Off topic uit Techniek

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Koen
Honda Goldwing

Off topic uit Techniek

Bericht door Koen »

rvb_honda schreef: Ik ga nu toch maar eens serieus op zoek naar een deaville
Zoek niet verder: klikkerdeklik

Deze heeft al enkele techniek-/sleuteldagen meegemaakt, dus een Deauville met ervaring :tg
Over de prijs valt met Peter vast nog wel te praten.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Bennos

Re: Aankoop eerste motor: Deauville

Bericht door Bennos »

Heeft ie er weer een?
Die 2 die in mei op zijn site stonden waren allang weg, niet echt up to date.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Klopt. De mijne staat er al sinds half juni maar is pas vorig weekend op de site gezet.

Laten we het er maar op houden dat ie andere prioriteiten heeft ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Klopt, die is al lang weg.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Bennos

Bericht door Bennos »

Die is mooi man!
Was er gelijk verliefd op, maar helaas he, weg....
Als Peter het eens wat beter up to date zou houden :mrgreen:
Frank
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Frank »

En anders die van Missy! :up :up :up :up
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Bennos

Bericht door Bennos »

Die van Kim is ook mooi!! :up
Bennos

Bericht door Bennos »

Ohja, ter aanvulling op het schakelen, dat kan ook zonder koppeling kwam ik gisteren achter, gaat prima! :mrgreen:
Voetje raakte de grond in de bocht en tik, tandje erbij.
Missy
Honda NT650V

Bericht door Missy »

:oops:

rvb.. dat is deze
(er gebeuren raaaaaaaaaare dingen met mijn pc.. PB is een post en posten gaat vreemd..??)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(indien iemand foto's kan 'shrinken'.. graag... heb 3 x gedaan, maar ze blijven groot.. :shock:
maar zo zie je motor wel het beste )
Laatst gewijzigd door Missy op 22 sep 2014, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
"Er zijn van die dagen waarbij je de koffiepoeder gewoon direct door je neus
naar je hersens wilt snuiven"
"You're young only once, but you can be immature forever"
Bennos

Bericht door Bennos »

Wowwww, net de mijne! :up
Missy
Honda NT650V

Bericht door Missy »

Mocht de jouwe willen !!! :twisted:
Bennos

Bericht door Bennos »

Dat ie van jou was ipv van mij, ja wie weet;-P
Missy
Honda NT650V

Bericht door Missy »

:oo :ot
nee.. gekkigheid.. niks mis met jouw motor..
ze hebben allemaal hun eigen charme.
Rico
Honda VFR

Bericht door Rico »

Tijdens de voorpret van het alvast bekijken van motoren voor als ik het A behaald heb werd de Deauville 700 me afgeraden door een dealer! Ik zal de motor namelijk solo gebruiken voor woon-werkverkeer en daar lijkt hij me ideaal voor door het formaat en de koffers. Maar ook om met zijn tweeën te gaan toeren, lekker bochtjes pakken in de regio, maar ook een keer een weekendje België of Zeeland of zo. Nu zijn we beiden niet zo heel groot en zal het gezamenlijke gewicht van ons beiden op de motor op een dikke 160 kg uitkomen. Waar ik nu met de MP3 tegen aanloop is dat de ruimte net niet voldoende is voor ons beiden en ook komen we met de 400 cc vermogen tekort. Inhalen gaat, maar dan wel met een aanloopje en het houd op bij 140. Wil straks wel wat over hebben om sneller en ook veiliger in te kunnen halen als iemand net geen 120 rijdt.
Ik had bedacht dat een 700 met 65 pk ons beiden toch een heel stuk makkelijker over de snelweg moet kunnen voortbewegen haha. Maar door de opmerking van de dealer dat het niet zal overhouden, en dat ik ws dan snel een zwaardere motor zal willen ben ik toch gaan twijfelen. Al pratende kwam ik toen bij een Yamaha FJR1300 uit, ook heel mooi maar lijkt me net wat minder handig voor naar het werk en vraag me ook af of dat nu niet weer "too much" is als beginnend motorrijder.
Uiteraard zullen we als ik het rijbewijs heb de motoren gaan proberen en vergelijken, maar dat is dan ook maar een momentopname. Huren is ook een optie, maar vind maar eens een huur FJR en 700, ik heb ze hier in de regio nog niet gevonden!

Ik ben dus heel benieuwd of er mensen zijn die mij over hun ervaringen van het toeren op een 700 met twee personen kunnen vertellen.
Triumph Tiger 1050
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Mooie verkooptruc! Laat me raden de dealer had een mooie fjr staan?

Wat een flauwe kul. Er is op dit forum al wel e.e.a. over geschreven.
Als je de motor voor woon-werk gaat gebruiken dan zou ik gewoon een nt700 nemen.
Rij er zelf ook mee en dat bevalt uitstekend.
Incidenteel heb ik eens iemand achterop ( als gevolg van pech of als introducee) en dan is het gewoon een kwestie van aan het gas draaien.
Totaal geen moeite met het bijhouden van een groep.

Zo'n FJR is prachtig hoor begrijp me niet verkeerd. Dan kun je lekker 130 in z'n twee......
Voor woonwerk is het absolute overkill.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
jack-f
Kawasaki Vulcan

Bericht door jack-f »

Rico, indertijd met mijn NT700 geregeld met mijn vrouw achterop gereden. Samen ook zo'n 150kg. Was totaal geen probleem.
Kawasaki Vulcan S Sport LT.
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

OK, laten we het erop houden dat de dealer centjes wil verdienen. Ben ik benieuwd naar welke dealer het was, maar dat is een terzijde. Ik heb vaak genoeg met Ellen op de Deauville gereden. Ook 150 op de autobahn is comfortabel en geen enkel probleem. En dat was op een 650 deauville die nog even 10 pk minder heeft dan de 700. De dealer lult dus echt uit z'n nek. Misschien willen Cor en Marieke ook even hun €0,02 inleggen. En Leen en Lilian, en Claudia en Stefan, en Hans en Anita, en Eric en Ellen. Allemaal rijden ze Deauvilles met duo.

Op de FJR1300 doorgaand is het echt even oppassen wat je doet. Het karakter van de FJR is hoogtoerig en sportief. 180 in de 2e versnelling is geen enkel probleem. Het koppel komt vaak onderin wat langzaam op en katapulteert je vanaf zo'n 4500 toeren pas echt vooruit. Ik heb 3 jaar lang op een Diversion 900 rondgereden die eigenlijk het kleine broertje van de FJR is/was. Toegegeven, ik vind het ook een mooie motor, maar voor een beginner is het veel te zwaar. Als ik je mag aanraden, rij eerst eens 30-40.000 km op een Deauville rond en kijk dan pas eventueel naar wat zwaarders. De Deauville zal geen klap verkeerd geven, je leert er goed op sturen en de onderhoudskosten zijn laag. Het rijden zelf is spannend genoeg als nieuwe motorrijder, vers van de rijschool. Ondanks dat een 700 'slechts' 65 pk heeft (5 pk meer dan een VW Up!) is de 700 Deauville rap genoeg en makkelijk genoeg om zowel voor beginners als voor gevorderden erg leuk mee te kunnen rijden.

Het risico is namelijk dat als je direct begint met een 1300 motor met 140 pk je jezelf erop gaat stukbijten. De motor zal eerder met jou ervandoor gaan omdat je nog niet goed berekend bent op wat de motor heeft te bieden. Natuurlijk haal je dat voor een deel met een proefrit eruit, maar dan nog zul je eerder in een van drie scenario's terecht komen, te weten:
- Je rijdt onder het niveau van wat de motor kan en zal hierdoor bij een toergroep jezelf stukbijten op wat een ander ermee kan.
- Je geeft een dot gas en de motor gaat er met jou vandoor waardoor je eerder brokken rijdt.
- Een combinatie van deze twee.

De tweede is niet zo'n ramp, mits het een klein ongeval is (daar leer je van), maar de eerste zal je op den duur parte gaan spelen omdat je constant weet dat de motor meer kan en je eigen grenzen mogelijk voorbij gaat waardoor het tweede en derde scenario zal gaan spelen. Dan zijn de brokken juist veel groter omdat je al behoorlijk op snelheid zit.

Nee, serieus. Je kan beter licht beginnen en dan doorgaan naar wat zwaarder spul dan ongewenst terug moeten stappen.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Bennos

Bericht door Bennos »

Sluit ik me volledig bij aan!
Ik vind een FJR of Pan ook geweldig, zou er graag een hebben, toch maar eerst wat ervaring opdoen op een lichtere en goedkopere fiets.
Rico
Honda VFR

Re: Off topic uit Techniek

Bericht door Rico »

Heel hartelijk dank voor jullie reacties! Ik kon me al niet voorstellen dat we niet samen vooruit zouden komen op een 700! En een FJR is dus echt teveel van het goede voor woon-werk, dat idee had ikzelf ook al. En dan inderdaad ook nog het gegeven of ik een dergelijk zwaar en krachtig apparaat als beginner ook wel de baas kan. En blijf de Deauville nog altijd de mooiste motor vinden met een sympathieke uitstraling (dat past ook beter bij ons hahaha).
Triumph Tiger 1050
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Zelf kom ik van een Dragstar 1100 met heel veel koppel.
Ik was dus bang dat ik met de NT700 te weinig vermogen zou hebben hetgeen dus erg meevalt.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Mocht je nog denken dat een Deauville met 2 personen vermogen tekort komt, dan kan ik je geruststellen:
Afbeelding

:tg
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
jouke breitsma

Bericht door jouke breitsma »

Eventuele twijfelaars,
Ook ik heb even nagedacht toen ik afscheid nam van mijn ST1100,waar ik 160.000 km mee gereden had.
Ik moest vanwege zwaarder wordende handling thuis iets lichters.
En vooral de cardan gaf mede de doorslag.
Natuurlijk...van 4-cyl.1100 naar 2-cyl.700 was even wennen.
Maar nu,na 50.000 kms.,ben ik gehecht geraakt aan mijn deauville.
En als ik nu zie hoe vooral de ouderen[zelf bijna 76] soms worstelen met hun zware
toerbuffels in De Eifel,Vogezen en dergelijke streken wat betreft handling
waardeer ik steeds meer mijn lichtere machine.
Bovendien:als je je versnellingen en gashand goed weet te gebruiken,hoef je helemaal niet zoveel onder te doen voor de zgn.echte toerders.
Kortom:op een klein puntje na{koffersluitingen}niets dan lof.
Twijfel weggenomen?
Groet, jouke
PtrO
Honda NT650V

Bericht door PtrO »

Lees dit nu pas. Gemene en kennisloos sujet van een dealer die durf te stellen dat een Deauville geen geschikte motor is voor woon-werkverkeer en/of als nette beginnersmotor.

Inzake vooruitkomen, trek je ook op een NT650, het overgrote merendeel van de auto's er subiet uit. Kwestie van gassen, tijdig schakelen. Inzake uitstraling, heeft de bedaarde Deau genoeg in huis. Blijkt ook zeer wendbaar (been there :) ) , zeer practisch en biedt veel rijcomfort.

Ik ben beginner en dolgelukkig :P dat ik tegen de Antoinette aanliep. Heerlijk machine die zelfs voor een beginner, met gewicht en afmeting, misschien net ietsje te groot zou kunnen zijn. Kan mij herinneren dat ik met het vechtzweet in m´n handen voor het eerst die machine achteruitduwend moest manoeuvreren., wat een joekel... nu gaat dat makkelijker maar het blijft oppassen met 250kg.
Qua vermogen is het precies goed en zul je geen rare dingen meemaken. Gaandeweg begin ik haar voorspellend gedrag (beter) te leren kennen en vooral waarderen. Ik kijk likkebaardend uit naar zwevende vleugels maar weet dat ik eerst wat jaren met plezier wil/moet leren fladderen om te leren vliegen.

Tuurlijk het is geen dikke motor waarmee je met twee vingers in de neus kan stufen maar da's voor het beginnend touren, zeker in vlakland, ook nergens voor nodig. Dat je een keuze maakt uit een 4 of 2 cylinder kan ik mij voorstellen. De laatste is wat rauwer maar de eerste duurder en nerveuzer (ook in onderhoud).
Ik rijd ook wel's op m'n XJ600 die wat meer als een naaikmachine loop, veel gemakkelijke omhoog te trekken is maar het feit dat de PK's pas loskomen in de hoger toerentallen vind ik juist onrustig.

Ik prijs m'n instructeur de hemel in voor z'n wijze lessen en kan alleen maar zeggen dat een zware motor beslist met jou gaat rijden, zelfs wanneer je braaf je bochtjes draait en of snel rijdt. Ervaring opdoen is vertrouwde kilometers maken op, onder & in alle omstandigheden wat je niet zal durven op een (te) zware machine.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Ingrid
BMW R1200RT

Bericht door Ingrid »

De korte tijd dat ik op Deauvilleke rond rijd:
1. Na 5 km helemaal gewend.
2. Heel wendbaar.
3. Remt perfect en heel goed te doseren. Met deze machine kun je moeiteloos je AVB halen.
4. Je wordt niet moe. 3 uur aan een stuk doorsjezen is geen enkel probleem.
5. Zelfs ik krijg hem in één keer op de middenstandaard.
6. Cardan
7. Veel laadruimte.
8. Degelijk

Deauvilleke is geen snelheidsmonster. Maar als ik hen flink onder handen heb genomen, wel een stuk sneller en zuiniger dan nu.
Dus wat heb je liever? De snelle XJ6 waar ik op heb gelest of een Deauville? Ik rij heel lange afstanden. Dus een Deauville.
Wil je flink rossen, dan geen Deauville.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Bennos

Bericht door Bennos »

Als ik je nou eens vertel dat de FJR nog veeel makkelijk op de middenbok gaat, geloof je me dan :mrgreen:
Ingrid
BMW R1200RT

Bericht door Ingrid »

Ik ben redelijk goed van geloof.
De FJR weegt droog maar 31 kg meer dan Deauvilleke (233kg droog). Daarbij zal het scharnierpunt en gewichtsverdeling voor en achter de bok medebepalend zijn.
Het is de combinatie van eigenschappen van de motor in relatie tot je eigen wensen, mogelijkheden en beperkingen (rijervaring).
De Deauville is een comfortabele, vriendelijk sturende toermotor met cardan. Als ik moeite zou hebben om hem op de middenbok te zetten, zou ik Deauvilleke hebben laten staan.
Rico, je doet er volgens mij geen verkeerde deal aan een NT 700 te kopen. Wil je straks wat spannends, de Deauville is heel waardevast.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Bennos

Bericht door Bennos »

275Kg op kenteken, rijklaar dus, mijn 650 had 250Kg op kenteken.
De bok staat wat verder naar achteren vanwege het gewicht en heeft een langere 'hefboom', vandaar het gemak :up
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”