Helmenquete door Rotterdamse studenten.
http://bit.ly/TdTX5H" opent="in(nieuw);venster;
Het kan geen kwaad om je mening te geven. Hoplijk is dit een zetje in de goede richting om helmen veiliger te maken.
Zelf vind ik de maatvoering XS t/m XXL onvoldoende. Er moet ook rekening gehouden worden met de vorm (ovaalheid) van je hoofd vanuit vogelperspectief en de lengte van je hoofd van kruin tot kin. En wat te denken van beslaan van je vizier, koeling en geluidsdemping die perfect moeten zijn alvorens een helm een ECE goedkeuring verdient. En zou een polaroid filter tegen laagstaande zon ook niet wenselijk of verplicht moeten worden gesteld ?
helm enquete
- Missy
- Honda NT650V
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 23 jan 2011, 20:31
- Locatie: Dordrecht
Re: helm enquete
Ingevuld..
(en nu maar hopen dat mijn pc het blijft doen
)
(en nu maar hopen dat mijn pc het blijft doen

"Er zijn van die dagen waarbij je de koffiepoeder gewoon direct door je neus
naar je hersens wilt snuiven"
"You're young only once, but you can be immature forever"
naar je hersens wilt snuiven"
"You're young only once, but you can be immature forever"
-
- Honda ST1300
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
- Locatie: Oene
- Contacteer:
Re: helm enquete

Ik blijf het ook hopen na het invullen.

Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Re: helm enquete
Ik heb nog nooit behoefte gehad aan al die zaken. Toch ben ik best kritisch.Don schreef:Zelf vind ik de maatvoering XS t/m XXL onvoldoende. Er moet ook rekening gehouden worden met de vorm (ovaalheid) van je hoofd vanuit vogelperspectief en de lengte van je hoofd van kruin tot kin.
En wat te denken van beslaan van je vizier, koeling en geluidsdemping die perfect moeten zijn alvorens een helm een ECE goedkeuring verdient.
En zou een polaroid filter tegen laagstaande zon ook niet wenselijk of verplicht moeten worden gesteld ?
Ik rij elke (werk)dag motor. Bijna 365 dagen/jaar.
Zolang pekel en sneeuw/ijs het toelaten.
In werkelijkheid is een helm vaak zelfs maar in 2 of hooguit 3 schaalmaten beschikbaar.
De rest wordt opgevuld met binnenvoering(smateriaal). Dat is al om kosten te reduceren.
Voor geluidsdemping draag ik oordopjes. Er werkt niets beter dan oordopjes die direct op de gehoorgang zitten.
Als je die draagt zijn er geen gehorige helmen meer.
Voor koeling zet ik mijn vizier op een ventilatiestand of open en heb ik daarbij nog 2 ventilatieopeneningen.
Een polaroidfilter ook nooit nodig gehad. Ik heb wel een soort 'zonnebril' ingebouwd in mijn helm.
En een polaroidfilter helpt m.i. niet tegen een laagstaande zon maar tegen verkleuringen en schitteringen.
De zon gaat er niet hoger van staan. En je wordt er niet minder verblind van door de zon.
Alleen de verkleuringen en schitteringen worden minder. Een simpel zonnevizier is vaak al afdoende.
Besef dat de ideale helm voor iedereen... niet bestaat.
Want de ideale helm is te duur en heeft te veel opties waar een deel toch geen behoefte aan heeft.
Mijns inziens moet een helm in de basis voldoen: beschermen tegen impact.
De rest is extra. De een wil die extra's wel. De ander niet.
En een ECE keurmerk moet alleen controleren op val(helm)veiligheid (of impact-veiligheid).
Niet of er een bril, polaroidfilter of geluidsdemping etc. in zit. Dat doet de marktwerking wel.
Zoals ik zei: ik heb nooit behoefte gehad aan al die zaken bij mijn helm. Klinkt ideaal....
Mijn helm is een best prijzige Schuberth C3. Veel mensen willen dat bedrag al niet uitgeven aan bescherming.
Ik geloof niet, en zou er ook niet op gaan zitten wachten, dat er goedkopere helmen komen met meer/betere functionaliteit.
Toch blijft het vreemd: Voor motoren geeft men vaak 10k, 15k of 20k en meer uit.
En bij goede (hoofd)bescherming begint men zuinig te kijken.
Re: helm enquete
Een dure helm is niet altijd veiliger dan een minder dure. Kijk maar naar de SHARP helmet ratings.
De C3 heeft slechts 3 sterren, terwijl de maximum score 5 sterren is.
http://sharp.direct.gov.uk/testhelmetli ... ontinued=1" opent="in(nieuw);venster;
Afwerking, kleurtjes, garantievoorwaarden kunnen de prijs opjagen en hebben niet meteen iets met veiligheid te maken.
De C3 heeft slechts 3 sterren, terwijl de maximum score 5 sterren is.
http://sharp.direct.gov.uk/testhelmetli ... ontinued=1" opent="in(nieuw);venster;
Afwerking, kleurtjes, garantievoorwaarden kunnen de prijs opjagen en hebben niet meteen iets met veiligheid te maken.