Mijn eerste ritjes
Mijn eerste ritjes
Gisteren en vandaag mijn eerste ritjes op mijn Deauville gemaakt. Lekker gereden in de omgeving van Eindhoven, Weert, Boxtel en Helmond. Eerste ervaringen: het beestje rijdt lekker makkelijk, en doet precies wat ik wil. Een tweetal niet-technische probleempjes die me bij de proefrit nog niet waren opgevallen kwamen aan 't licht: rond de 120 heb ik toch wel aardig wat last van gebeuk op mijn helm door de turbulentie van het hoge windscherm, en na een uurtje rijden begin ik langzaam last van mijn bovenrug en schouders te krijgen.
Ik heb al een beetje rondgekeken op het forum, en vraag me af of mijn rugprobleem met stuurverhogers opgelost zou zijn: ik ben niet al te lang (1.78), dus wellicht dat ik op een andere manier ook een betere houding kan aanleren.
Groetjes,
Edwin
Ik heb al een beetje rondgekeken op het forum, en vraag me af of mijn rugprobleem met stuurverhogers opgelost zou zijn: ik ben niet al te lang (1.78), dus wellicht dat ik op een andere manier ook een betere houding kan aanleren.
Groetjes,
Edwin
- Stephan
- Moto Guzzi Stelvio
Re: Mijn eerste ritjes
Leef en geniet nu, want het leven is geen generale repetitie. 

Dank je, Stephan. Vergeef me mijn noob-gedrag, en bedankt voor het cross-posten van het relevante stukje naar het stuurverhogers-topic.
- Stephan
- Moto Guzzi Stelvio
Graag gedaan, hoor! En hopelijk vind je snel een oplossing voor jouw technisch probleem. 
Wat betreft topic-titel: Ik kan me mijn eerste ritje ergens in 1991 met mijn eerste motor ook nog herinneren. Een Yamaha XS500, helemaal gaar voor de sloop, maar ik was oh zo trots!

Wat betreft topic-titel: Ik kan me mijn eerste ritje ergens in 1991 met mijn eerste motor ook nog herinneren. Een Yamaha XS500, helemaal gaar voor de sloop, maar ik was oh zo trots!

- Koen
- Honda Goldwing
Het eerstje ritje op m'n eigen Deauf was een proefritje op 10 juni 2010 
Was inderdaad een ervaring om nooit te vergeten, vooral omdat ik op dat moment nog amper in staat was om te staan of te lopen. M'n vader bracht me in de auto naar de verkoper van de motor, daar heb ik een kort proefritje gemaakt en na de koop reed m'n broertje de motor terug naar Roosendaal.
Het duurde toen eventjes voordat ik weer voldoende op de been was om echt zelf te gaan rijden, maar ik kon het toch niet laten om elke dag eventjes een kort stukje te gaan rijden. De eerste echte rit was 26 juni, op en neer naar TT Assen... Heeft me een paar dagen spierpijn gekost, maar het was 't waard
Als je zo'n motor in de tuin hebt staan en de sleuteljes in je hand, dan is het bijna niet te doen om 'm daar de hele dag maar te laten staan
Zeker vlak nadat je 'm gekocht hebt
Edwin, nog heel veel veilige en plezierige kilometers gewenst!

Was inderdaad een ervaring om nooit te vergeten, vooral omdat ik op dat moment nog amper in staat was om te staan of te lopen. M'n vader bracht me in de auto naar de verkoper van de motor, daar heb ik een kort proefritje gemaakt en na de koop reed m'n broertje de motor terug naar Roosendaal.
Het duurde toen eventjes voordat ik weer voldoende op de been was om echt zelf te gaan rijden, maar ik kon het toch niet laten om elke dag eventjes een kort stukje te gaan rijden. De eerste echte rit was 26 juni, op en neer naar TT Assen... Heeft me een paar dagen spierpijn gekost, maar het was 't waard

Als je zo'n motor in de tuin hebt staan en de sleuteljes in je hand, dan is het bijna niet te doen om 'm daar de hele dag maar te laten staan

Edwin, nog heel veel veilige en plezierige kilometers gewenst!
Grtz! Koen

-
- Triumph Trophy SE
Mijn eerste echte motorrit was op de Deauville. Ik had m'n rijbewijs nog niet eens echt op zak, maar was al wel geslaagd. Mooi weer 's avonds en dan begint het me toch te kriebelen... Ik dacht op een mooie dag van "krijg toch allemaal de pip, ik ga een klein stukje rijden". Uiteindelijk heb ik daarna nog een dag of 2 moeten wachten voor ik m'n rijbewijs echt binnen had. Geheel in stijl op de motor opgehaald natuurlijk. 
Was me een partij warm met m'n oude helm, winterbroek en afgeragde jas, maar oh, wat was ik trots op mezelf!

Was me een partij warm met m'n oude helm, winterbroek en afgeragde jas, maar oh, wat was ik trots op mezelf!
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Van mijn eerste motor, een Zündapp KS100 (een door de fabriek opgevoerde bromfiets van 8 pk en maximaal 80 km/u), kan ik mij vooral herinneren dat hij vaak vastliep en ik daardoor weer eens op het asfalt lag. Vanuit stilstand wegrijden was ook spannend. Je zou zeggen, koppeling langzaam laten opkomen en gelijk iets gasgeven. Zou je zeggen ja, maar soms smoorde de motor en gaf je onbewust nog een beetje meer gas, waarop ie het ineens wel deed. Zelfs erg goed deed, zo goed dat je zowat een wheely maakte en je hart een paar slagen oversloeg. Deze motor is niet lang in mijn bezit gebleven.
Van mijn tweede motor, een BMW R69S, was ik zo onder de indruk dat ik, op m'n eerste rit, meer oog had voor de meter in de koplamp dan voor het verkeer, met als gevolg dat ik vergat te remmen en achter op een auto inreed. Het ging allemaal niet zo hard zodat de schade voor de auto bij een verbogen, in die tijd nog metalen, bumper bleef. Bij mij was alleen mijn trots beschadigd.
Later kreeg ik van een motoragent een standje omdat ik iets te snel door Rotterdam reed. Ik zal nooit vergeten dat hij mij vroeg "kijk jij wel eens op die klok voor je neus?".
Dit speelde in een tijd dat ik ook mee deed aan de toerritten georganiseerd door de KNMV, waarbij je 's-nachts rond het IJsselmeer moest rijden. Je reed alleen en van controlepunt naar controlepunt. Dan zijn de toerritten zoals door de Honda Deauville Club worden georganiseerd, toch wel een stukje aangenamer om te rijden.
Van mijn tweede motor, een BMW R69S, was ik zo onder de indruk dat ik, op m'n eerste rit, meer oog had voor de meter in de koplamp dan voor het verkeer, met als gevolg dat ik vergat te remmen en achter op een auto inreed. Het ging allemaal niet zo hard zodat de schade voor de auto bij een verbogen, in die tijd nog metalen, bumper bleef. Bij mij was alleen mijn trots beschadigd.
Later kreeg ik van een motoragent een standje omdat ik iets te snel door Rotterdam reed. Ik zal nooit vergeten dat hij mij vroeg "kijk jij wel eens op die klok voor je neus?".
Dit speelde in een tijd dat ik ook mee deed aan de toerritten georganiseerd door de KNMV, waarbij je 's-nachts rond het IJsselmeer moest rijden. Je reed alleen en van controlepunt naar controlepunt. Dan zijn de toerritten zoals door de Honda Deauville Club worden georganiseerd, toch wel een stukje aangenamer om te rijden.
- Stephan
- Moto Guzzi Stelvio
Wat een leuke verhalen allemaal! Zo zie je maar weer hoe het eerste solo-ritje iedereen bij is gebleven. 

Ja, inderdaad erg leuk om te lezen! Mijn eerste echte soloritje was op de Kawasaki ZZR600 van een collega. Reed ook lekker, maar ik merkte vrijwel meteen dat zo'n sport-toer niet mijn type motor is.
Groetjes,
Edwin
Groetjes,
Edwin
- Koen
- Honda Goldwing
Mijn eerste solo-rit was op de Kawasaki GPZ500s van m'n broer. We waren daar voor de verjaardag van m'n schoonzusje en ik ging terug op zijn motor die ik een paar weken mocht lenen om wat rijervaring op te doen. Was eind februari 2010, m'n broer is een mooi weer rijder dus die zou toch voorlopig nog niet gaan rijden. Het was al donker voordat ik vertrok, dus de eerste rit ging over ruim 75 km. snelweg in het donker. Best eng, maar gelukkig kende ik de weg goed. De weken daarna zoveel mogelijk gereden, heerlijk om een motor voor de deur te hebben!
Nadeel bij die Kawa was dat het starten niet normaal lukte, aanlopen was de enige manier om 'm gestart te krijgen, of met een jumpstarter (die ik dus ook mee kreeg
) Eén keer stond ik bij een verkeerslicht te wachten, kwam er een andere motorrijder me tegemoet. Ik m'n handje omhoog om te groeten. Jawel, linkerhandje
Motor stond in z'n 1, dus blub, motor sloeg af. Toen kreeg ik groen en moest ik dus lopend het kruispunt over om dat ding weer aan de praat te krijgen.
Gelukkig lukte dat...
Ik heb op die motor zo'n 700 km. rond gereden (toen ook gelijk een hekel gekregen aan motoren met ketting, dat gesmeer elke zoveel kilometer...). Toen ook wel gemerkt dat de zithouding op die Kawa voor mij niet ideaal was. M'n broer heeft er nadien ook niet meer op gereden, 14 maart 2010 (zie onderschrift
) is de Kawa "overleden". Hij rijdt nu een Honda CBR600F, ik sinds juni 2010 dus m'n eigen Deauf en daarmee nu bijna 18000 km. gereden.
Nadeel bij die Kawa was dat het starten niet normaal lukte, aanlopen was de enige manier om 'm gestart te krijgen, of met een jumpstarter (die ik dus ook mee kreeg

Ik heb op die motor zo'n 700 km. rond gereden (toen ook gelijk een hekel gekregen aan motoren met ketting, dat gesmeer elke zoveel kilometer...). Toen ook wel gemerkt dat de zithouding op die Kawa voor mij niet ideaal was. M'n broer heeft er nadien ook niet meer op gereden, 14 maart 2010 (zie onderschrift

Grtz! Koen

-
- Motorloos
Mijn allereerste rit op een motorfiets...
Dat was in militaire dienst. Ik had dus nog nooit motor gereden laat staan dat ik een motor rijbewijs had. We hadden een militaire sportdag en ik had mij (vrij laat) ingeschreven voor een facultatief onderdeel.
Het afleggen van een hindernisparcours op een motorfiets.
Ik was bijna de laatste deelnemer en de prijzen ( 1 t/m 3 ) waren al verdeeld tussen 3 sergeant-instructeurs. Tenminste dat dachten zij hahaha. Ik kon kennelijk, doordat ik wel veel op brommers had gereden, ook zonder rijlessen al goed met een (lichte) motorfiets omgaan. Ik werd gedeeld 2e en de heren sergeant-instructeurs keken toch wel wat beteuterd
Dat ik (vanwege de gedeeld 2e plaats - dus er moest geloot worden) uiteindelijk 3e werd mocht mijn pret niet drukken.
Dat was in militaire dienst. Ik had dus nog nooit motor gereden laat staan dat ik een motor rijbewijs had. We hadden een militaire sportdag en ik had mij (vrij laat) ingeschreven voor een facultatief onderdeel.
Het afleggen van een hindernisparcours op een motorfiets.
Ik was bijna de laatste deelnemer en de prijzen ( 1 t/m 3 ) waren al verdeeld tussen 3 sergeant-instructeurs. Tenminste dat dachten zij hahaha. Ik kon kennelijk, doordat ik wel veel op brommers had gereden, ook zonder rijlessen al goed met een (lichte) motorfiets omgaan. Ik werd gedeeld 2e en de heren sergeant-instructeurs keken toch wel wat beteuterd

Dat ik (vanwege de gedeeld 2e plaats - dus er moest geloot worden) uiteindelijk 3e werd mocht mijn pret niet drukken.
Groetjes,
Ed
Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt
Ed

- Hans van D
- Motorloos
Mijn eerste rit was op mijn 18de en wel op een oude legermotor (bmw) met een zweefzadel, breed stuur en cardanaandrijving. Ik meen 125 of 250 cc. Toen mocht je nog met een "proefrijbewijs" rijden in een gedeelte van de stad (Leiden). Natuurlijk trok ik me daar niets van aan en crosste rustig door de hele stad.
Na een kleine 5 maanden begaf helaas de versnellingsbak het. Motor weggedaan en niet meer gereden tot eind vorig jaar.
Was wel leuk. Zo'n motor had toch wel wat. (wel een beetje nostalgie
)
Na een kleine 5 maanden begaf helaas de versnellingsbak het. Motor weggedaan en niet meer gereden tot eind vorig jaar.
Was wel leuk. Zo'n motor had toch wel wat. (wel een beetje nostalgie

Groeten,
Hans
Ik reed op een groene NT650V van 2002.
Hans
-
- Motorloos
Met Zündapp heb ik ietsPA1BEN schreef:Van mijn eerste motor, een Zündapp KS100

Mijn eerste echte brommert. Zelf gekocht in 1972 van zelf verdiend geld. Hij was gebruikt maar als nieuw. Ik was zo trots als een aap met 7 edele mannelijke geslachtsdelen (schuttingtaal niet toegestaan

Groetjes,
Ed
Ed

- Stephan
- Moto Guzzi Stelvio
Hier ook een!
Een Zundapp CS50 met geforceerde luchtkoeling. In mijn vriendenkring destijds bijgenaamd als 'de Tank'.

-
- Motorloos
Dat was vanwege de hoge tank. Ik had een latere uitvoering met lagere tank. Wel met handversnelling 

Groetjes,
Ed
Ed

- Stephan
- Moto Guzzi Stelvio
Die van mij was ook met een lage tank en drie handversnellingen. Maar die bijnaam had deze Zundapp vanwege een genant ongelukje (paaltje) en de ongeschonden staat na dit akkefietje.

- Hans van D
- Motorloos
Mijn eerste brommer was een puch. Niet met het kleine tankje maar een grotere tank waar de buddysit op aansloot. Daarna een kreidler floret. Twee prima brommers.
De kreidler heb ik daarna inveruild voor de eerder genoemde bmw.
De kreidler heb ik daarna inveruild voor de eerder genoemde bmw.
Groeten,
Hans
Hans
Mijn eerste brommer (1966) was een Union superstrada:

Mijn eerste motor (1969) was een DKW. Ongeveer het onderstaande type,
maar ik had er een heel breed stuur op gemonteerd...

De eerste ritjes waren (zonder rijbewijs, maar met 'oefenvergunning') vanuit Eindhoven-West naar het Beatrixkanaal bij luchthaven Welschap en terug naar huis. Dat was de toegestane oefenroute. Hoe vaak heb ik die niet gereden! En dan op de rechte weg langs het kanaal zo plat mogelijk op de motor gaan liggen om te zien of-ie nog wat harder kon...

Mijn eerste motor (1969) was een DKW. Ongeveer het onderstaande type,
maar ik had er een heel breed stuur op gemonteerd...

De eerste ritjes waren (zonder rijbewijs, maar met 'oefenvergunning') vanuit Eindhoven-West naar het Beatrixkanaal bij luchthaven Welschap en terug naar huis. Dat was de toegestane oefenroute. Hoe vaak heb ik die niet gereden! En dan op de rechte weg langs het kanaal zo plat mogelijk op de motor gaan liggen om te zien of-ie nog wat harder kon...

Tja.....die eerste motor !
Toen ik achttien werd kreeg ik van een
motorrijdende oom zijn CZ-tje 98cc.,omdat
hij toch een andere kocht en vond dat ik
moest gaan motorrijden!!
Dus gauw een oefenvergunning gehaald
in Joure en maar op en neer "racen" tussen
Joure en Heerenveen.
Al gauw het rijbewijs en toen ging ook al
spoedig het CZ-tje vervangen worden.
Maar je eerste motortje vergeet je nooit,
{eigenlijk geldt dat toch voor alle eerste
ervaringen? }.
Nu,58 jaren en 19 motoren later nog steeds
een enthousiaste motorrijder.
Allen gegroet vanuit het Emmense,
jouke,

Toen ik achttien werd kreeg ik van een
motorrijdende oom zijn CZ-tje 98cc.,omdat
hij toch een andere kocht en vond dat ik
moest gaan motorrijden!!
Dus gauw een oefenvergunning gehaald
in Joure en maar op en neer "racen" tussen
Joure en Heerenveen.
Al gauw het rijbewijs en toen ging ook al
spoedig het CZ-tje vervangen worden.
Maar je eerste motortje vergeet je nooit,
{eigenlijk geldt dat toch voor alle eerste
ervaringen? }.
Nu,58 jaren en 19 motoren later nog steeds
een enthousiaste motorrijder.
Allen gegroet vanuit het Emmense,
jouke,

- bruur
- Suzuki V-Strom
Mijn eerste rit was een korte proefrit op een Triumph Tiger, leuke motor alleen vond ik het niks om mee te beginnen.
De motor was behoorlijk fel en voelde met het maken van bochten net fijn aan.
Me eerste echte rit was een flinke testrit op mijn huidige deuaville en die bevalt nog steeds al ga ik mijn stuur toch iets verhogen, alleen is het moeilijk om de juiste verhogers te vinden.
De motor was behoorlijk fel en voelde met het maken van bochten net fijn aan.
Me eerste echte rit was een flinke testrit op mijn huidige deuaville en die bevalt nog steeds al ga ik mijn stuur toch iets verhogen, alleen is het moeilijk om de juiste verhogers te vinden.
Behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst
- Koen
- Honda Goldwing
Ik kreeg met kerst een motorkalender met 2 emaillen reclameschildjes, één van een DKW RT125 en een van een NSU Max. Zijn er hier mensen met speciale herinneringen aan deze modellen die interesse hebben in de schildjes?
Grtz! Koen

In dat van de DKW ben ik zeker geïnteresseerd Koen. 
(ook al was mijn DKW toch nog net wat moderner)

(ook al was mijn DKW toch nog net wat moderner)
- Koen
- Honda Goldwing
Prima, ik neem 'm binnenkort wel mee, zal ws. het HDC-diner worden.
Grtz! Koen