Voorbereiding AVD

Over de techniek van het motor rijden
Bennos

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Bennos »

Dat is er bij mij ook ingeramd!
Nooit naast een vrachtwagen gaan rijden op een in- of uitvoegstrook, altijd 4 seconden afstand, hoor het hem nu nog zeggen.
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Ed Vissers »

Dus goed anticiperen. Als het moet het gas open om een mooi plekje te vinden. Met gas open bedoel ik ook echt gas open. Zelfs een Deauville heeft een acceleratievermogen waar veel auto's van verbleken. Het is ook goed om dat eens te oefenen. Doe dat wel bij een droog wegdek.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Bennos

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Bennos »

Vanmorgen nog gedaan!
Grappenmakers die het je misgunnen als je ertussendoor kruipt om vooraan te eindigen, voor de verkeerslichting.
En weg was ik :up
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Ingrid »

De vraag van Marcel: Hoe volgens de officiële regels te handelen bij een korte invoegstrook?
De invoegstrook heb je nodig om snelheid te maken om met het verkeer mee te kunnen. Bij een korte invoegstrook sta je stil aan het begin als er geen gat is om in te voegen.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Rond71
Honda NT650V
Berichten: 279
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:24
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Rond71 »

Mijn ervaring is dat, als je teveel gaat nadenken over hoe je een bocht gaat nemen etc, je minder goed gaat rijden dan als je het "gewoon doet" zonder er te veel bij na te denken maar gewoon goed om je heen kijken en daarop anticiperen.

Grts
Ron
Grts,
Ron

"Iedereen kan schansspringen met een motor.
De problemen beginnen pas met de landing."


2010-2015 Yamaha FZS600 Fazer bj 2003
2015 Honda Deauville 650 bj 2000
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Ingrid »

Op verkeersfouten wist Aat me vandaag niet te betrappen. Een heel uur door Den Helder gezigzagd.
Zoals ik voorspelde 2 keer aan de beurt met helling trekken. Eerst in Huisduinen en daarna nog een keer. Halverwege de helling moesten we aan de kant van de weg.Met de handrem erop, gas erbij en koppeling rustig laten opkomen. Als de helling steiler was, zou ik dat met de voetrem moeten doen. Voordat je weer gaat rijden: Kijken, knipperlichtje en wegrijden. Met gas en voorrem tegelijk gaat gewoon soepeltjes.

Als ik voor de volgende keer wat eerder klaar ben voor de bocht, gaat het in de bocht lekkerder. Dat was ook zo in de 2e helft van de les. Het wegdek was nat, het miezerde een beetje en er stond een flinke wind. Deze reis noem ik de zebrapaden en putdeksel ronde. De 2e helft reed ik voorop en dat vind ik wel een stuk relaxter rijden.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Bennos

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Bennos »

Mij is het nooit geleerd, het hellingtrekken, komt in het examen ook niet aan de orde.....
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Ingrid »

Het klopt in jouw geval Ben. Het zit wellicht daarom ook niet in het AVB pakket.
Oefening 13 zou moeten zijn: Helling trekken en 14 oprapen van de motorfiets.
Je kunt van Den Helder tot Gulpen rijden zonder het nodig te hebben. Maar in Den Helder heb je duinen en dijken en derhalve een niveauverschil van kruisende wegen. Dus je komt elke les aan de beurt.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Ed Vissers »

Ingrid schreef: Eerst in Huisduinen en daarna nog een keer. Halverwege de helling moesten we aan de kant van de weg.Met de handrem erop, gas erbij en koppeling rustig laten opkomen. Als de helling steiler was, zou ik dat met de voetrem moeten doen.
En lekker met beide voeten aan de grond. Wel lekker met de wind van vandaag. Daar heb je in Den Helder natuurlijk vaker last van. Daar waait het volgens mij altijd :)
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Bennos

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Bennos »

Die voetjes heb ik ook maar aan de grond gehouden vandaag, wat een wind!!
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Ingrid »

Den Helder en Renesse hebben de meeste zonuren, maar dat is ook het enige en valt de minste neerslag. Als men in het midden van het land windkracht 3 heeft, kunnen wij met 7 worden geconfronteerd. Om hier stabiel te rijden, vrijwel altijd 1 versnelling lager en ver voor je uit kijken. Met beide voeten aan de grond is met zo'n licht motortje als een XJ6 niet eens nodig. Maar zou ik op een Honda Goldwing zitten dan zeker met beide voeten aan de grond. Is de helling te steil, dan rij ik met een Goldwing maar een stukje om. Je moet nu met dit beestenweer ook niet met MDF platen van bijna 3m2 gaan sjouwen, want die krijg je niet in de aanhanger. Ze komen dat zielige vrouwtje niet helpen, maar ze aanschouwen hoe die gestoorde tante denkt die platen in die aanhanger te krijgen. Dat ik die bijzondere verrichting beheers, balen ze van.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7057
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door ikkieman »

Joh, ik heb vandaag ruim 300 km op de pan heen en weer gereden naar Gouda om kleding over te hevelen. Nergens last van. Gewoon blik op ver vooruit en gaan met die motor. Ook met dwarswind.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Ingrid »

Vandaag gemerkt dat die helm van mij maar een vod is. De zon stond laag. Als het langzaam ging, besloeg het vizier en in het open terrein waar het stevig waaide hoorde ik de instructeur amper door het geraas van de wind. Mijn instructeur zei dat je met systeemhelmen meer last hebt van geruis dan met gewone integraalhelmen. Andere helm is nu mijn eerste werk.
Het wegdek was nat en het wemelde van de zebrapaden en putdeksels. Als ik nu gewoon eerder mijn maatregelen neem: Spiegels, omkijken, richting aangeven, remmen, terugschakelen en dus tijd overhouden om trekkend door de bocht te komen, gaat het allemaal een stuk soepeler. Op onbekend terrein is het net of mijn kijkgedrag me in de steek laat. En motorrijden is voor 95% kijken.
Wat ik wel altijd zie. Motorrijders groeten elkaar. Zo van hoi Ingrid, jij ook op de motor?
Het laatste stuk gaat altijd super, want dan ken ik de weg. Ik weet wat me te wachten staat en dan reageer ik wel netjes op tijd overal op. Op bekend terrein zit ik ook ontspannen op de motorfiets en hou ik het stuur vast i.p.v dat ik er in knijp.
Waarom heb ik in de auto geen last van op onbekend terrein veilig en vlot door sjezen en op de motor wel?
Is dit herkenbaar?

Eens kijken hoe ik het woensdag er af breng met mijn nieuwe helm.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Bennos

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Bennos »

Zo zie je maar, er zit toch echt verschil in prijs/kwaliteit!
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Ed Vissers »

Ingrid schreef: Waarom heb ik in de auto geen last van op onbekend terrein veilig en vlot door sjezen en op de motor wel?
Is dit herkenbaar?
Ingrid,

dat heeft volgens mij te maken met vertrouwen. Dat moet groeien en daar heb je kilometers voor nodig.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door PtrO »

Vertrouwen zeker, ervaring en vooral dat om het andere (veiligrijden) automatisch laten verlopen.
Vergeet niet dat je aan het lessen bent en dus (je lijf en geest) bezig met (aan)leren van ander gedrag/nieuwe gewoonten.

Ik merk heel langzaam dat ik minder "bezig" ben met zeg de fiets en (rij)omstandigheden. Krijg meer oog ook voor de wijd(s)e wereld waarbij het voor het rijden niet heel veel meer uitmaakt waar die zich bevindt.
Gek genoeg begin ik mij wat ongemakkelijk te voelen in de auto, op de motor ben je zoveel flexibeler in je (rij)keuzes. Je ziet (op de motert) meer, kan ook meer en hebt veel meer alternatieven om te gaan waar je wilt.

In het begin van AVD wist ik echt niet waar ik was geweest, zo intensief ben je bezig met hoe en wat dan waar(om).
Kan mij nog maar moeilijk voorstellen waarom/dat het straatjesrijden zo onzettend lastig was.
Ook het "relatief" vele graas en lawaai moest ik (in het begin erg) aan wennen. Oorzaak is dat je (nog te)veel indrukken hebt waar je je aandacht aan moet schenken.

P.S. Tijdens je AVD ook gaan rijden met oorpluggen. Scheel echt in de "geluidsbeleving".
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Bennos

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Bennos »

Vwb auto, zo ervaar ik het ook, ik merk dat ik in de auto altijd naar de snelste weg aan het zoeken ben, dit terwijl ik een erg rustige rijstijl heb en eerder achteraan de rij aansloot ipv links te gaan staan.
Ik reed al een aardig tijdje woon/werk met de scooter en toen merkte ik al dat ik me in de auto sneller ergerde aan getrut omdat ik gewend was overal tussendoor en omheen te rijden :up
Zelfs mijn vrouw valt het op in de auto :oops:

Oorpluggen gaat je instructeur niet waarderen, dat weet ik zeker, daarbij hoor je hem dan ook slechter of zelfs niet.
Gebruikersavatar
Missy
Honda NT650V
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 jan 2011, 20:31
Locatie: Dordrecht

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Missy »

Ingrid, je denkt teveel na....
Als je het niet al zou kunnen, zou je niet af mogen rijden. Niet denken, gewoon doen.
Auto. Motor. Poteto . Potato....
Het ECHTE motorrijden leer je toch pas wanneer je geslaagd bent.. :lol: dus why worrie ?
"Er zijn van die dagen waarbij je de koffiepoeder gewoon direct door je neus
naar je hersens wilt snuiven"
"You're young only once, but you can be immature forever"
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Ingrid »

Kim,

Je hebt eigenlijk ook gewoon gelijk. Het is een auto, maar dan op 2 wielen. In die auto denk ik al 42 jaar niet na, dus waarom wel op die motor?
Vandaag maakte ik kennis met het startpunt van het AVD examen. Ik mocht het helemaal zelf invullen. Ga jij maar een eind lekker rijden, ik volg je wel. Het werd stil aan mijn linkeroor. (Het oor van Aat) Het laatste onderdeel: Ik moest achter Aat rijden. Dat ging nog sneller. Examendatum is nu bekend.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Plaats reactie

Terug naar “Rijvaardigheid”