honda ctx1300

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14358
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: honda ctx1300

Bericht door Marcel »

ikkieman schreef:Het eerste plaatje wat je laat zien was het concept van de pan european 1300. Met zelfs een V6 1500 cc blok.
Van wanneer is dat plaatje/concept?
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7201
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: honda ctx1300

Bericht door ikkieman »

Dat concept is voor het eerst gepresenteerd op de 1999 tokyo motor show.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6360
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: honda ctx1300

Bericht door Koen »

Futuristisch ontwerp voor 15 jaar geleden ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7201
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: honda ctx1300

Bericht door ikkieman »

En ondertussen is de pan european ook richting de 15 jaar aan het gaan sinds het laatste herontwerp (even voor de deauville, die is herzien in 2006). Echt een eeuwigheid geleden. Vervolgens is met de pan european niks meer gedaan. Het motorblok is alleen herzien zodat de VFR1200 er 175 pK uit kan knallen. Maar met een 19 liter tank zal je de 300 km nog niet eens halen in veel gevallen.
De deauville is op dit moment ook even geen jonge hond meer. 8 jaar geleden was de Deauville ook een futuristisch ontwerp, en wat is er sindsdien mee gebeurt?
Ingehaald op alle fronten behalve de kern van de Deauville; bagagevermogen ingebouwd, low-maintainance en relatief low-cost voor veel fun.
Wat doet Honda na al die jaren? Prototypes van een supersport vrijgeven en prototypes van een 1000cc 'true adventure' model.
De crossrunner wordt vernieuwd, een model dat jarenlang niet goed verkocht, wordt geupdate naar een wat meer allroad model. De maat banden verandert niet, de vering is voor allroad ondermaats en met gegoten velgen is het geen goed plan om offroad te gaan.
Er worden baggers gemaakt, de F6B, CTX1300 en CTX700 met allemaal een ontwerp waarvan ik merk dat veel mensen er niet warm van worden. Briljant, Honda!

Er wordt vervolgens niks geen toernieuws vrijgegeven. Erg jammer.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: honda ctx1300

Bericht door Ingrid »

Juist Jeroen. Ik zei eens dat jij motorfietsjournalist moet worden.

De F6B Appeltjesgroen, afschuwelijk. Een lelijk ding en dan nog eens in die kleur. Het lijkt wel of Honda gewoon geen omzet wil maken.

Eigenlijk ga ik Deauvilleke steeds meer waarderen als ik de nieuwe modellen zie. Door de ietsje hoekige koffers (NT 650 V vanaf 2002) en als ik het onderkuipje erbij denk, ziet deze motorfiets er best stoer uit.
Deauvilleke updaten met een zwaardere (900cc) watergekoelde 4 cilinder, een modern overzichtelijk dashboard en een ruit die in hoogte verstelbaar is. Harry Honda zou weer helemaal terug in de race zijn met de Deauville, ten koste van de Pan(?) De NT 650 V vind ik mooier dan de NT 700 V, hoewel ik weet dat de 700 een verbetering is t.o.v. de 650.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7201
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: honda ctx1300

Bericht door ikkieman »

Als de deauville uitgerust zou worden met het motorblok van de VFR800 (eventueel zonder vtec) zou het geheel klaar zijn. Eventueel zou je
- de kofferruimte nog kunnen vergroten door wat ruimte onder de buddy te combineren in de koffers (wel een goed stevige buddy nodig, denk corbin),
- het luchtfilterhuis kleiner maken, het injectiehuis tussen de cilinders plaatsen, mooi compact.
- de tankruimte vergroten door te splitsen (net als bij de pan european) en standaard een doorlopende kuip,
- rondom LED-verlichting,
- verlichte knoppen,
- standaard voldoende luxe zoals handvatverwarming, zadelverwarming, verstelbaar v-streamscherm, gecombineerde slotenset zoals bekend
- Goede veiligheidsaspecten (radiale remmen, ABS, hydraulische koppeling, gecombineerd remsysteem, staalomvlochten remleidingen, standaard progressieve vering van bijv. WP of hyperpro)
- HOU DIE CARDAN! Of schakel over op een riemaandrijving als het dan moet.
- GPS-houder als accessoire die gelijk gekoppeld zit in het bedradingsgeheel

Overigens voel ik me wel heel erg gevleid, Ingrid. Maar natuurlijk is het aan ieders smaak om zelf de motor te rijden die je wil en in die zin pakt Honda dat wel goed aan met bijvoorbeeld 3 versies van de goldwing (wing, f6b en f6c), maar drie baggers om je volledige range baggerbaar te maken? Nee, dank je.
Oh, en ik snap ook wel dat met name mannen neigen naar een tweede jeugd in de zin van motorrijden. Maar om nou te zeggen dat je niet anders kan dan een nep-allroad te maken? Nee. De markt is wat je zelf bepaald als fabrikanten. Als ze niet gemaakt worden gaan mensen automatisch naar wat anders neigen. Dan verkoop je juist eerder de verre afstand reismotoren. Spreekt toch ook tot de verbeelding lijkt me.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: honda ctx1300

Bericht door Ingrid »

Jeroen:

Afbeelding
how to do a screenshot on a pc

Daar is ie dan: De opvolger van de NT 700V Deauville.
Deze gaat als de brandweer. :tg :tg
Met Cardan en alle toeters en bellen die jij al hebt gemeld.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Bennos

Re: honda ctx1300

Bericht door Bennos »

Mooie FJR;-)
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3992
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Oene
Contacteer:

Re: honda ctx1300

Bericht door Cor »

Zit hier ook handvatverwarming op :tg
Alleen dat blok ben niet van gecharmeerd. :shock:
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: honda ctx1300

Bericht door Ingrid »

Jazeker zit er handvatverwarming op en een benzinemeter.
Dode hoek camera's, instelbare voetverwarming, navigatie standaard.
Afbeelding
screenshot program
Et le voila het dashboard van het nieuwe Deauvilleke.

Wat voor blok moet er dan onder? Het moet wel een Deauville blijven, anders valt hij in hetzelfde segment als de PAN.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7201
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: honda ctx1300

Bericht door ikkieman »

Zoals gezegd, het blok van de VFR800. Om even het onderscheid te maken tussen de crossrunner, VFR800 en Deauville krijgt het blok van de laatste geen VTEC en wordt het blok (ik weet zo even snel niet hoe) getuned op meer koppel dan vermogen (75 pk is genoeg maar dan wel ongeveer 100 nm koppel).
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”