Van topic Techniekdag 2015 afgesplitst: valpartij Ron

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
ronwolters
Honda NT650V
Contacteer:

Van topic Techniekdag 2015 afgesplitst: valpartij Ron

Bericht door ronwolters »

Ik had me als eerste opgegeven geloof ik, maar ben momenteel motorloos. :cry: :x Iemand reed mij van achter aan terwijl ik netjes stopte voor het zebrapad waar een bejaarde dame overstak. Ik had zelf gelukkig niets behalve een licht gekneusde duim. De oude dame bleef ook ongedeerd. De motor is echter economisch total loss verklaard. Ik zit nu op geld van de verzekering van de aanrijder te wachten. :wn1 Als ik dat binnen heb ben ik wel van plan weer een Deauville aan te schaffen. Dus met een beetje geluk kan ik straks toch naar de techniekdag...al zal er misschien niet veel te sleutelen zijn aan de motor...Afbeelding
grt Ronald
Geert
Honda CBF600S

Re: Techniekdag 2015 op zondag 22 maart.

Bericht door Geert »

Dat is flink balen Ron,
Gelukkig ben je er zelf goed vanaf gekomen.
Nu even afwachten op de verzekering.
Groetjes
Geert :lol: & Marian :lol:
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

He bah. Da's minder. Maar zoals Geert zei, gelukkig zelf goed van af gekomen. Bedenk wel dat een motor met kuipen al vrij snel economisch total loss is. Kuipdelen nieuw kopen is erg prijzig. Wat je ook kan doen is de kuipdelen proberen tweedehands aan te schaffen bij bijvoorbeeld een motorsloop en deze dan opnieuw te spuiten. Kun je gelijk je motor spuiten in de (unieke) kleur die jij wil. Just a thought.
Overigens werkt dit alleen als het rijwielgedeelte (frame, uitlaat, motorblok enz.) nog 100% in orde is.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
PtrO
Honda NT650V

Bericht door PtrO »

Goed dat er geen ernstige verwondingen zijn. Pijnlijk dat je motor er zo aan toe is.
Verzekeringen, ze zijn nodig maar wanneer je wat moois hebt dat wat ouder is, is erg onbevredigend.
Wellicht kan met e.e.a. vervangen weer wat moois ontstaan. Ben benieuwd hoe zich/je dat verder ontwikkeld.
Sterkte en hou je haaks.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
ronwolters
Honda NT650V
Contacteer:

@ikkieman: ik zat er eerst ook aan te denken om hem zelf op te knappen maar de kuip is rondom kapot (ook links was het frame gescheurd en van achter dus ook), koffers, etc. Waarschijnlijk heeft het frame ook een opdonder gehad. De taxateur en ook de motorgarage adviseerden mij de motor niet terug te nemen. De prijs die ik uiteindelijk krijg is nagenoeg gelijk aan wat ik voor de motor in maart heb betaald. Dus daar ben ik wel tevreden mee.
@ikkieman, @PterO: bedankt voor het medeleven. Komt goed hoor! Binnenkort hoop ik wel weer te rijden :brrr
Dit begint een beetje :ot te worden dus laat ik deze thread maar afsluiten voordat de moderator ingrijpt... :mrgreen: :mrgreen:
grt Ronald
PtrO
Honda NT650V

Re: Van topic Techniekdag 2015 afgesplitst: valpartij Ron

Bericht door PtrO »

De boel heeft dan een flinke optater gehad, gescheurd frame enzo... is natuurlijk wel te lassen.
Ik zie dat de valbeugel dubbel is,of niet ?

Hoe is het met je kleding/helm en dan vraag ik mij vooral af hoe dat/de kleding in de verzekering zit ?
Je hebt ms een pak wat mogelijk een lage dagwaarde heeft waarvoor je dan never nooit iets gelijkwaardig kan kopen.

Hoe gaat dat eigenlijk verder in z'n werk ?
Mag/wil je de motor as-is houden, krijg je geld of (be)houdt de verzekering de motor en je krijgt (ms meer) geld ?
Ben (gelukkig) een n00b op dit gebied.

Garages en verzekering zijn meestal snel klaar met schades omdat arbeidsloon nu eenmaal een flinke component is.
Wanneer je zelf wat wil/kan doen, zou het mee kunnen vallen.

Ik hoop dat je snel weer kan/gaat opstappen.
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Peter, even een ding heel snel heel duidelijk maken. Een frame moet je NOOIT lassen! Een lasnaad is altijd zwakker dan het originele materiaal en daar komt bij dat het frame dan vervolgens een fractie uit het verband is. Gescheurd frame = einde oefening!

Natuurlijk zitten er vanuit de fabriek ook lasnaden op het frame, maar dit zijn robotisch gemaakte lassen met een veel kleinere tolerantie dan de 2 mm waar de meeste staalbedrijven mee werken. Toen ik met CNC boren aan het werk was, was de tolerantie X +/- 0,2 mm. Denk dat de firma Honda hier nog wel eens een stukje zuiverder op zit voor het lassen. Vervolgens wordt een in de zoveel frames de lasnaden van gecontroleerd dmv ultrasone geluidsgolven. Dat ga je nooit zelf zo goed kunnen krijgen.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
Ingrid
BMW R1200RT

Bericht door Ingrid »

Een gescheurd frame is wel heftig. Wat ik vroeger op school heb geleerd is dat bij het lassen de kristalstructuur van het materiaal om de lasnaad verandert, zwakker dus. Die motorfiets is ter ziele.

Het is maar een rekenvoorbeeld. Heeft de motorfiets van Ron vóór het ongeval een hogere waarde, is zijn strop groter.

De dagwaarde van een Deauville van 2002 = 1.750,- mits in topstaat. In 99 van de 100 gevallen is dat minder, zulks door expert te bepalen. Je kunt als je het er niet mee eens bent contra expertise aanvragen.
Dit is een verhaalschade. Als je een bedrag krijgt, neem effe aan van 1.400,- , heb je al 350,- strop, mits je het wrak tegen een heel zacht prijsje kunt terugkopen. Wat goed is aan de motor via marktplaats in onderdelen verkopen om iets van gelijke waarde terug te kunnen kopen, 2.500????
Als ik zo Deauvilleke zou verliezen, moet ik > 2.500 neertellen om iets vergelijkbaars te kunnen kopen.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
PtrO
Honda NT650V

Bericht door PtrO »

Idd, een heel naar en pijnlijk verhaal is het wanneer je je gebruikte motor (of ander apparaat) vanwege opgelopen schade opnieuw moet bekostigen. Je legt er meestal op toe.

Qua lassen, denk/dacht ik ms. wat te simpel. In het verleden ook wel wat trek, plak en knipwerk gedaan aan auto's dan.
Ben slecht in rupswerk maar het zeer stevig (aan)plakken kon ik :en1 wel.
Heb ms wat teveel Discovery gezien waarbij het laswerk aan motoren mij niet extreem moeilijk leek.
De micrometer tolerantie & structuuraspecten zijn natuurlijk belangrijk maar telt echt minder wanneer je er een las opkwakt van 4mm of zo. Dat (deel) gaat dan echt niet :mrgreen: meer los. Alles is te doen en eventueel te leren, dit laatste natuurlijk alleen voor/met eigen rekening.

Enfin, er is trouwens ook nog wat anders wat ik gemakshalve vergat. Wanneer je "last" aan het frame, moet je je motor (formeel) laten herkeuren bij het RDW en die gaan (iig mijn :evil: ) laswerk aan een type-goedkeuring, heel snel afkeuren.
Geen risico nemen met (verwijtbare) aansprakelijkheid en goedbedoeld hobbyisme uitbannen.
Dus idd, frame kaduuk is gewoon einde verhaal. Je kan nog wel de motor al strippend, in delen (laten) verkopen.

Ben wel benieuwd hoe je "gescheurde" frame (ws. plek achterbrug) eruit ziet ?
Nogmaals, het is stevig balen en het is dan maar het beste om te gaan kijken naar een andere kandidaat.
ronwolters
Honda NT650V
Contacteer:

valt wel mee

Ehhh, jongens ...en meisjes,
Tot mijn schrik moet ik bekennen dat ik jullie enigszins op het verkeerde been heb gezet door een foutje in mijn tekst. Ik had namelijk geschreven: "...ook links was het frame gescheurd en van achter dus ook". maar ik bedoelde: "...ook links was de kuip gescheurd..."
Overigens was wel, naar alle waarschijnlijkheid het frame wat verbogen. Althans: de taxateur en monteur hadden dat vermoeden maar hadden niet de moeite genomen dat ook werkelijk te checken. Ze waren al snel tot de conclusie gekomen dat de motor economisch totall loss was. Ik kreeg een bod van € 3250,- (motor was van 2003, ik had er ongeveer hetzelfde voor betaald afgelopen maart), als volgt opgebouwd: € 2600 voor de schade (via de verzekering) en € 650 voor het wrak, via een opkoper. Ik had ook de € 2600 kunnen nemen plus de motor. Ik vond de taxateur heel redelijk: hij zei dat hij niet alleen naar de dagwaarde had gekeken maar had gekeken voor hoeveel geld een vergelijkbare motor op de markt te koop werd aangeboden. Aangezien het geld inderdaad voldoende is om een vergelijkbare motor te kopen en het frame dus mogelijk ook beschadigd was, besloot ik al snel afstand te doen van de motor. Ik koop lekker een 'nieuwe' zonder problemen. Ik had misschien geld kunnen verdienen door hem zelf op te knappen maar dat was best een hele klus en gedoe met onderdelen zoeken plus het risico dat de motor toch niet lekker rijdt (wellicht naar een kant trekt of zo) omdat het frame toch niet 100% is.
Zelf had ik geen schrammetje (nou ja: een licht gekneusde duim), ook geen kleren beschadigd en ook niet met mijn helm iets geraakt. Heb ik ook gezegd tegen de verzekering. Ik verwacht eerlijk behandeld worden en ben er zelf ook niet op uit ergens een slaatje uit te slaan.
Wat ik me wel af heb gevraagd: kon ik dit ongeluk voorkomen en had ik evt. anders moeten handelen? Mijn conclusie is: nee. Ik remde heel beschaafd (bewust want ik zag dat er een auto achter mij reed) en doorrijden terwijl er al iemand op het zebrapad loopt is ook behoorlijk asociaal. Ik had de rem harder in kunnen knijpen toen ik stil stond want volgens mij liet ik hem schieten toen de auto achterop kwam. Achteraf toch goed dat ik dat niet gedaan heb, denk ik, want anders was de klap misschien wel groter geweest.
Ik heb ook geleerd dat een Deauville toch behoorlijk wat kan hebben (niet goed voor de motor zelf maar dus wel voor de berijder) en dat de valbeugel er ook voor heeft gezorgd dat ik niet met mijn been klem ben komen te zitten onder de motor toen ik op mijn zij terecht kwam. De motor schoof nog een paar meter door en ik kon rustig opstaan. Ik kies (o.a.) daarom toch weer voor een Deauville. Nu alleen het geld eerst ontvangen, dat duurt wel lang..

Ronald
grt Ronald
PtrO
Honda NT650V

Bericht door PtrO »

Oef, valt dan weer mee want een gescheurd frame is meestal toch een flinke klap.
Met dat aanbod kan ik mij voorstellen dat je daar in meegaat.
Hoewel, ik zelf, ik ws. de 2600 plus het relatief beperkte "wrak" had genomen zodat er een goede stripper voorhanden is. Je moet dat natuurlijk wel willen en weer ergens kunnen stallen enz.

Technisch als normaal mens had je het niet kunnen voorkomen tenzij je mijn instructeur kent.....
Die zegt (en ik geloof hem) dat je kan voorkomen dat je stilstaand wordt aangereden. Op de motor kan je meestal wel een kant uit, desnoods asociaal naar voren.
Altijd kijken in je spiegels wat het verkeer achter je doet en dan maar door rood om het vege lijf te redden. Eigen veiligheid gaat voor welke regel dan ook.
Probleem (en de onrechtvaardigheid) is dan wel, dat wanneer je onverhoopt schade krijgt omdat je eenzijdig "uitweek", je er zelf voor opdraait.

Suc6 met rondzoeken en het weer in gelid krijgen van je duim.
Ingrid
BMW R1200RT

Bericht door Ingrid »

Valt me alleszins mee hoe jij dat verzekeringstechnisch hebt afgebracht.
Wat Peter zegt, stelde dit meisje eigenlijk ook voor, maar je moet de plek, geduld hebben en ervoor in de gelegenheid zijn.

Is dit wat? Op bieden staat geen straf. Op beide heb ik gezeten. Ietsje (ver) boven mijn budget.

http://www.robsacc.nl/motoren/Details/3 ... -deauville" opent="in(nieuw);venster;

http://www.robsacc.nl/motoren/Details/7 ... l=nt-700-v" opent="in(nieuw);venster;
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

PtrO schreef:Die zegt (en ik geloof hem) dat je kan voorkomen dat je stilstaand wordt aangereden. Op de motor kan je meestal wel een kant uit, desnoods asociaal naar voren.
Inderdaad, je kunt meestal welk een kant uit.
Meestal = niet altijd.

Als een automobilist jou (stilstaand) compleet over het hoofd ziet en met bv. 50 km/u komt aanrijden, dan moet je van zeer goede huize komen, zeer alert zijn, de situatie tijdig en direct goed inschatten en bovendien supersnel kunnen reageren en accelereren, om een aanrijding te vermijden. En dan moet je er ook nog een flinke dosis geluk bij hebben dat je inderdaad ergens heen kunt.

Als je alles mee hebt, maar net dat geluk niet hebt? Ja, dan heb je een ongeluk ;)

Maar, geluk bij een ongeluk, er zijn ook Deauvilles voor een beperkter budget 8)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Ingrid
BMW R1200RT

Bericht door Ingrid »

Koen, je hebt gelijk, maar.............

met inmiddels bijna 42 jaar rijervaring en de wijze lessen van Aat, 67 en op een motorfiets geboren, mijn instructeur, moet je antwoord per definitie anders zijn.
Aat zou hebben gezegd. Hoeveel meter vooraf wist je dat het vrouwtje over zou gaan steken? 200 meter? Nou, dan had je alle tijd te anticiperen. Aat heeft mij niet gespaard. Bij Jongejan, slagen bijna alle kandidaten de eerste keer voor het AVD. Ik ook. Nu ga ik niet roepen dat het mij niet zou zijn gebeurd. Echter de les: niet met 2 ogen rijden, maar met 8 ogen is er in gehengst. Van Paul, zijn zoon, ook op een motorfiets geboren: Ingrid, motorrijden is voor 95 % kijken.
Dus mijn slogan is: Je toekomst is gelijk aan hoever je kijkt. En die heb ik weer van Aat. Toen ik de uitslag hoorde, heeft hij van mij een dikke knuffel gehad. Hij is er nog verlegen van. :tg
De moraal van het verhaal: Had ik het kunnen voorkomen? Ja, misschien wel, omdat je maar op 2 wielen rijdt. Je leert elke dag en dat leren houdt nooit op.
Yella

Bericht door Yella »

Groot gelijk om de motor weg te doen. Ik kon laatst ook een mooie NT700 van 2011 kopen voor 5000 euro. Toen ik er kwam was het eerste wat me opviel dat het achterspatbord niet precies in het midden van het wiel zat. Toen hoorde ik ook dat het een motor betrof die van achteren was aangereden en weer opgeknapt. Buddy open geklapt en zie ik daar vaag dat er aan het frame is gelast. Nog meer haren gingen er overeind bij me. Krom en hersteld subframe dus. Ik vraag me af wat voor opdonder de cardanas heeft gehad en wat dit in het motorblok kan hebben veroorzaakt, of op den duur kan veroorzaken. Nee, heb er van afgezien, al was de prijs nog zo aantrekkelijk. Verder reed de NT wel prima.
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Nu is dat nog steeds geen garantie dat het niet bij de motor van Ron zal gaan gebeuren. De frames worden vaak doorverkocht aan of een sloper of een zaak die er het eea tegenaangooit en weer de weg op stuurt. Mag dat eigenlijk zomaar vraag ik me nu af. Bert?
BertG

Bericht door BertG »

Ron,

heeft de politie, indien die ter plaatse zijn geweest, iets gezegd over een WOK-signalering/melding?
Dat is de vervanging van het innemen van het kentekenbewijs. Innemen van het kentekenbewijs is afgeschaft vanwege risico op verlies en rompslomp.
Dat innemen en opsturen naar de RDW gebeurt dus niet meer waardoor je wellicht zelf niet weet dat een WOK-signalering is opgemaakt.
Dat is voor de politie echter wel verplicht als bepaalde (dragende) delen vervormd of gescheurd/gebroken zijn.

Wel of geen WOK-signaal opgemaakt is erg belangrijk om te weten.
Een (WOK) herkeuring dient namelijk te gebeuren bij de RDW en dat kost geld en dat moet jij betalen.
Dus terugclaimen bij de tegenpartij en melden bij de schadeexpert.

Ook mag je tijdens een WOK-signaal niet meer rijden anders dan naar een garage ter herstel of naar de RDW.
Ook geldt er een termijn van 4 weken. Wacht je langer met aanvragen van een herkeuring kan je kenteken vervallen en ben je verder van huis.

Je kunt zelf toetsen of op jouw kenteken een WOK-signalering rust door op de RDW-site je kenteken in te voeren: https://ovi.rdw.nl/" opent="in(nieuw);venster;
Bij de resultaten, onder tabblad "Status van het voertuig" staat "Wacht op keuren".

Feitelijk hoort de politie je daarvan op de hoogte te stellen.
Maar soms kan het niet omdat het slachtoffer niet aanspreekbaar is of niet meer op de plaats van het ongeval is.
Soms denkt de agent in kwestie pas bij de registratie op het politiebureau aan de WOK-signalering omdat de computer ernaar vraagt.
Ook dan kan het alsnog gedaan zijn zonder dat het ter sprake kwam op straat. Dan hoort een briefje te volgen naar de kentekenhouder.
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”