Pagina 5 van 6
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 19 dec 2014, 12:32
door Marcel
Rico schreef:Kan dus zijn dat het geen Deauville wordt (durf het hier bijna niet te zeggen!!).
Oei, oei, dat staat bijna gelijk aan vloeken in de kerk
Maar gelukkig zijn we niet zo moeilijk.
Zoals Koen ooit schreef: HDC= Heel Diverse Club.
Als je ooit mee wilt rijden dan moet je wel lid zijn/worden van de club (voor € 3.= per jaar).
Een CBF ken ik niet zo goed, maar is volgens mij meer sport dan tour. Geldt in mindere mate ook voor de FJR. Deze wordt neergezet als tour/sport, maar als je aan het gas draait ga je er als een raket vandoor
Zelf heb ik er 3 maal opgereden, 2 maal voodat ik de Deauville kocht en nog een keer als test (ter vervanging van de Deauville). Zoals de Engelsen zeggen : It's not my cup of tea.
Een echte tourfiets heeft nu eenmaal een wat vriendelijker karakter dan een sportfiets.
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 19 dec 2014, 12:47
door ikkieman
Pas wel op met dat je niet gelijk je droommotor koopt. Je gaat geheid vallen. Ik weet het uit ervaring.

Oh, en een fjr is wel heel zenuwachtig. Beter kun je met een tweecilinder beginnen. Kijk maar eens op
http://www.luiemotorfiets.nl" opent="in(nieuw);venster;
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 19 dec 2014, 12:50
door Marcel
ikkieman schreef:Oh, en een fjr is wel heel zenuwachtig.
Dat is precies de reden dat ik niet voor een FJR kies, nog afgezien van de zithouding.
Mij te nerveus. Zeker als je van een Deauville afkomt. De TTSE echter..........

Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 19 dec 2014, 13:20
door Rond71
Of je op een 2- of 4-cilinder begint is puur persoonlijk. Dat ligt ook aan wat je kan,wilt en fijn vindt op de motor (rustig, vlot, race, etc)
Zelf ben ik op een 4-cilinder begonnen (Yamaha FZS600 Fazer) , maar heb daar wel erg aan moeten wennen.
Klein beetje gas en je rijdt er al vlot mee weg.
Helemaal gas open heb ik zelden of nooit gedaan. Dan heb ik het idee dat hij onder mijn kont vandaan schiet.
Ik heb op een 2-tal andere motoren (2-cilinder) even gereden als de mijne in onderhoud was, en dat beviel me beter.
Vandaar ook dat ik overstap van 2- naar 4-cilinders.
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 19 dec 2014, 13:21
door Rond71
Of je op een 2- of 4-cilinder begint is dit puur persoonlijk. Dat ligt ook aan wat je kan,wilt en fijn vindt op de motor (rustig, vlot, race, etc) (het kunnen ga je na het behalen van je rijbewijs pas leren)
Zelf ben ik op een 4-cilinder begonnen (Yamaha FZS600 Fazer) , maar heb daar wel erg aan moeten wennen.
Klein beetje gas en je rijdt er al vlot mee weg.
Helemaal gas open heb ik zelden of nooit gedaan. Dan heb ik het idee dat hij onder mijn kont vandaan schiet.
Ik heb op een 2-tal andere motoren (2-cilinder) even gereden als de mijne in onderhoud was, en dat beviel me beter.
Vandaar ook dat ik overstap van 2- naar 4-cilinders.
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 20 dec 2014, 11:17
door Ed Vissers
Rico schreef: ik zou het heel fijn vinden als ik dan toch lid mag worden van deze club en ritten mee mag rijden zodat ik jullie ook in real life leer kennen.
Rico,
natuurlijk mag dat. We hebben geen echte eisen voor toetreding tot de HDC
Op mijn te rijden lijstje staan in ieder geval de Deauville uiteraard, maar ook de Honda CBF1000 en nog altijd ook wel de Yamaha FJR1300.
Tip...
Maak een lijstje met motoren waar je "oren" naar hebt. Ga dan uitgebreid proefrijden op elke motor. Bij voorkeur 2 keer per merk/type en dan niet dezelfde motor. Laat dat goed op je inwerken. Neem dan een beslissing die bij jou past.
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 20 dec 2014, 11:20
door Rico
Fijn dat ik welkom ben ongeacht het merk! Kijk nu er al naar uit om met de club te mogen toeren! En ja Ed, ik ben inderdaad me nu een beetje aan het inlezen via internet en wil op die manier een soort van short list maken van motoren die me wel wat lijken. En dan maar eens her en der gaan proefrijden. Hopelijk blijft het nog even zacht weer en heb ik een keuze kunnen maken tegen het voorjaar.
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 26 dec 2014, 16:29
door Rico
16-2 het laatste examen, en morgen samen met de buurman die motormonteur is kijken naar een VFR 800 VTEC. Ben bang dat een proefrit er niet in zal zitten gezien de weersverwachting. En zou zonde zijn als er pekel op de fiets komt.
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 26 dec 2014, 18:08
door Bennos
Niet verkeerd!
Dat beetje pekel overleeft ie wel, erger is onderuit gaan, met of zonder A papiertje....
Slopen is kopen he

Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 26 dec 2014, 18:18
door ikkieman
VFR is leuk, maar bedenk wel dat de V-tec een opdonder na geeft en de overgang tussen 2 en 4 kleppen verre van soepel verloopt. Zeker tussen de 6000 en 7000 toeren. En daar zit je op de snelweg toch al rap aan.
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 26 dec 2014, 18:23
door Bennos
Maakt ie zoveel toeren bij normale snelheden dan?
Mijn FJR zit geloof ik op 3500 tpm bij 100Km/h.
V-Tec is variabele kleptiming.
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 26 dec 2014, 21:31
door ikkieman
Vtec is een set hydraulische kleppen die opengaan bij een bepaald toerental. En ja, hij maakt zoveel toeren. Ik heb de oude crossrunner gereden in Assen.
En dat je fjr zo weinig toeren maakt valt me mee. Ik moest op de diversion 3500 toeren in z'n 5 maken om 80 km/u te rijden.
Oh, en een vfr is best dorstig. 1:14 is geen uitzondering.
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 26 dec 2014, 21:33
door Rico
Ik ga voor een 2006 model, vanaf dat bouwjaar is de overgang tussen 2 en 4 kleppen soepeler gemaakt. En ga er vanuit dat bij rustig toeren je het VTECsysteem niet zo snel zult aanspreken.
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 26 dec 2014, 21:55
door Bennos
Hmm, het ligt iets genuanceerder....
VTEC wel degelijk variabele kleptiming, dit wordt bereikt door de nokkenas te verstellen afhankelijk van het toerental en vermogensvraag.
Één setting voor weinig vermogensvraag en één voor hoogtoerig, deze verstelling vindt idd hydraulisch plaats.
Toyota noemt het VVT, BMW noemt het Vanos.
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 29 dec 2014, 14:57
door Rico
Rijles vandaag toch gecanceld. Te riskant met het oog op kans op ijzel. Hopelijk is het zaterdag weer wat beter om te rijden.
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 13 jan 2015, 20:25
door Rico
Voorbarig als ik ben me/ons alvast ingeschreven voor de ritten in april, mei en als topper het weekend in Duitsland. Voer de druk voor mezelf dus lekker op om het rijbewijs te halen haha, was het maar al 16-2!
Gelukkig is de dealer er blijkbaar nog niet aan toe gekomen om de VFR te leveren, nog niets gehoord van hem. Anders wordt het ongeduld ws nog groter als die mooie motor in de garage staat te glimmen. Wel al drie keer de lessen moeten cancelen ivm de weersomstandigheden. Komende donderdag en zaterdag gaan we weer pogingen doen, hopelijk is het dan wat minder onstuimig! Ik ook altijd met mijn grote mond om juist in de winter te willen lessen zodat je ook bij slecht weer leert rijden (nu even niet dus haha).
Eerste en meteen ook laatste rijles AVD ging wel goed, alleen schuin ik bochten blijkbaar nogal eens iets te veel af. Dat moet ik dus afleren, en richting naar links aangeven op de rotondes, doe ik nu eigenlijk nooit op minirotondes. Ben daar dus al braaf mee begonnen in de auto, maar heb zo'n zin om die bochten op de motor te gaan oefenen grrr. Voor de rest ging het lekker. Dus hopelijk lukt het me om ook het laatste examen in 1 keer te halen.
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 13 jan 2015, 20:31
door Bennos
Motorrijden is grotendeels kijken, hoe verder je de bocht doorkijkt hoe mooier ze lopen, maar dat heeft je instructeur je vast al uitgebreid verteld!
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 13 jan 2015, 23:41
door PtrO
Links aangeven op (normale) rotondes is niet verplicht. Natuurlijk wel even richting aangeven wanneer je naar de linkerstrook voorsorteert om de rotonde 3/4 te gaan rijden.
Wel goed dat je "vertelt" wat je daar gaat doen, je zal daar m.i. niet op zakken.
Natuurlijk op de rotonde
tijdig aangeven wanneer je van strook wisselt en/of dat je rechts de rotonde wil gaan verlaten.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... tonde.html]
Richting aangeven op een rotonde
Bij het naderen en oprijden van een rotonde hoeft u geen richting aan te geven. Ook als u de weg volgt op de rotonde is het niet verplicht naar links richting aan te geven. U volgt namelijk gewoon de weg en verandert niet van richting.
Bij het verlaten van een rotonde moet u richting aangeven naar rechts.
Het echt schuine werk maar laten voor straks in je eigen ritten. De examinator ziet echt wel of je met je heupen of met je schouders rijdt. Rij consequent waarbij je vooral je rust moet tonen (en bewaren) en alles om je heen blijft bestuderen.
Ver vooruit zien, kijken en (ver)wachten is (altijd) goed. Dat brengt en geeft je tijd om met meer rust betere beslissingen te nemen. In de auto kijkt men meestal niet verder dan 25m vooruit, op de motor (maar ws ook je MP3), zal 300-500m danwel 2 kruispunten normaal zijn.
Ik denk zelf dat het hoegenaamd niets uitmaakt wanneer je lest of examen doet. Alles is en gaat in verhouding. Heb je knap weer dan zal de lat voor een mooie rit overeenkomstig zijn. Wat bepalend zal zijn of jij het weer tussen je oren laat komen. Juist ruig weer maakt je even scherper en de mooi weer ritten mag je straks helemaal zelf kiezen.
Hoe gaat het "straatjes" rijden ? Heb je/ga nog een proefexamen (met je instructeur) gedaan ?
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 15 jan 2015, 18:55
door Rico
Tja, zo ga ik dus al jaren de rotondes rond, mini pas richting aan als ik er af ga, en meerbaanse grote rotondes wel al vrolijk knipperend vanaf het voorsorteren. Maar nu dus toch ook maar bij alle rotondes braaf het pootje naar links uit.
Vandaag eindelijk weer kunnen rijden en het ging heerlijk, ik kan alleen nog wel wat harder over de natte klinkers. Zit nu nog te veel tussen mijn oren dat ik misschien onderuit kan gaan. Maar de bochten neem ik niet meer te schuin gelukkig.
Komende zaterdag gaat de instructeur voorop rijden ("ff racen") om aan te geven hoe hard je door de (volgens mij) "gladde" klinkerwegbochtjes kunt. Ik denk dat het me heel veel vertrouwen zal geven als ik een indicatie heb wat allemaal wel kan. Vrees zit denk ik nog een beetje tussen de oren door de MP3, ondanks de 2 voorwielen wilde die nogal snel uitbreken als het wegdek ook maar wat nat was. Weet nu dat dit aan de Michelin Citygripbanden lag die er origineel onder zaten. Maar ja, nu dus daardoor wel een overdreven voorzichtigheid ingebakken waarschijnlijk.
O ja, en morgen wordt de Honda gebracht, kan ik er alvast lekker naar kijken!
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 18 jan 2015, 09:33
door Rico
Gisteren was het hier lekker zonnig en droog zowaar. En dus heerlijk getoerd achter de instructeur aan en kon hem prima bijhouden over de bochtige buitenweggetjes hier in de regio. Tempo lag wel behoorlijk hoger dan wat ik zelf normaal altijd op de MP3 aanhield, maar heb nu wel het gevoel gekregen wat een motor en ikzelf kan. Moest wel aardig wat toeren maken met de CB om hem op zijn V Strom 1000 bij te kunnen houden. Hoop dat de VFR onderin krachtiger is. Maar wel heerlijk om zo over de weg te "dansen", goed vooruit kijken, bocht op de juiste wijze aansnijden en gaan! Is toch met wat tempo veel leuker dan met 60 haha. Denk alleen dat ik zo niet hoef te rijden met Geert achterop haha.
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 18 jan 2015, 12:49
door Bennos
Ik weet bijna wel zeker dat een VFR geenszins te vergelijken is met een CB(F)500

Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 18 jan 2015, 15:05
door Rico
In ieder geval weet ik al dat de VFR een stukje zwaarder is als je hem achteruit wilt duwen ten opzichte van de CB, dus daar heb ik het eerste verschil al te pakken! Ben zo benieuwd hoe de VFR rijdt!
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 18 jan 2015, 17:52
door Bennos
Wat weegt ie eigenlijk?
De FJR is tov de 650 maar een kilo of 30 zwaarder, doordat ie zo log is lijkt het veel meer.
Zwaartepunt ligt ook anders.
Het rijden gaat overigens veeel makkelijker, zeker nu met de hyperpro vering, echt een merkbaar verschil in handling, zou ze er bij de VFR ook onder laten zetten.
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 18 jan 2015, 18:12
door Rico
De VFR weegt iets van 230 kilo. Ligt denk ik ook idd aan iets andere verhoudingen tov de CB dat het wat zwaarder leek, en onze oprit is net opnieuw gelegd en zal dus ook vast wel meer aflopen dan het terrein bij de TTbaan waar ik steeds de CB achteruit heb lopen duwen!
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 18 jan 2015, 18:44
door Bennos
Oh dat valt me nog mee dan!
Pas gerust op dat je hem niet om laat kuukelen op zo'n schuin aflopende oprit

Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 02 feb 2015, 19:42
door Rico
Vandaag eindelijk weer even gereden, door de weersomstandigheden een paar weken niet kunnen lessen. Wel spannend, het was net aan boven nul. Maar alles is goed gegaan, zelfs onderweg nog een bui hagel getrotseerd. En volgens mijn instructeur ging het prima, als ik zo met het examen ook rijd (en waarom niet haha) dan zal ik slagen.
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 13 feb 2015, 18:37
door Rico
Het is bijna zover, maandag om 10.45 het laatste examen. Gaan jullie weer voor me duimen? Hoop dat ik donderdag de 26ste zelf op de motor naar Utrecht kan rijden om een aantal van de leden daar op de beurs te treffen! Die minimeet gaat in ieder geval lukken, wij gaan in ieder geval. Maar hopelijk zit het weer mee en heb ik volgende week het begeerde roze pasje!
Morgen voor het eerst toeren met de VFR, weliswaar achterop maar ben heel benieuwd hoe hij rijdt!
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 13 feb 2015, 19:14
door Bennos
Spannend Rico!
Ik ga voor je duimen

Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 13 feb 2015, 19:43
door ikkieman
Zet 'm op!
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 13 feb 2015, 20:46
door Frank