mp1963 schreef:
De vraag was: Hoe kijken verzekeraars tegen dit fenomeen aan?
Ik kan, helaas uit ervaring, bevestigen dat een verzekeraar in dit geval de automobilist verantwoordelijk houdt. Mijn vrouw heeft enkele jaren geleden een ongevalletje gehad waarbij zij van rijstrook wisselde en een motorrijder achterop kreeg.
Ondanks dat de snelheid rond 50 km/u lag (dus meer dan de 40 die in de gedragscode staat), de motorrijder aangaf dermate hard te hebben gereden dat hij zelf niet meer kon stoppen doordat hij begon te slippen (wegdek was nat), er drie getuigen schriftelijk hebben bevestigd dat de motorrijder onvoldoende zijn snelheid had aangepast en mijn vrouw hem nooit had kunnen zien door zijn positie (schuin achter/naast een vrachtwagen), werd tóch de schade op onze verzekering verhaald omdat het wisselen van rijstrook een bijzondere manoeuvre is en dus al het overige verkeer voorrang heeft.
Ik was het er destijds niet mee eens (eigenlijk nog niet) omdat ik vind dat een motorrijder die tussen de file doorrijdt zich aan de omstandigheden dient aan te passen, maar de verzekeraar dacht er dus anders over.