Pagina 5 van 7

Re: Cursus VRO-1 en VRO-2

Geplaatst: 05 mei 2012, 10:52
door PA1BEN
@Henk Engberts

Tenzij je een pakje brood van huis hebt meegekregen, is het misschien een idee om vanavond bij 'Yachtclub Lelystad Haven' te gaan eten?
Het is voor mij binnen loopafstand van m'n hotel.

Re: Cursus VRO-1 en VRO-2

Geplaatst: 05 mei 2012, 11:39
door Henk Engberts
Aan Ben: Een leuk idee Ben. Hoe laat had je in gedachte? Stuur even een pbtje met gsmnummer

Re: Cursus VRO-1 en VRO-2

Geplaatst: 05 mei 2012, 11:51
door PA1BEN
Henk, daar hoef ik geen pb'tje voor te sturen want ik heb geen gsm.
Ik ga proberen er om 18:00 uur te zijn, dat moet wel lukken.

Ik ga om 12:15 uur van huis want ik wil ook nog even langs Waypoint in Moordrecht.

Voor de thuisblijvers, ik ben ook weer via aprs te volgen.

Tot vanavond

Re: Cursus VRO-1 en VRO-2

Geplaatst: 05 mei 2012, 11:56
door Koen
Zijn er nog liefhebbers om morgen, na de cursus, samen een hapje te gaan eten ergens daar in de buurt?
Ik pak sowieso onderweg ergens een hapje, duurt me te lang voordat ik thuis ben om daar aan te schuiven.

Re: Cursus VRO-1 en VRO-2

Geplaatst: 05 mei 2012, 11:58
door Henk Engberts
Aan Koen: Helaas ga ik wegens een andere afspraak direct huiswaarts na de VRO cursus. Wel een leuk idee om even te kunnen napraten over het geleerde, maar deze afsprak heeft even prioriteit.

Re: Cursus VRO-1 en VRO-2

Geplaatst: 05 mei 2012, 12:03
door PA1BEN
@Koen

Ik blijf in ieder geval nog een nacht in Lelystad na de cursus, dus met mij valt te praten (en eten). :up

(de computer gaat nu uit) :)

Re: Cursus VRO-1 en VRO-2

Geplaatst: 05 mei 2012, 12:08
door Koen
Volgens mij kunnen we dit best morgen tijdens de lunch even in de groep gooien, maar zo kan iedereen er alvast even over nadenken ;)

Re: Cursus VRO-1 en VRO-2

Geplaatst: 05 mei 2012, 14:58
door ACSpijksma
@Koen: Lijkt ons een zeer gezellig en leuk idee. We hebben het er morgen nog wel even over.
Leuk idee in ieder geval :up
Net nog ff de motoren gewassen....vliegen verwijderd van de drentherit :P
Tot morgen iedereen!

Gr. Annemarie

Re: Cursus VRO-1 en VRO-2

Geplaatst: 05 mei 2012, 17:54
door PA1BEN
Net aangekomen in het hotel.
Ga opweg naar de warme hap.

Re: Cursus VRO-1 en VRO-2

Geplaatst: 05 mei 2012, 20:35
door Marcel
Bandjes op spanning, spullen liggen klaar.
VRO2 .....ik ben er klaar voor!

Tot morgen.

Re: Cursus VRO-1 en VRO-2

Geplaatst: 05 mei 2012, 20:40
door Koen
Die bandenspanning moet ik morgenochtend nog even checken, de rest is klaar. Morgenochtend vroeg uit de veren en dan op naar Lelijkstad.

Re: Cursus VRO-1 en VRO-2

Geplaatst: 06 mei 2012, 07:00
door Henk Engberts
ik ga zo ontbijten hier in lelystad airporthotel, tot straks allemaal die deelnemen

Re: Cursus VRO-1 en VRO-2

Geplaatst: 06 mei 2012, 19:41
door ACSpijksma
De cursus was erg geslaagd, ook het eten (natuurlijk kip sate) na afloop was weer geslaagd! Nu net thuis aan een bakkie troost, en nog even het plaatje uploaden zoals beloofd.

Groeten,
Elias
Afbeelding
image upload

Re: Cursus VRO-1 en VRO-2

Geplaatst: 06 mei 2012, 19:44
door Hans van D
Elias, is dat het dasboard van de brommerd van Annemarie? :uh
Wel leuk

Re: Cursus VRO-1 en VRO-2

Geplaatst: 06 mei 2012, 20:00
door ACSpijksma
Misschien is het wel van het autodashboard van jouw vrouw :tg :tg In ieder geval niet die van mij :P
De rest van de groep die bij VRO was moest er erg om lachen
dus daarom even gepost op het forum ;)

Gr. Annemarie

Re: Cursus VRO-1 en VRO-2

Geplaatst: 06 mei 2012, 20:33
door PA1BEN
Leerzame dag geweest en na afloop met een aantal nog even nagepraat en gegeten (nee, geen kip sate).
Aangekomen bij het hotel eerst de motor extra aan de ketting gelegd. Ben nu aan het bijkomen van alle indrukken die ik vandaag heb opgedaan.

Denk dat ik vanavond vroeg naar bed ga.

Re: Cursus VRO-1 en VRO-2

Geplaatst: 06 mei 2012, 21:12
door Henk Engberts
Jammer dat ik niet mee kon, naar Haje om te eten, wegens andere verplichtingen. IK was om 18:45 thuis. Verder een leuke, gezellige en leerzame dag gehad. De overnachting in Airport Hotel Lelystad was ook op en top, en zeker voor herhaling vatbaar mocht ik daar in de buurt weer eens een nachtje moeten doorbrengen. Het restaurant de Yacht Club in Lelystad-Haven waar ik op 5 mei jl, samen met Ben lekker heb gegeten was ook een smakelijk succes. Prima kipsaté daar.

Re: Cursus VRO-1 en VRO-2

Geplaatst: 06 mei 2012, 21:17
door Koen
Ik was rond 20:30 uur ook weer thuis. Zo'n 14,5 uur nadat ik vanochtend vertrok, dus een lange en intensieve dag is dit zeker wel geweest. De cursus was leuk, leerzaam en bovendien heel gezellig. Zeker een aanrader!

Moet helaas wel constateren dat m'n rug dit soort dagen eigenlijk niet kan hebben. Ook dat heb ik dus vandaag geleerd (en nu plat op de bank...)

Annemarie, Elias, Ben, Ronald, Marcel en Henk: bedankt voor de gezelligheid!

Re: Cursus VRO-1 en VRO-2

Geplaatst: 06 mei 2012, 21:29
door Marcel
Ik zit weer thuis op de bank na een eneverende dag.

Kort samengevat was deze WAANZINNIG BIZAR.
Dat behoeft enige uitleg die ik derhalve graag geef.

De dag begon al vroeg om 06:30 uur.
Naar buiten kijkend zag ik lichte bewolking, de weersvoorspellingen waren echter prima.

Om 07:00 uur vertrokken richting Lelystad. Bij tankstation de Lepelaar even gestopt. Annemarie en Elias waren er al, nu nog wachten op Koen. Die had echter op z'n zumo ingesteld "Alle verzamelpunten vermijden" dus die was inmiddels al bij bij het einddoel. Onderweg sloten Henk, Ronald en Ben ook aan dus we waren compleet.
Na aankomst bij het cirquit scheiden echter onze wegen. Ik ben VRO Plus gaan doen (het oude VRO2) de rest gewoon VRO.

De dag begon met een simpele slalom om even wat oude kennis van VRO1 op te halen. Daarna was de waterbak gelijk aan de beurt. Aan komen rijden met 90 Km/uur , remmen, rem loslaten en dan uitwijken.
Wat hebben we nog meer gedaan. Onderstaand een overzicht van oefeningen met hoge en lage snelheid.
1) Remmen in de bocht met de voorrem. Schijnt dus wel te kunnen, de truck is dat je het op de juiste manier moet doen.
2) Accelereren in de bocht, dus niet alleen aan het einde, maar gedurende de hele bocht. Zeer apart. Je moet dus gasgeven en dus steeds schuiner gaan hangen. Uiteraard wel alles gedoseerd.
3) Slalom stoepje op-stoepje af. Stapvoets snelheid, Niet echt moeilijk, meer een kwestie van evenwicht en goed voor je blijven kijken. Dus NIET naar de pilonen kijken.
4) De kamelenbult. Langzaam er tegenop en weer langzaam ervan af. Truck is dat je voldoende toeren houdt, speelt met de koppeling voor de snelheid en waar nodig de achterrem gebruikt om bij te remmen.
5) Dan de hoge bult, ook weer met voldoende toeren er tegenop, en aan de andere zijde er vanaf door gebruik te maken van de voorrem. Niet naar je wiel kijken, maar voor je uit.
6) Noodstop met 120 km/uur. Jammer alleen dat de aanloop wat kort was dus 120 heb ik niet gehaald, of ik had meer gas moeten geven. Het geeft geen problemen, maar probeer maar eens met alles wat je hebt te remmen. Ik ben er niet zeker van of de ABS wel ingegrepen heeft.
7) Uitwijk met 90 km/uur zonder te remmen. Door een korte en stevige duw tegen je stuur wijk je uit. Door zo'n zelfde duw aan de andere kant van je stuur kom je weer terug op koers. Het valt niet mee. De motor heeft nl. de neiging op rechtop te blijven vanwege de snelheid en is dus niet makkelijk van z'n lijn te brengen. Daar is de TSJAK tegen het stuur voor nodig.
8) Rijden met negatieve kanting. M a.w. parallel aan een schuin vlak, waarbij ook nog eens op slalom gereden moest worden. Alles met lage snelheid. Niet bijzonder moeilijk. Nog even de hellingproef gedaan waarbij gelijk naar links weggedraaid moest worden.
9) Bermvlucht. Met hoge snelheid (90 km) de berm met gras in rijden. Gewoon op je stepjes gaan staan en verder overal vanaf blijven. GEEN gas geven, NIET remmen, NIET de koppeling intrekken. De motor remt af op de motor en na verloop van tijd kan het asfalt weer opgezocht worden.
(Waarschijnlijk hebben we nog wel meer gedaan maar dat kan ik me niet meer herinneren.

Dan het klapstuk van de dag: Het met hoge snelheid rondjes rijden achter de instructeur aan. Waar je normaal 80 gaat en je jezelf al een hele bink vind, ga je nu 100 en MOET je de motor verder kantelen dan je ooit gedaan hebt anders vlieg je van de baan af. Waanzinnig en bizar !!! (Zie start van dit stukkie).
Aangezien die malloot voorop (de instructeur) het ook doet, moet jij het ook gewoon kunnen en doen, er is geen andere optie.
Na een paar rondjes krijg je in de gaten hoe de bochten liggen en krijg je vanzelf de smaak te pakken. Héél verslavend.

Het is werkelijk onverstelbaar dat zo'n stukkie rubber van een band je op de weg houdt. Ongelooflijk, ik kan er nog niet over uit.
De les van deze dag voor mij:
Wanneer ik op een normale manier omga met mijn Deauville en slechts iets enthousiaster rijdt dan de gemiddelde Deauviller of motorrijder, dan hoef ik nergens bang voor te zijn op de openbare weg.

Ik heb het al eerder geschreven in mijn verslag van VRO1: De machine kan véél meer dan jij aankan.
Nu is het een kwestie van trainen om bepaalde vaardigheden bij te houden. Ongelukken gebeuren vaak als gevolg van een schrikreactie en het niet tijdig of juist uitvoeren van de juiste handelingen. Mentale training is dan ook zeer belangrijk, zeker voor iemand die dagelijks op de weg zit met z'n motor.

Ik vond het een fantastische ervaring. Waarschijnlijk ga ik de opleiding over 2 of 3 jaar nog een keer doen.

Na afloop heeft iedereen een certificaat ontvangen hetgeen wellicht kortng op kan leveren bij de verzekering.
Gezamelijk met enkele gegeten, géén kipsate dit keer, wel ijs met aardbeiden en slagroom toe.

Daarna weer richting huis waar ik tevreden op de bank dit stukkie type.
Een mooie afsluiting van een zéér geslaagde dag.

Vriendelijke groet.

Marcel.

Re: Cursus VRO-1 en VRO-2

Geplaatst: 06 mei 2012, 21:41
door Frank
Fijn dat jullie de dag leerzaam vonden.

Marcel, ik weet hoe het voelt! :up

Re: Cursus VRO-1 en VRO-2

Geplaatst: 06 mei 2012, 21:47
door Ribari
m@rcel schreef:Ik zit weer thuis op de bank na een eneverende dag.

ijs met aardbeiden en slagroom .

Vriendelijke groet.

Marcel.
-------------------------------------


Oh oh daar gaan de puntjes :tg


Gr. Barend

Re: Cursus VRO-1 en VRO-2

Geplaatst: 07 mei 2012, 11:45
door bruur
Gisteren vro 1 gedaan, genoten van de dag, veel geleerd en ook zeker een aanrader.
Was erg gezellig met Annemarie, koen, Ben, Elias, Henk, Marcel (al zat die in de gevorderde klas) en de buitenstaander.
Geweldige instructeur die het goed kon overbrengen en zonder veel moeite hem na ging doen (gymnatiek).
Vandaag me arm even rust en een fysio behandeling gunnen, ging gisteren na thuis komst toch wel gevoelig worden.

Over een paar jaar vro+, eerst dit maar eens rustig oefenen.
Hoop dat ik het meeste nooit hoef te gebruiken, maar je weet nu wel wat je kan en hoe het moet.
Helaas geen tijd voor foto of film gehad.

Ronald

Re: Cursus VRO-1 en VRO-2

Geplaatst: 07 mei 2012, 13:13
door Claudia
Leuk, om te lezen dat jullie allemaal een leerzame en gezellige dag hebben gehad. :D

Re: Cursus VRO-1 en VRO-2

Geplaatst: 07 mei 2012, 15:49
door Marcel
Ribari schreef: Oh oh daar gaan de puntjes :tg


Gr. Barend

.......euh.....Ik heb wel héé véél calorieen verbrand :en1
Mooi excuus.

Re: Cursus VRO-1 en VRO-2

Geplaatst: 07 mei 2012, 16:06
door PA1BEN
Zoals misschien bekend ben ik nog een nacht in Lelystad gebleven en vanmorgen om 9:00 uur ben ik uitgerust aan de terugrit begonnen.
Voor vertrek de navigatie ingesteld op het vermijden van rijkswegen met als resultaat dat ik er anderhalf uur langer over gedaan heb om thuis te komen. Zo kon ik de geleerde techniek, kijken waar je naar toe wil en met je heupen de motor op z'n kant leggen, op de rotondes, die er meer dan genoeg waren, in praktijk brengen.

Jammer dat er geen Scania's in de weg stonden. (Ehhhhh, ik zal deze zin nog een keer beginnen). Gelukkig stonden er geen Scania's dwars op de rijbaan, anders had ik daar ook het geleerde op kunnen toepassen. Scania op de weg, een botsing is onvermijdelijk. Hard remmen, dan remmen los en een flinke ruk (of duw) aan het stuur en je rijd om die Scania heen. (Vreemd maar waar: je trekt hard aan de rechterkant van je stuur en je gaat naar links. (Of omgekeerd))
Misschien dat je je afvraagt wat er met de Scania's aan de hand is, maar dan had je maar met de cursus mee moeten doen, dan had je het geweten.

Een prima cursus om je meer zelfvertrouwen met/op de motor te geven.
De instructeur leert je hoe je op een veilige manier beter met je motor om kan gaan en hoe je een dreigend ongeval toch kan proberen te vermijden. En het is al eerder opgemerkt: Je motor kan veel meer dan je denkt.

Ik kan de Voortgezette RijOpleiding (VRO) van de KNMV bij elke motorrijder van harte aanbevelen.

Ik had beloofd dat aprs het zou doen, maar ja, dan moet ik wel stekker van de voeding er goed insteken. De volgende dag was dat verholpen. Bij Lelystad waren er (bijna) geen stations om mijn baken op internet door te geven, maar zodra ik vanmorgen uit de Flevopolder was ging het beter en zag je mij weer rijden.

Re: Cursus VRO-1 en VRO-2

Geplaatst: 07 mei 2012, 18:03
door Marcel
Ben, bij ons was het een TNT-busje.
Wij hebben geen Sscania gezien.

Re: Cursus VRO-1 en VRO-2

Geplaatst: 07 mei 2012, 19:50
door Koen
TNT-busjes? Hm, moeten ze 't voor de VRO-plus met zulke oude rommel doen? TNT loopt toch al een naamsverandering of twee achter inmiddels? ;)

Re: Cursus VRO-1 en VRO-2

Geplaatst: 07 mei 2012, 21:36
door Marcel
......euh?
Weet niet.

Re: Cursus VRO-1 en VRO-2

Geplaatst: 07 mei 2012, 23:13
door Henk Engberts
Aan Marcel: Postnl is het nu. Iets teveel :bier :bier :bier gehad. :tg :tg :tg Nu weet je het wel dankzij mij. :l :l :l

Re: Cursus VRO-1 en VRO-2

Geplaatst: 08 mei 2012, 00:18
door stxrider
Ik heb beide VRO's al gehad, en regelmatig herhaal ik deze......... afwisselend met een weg-, berg- en weer circuittraining.

Het leukste is dat ik eens iemand erover sprak die hoorde dat er over VRO's gesproken werd. Dat je dat ook regelmatig moet herhalen........... Hij :vrb antwoorde: "Hoezo trainen, ik rij toch voor mijn plezier"! Maar ik geloof niet dat hij het helemaal snapte...... Degene die nu de VRO's gevolgd hebben weten nu beter. Het leuke is, dan indien je dit een beetje bijhoud, je zelf merkt dat je de volgende keer niet op trede " 0 " van de rijvaardigheidsladder begint, maar op trede 2. Want je pikt de volgende keer het geleerde beter op en gaat het beter uitvoeren...........en ja dat is "training".

Persoonlijk vind ik de cursus "Op de weg" waarbij je gewezen wordt op de gevaren op de weg, signaleren ervan en het "breed" leren kijken een aanrader! :idea: Ideetje voor de volgende keer misschien?