File rijden *

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Ed Vissers
Motorloos

Bericht door Ed Vissers »

Jos schreef: Maar ik kom s'avonds nog steeds heel graag thuis.
En ik kom 's-avonds nog steeds graag heel thuis ;)
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
mototaz

Bericht door mototaz »

Heb ik gelijk nog een leuke vraag:

Vaak zie je bij het stoplicht dat motorrijders tussen de autos door rijden / erlangs rijden om vooraan te gaan staan bij het stoplicht.

Mag dit?
FreBa

File rijden

Bericht door FreBa »

mototaz schreef:Heb ik gelijk nog een leuke vraag:

Vaak zie je bij het stoplicht dat motorrijders tussen de autos door rijden / erlangs rijden om vooraan te gaan staan bij het stoplicht.

Mag dit?
Dag,
Ja, dat mag, maar................ je moet vlak vóór het stoplicht wel op dezelfde rijstrook blijven. Dus in dezelfde rijstrook als de 2 of 3 auto's vlak voor de stopstreep. Links loopt vlak voor het stoplicht meestal een doorgetrokkken streep en die mag je niet overschrijden!
Dan staat de voorste auto natuurlijk vlak voor de stopstreep en daar is voor ons motorrijders dus geen plaats. Moeilijk dus.
Maar het "goede" nieuws: als je het op een nette manier doet, heeft niemand last van je. Als het goed is, ben jij met groen als eerste weg en heeft de voorste automobilist geen last van je gehad.
Ik heb op deze manier wel eens voorgekropen en aan de tegenovergestelde weg stond een politiewagen voor het stoplicht te wachten. Ze lieten me ongemoeid, maar dat komt wellicht door de uitstraling.................
van mijn Deauville!
Mhg, Fred
Lolbroek Smurf

Bericht door Lolbroek Smurf »

Tja zo kan ik het ook :l

MET ZO EEN LOOK !!!!

Die kan toch niemand weerstaan :brrr
FreBa

File rijden

Bericht door FreBa »

Lolbroek Smurf schreef:Tja zo kan ik het ook :l

MET ZO EEN LOOK !!!!

Die kan toch niemand weerstaan :brrr
Dag,

Tja, zo moet het, naar mijn idee.

Mhg, Fred
Ed Vissers
Motorloos

Het veel geprezen scriptie van Brenda Alsemgeest staat inmiddels op de website.

Titel:

Motorrijders en automobilisten in de file.
Groetjes,

Ed

Geert
Honda CBF600S

Bericht door Geert »

Hoi,
File rijden blijft echt heel goed opletten, ik vindt het zelf eigenlijk wel een beetje topsport, het vraagt enorm veel concentratie.
Vandaag was ik met het blik naar m'n werk, wat me dan wel opvalt is dat sommige motorrijders denken dat ze met 70km/u ook er tussendoor kunnen. :evil:
Dat is wel errug hard :twisted: , ik denk wel eens dat het in de toekomst misschien wel eens verboden zou kunnen worden om de file te passeren, dan hebben we dat te danken aan die snelle malloten. :roll:
Groetjes
Geert :lol: & Marian :lol:
Geert
Honda CBF600S

Bericht door Geert »

Hoi allemaal,

Nog even dan gaan we weer op de motor naar ons werk. Niet iedereen heeft onderweg last van file's.
Ik haal dit even aan om toch de rijders te waarschuwen voor het feit dat de automobilisten nu weer een paar maanden geen motorrijders meer gewend zijn.
Het is dus zeker even extra opletten geblazen als je de file weer tussendoor gaat binnenkort.
Groetjes
Lex

Bericht door Lex »

ik vind het een prachtige zaak dat je met de moto tussen de fille door mag rijden. Maar betrap mij er soms wel op het te blijven doen als de fille op begint te lossen. :oops: Bij regen blijf ik mooi achter de rest. Besef dan ook dat we dan allemaal wat minder zien.
Bij een rood licht probeer ik altijd van voor te gaan staan. We zijn nu eenmaal sneller weg met de moto. En het geeft niet echt een goed gevoel om achter in die rij als laatste te gaan staan. Ik zou niet graag een verstrooide automobilist in m'n gat hebben.
Geert
Honda CBF600S

Bericht door Geert »

Hoi allemaal,

Bij deze nog een artikeltje van een motorrijder wat ik vond op internet.
http://www.motoropgas.nl/file.html

Het is zeker interessant om de hele site eens te bekijken, deze motorrijder heeft z'n bmw omgebouwd naar gas. Ik zie hem regelmatig rijden op de A10 of A7.
Groetjes
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

MrSkippy schreef:
De bestuurder van een voertuig die van rijstrook verandert moet aan het overige verkeer voorrang verlenen.
Hij/zij voert dan een bijzondere manouvre uit.
Hoe kijken verzekeraars tegen dit fenomeen aan?
Als tussen de file doorrijden een gedragscode is en geen wet dan ben je als motorrijder altijd de sigaar?
Hoe is dat te rijmen met hetgeen Mrskippy schrijft?
Hierbij wordt de schuld immers bij de automobilist gelegd.

Ik ben de weg kwijt. Kan iemand mij weer op weg helpen?

Groet

Marcel.
Ed Vissers
Motorloos

Marcel,

het is simpel..

"Tusen de file door" is niet verboden. Dat lijkt hetzelfde als "is toegestaan" maar er schijnt agv juridische haarkloverij een nuanceverschil tussen te bestaan. Goed. Niet verboden dus.

De gedragsregels.
Als iedereeen die netjes volgt is er niets aan de hand.
Als je die als motorrijder volgt en een koekenbaker in blik kijkt niet, verandert van rijstrook en BANG.. Zit je als motorrijder goed.
Hoe dat kan?

De motorrijder deed dus niets fout.
De automobilist wel. Veranderen van rijstrook houdt automatisch in dat je al het andere verkeer voorrang moet verlenen. Dus ook de motorrijder.

Dan als de gedragsregels niet gevolgd worden. Ingeval er een rechtzaak komt zal een rechter ook uitspraak doen. Hij/zij zal toetsen in welke mate het overige verkeer in gevaar is gebracht etc. De uitspraak staat in ieder geval niet vast.
Laatst gewijzigd door Ed Vissers op 16 mar 2010, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,

Ed

roelof
Honda NT700V

Bericht door roelof »

met gezond verstand kom je een heel end dus!!
zullen ze dit soort onderwerpen ook behandelen bij een vro-r cursus?
science flies you to the moon.
religion flies you into buildings!!
a deauville doesn´t fly!! but takes you to manny places!!
de Lange

Bericht door de Lange »

FILE , wat een akelig onderwerp (soms kun je er niet omheen) ik heb te doen met die gene die er dagelijks mee te maken hebben . Ik zou zeggen ga niet op de wettelijke strepen staan. Als zo'n koekebakker een onverwachte beweging maakt ben JIJ de klos ,motorschade/ellende/papierenromslomp praat ik nog niet eens over persoonlijk letsel. Wij hier in het oosten hebben er( gelukkig zou ik bijna zeggen) veel minder mee te maken. VOORJAAR KOMT ER AAN , VEEL MOTORPLEZIER , EN ALLEMAAL BLIJVEN RIJDEN.
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Ed.

De vraag was: Hoe kijken verzekeraars tegen dit fenomeen aan?
Daar heb ik geen antwoord op gekregen.
Geeft niet, we zijn niet allemaal verzekeringsexpert.
Ooit heb ik eens vernomen dat in voorkomende gevallen een ieder (moterrijder en koekblikeigenaar) de eigen schade dient te betalen.
Jouw uitleg is echter ook zeer aannemelijk.

Voorlopig neem ik echter geen risico en rij zeer alert tussen de file door met aangepaste snelheid. Met dit rijgedrag heb ik al menigmaal ernstiger kunnen voorkomen.
Overigens ben ik na de aanschaf van mijn motor ook aangepast rijgedrag gaan vertonen in de auto (of zou dit meer de leeftijd zijn?).

@Roelof.
In Mei ga ik de VRO cursus doen. Ik ga de vragen over dit onderwerp zeker stellen. Misschien kan iemand met een lidmaatschap van de KNMV daar eens een balletje opgooien. Tenslotte kun je je motor ook bij de KNMV verzekeren.
Ed Vissers
Motorloos

Marcel,

mijn uitleg is juist.

De koekebkker in blik is aansprakelijk als hij van rijstrook verandert en jou schept terwijl je er naast rijdt ( of ongeveer gelijke omstandigheden).
Groetjes,

Ed

Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

mp1963 schreef: De vraag was: Hoe kijken verzekeraars tegen dit fenomeen aan?
Ik kan, helaas uit ervaring, bevestigen dat een verzekeraar in dit geval de automobilist verantwoordelijk houdt. Mijn vrouw heeft enkele jaren geleden een ongevalletje gehad waarbij zij van rijstrook wisselde en een motorrijder achterop kreeg.

Ondanks dat de snelheid rond 50 km/u lag (dus meer dan de 40 die in de gedragscode staat), de motorrijder aangaf dermate hard te hebben gereden dat hij zelf niet meer kon stoppen doordat hij begon te slippen (wegdek was nat), er drie getuigen schriftelijk hebben bevestigd dat de motorrijder onvoldoende zijn snelheid had aangepast en mijn vrouw hem nooit had kunnen zien door zijn positie (schuin achter/naast een vrachtwagen), werd tóch de schade op onze verzekering verhaald omdat het wisselen van rijstrook een bijzondere manoeuvre is en dus al het overige verkeer voorrang heeft.

Ik was het er destijds niet mee eens (eigenlijk nog niet) omdat ik vind dat een motorrijder die tussen de file doorrijdt zich aan de omstandigheden dient aan te passen, maar de verzekeraar dacht er dus anders over.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Hoi CaveyH.

Bedankt voor je bericht.
Hopelijk is dit geen vrijbrief voor motorrijders om voortaan tussen de files door te racen.

Inmiddels heb ik mij rijstijl nog verder aangepast: Ik zorg dat ik nu vooraan rij in de file. ;)

Vriendelijke groet
Marcel.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Goh Marcel,

knap dat jij op een 3-baansweg in je eentje voorop kan blijven rijden in de file. Heb je zulke brede koffers gemonteerd? ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Johan

Bericht door Johan »

CaveyH schreef: Ik was het er destijds niet mee eens (eigenlijk nog niet) omdat ik vind dat een motorrijder die tussen de file doorrijdt zich aan de omstandigheden dient aan te passen, maar de verzekeraar dacht er dus anders over.
Ja, daar zitten twee kanten aan. Ik vind toch ook dat de motorrijder ten opzichte van de automobilist een zwakkere verkeersdeelnemer is, en daar hoort extra bescherming bij.
Aan de andere kant; als de motorrijder onverantwoordelijk gedrag heeft vertoond, lijkt het mij redelijk als hij ook een deel van de schade op zich neemt. Is hij/zij er trouwens zonder lichamelijke schade vanaf gekomen?
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

motorrijder was ongedeerd, schade aan de motor was minder dan die aan onze auto :(
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Geert
Honda CBF600S

Bericht door Geert »

Ik heb al eens een stukje geschreven over file rijden, naar mijn idee blijft het ontzettend goed opletten, het vergt ook heel veel concentratie om tussen de file door te gaan.
Ik zorg er altijd voor dat ik niet te snel er tussen doorga zodat remmen altijd nog mogelijk is.
Als er een motor achter me zit die sneller wil, laat ik hem gewoon voorbij gaan, hij kan het file rijden kennelijk beter dan ik, ik doe het pas 17 jaar.
Soms gebeurt het dan dat ik de snellere motor verderop aan de kant zie staan met een automobilist om de papieren in te vullen, ik vraag me dan af: wie is er nou beter af, jij of ik.
Groetjes
ikkieman
Triumph Trophy SE

Filerijden

Bericht door ikkieman »

Filerijden wordt door de motoren vaak gedaan. Nu hoor ik van een aantal automobilisten dat we maar asociaal en egoïstisch bezig zijn. Nu vraag ik me dus af of het filerijden zoals bekend is bij de meeste motorrijders (max. = 50 km/u, verschil = max. 10 km/u) gedoogd wordt door de politie of dat het daadwerkelijk is toegestaan.
Dit vraag ik omdat er autorijders zijn die denken 'ik in de file, jij in de file' en me vervolgens er niet door laten, zelfs al rijd ik netjes met een max. verschil van 10 km/u.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
bruur
Suzuki V-Strom

Re: Filerijden

Bericht door bruur »

Het is daadwerkelijk toegestaan volgens mijn instructeur en in de theorie boeken voor het A rijbewijs besteden ze hier dan ook aandacht aan.
Als het niet toegestaan zou zijn zou het ook niet in de boeken staan.
Gelukkig zijn er een hoop automobilisten die wel rekening met ons houden en extra ruimte maken.
Je hebt er altijd motorrijders bij die er ook bij hogere snelheden en grote snelheids verschillen doorheen schieten.

Gr. Ronald
Behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Het is inderdaad gewoon toegestaan en er is dus geen sprake van "gedogen". Dat automobilisten die al geruime tijd stilstaan geïrriteerd reageren als ik langs kom vind ik eigenlijk wel grappig. Minder grappig wordt het wanneer ze proberen de weinige ruimte die er is nog "even snel" dicht te rijden...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
BertG

Bericht door BertG »

bruur schreef:Het is daadwerkelijk toegestaan volgens mijn instructeur en in de theorie boeken voor het A rijbewijs besteden ze hier dan ook aandacht aan.
Beter zou het zijn om er in de theorie voor de overige categoriën aandacht aan te besteden :mrgreen:
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Ik ben gisteren ook aan het zoeken geweest in de wegenverkeerswet en ik kan het zo nog niet vinden. Echter, dit is een gigantisch document en het is maar een taaie sessie aan het worden. Weet iemand dan zo het artikel of niet?
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
roelof
Honda NT700V

Bericht door roelof »

wil je het artikel uitprinten en insealen voor onderweg jeroen? :l
science flies you to the moon.
religion flies you into buildings!!
a deauville doesn´t fly!! but takes you to manny places!!
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Jeroen, er is volgens mij geen artikel waarin staat dat het is toegestaan. Het artikel waarin stond dat het NIET was toegestaan is geschrapt uit de wet. In deze tekst uit motor-magazine.nl wordt uitgebreid beschreven hoe en wat. PDF-je uploaden naar je iPhone, dan heb je altijd "het bewijs" bij je ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Johan

Bericht door Johan »

Deze discussie speelt al zo lang! Ik zou inderdaad willen dat hier eindelijk eens aandacht aan werd besteed in de theorie.

Als motorrijder moet je al jaren uitleggen dat het niet gedoogd wordt, maar gewoon toegestaan is (het is namelijk niet meer verboden).

Edit: overigens vind ik filerijden een gevaarlijke en vermoeiende bezigheid.
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”