Het gaat leuk worden op de Nederlandse autosnelweg

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Lex

Bericht door Lex »

CaveyH schreef: Voor fietsers geldt hier in NL geen max. snelheid, dus dan mag je zonder risico op een prent harder dan 45 km/u ;)
Wettekst
Artikel 62
Weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden.

Afbeelding
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Lex schreef: Wettekst
Artikel 62
Weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden.

Afbeelding
Even doorspoelen naar 3 minuut 55, daar krijg je het antwoord van de politie in het programma Blik op de weg.
<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/YJ5Qertz2OA&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/YJ5Qertz2OA&hl=nl_NL&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
BertG

Bericht door BertG »

Wegmisbruikers is nu niet het perfecte voorbeeld om aan te halen.
Het zijn erg verouderde uitzendingen die achterlopen bij de wet.
Zoals info over gordels, colonnes, scootersnelheden, plaats op de weg etc.
ARTIKEL 20 RVV
Binnen de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:
a. voor motorvoertuigen 50 km per uur;
b. voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor, 30 km per uur.
Voor fietsers staat er niets. Wel gelden verkeersborden als A1.
Deze staan soms direkt onder het bord met aanduiding van de bebouwde kom.
Nadeel is alleen dat bord A1 geldt tot de eerste zijstraat, mits dit bord daarna herhaald wordt.

Neemt niet weg dat altijd geldt:
ARTIKEL 5 WVW
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Laatst gewijzigd door BertG op 21 jul 2010, 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Lex

Bericht door Lex »

Als er een snelheidsbeperking opgelegd is. Dan dien je je als fietser daar evenzeer aan te houden.
Afbeelding

Om nog eens terug naar het onderwerp te gaan.
http://www.ad.nl/ad/nl/1000/Nieuws/arti ... oles.dhtml
Ed Vissers
Motorloos

Bericht door Ed Vissers »

Lex schreef:Als er een snelheidsbeperking opgelegd is. Dan dien je je als fietser daar evenzeer aan te houden.
Afbeelding

Om nog eens terug naar het onderwerp te gaan.
http://www.ad.nl/ad/nl/1000/Nieuws/arti ... oles.dhtml
Dat is niet helemaal juist Lex. Dat geldt nl alleen als die max snelheid is opgelegd dmv bord A1 anders geldt die niet voor de fietsers. A1 heeft in de praktijk echter een beperkte werking als niet na een zijstraat het bord A1 wederom geplaatst is.

Voer voor geïntersseerden vind je hier.

http://honda-deauville.nl/documents/Ver ... regels.pdf
Laatst gewijzigd door Ed Vissers op 20 jul 2010, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Voor fietsers geldt geen maximumsnelheid omdat:
1) in de wet die de maximumsnelheden regelt alleen gesproken wordt over motorvoertuigen, fietsers worden niet genoemd. Dit artikel is derhalve niet op fietsers van toepassing
2) een fietser niet over een snelheidsmeter hoeft te beschikken en dus nooit bekeurd kan worden voor het overschrijden van de snelheid: hij hoeft immers niet te weten hoe snel hij rijdt!

Wél geldt altijd artikel 5, geen hinder of gevaar mogen veroorzaken. Maar dan wordt de eventuele bekeuring niet uitgeschreven voor het overschrijden van de maximum-snelheid.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Ed Vissers
Motorloos

De geleerden zijn het hier niet over eens:)

Bord A1 zou weer wel gelden voor fietsers.

Los van deze discussie is natuurlijk de vraag hoe je vast stelt dat een fiets te hard rijdt ;)
Met radar?
Lasergun?
Flitspaal?
Eigen waarnemening met teler (bv motoragent)

Ik zie het al gebeuren ;)
Groetjes,

Ed

Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

EdVissers schreef: Los van deze discussie is natuurlijk de vraag hoe je vast stelt dat een fiets te hard rijdt ;)
Feit blijft dat een fietser niet hoeft te weten hoe hard hij rijdt. Hij kan dus niet worden afgerekend op het te hard rijden, want hoe moet een fietser dat meten/weten? Los van hoe de politie het zou moeten vaststellen...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Ed Vissers
Motorloos

Stel dat voor een fietser bord A1 idd geldt. Dan is hij/zij volgens mij zelf verantwoordelijk voor het meten van de snelheid. Daar zijn algemeen verkrijgbare hulpmiddelen voor :)

Maar goed. We komen er hier vooralsnog niet helemaal uit.. ;)
Groetjes,

Ed

BertG

Bericht door BertG »

Neem maar van mij aan dat bord A1 geldt. ;)

Mits er onderborden onder staan die een beperking aangeven voor categorie(ën) voertuig(en).
BertG

Bericht door BertG »

CaveyH schreef:Voor fietsers geldt geen maximumsnelheid omdat:
1) in de wet die de maximumsnelheden regelt alleen gesproken wordt over motorvoertuigen, fietsers worden niet genoemd. Dit artikel is derhalve niet op fietsers van toepassing
2) een fietser niet over een snelheidsmeter hoeft te beschikken en dus nooit bekeurd kan worden voor het overschrijden van de snelheid: hij hoeft immers niet te weten hoe snel hij rijdt!

Wél geldt altijd artikel 5, geen hinder of gevaar mogen veroorzaken. Maar dan wordt de eventuele bekeuring niet uitgeschreven voor het overschrijden van de maximum-snelheid.
CaveyH, denk jij dat of is het zo :?:

Bord H1
Afbeelding
Art 20 RVV handelt over snelheden binnen de bebouwde kom (=achter bord H1).
Door bord H1 en dus art. 20 RVV wordt niets gezegd over fietsers.
Dus fietsers hebben geen maximum snelheid.

Bord A1
Afbeelding
Dan de betekenis van het bord A1: Maximum snelheid.
Niets meer en niets minder.
De wetgever maakt hierbij geen verschil tussen gemotoriseerd of ongemotoriseerd verkeer.
Dus fietsers hebben wel een maximum.

Bord H1 mèt bord A1
Afbeelding
Dan heb je de combinatie van H1 met A1. Dit lijkt overbodig maar is het niet.
In heuvelachtig gebied zouden fietsers buiten de bebouwde kom een hoge snelheid kunnen halen.
Zij worden bij binnenrijden van de bebouwde kom niet verplicht zich aan de snelheid van de bebouwde kom of H1 te houden.
Echter wel als A1 is geplaatst onder H1.

Echter geldt dit bord A1 alleen voor het wegvak waar het bord staat,
na een kruising dient het bord herhaalt te worden*, wat zelden het geval is.

*Dit om het voor fietsers van kracht te laten zijn na de kruising.
Voor het overige verkeer geld art. 20 RVV: binnen bebouwde kom dus 50 km/uur.

Uitzondering:
Het bord A1 is uitgevoerd als zonebord (meestal, doch niet noodzakelijk, met aanduiding van 30 (km/uur)).
Dan geldt de aangegeven snelheid ook na de eerstvolgende kruising en hoeft bord A1 niet herhaalt te worden.
Het (zone)bord A1, zo zagen we eerder, gold voor alle verkeer dus ook voor fietsers.
Afbeelding
Voorbeeld bord H1 met A1 als zonebord 30 km/uur
Laatst gewijzigd door BertG op 27 feb 2011, 21:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

BertG schreef: CaveyH, denk jij dat of is het zo :?:
Ik zal de vraag vandaag voorleggen aan de wijkagent waar ik voor m'n werk regelmatig contact mee heb. Mag ervan uitgaan dat hij ons het enige juiste antwoord zou moeten kunnen geven... Dan weten we of het is wat ik denk ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Ed Vissers
Motorloos

Koen,

dat zou je wel denken maar of in alle gevallen de wijkagent volkomen op de hoogte is van de verkeersregels... :)
Groetjes,

Ed

BertG

Bericht door BertG »

CaveyH schreef:
BertG schreef: CaveyH, denk jij dat of is het zo :?:
Ik zal de vraag vandaag voorleggen aan de wijkagent waar ik voor m'n werk regelmatig contact mee heb. Mag ervan uitgaan dat hij ons het enige juiste antwoord zou moeten kunnen geven... Dan weten we of het is wat ik denk ;)
Dan kun je het ook van mij aannemen ;)
BertG

Bericht door BertG »

CaveyH schreef:2) een fietser niet over een snelheidsmeter hoeft te beschikken en dus nooit bekeurd kan worden voor het overschrijden van de snelheid: hij hoeft immers niet te weten hoe snel hij rijdt!
Een fiets hoeft ook geen verlichting te hebben
(denk aan de vele racefietsen/mtb's zonder verlichting),
maar je mag ook niet 'in het donker'* fietsen zonder licht.

* 'In het donker' is na zonsondergang en voor zonsopgang en bij bijzondere weersomstandigheden.
Zonsop- en ondergang veranderen elke dag van tijdstip.

Zo is het ook met snelheid: je hoeft geen kilometerteller op je fiets te hebben, maar te hard rijden mag niet.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

BertG schreef:Dan kun je het ook van mij aannemen ;)
Aha, wist niet dat je ook bij de politie zit. In dat geval zal het wel zo zijn. Maar ik geloof niet dat er ooit een bekeuring is uitgeschreven (en geïncasseerd) voor te hard rijdende fietsers. Als je me dat kunt laten zien ben ik pas écht overstag ;)

Ik zou nu in elk geval zonder enige schroom op volle snelheid (heuveltje af haal ik ws. makkelijk 35 tot 40 km/u) langs een agent rijden in het 30-km stuk waar ik werk, ben er namelijk van overtuigd (dus los van of het klopt :)) dat hij me niets kan maken :lol:

Zou wel een leuke zijn om 's te proberen...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
BertG

Bericht door BertG »

Dan ga ik je overtuiging toch aantasten:

Te hard is te hard, het constateren door de politie is alleen lastig, maar niet onmogelijk (laserpatrol?).

Het is wetmatig absoluut rond te krijgen.
Of het rechtmatig is en of het proportioneel is?

En het kan zelfs een artikel 5 WVW opleveren!
Daarbij hoeft dan niet eens een gemeten snelheid opgegeven te worden.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Artikel 5: volledig mee eens, als er gevaar of hinder wordt veroorzaakt kun je iemand daar altijd op aanspreken. Maar dan wordt er dus niet beboet voor te hard rijden.

Ik denk dat het wetmatig lastig rond te krijgen is, aangezien een fietser niet exact kan (of hoeft te) weten wat zijn snelheid is. Maar goed, denk dat we dit onderwerp kunnen laten rusten, we komen er toch niet echt uit. Ik blijf wel echt benieuwd naar eventuele precedenten...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
BertG

Bericht door BertG »

Ik weet het niet zeker, ik heb beide nog nooit zelf hoeven te betalen, maar ik denk dat je liever een snelheidsboete als fietser krijgt dan een boete voor artikel 5 WVW. Die laatste kent geen vast boetebedrag, die wordt door het OM bepaald en/of door een rechter vastgesteld.

Akkoord voor het laten rusten, al wil je het nog niet geloven :D
Ik zal eens kijken of ik in jurisprudentie iets kan vinden.
Ed Vissers
Motorloos

CaveyH schreef:
Aha, wist niet dat je ook bij de politie zit.
Dat heeft Bert al een keer verstopt in een bericht verteld:) Uit mijn hoofd was dat aan Geert gericht:)
Groetjes,

Ed

Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

EdVissers schreef:
CaveyH schreef:
Aha, wist niet dat je ook bij de politie zit.
Dat heeft Bert al een keer verstopt in een bericht verteld:) Uit mijn hoofd was dat aan Geert gericht:)
Had wel een keer in een bericht iets zien langskomen dat iemand bij de politie werkte, maar wist niet meer dat 't bericht van Bert kwam. Zijn ook zoveel berichten en gebruikers hier ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
BertG

Bericht door BertG »

Ik kon natuurlijk een zwaailamp als avatar nemen, maar dan zou het er zo dik bovenop liggen, dat is nou ook weer niet de bedoeling ;)
Ed Vissers
Motorloos

BertG schreef:Ben jij mijn neefje ??? ;)
Met dit bericht verraadde Bert zijn beroep :)

Dat was niet aan Geert maar aan Roelof.
Groetjes,

Ed

Lex

Bericht door Lex »

Het begon bij de snelheidscontroles bij wegwerkzaamheden op snelwegen. Maar waarom in hemelsnaam zou iemand daar gaan rijden met de fiets??
Ed Vissers
Motorloos

Vanwege de hogere maximumsnelheid natuurlijk ;)
Groetjes,

Ed

BertG

Bericht door BertG »

Lex schreef:Het begon bij de snelheidscontroles bij wegwerkzaamheden op snelwegen. Maar waarom in hemelsnaam zou iemand daar gaan rijden met de fiets??
Net of jij nooit met je motor over het fietspad rijdt! :P
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

BertG schreef:Net of jij nooit met je motor over het fietspad rijdt! :P
Bert, natúúrlijk doen wij zoiets niet, dat mogen wij niet :en1, wij hebben geen blauwe lamp op onze motor... ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Ed Vissers
Motorloos

Ik rij vrijwel dagelijks over het trottoir, anders kan ik thuis de motor niet parkeren.
Groetjes,

Ed

BertG

Bericht door BertG »

Oh ik til mijn schatje altijd over de drempel...uhh stoeprand.

NOT
Ed Vissers
Motorloos

Formeel moet ik er naast lopen, maar dan is er geen plaats voor of Onze Witte of voor mij :)
Groetjes,

Ed

Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”