten dan vorige keer. Ik zal dit nog even checken.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Re: Wintercheck Motoport

Bericht door Stephan »

Ik laat die gratis check ook jaarlijks doen. Nu was ik 'm vergeten. Ik had het mailtje gelukkig nog in mijn postvakje staan, dus ik ga toch eens kijken of ik binnenkort tijd heb om de check te laten doen.

Edit: Hmmm... gaat me niet meer lukken. Geldt maar t/m 29 sept.
Leef en geniet nu, want het leven is geen generale repetitie. ;)
Henk Engberts
BMW R1150RT

Bericht door Henk Engberts »

Ik had de check al laten doen, voor aanvang van Eifelrit. Alles bleek toe piccobello te zijn. Alleen wat advies gekregen de voorvorkpoten schoon te houden. Dit om lekkage te voorkomen door oliekeerringen??
Time flies when I drive my Honda Deauville.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Da's een goed advies Henk, want kapotte voorvorkkeeringen zijn lastig te vervangen en als de voorvorkpoten beschadigd raken ben je nog verder van huis. Heeft mij vorig jaar een dag prutsen en vervolgens nog eens 100 euro bij de dealer gekost.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
barend
Honda NC750X DCT

Bericht door barend »

Het is heel mooi dat deze bedrijven dit doen , en nog wel voor niets, ja bijna want ze willen wel wat doen natuurlijk.
vorig jaar werd mij verteld dat mijn twee schijven voor vervangen zouden moeten worden , het zelfde met de brandstofpomp deze ging niet lang meer mee werd me verteld.
nu 13.000km verder en nog geen probleem gehad, afgelopen week , weer een controle laten doen , en wat denk je niets mis met de schijven en de brandstofpomp, wat moet ik nu denken bij deze controle's.
Maar wel gezegt , ik ben blij dat ze het doen.

nok nok stttt niks zeggen :tg
:brrr NSU max CB 750 Deauville 650 Pan 1100 -st 1300 : Honda nc750X dct :brrr
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

Henk, Voorvorkpoten schoonmaken betekend eigenlijk dat je het deel wat in kan schuiven schoonmaakt en een beetje invet met een dunne olie (bijv. naaimachineolie).
Een vlieg die tegen de voorvork komt wordt gesplet en wordt keihard waardoor de voorvorkkeerring (dubbel o, k, e en r) kan beschadigen. De dunne laag olie voorkomt dat je door de verharde lijkresten je keerring moet vervangen.

Deze tip kreeg ik bij een avond die werd gehouden in de werkplaats van Motor Centrum Westland hoe men het normale kleine onderhoud (verlichting, ketting, banden(spanning), accu e.d.) zelf kan doen.
Misschien een idee om in de winter een keer te organiseren?
Bij welke motorzaak en welke monteur kan zoiets gedaan worden.
(En dan natuurlijk alleen voor HDC leden).
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Bericht door Stephan »

Cor, daarvoor hebben we de jaarlijkse techniekdag.
Leef en geniet nu, want het leven is geen generale repetitie. ;)
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

barend schreef:.....vorig jaar werd mij verteld dat mijn twee schijven voor vervangen zouden moeten worden...... afgelopen week , weer een controle laten doen , en wat denk je niets mis met de schijven......
Als je de juiste specificaties weet, dan zijn dit soort controles heel makkelijk zelf te doen met een schuifmaat.
Volgens mij geeft Honda aan dat een remschijf vervangen moet worden als deze dunner is dan 4 mm. Maar dat moet ik even checken.
Geert
Honda CBF600S

Bericht door Geert »

Met een schuifmaat zal het niet lukken.
De remblokken zitten altijd een paar milimeter binnen de buitenrand van de remschijf, de slijtage van de schijf is dus alleen te meten met een micrometer of iets dergelijks. Met een schuifmaat meet je op de buitenste rand. Je moet in elk geval meten op het deel van de schijf waar ook de remblokken op grijpen.
Groetjes
Geert :lol: & Marian :lol:
Frank
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Frank »

Ik heb daar een speciaal metertje voor! ;)
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
stxrider

Bericht door stxrider »

m@rcel schreef:Voor- en achterremmen tot op 35% versleten. Dat is dus een aandachtspuntje.
Als ze nog maar 35% goed waren zou het bij mij pas een aandachtpuntje zijn. Ik denk dat die van jou het nog wel uithouden tot begin volgend jaar of voor je vakantiecheck ;)
Achterband zit aan z'n markering. Moet binnenkort dus vervangen worden.
Klaarblijkelijk heeft het volgen van VRO2 een negatieve invloed op de levensduur van de achterband.
Deze is nu sneller versleten dan vorige keer. Ik zal dit nog even checken.
Een VRO heeft inderdaad een groot effect op de levensduur. Ik moest de voorband na de VRO bij 9500km wisselen..... Het asfalt is denk ik ook iets ruwer dan normaal. Komt door het vaak remmen door de remoefeningen op hogere snelheid dan dat je normaal doet. Anticiperen is er bij de VRO niet bij, en dat scheelt ook nog eens......
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Eh, "tot op 35% versleten" en "nog maar 35% goed" is toch hetzelfde?
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Wellicht niet helemaal goed geformuleerd maar in bedoelde dat er nog maar 35% van de remblokken over is.

De slijtage van de banden is niet zo zeer een direct gevolg van het volgen van de VRO-cursus. Ja, het asfalt in Lelystad op de cursuslocatie is inderdaad ruwer. Maar een dagje rijden op het circuit kan nooit de oorzaak zijn van de snelle slijtage.
Door de cursus ben ik wel anders gaan rijden. Hierdoor is er een verhoogde slijtage van de banden, vooral door het sneller (kunnen) nemen van de bochten. Aan het remmen heb ik weinig veanderd (remmen op motor en het laatste stukje de rem gebruiken).

@ Geert,
Mijn schuifmaat heeft 2 bekjes die als het ware om de rand van de remschijf heen kunnen krullen. Hierdoor kan ik wel een juiste meting doen. Voorremschijf is nog 4,05 mm, achterschijf nog ruim 5 mm.
Volgens het handboek moeten de schijven aan de voorzijde vervangen worden bij 3,5 mm en de disk achter bij 5,0 mm.
Ik kan dus nog even vooruit.
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”