Schuberth C3 Pro

Over de ins en outs van helmen, motorkleding en bagage
Plaats reactie
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7063
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Schuberth C3 Pro

Bericht door ikkieman »

Voor de oplettende lezers heeft Schuberth een 'vernieuwde' versie uitgebracht van de C3. Eentje met meer bereik bij gebruik van de SRC-headset. Er zitten namelijk, als voornaamste verbeterpunt, een setje antenne's in verwerkt. Dit moet het bereik vergroten van 300 m maximaal tot 700 m onder ideale omstandigheden. Ook zou de radio-ontvangst verbeterd moeten zijn bij het gebruik van zowel de C3 Pro als SRCS voor de S2 en C3 Pro.

Even los van het feit dat Schubert al een duur merk is, is de adviesprijs voor de helm €599 en voor de SRCS C3 Pro, €345. Al met al zo'n €150 duurder dan een 'gewone' C3 met SRCS.

Nu ben ik benieuwd naar jullie mening. Het geld waard voor een geïntegreerd radiosysteem in een stille helm of had dit van te voren al bedacht moeten worden en zou de standaard C3, eigenlijk al bij invoering uitgevoerd moeten zijn met die extra antenne's?
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Henk Engberts
BMW R1150RT
Berichten: 1476
Lid geworden op: 03 apr 2010, 17:41
Locatie: Haulerwijk

Re: Schuberth C3 Pro

Bericht door Henk Engberts »

Ik vind die Shuberth C3 helm gewoon belachelijk duur.
Time flies when I drive my Honda Deauville.
PA1BEN

Re: Schuberth C3 Pro

Bericht door PA1BEN »

De in de helm ingebouwde antenne geeft uitstekende zend- en ontvangstspecificaties.

Maar de totaalprijs van een slordige €950,- is voor mij iets te pittig.
Ik verwacht dat de concurrentie niet lang op zich zal laten wachten om, met een concurrerende prijs, ook met zoiets op de markt te komen.

En er is nog iets om over na te denken;
De lange termijn effecten van elektromagnetische energie die zo dichtbij en je hoofd omvattend wordt uitgestraald is nog niet helemaal begrepen. Misschien is het verstandig, tot men zeker weet dat het geen kwaad kan, nog even te wachten met dit soort constructies op je hoofd te zetten.

Mijn volgende helm, mocht ik die ooit nodig hebben, zal trouwens geen Schubert meer zijn. (Slechte ervaring met service.)
BertG

Re: Schuberth C3 Pro

Bericht door BertG »

Even opletten:

Welke ontvangst wordt verbeterd? Radio of Telefoon.

Radio: dat is alleen ontvangst
Telefoon is: ontvangst en zenden, dat kan wellicht wel tricky zijn.
Aan de andere kant...zodra je belt heb je meestal de telefoon aan je oor.
En tijdens standby is het zendvermogen zeer laag, enkel tijdens verbinding met een zendmast gaat het vermogen omhoog.

Is er zelf niet iets te knutselen van flatcable tussen de helmschaal en binnenvoering dat aan of om de bestaande antenne(draad) te leggen is?
Vaak helpt dat aanzienlijk ook al is het niet profi.

En voor wat betreft die Schuberth Pro... in mijn ogen slechts een betaalde bugfix die de (te) grote reclamewoorden van het SRC moeten goedmaken.
Als ik een SRC had zou ik een claim om een kostenloze aanpassing (tot een goed werkend systeem conform beloften) of retournering van het SRC spul ingediend hebben.
Het maken van een Schuberth Pro is in feite een erkenning van het niet werken van SRC met een gewone Schuberth.
PA1BEN

Re: Schuberth C3 Pro

Bericht door PA1BEN »

Een goed werkende antenne moet 'in resonantie' zijn en daarbij maakt het niet uit of het alleen voor ontvangst (radio) of ook voor zenden (telefoon, bluetooth, WiFi of CB) is.

Men kan een antenne op verschillende manieren in resonantie krijgen; door de antenne de juiste lengte te geven (1/4 golf, 1/2 golf, 5/8 golf, 1/1 golf van de frequentie waarop de antenne moet werken), door er een spoel tussen te zetten als de antenne te kort is voor de frequentie waarop hij moet werken, of door de antenne onderdeel van een afgestemde kring te maken.

Dan heb ik het nog niet gehad over het grondvlak waarop de antenne gemonteerd zit, want ook dat is onderdeel van het hele systeem om de antenne zo goed mogelijk in resonantie te krijgen. Je kan daarbij denken aan het printje van de schakeling, het metaal van de auto, de grond waar je op staat. Maar ook je hoofd als je de helm, met ingebouwde antenne, op je hoofd zet.

Een aantal jaren terug ging Apple de fout in door niet goed na te denken over de plaats van de antenne in hun nieuwe iPhone. Door alleen al het apparaat vast te pakken werd de resonantie van de antenne zodanig verstoord dat contact met een zendmast niet meer mogelijk was. Dat dachten ze toen op te kunnen lossen door iedereen met zo'n type iPhone een etui te geven, zo kon je met je hand het apparaat niet meer aanraken.

Met bovenstaande in gedachte zal het hopelijk duidelijk zijn dat een stukje draad om de antenne wikkelen, of er aan vastmaken, niet gaat werken. Je zou er zelfs de eindtrap van de zender mee kunnen vernielen.

Zoek op internet maar eens naar; antenne, resonantie, impedantie, staande golf.
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14084
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Schuberth C3 Pro

Bericht door Marcel »

Jeroen, volgens mij is je laatste conclusie de juiste.

Een dure helm nog duuder maken om verbeteringen door te voeren die men oorspronkelijk is "vergeten", lijkt mij marketingtechnisch niet verantwoord.
Maar goed, misschien komt Schubert er mee weg. En er zijn altijd mensen die "erin trappen".

Vraag van mijn kant: Heb je dit allemaal wel nodig?
Bellen op de motor? Word je zo vaak gebeld? Of moet je zelf zo vaak bellen?
Onderzoek heeft aangetoond dat zelfs handsfree bellen het rijgedrag beinvloed.
Je bent toch met andere dingen bezig......en dan ook nog op de motor?
Om die reden bel ik ook niet meer op de motor, afgezien van het feit dat er bij mijn N-com een soort van rondzingen ontstaat. Wel koppel ik mijn telefoon via bluetooth aan mijn zumo. Dan zie ik wel dat ik gebeld wordt.
Even stoppen en terugbellen werkt ook, zeker als je vaak N-wegen rijdt. Op de snelweg is dat wat minder makkelijk.
(Ik weet overigens niet of je een navi hebt. Misschien je Iphone in een tanktasje meenemen zodat je het scherm kan zien.)

Muziek? Simpel kabeltje werkt ook.
We willen allemaal een stille helm vanwege het windgeruis. Vervolgens zetten we muziek aan (omdat het zo stil is? :wn1 ).

Voor mij zijn de volgende zaken belangrijker:
1) Pasvorm (met stip op 1)
2) Windgeruis (of het ontbreken daarvan)
3) Veiligheid (alle helmen zij in regel gekeurd en voldoen aan de eisen)
4) Ventilatie (vooral belangrijk als het vochtig is)

Tjsa,....blijft over: Welke helm?
Communicatie setje kan altijd later nog ingebouwd worden.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7063
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Schuberth C3 Pro

Bericht door ikkieman »

Mooi om te zien dat meerdere mensen eigenlijk ook vinden dat Schuberth eigenlijk dit al zo had moeten uitvoeren. Ook jammer dat we niet naar Schuberth kunnen gaan met de C3's, SRC's en dergelijke kosteloos kunnen omruilen voor de versie die het had moeten zijn.

Overigens heb ik muziek op omdat ik er in de auto ook niet door afgeleid wordt. En ik houd van muziek die normaliter niet op de radio is.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14084
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Schuberth C3 Pro

Bericht door Marcel »

Muziek geeft (denk ik) over het algemeen geen afleiding.
Bij mij kan het wel leiden tot rijgedrag met te hoge snelheden op plekken waar dat niet gewenst is.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Hans van D
Motorloos
Berichten: 828
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:03
Locatie: Leiden (ZH)

Re: Schuberth C3 Pro

Bericht door Hans van D »

Hoezo Marcel, rijd je met Queen op de oren harder dan met andre Rieu, of andersom? :wn1
Groeten,
Hans

Ik reed op een groene NT650V van 2002.
Don

Re: Schuberth C3 Pro

Bericht door Don »

Veels te duur. Ze kunnen hem beter in Griekenland fabriceren.
Dan hebben die arme Grieken tenminste werk en zijn wij minder centen kwijt.
Nooit begrepen waar die hoge prijs in zit. De binnenkant van een helm is piepschuim met wat voering en aan de butenkant één of ander kunststof schaal. Moet een stukje piepschuim en kunststof nu honderden en nog eens honderden Euro's kosten ? Vlg. mij worden er een paar commerciële jongens in een hangmat ergens op een tropisch eiland schaterlachend rijk.
Plaats reactie

Terug naar “Helmen, kleding en bagage”