Pagina 7 van 7
Re: Cursus VRO-1 en VRO-2
Geplaatst: 10 mei 2012, 19:36
door Koen
Ik ben inderdaad nog (lang) geen 60 Hans

, dus ik moet nog wat doen (of juist laten) om dat te halen.
Geen rare fratsen uithalen is een van de dingen die ik me daarom heb voorgenomen
Bovendien gaat op je zadel klimmen vrij lastig met een corset om (voorzien van stalen frame), als overblijfseltje van m'n ongeval ruim twee jaar geleden). Ik heb dus ook nog 's een goede smoes
Maar ik rij liever saai en safe dan ruig en risicovol.
Re: Cursus VRO-1 en VRO-2
Geplaatst: 11 mei 2012, 12:22
door Hans van D
Inderdaad Koen. We leven gelukkig in een vrij land en ieder kan (weliswaar binnen allerlei regeltjes) doen wat hij wil. Ga daar vooral dus mee door.
P.S.: Ik haal normaliter niet (meer) van die rare kapriolen uit maar kreeg dit wel bij m'n bijzondere verrichtingen en kennelijk komt dit dus ook bij de VRO-opleiding aan de orde.
Re: Cursus VRO-1 en VRO-2
Geplaatst: 11 mei 2012, 12:39
door Marcel
Een van de cursisten in mijn groep heeft wat opnamen gemaakt en dit in een filmpje gezet.
Krijgen jullie een idee van hoe en wat.
http://www.youtube.com/watch?v=XI4uKc6V ... e=youtu.be
Re: Cursus VRO-1 en VRO-2
Geplaatst: 11 mei 2012, 14:54
door Ed Vissers
Gaaf
Re: Cursus VRO-1 en VRO-2
Geplaatst: 11 mei 2012, 15:12
door Koen
Leuk om te zien, krijg er al zin in om die VRO plus te gaan doen!
Re: Cursus VRO-1 en VRO-2
Geplaatst: 11 mei 2012, 15:28
door PA1BEN
Het is natuurlijk nog veel te vroeg om het er nu al over te hebben, eerst het geleerde maar eens in de praktijk van alledag (en tijdens de Eifelrit) toepassen.
Maar als ik zo'n filmpje met een gedeelte van de VRO+ zie, krijg ik steeds meer trek in het vervolg van de VRO.
Ik zie dat Koen ook al met de gedachte speelt.
Het is een begin.
Re: Cursus VRO-1 en VRO-2
Geplaatst: 11 mei 2012, 18:49
door Henk Engberts
Ik ga eerst maar even wat meer ervaring opdoen sinds ik deelgenomen heb aan de VRO. Maar zie er al naar uit om zeker VRO+ te gaan volgen. Mooi en gaaf filmpje om te bekijken wat je te wachten staat.
Re: Cursus VRO-1 en VRO-2
Geplaatst: 13 mei 2012, 14:36
door Hans van D
@Marcel, kennelijk erg leerzaam geweest. Zo door het water zou ik niet zomaar doen.
Leuke filmimpressie.
Re: Cursus VRO-1 en VRO-2
Geplaatst: 13 mei 2012, 19:03
door Marcel
Waarom niet?
Re: Cursus VRO-1 en VRO-2
Geplaatst: 22 mei 2012, 21:51
door Hans van D
Gezien het gevaar van aquaplaning met de auto. Heb je daar met de motor (met ronde loopvlakken) minder, of misschien helemaal, geen last van?
Re: Cursus VRO-1 en VRO-2
Geplaatst: 22 mei 2012, 21:57
door Koen
Veel minder, aangezien er bij de motor meer druk op relatief een veel kleiner loopvlak van de band komt heb je nauwelijks last van aquaplaning.
Re: Cursus VRO-1 en VRO-2
Geplaatst: 22 mei 2012, 22:19
door Marcel
.....en vooral door de ronde vorm van de band snijdt deze door het water.
Wel zorgen dat je profiel hebt.
Re: Cursus VRO-1 en VRO-2
Geplaatst: 22 mei 2012, 23:05
door PA1BEN
Mij is tijdens de VRO verteld dat de grip op de weg, met een nat wegdek, hooguit 10 a 15% minder is dan op een droog wegdek.
Je motor kan meer dan je denkt, zo werd ons bij herhaling verteld, niet alleen tijdens droog weer, maar ook als het nat is.
Het komt erop neer dat je op een nat wegdek dezelfde streken uit kan halen als op een droog wegdek.
Maar bochten rijden tijdens een flinke regenbui en net doen alsof de weg droog is, vind ik nogal griezelig.
Daarom zou ik, voordat ik op een nat wegdek verder ga dan ik nu durf, dat eerst wel eens gedemonstreerd willen hebben.
Ik denk er dan ook ernstig over om het vervolg van de cursus te gaan doen, al is het maar om met een nat wegdek om te leren gaan.
Re: Cursus VRO-1 en VRO-2
Geplaatst: 23 mei 2012, 07:44
door barend
m@rcel schreef:.....Wel zorgen dat je profiel hebt.
Ja , wat is profiel , je ziet banden die hebben over het hele vlak profiel maar als je mijn banden bekijkt daar zit om de drie cm een gleufje(profiel) in?
Re: Cursus VRO-1 en VRO-2
Geplaatst: 23 mei 2012, 12:19
door Marcel
Blijkbaar is dat voldoende.
Re: Cursus VRO-1 en VRO-2
Geplaatst: 26 mei 2012, 19:39
door Jos Fupi
Op het forum van de belgische "Deauville Vrienden Club" kwam ik linkje tegen naar (leerzaam) filmpje op youtube van hun veiligheidsnamiddag in 2008.
(Vooral het keren van je motor op de zij-standaard lijkt mij erg handig om onder de knie te krijgen

)
http://www.youtube.com/watch?v=F4_KVgm0lxs" opent="in(nieuw);venster;
Re: Cursus VRO-1 en VRO-2
Geplaatst: 11 jun 2012, 14:03
door Koen
Vorige week een momentje gehad waarbij in een flits de oefeningen

van de VRO weer naar boven kwamen.
Ik reed in een heerlijke regenbui

richting snelweg toen bij de oprit het verkeerslicht blijkbaar op rood sprong

. Ik zag het licht zelf niet omdat er een busje voor me reed. Deze reageerde vrij laat door vol op de rem te trappen

, waardoor ik werd genoodzaakt ook wat harder te remmen dan gepland.

Het wegdek was zeiknat van de regen dus spiegelglad.
Voor- en achterwiel blokkeerden direct (jawel, eerste "paniek"reactie = te hard knijpen/trappen

), maar vrijwel direct daarna liet ik de boel weer los om "gedoseerd remmend"

tot stilstand te komen op ongeveer 50 cm. achter het busje. Pfieuw...
Re: Cursus VRO-1 en VRO-2
Geplaatst: 11 jun 2012, 22:23
door Marcel
Dat ging dus net goed.
Vraag is dan..... Waarom zat je zo dicht achter het busje dat je het stoplicht niet zag?
Re: Cursus VRO-1 en VRO-2
Geplaatst: 11 jun 2012, 22:39
door Koen
Het verkeerslicht was een flink stuk verder, voor het busje reden nog minstens een stuk of 6 andere voertuigen.
Volgens mij viel de afstand tussen mij en het busje nog wel mee. Maar ik had er geen meter dichterbij moeten rijden

Re: Cursus VRO-1 en VRO-2
Geplaatst: 11 jun 2012, 22:50
door barend
Ik denk dat hij even aan zijn lunch pakket dacht en daarom niet heeft opgelet??
sorry Marcel ik kon het niet laten.

Re: Cursus VRO-1 en VRO-2
Geplaatst: 12 jun 2012, 12:26
door Stephan
Ik zie dat de ANWB ook
een basis rijvaardigheidstraining (klikkerdeklik) geeft. Is dat inhoudelijk hetzelfde als de VRO-1? Of kun je deze twee niet met elkaar vergelijken?
De cursus-onderdelen zijn;
■ Theorie en uitleg
■ Weg-rijcontrole (Borvass)
■ Motorgymnastiek
■ Halve draai
■ Obstakels wip en slalom
■ Remmen op stroef, nat en glad wegdek
■ Bochten rijden
Ik zit er namelijk toch ook aan te denken om, na 23 jaar motorrijden (oeps...), een rijvaardigheidstraining te doen volgend jaar (bijv. VRO1). Dit naar aanleiding van alle enthousiaste verhalen over de deelnemers van dit jaar.
Re: Cursus VRO-1 en VRO-2
Geplaatst: 12 jun 2012, 13:19
door Koen
Stephan,
als ik de onderdelen zo lees, dan lijkt het inderdaad vrijwel hetzelfde programma. Alleen "Borvass" zegt me niets, onze instructeur heette in elk geval anders (niet Anders, maar gewoon Joop volgens mij

)
(Ken wel een afkorting Bravoss, iets met Banden, Remmen, Verlichting, Vloeistoffen, enz.)
Re: Cursus VRO-1 en VRO-2
Geplaatst: 12 jun 2012, 13:42
door PA1BEN
Hallo Stephan,
Waarschijnlijk zit er weinig verschil tussen de twee cursussen, de locatie is dezelfde en behalve de training op een natte weg, die zit bij de KNMV in de vervolgopleiding, komt het verder aardig overeen. 'Borvass' zegt mij niets. Bij de KNMV wordt ook de noodstop met- en zonder ABS behandeld.
Ik heb de websites van de KNMV en ANWB nog eens bezocht en het valt mij op dat de informatie zoals door de KNMV gegeven wordt veel uitgebreider is.
Bij de ANWB wordt je trouwens nog steeds aangemoedigd om vóór 1 april te boeken om €48,- minder te mogen betalen. Slordig.
En dan is er nog het prijsverschil van €255,- bij de ANWB en €217,50 bij de KNMV (beide voor niet-leden).
Re: Cursus VRO-1 en VRO-2
Geplaatst: 12 jun 2012, 17:49
door Henk Engberts
Borvass staat voor:
B = Banden
O = Olie
R = Remmen
V = Verlichting en Vering
A = Aandrijving
S = Spiegels
S = ?
kijk maar eens op deze link:
http://nl.wikipedia.org/wiki/BORVAS" opent="in(nieuw);venster;
Re: Cursus VRO-1 en VRO-2
Geplaatst: 12 jun 2012, 18:37
door MrSkippy
Ik weet 't

. De laatste S staat voor Stupid, net als in K.I.S.S. (Keep It Simple, Stupid)

Re: Cursus VRO-1 en VRO-2
Geplaatst: 12 jun 2012, 22:26
door RonalT
barend schreef:m@rcel schreef:.....Wel zorgen dat je profiel hebt.
Ja , wat is profiel , je ziet banden die hebben over het hele vlak profiel maar als je mijn banden bekijkt daar zit om de drie cm een gleufje(profiel) in?
Het principe is natuurlijk 'hoe meer rubber op de grond des te beter'. Die hoeveelheid rubber geeft ten slotte grip.
Dus eigenlijk moet je gewoon een slick (Een slick is een profielloze band voor wedstrijden met motorfietsen en auto's.)
Maar als het gaat regenen moet je het water wat klem komt te zitten, tussen de band en de weg, afvoeren. Want door dat water wat onder de band zit gaat een band drijven (aquaplanen).
Door groeven in de band is deze band in staat om het water gemakkelijker af te voeren.
In een grijs verleden hadden de banden een mooi blokpatroon, tegenwoordig zijn de groeven breder en lopen veelal volgens een gebogen patroon.
Ik las ergens dat bij een profieldiepte van 2 mm de waterafvoer nog steeds voldoende zal zijn.
Re: Cursus VRO-1 en VRO-2
Geplaatst: 12 apr 2014, 23:48
door Marcel
De VRO cursussen van de KNMV hebben inmiddels allemaal een nieuwe naam en zijn meer afgestemd op de individuele motorrijder. Bij de vervolgopleidigen heb je als motorrijder meer de keuze om iets te kiezen specifiek voor jouw behoefte.
Gaat er nog iemand een VRO opleiding volgen?
Re: Cursus VRO-1 en VRO-2
Geplaatst: 12 mei 2014, 01:06
door Henk Engberts
Staat wel in de planning maar dit jaar niet.