Daar zoek je toch niet!

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Frank
Honda ST1300
Contacteer:

Daar zoek je toch niet!

Bericht door Frank »

Tijdens mijn rit met Pim door Duitsland kreeg ik problemen met de koeling van de motor.
Wat bleek de koelfan werkte niet.
Thuis gekomen maar eens zoeken naar het probleem en wat bleek geen stroom op de koelfan.
Nog gekker werd het dat ik ook geen stroom had op mijn zekering.
Met behulp van een kennis die verstand heeft van elektrotechniek de boel doorgemeten, wat blijkt zit het probleem in het contactslot.
De boel gedemonteerd, schoongemaakt en jawel hij werkt weer. :up
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
BertG

Re: Daar zoek je toch niet!

Bericht door BertG »

Ik lees contactslot en moest ineens aan een verhaal over een ANWB'er denken.
Heeft niet heel veel met deze storing van doen maar och, praatcafé, dus ik durf me wat te veroorloven.

Een (auto)bestuurder kreeg tijdens de vakantie in Italië problemen met zijn contactslot.
Daar werd een Italiaanse ANWB-meneer erbij gehaald die wel een quick-n-dirty oplossing wist.
Met wat draadjes en klemmetjes op de achter het contactslot deed het contact het weer.
Mooi, kon men weer op huis aan en thuis op het gemak een garage bezoeken.

En toen kwam de auto bij de garage.
En toen keek de monteur naar de quick-n-dirty oplossing.
En toen werd de bestuurder verteld dat het stuurslot bij elke beweging zomaar geactiveerd had kunnen worden
En toen werd de bestuurder alsnog witjes.
Er aan denkende dat hij met 130 over de snelweg had gereden.
En met weliswaar lagere snelheid door de Alpen, maar toch even goed veels te hard om de effecten van een spontaan geactiveerd stuurslot op te vangen.
(dat over het stuurslot wordt in dit verhaal nog een keer bevestigd)

Auto (en motorelektronica) is, by far, niet monkey-proof.

Dure Audi's worden gestolen door een gaatje in het kunststof koplampglas te boren en ergens spanning op de draden van de lamp aan te brengen.

Volkswagens/Seats/Audi's/Skoda's worden geopend door tussen het voorportier en -spatscherm net een ijzeren haakje de draden
naar buiten te trekken die van de motorruimte/ dashboard naar het voorportier lopen en dan op de juiste draad spanning te zetten.

Of de HU66 trucendoos: deze

Of voor BMW: dit setje en dit setje
Of kijk even dit filmpje waar men in luttele seconden een blanco sleutel programmeert vanuit de OBD connector in de auto. Dus ruitje in tikken, in de auto hangen en 1,2, hupsakee.
Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Bericht door Stephan »

Handig dat je een kennis had met verstand van zaken. Wie weet hoeveel het je gekost had om dit bij een garage te laten uitzoeken.
Leef en geniet nu, want het leven is geen generale repetitie. ;)
stxrider

Bericht door stxrider »

Ik denk dat een dealer met kennis van zaken, er net zo snel achter komt dat er geen stroom op zit......
En dan is het een kwestie van draad volgen en het 1e waar je kijkt zijn zekeringen.
Ik denk dat je meer kwijt bent met andere dubieuzere klachten. Nu wist je waar je moest zoeken! en dat scheelt!

Maar oké, altijd makkelijk zo'n kennis. Ik wilde ik er 1 kende ;)
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”