verplichte APK motorfietsen
Re: verplichte APK motorfietsen
wat ik tegen de APK heb is de WILLEKEUR
Bij de ene APK keurmeester die toevallig ook in banden gespecialiseerd is, moesten er zgn. twee nieuwe banden op.
Bij de andere APK keurmeester hoefden de banden NIET vervangen te worden.
Nu zijn we aangeland bij het tweede bezwaar tegen de APK.
BELANGENVERSTRENGELING
een OBJECTIEVE KEURING IS NIET MOGELIJK ALS DE KEURMEESTER DE AFGEKEURDE MATERIALEN (banden, uitlaten, remmen etc.) OOK ZELF KAN/MAG VERKOPEN.
Bij de ene APK keurmeester die toevallig ook in banden gespecialiseerd is, moesten er zgn. twee nieuwe banden op.
Bij de andere APK keurmeester hoefden de banden NIET vervangen te worden.
Nu zijn we aangeland bij het tweede bezwaar tegen de APK.
BELANGENVERSTRENGELING
een OBJECTIEVE KEURING IS NIET MOGELIJK ALS DE KEURMEESTER DE AFGEKEURDE MATERIALEN (banden, uitlaten, remmen etc.) OOK ZELF KAN/MAG VERKOPEN.
Re: verplichte APK motorfietsen
Het staat je vrij om bij garage X je motor te laten keuren en bij garage Y de nodige reparaties te laten uitvoeren.
Bij kleinere garages zonder eigen APK keurmeester gebeurt dit zonder dat je er erg in hebt.
Die rijden dan met jouw motorvoertuig na eigen onderzoek naar een bevriende garage mèt keurmeester .
Die keurmeester laat een vliegensvlugge blik over de motor gaan en meldt hem aan- en af.
Als je je achteraf het keuringsformulier controleert zie je ineens een stempel van een andere garage dan die waar je je motorvoertuig achterliet.
En die willekeur valt ook wel mee.
Stel een garage keurt je banden af dan kan hij dat onderbouwen neem ik aan.
Vervolgens ga je naar google, it's your friend, en maak je jezelf wijs.
Als het profiel te laag is dan is dat meetbaar, bijvoorbeeld.
En dat geldt voor de meeste eisen.
Een lampje doet het of niet.
Ik zie niet zo veel beren op de weg.
Bij kleinere garages zonder eigen APK keurmeester gebeurt dit zonder dat je er erg in hebt.
Die rijden dan met jouw motorvoertuig na eigen onderzoek naar een bevriende garage mèt keurmeester .
Die keurmeester laat een vliegensvlugge blik over de motor gaan en meldt hem aan- en af.
Als je je achteraf het keuringsformulier controleert zie je ineens een stempel van een andere garage dan die waar je je motorvoertuig achterliet.
En die willekeur valt ook wel mee.
Stel een garage keurt je banden af dan kan hij dat onderbouwen neem ik aan.
Vervolgens ga je naar google, it's your friend, en maak je jezelf wijs.
Als het profiel te laag is dan is dat meetbaar, bijvoorbeeld.
En dat geldt voor de meeste eisen.
Een lampje doet het of niet.
Ik zie niet zo veel beren op de weg.
Re: verplichte APK motorfietsen
Met de auto bij de APK's geen last van gehad, ik denk dat daar meer punten zijn om te controlen dan bij de motor.
Ag, als het er komt; dan komt het er, zo niet; voor eigen veiligheid zal'k de garage toch een beurt met regelmaat laten doen!
Bert denk jij persoonlijk dat er veel kans in zit dat er een APK voor de motor zal komen en deze dan om de 1 of 2 jaar zal komen?
Ag, als het er komt; dan komt het er, zo niet; voor eigen veiligheid zal'k de garage toch een beurt met regelmaat laten doen!
Bert denk jij persoonlijk dat er veel kans in zit dat er een APK voor de motor zal komen en deze dan om de 1 of 2 jaar zal komen?
Re: verplichte APK motorfietsen
Het gaat geheel buiten mij om. Mij wordt niets gevraagd.... Maar waarom aan mij gevraagd?
- Koen
- Honda Goldwing
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28
Re: verplichte APK motorfietsen
Bij de laatste APK werd een lampje vervangen, maar ik kreeg het oude lampje mee "want hij was niet kapot". Toen ik vroeg waarom ie dan vervangen was, kreeg ik een vaag verhaal over afstelling, lichtopbrengst en goedkope versus dure lampen. Op mijn uitdrukkelijke verzoek werd het lampje van de factuur geschrapt, want ik betaal niet voor het vervangen van werkende onderdelen.BertG schreef:Een lampje doet het of niet.
Het lampje wat er in zat was inderdaad goedkoop, want bij mijn Opel gaat er ongeveer elk half jaar eentje kapot. Na 2x een dure lamp erin gehad te hebben ben ik dus overgestapt op goedkoper spul, wat het net zo lang uithoudt. Een H7 is H7 volgens mij, ik merk tijdens het rijden in elk geval niets van mindere lichtopbrengst.
Maar even terug naar het begin: een lampje doet het of hij doet het niet of hij doet het een beetje anders dan anders

Grtz! Koen




- Marcel
- Honda NT700VA
- Berichten: 14358
- Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
- Locatie: Oegstgeest (NL)
- Contacteer:
Re: verplichte APK motorfietsen
Over vage lampjes en een verhaal.... (of is het andersom?)
De lampjes aan de zijkant van de auto zijn extra richtingaanwijzers.
Het glaasje is doorzichtig (helder) en het lampje zelf is oranje.
Bij mijn auto zijn de lampjes vervangen omdat ze (door UV of zo) niet meer zo oranje waren.
De lampjes aan de zijkant van de auto zijn extra richtingaanwijzers.
Het glaasje is doorzichtig (helder) en het lampje zelf is oranje.
Bij mijn auto zijn de lampjes vervangen omdat ze (door UV of zo) niet meer zo oranje waren.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
-
- Honda NC750X DCT
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 08 sep 2011, 22:39
- Locatie: assen
Re: verplichte APK motorfietsen
Koen een lampje in een koplamp moet een bepaald lichtbeeld geven ,
wat met een afstelapparaat word gecontroleerd bij de goedkope lampen is dit vaak niet goed.
had ik deze auto gekeurd had ik hem er ook uitgehaald
omdat deze waarschijnlijk een heel raar en verkeerd beeld geeft
dit zijn meestal lampen met een goedkeuring nummer van luxemburg
ik kom ze regelmatig tegen
M@rcel ook dat komt vaak voor de oranje coating gaat er af door de warmte van de lamp
gr jan
wat met een afstelapparaat word gecontroleerd bij de goedkope lampen is dit vaak niet goed.
had ik deze auto gekeurd had ik hem er ook uitgehaald
omdat deze waarschijnlijk een heel raar en verkeerd beeld geeft
dit zijn meestal lampen met een goedkeuring nummer van luxemburg
ik kom ze regelmatig tegen
M@rcel ook dat komt vaak voor de oranje coating gaat er af door de warmte van de lamp
gr jan
nc 750 x dct
Re: verplichte APK motorfietsen
Maar die horen dan ook oranje licht uit te stralen, alleen achter mogen ze rood of oranje zijn (bij auto's).m@rcel schreef:Over vage lampjes en een verhaal.... (of is het andersom?)
De lampjes aan de zijkant van de auto zijn extra richtingaanwijzers.
Het glaasje is doorzichtig (helder) en het lampje zelf is oranje.
Bij mijn auto zijn de lampjes vervangen omdat ze (door UV of zo) niet meer zo oranje waren.
Dus ik zie niets raars.
- Marcel
- Honda NT700VA
- Berichten: 14358
- Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
- Locatie: Oegstgeest (NL)
- Contacteer:
Re: verplichte APK motorfietsen
De lampjes waren dus niet stuk, maar werden wel om genoemde reden (coating er deels af/vager geworden) vervangen.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Re: verplichte APK motorfietsen
Dan stralen ze dus wit licht uit neem ik aan? en dat mag niet.
Ze moeten zelfs, visueel gecontroleerd, beide van ongeveer dezelfde lichtintensiteit zijn.
Ze moeten zelfs, visueel gecontroleerd, beide van ongeveer dezelfde lichtintensiteit zijn.
- Koen
- Honda Goldwing
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28
Re: verplichte APK motorfietsen
Er is weer nieuws van het APK-front:
MAG.nl
MAG.nl
MAG.nl schreef:Succes: motorfietsen blijven voorlopig buiten Europese APK!
Zware motoren zullen pas vanaf 2022 worden onderworpen aan een periodieke technische controle.
Dit wordt gemeld door het kantoor van de Litouwse voorzitter van de Europese Unie op haar internetpagina.
De Europese lidstaten kunnen de motorfietsen echter ook na 2022 uitsluiten van de APK als ze zelf alternatieve effectieve maatregelen nemen om de verkeersveiligheid te verbeteren. De verkeersveiligheidstatistieken van de laatste vijf jaar zullen bepalend zijn of de zware motorfietsen moeten opgenomen in de periodieke technische controles. Als dit het geval is, is het aan de lidstaten zelf om de specifieke testmethoden, de onderdelen waarop wordt getest en de frequentie te bepalen.
Grtz! Koen



