WettekstCaveyH schreef: Voor fietsers geldt hier in NL geen max. snelheid, dus dan mag je zonder risico op een prent harder dan 45 km/u
Artikel 62
Weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden.

Even doorspoelen naar 3 minuut 55, daar krijg je het antwoord van de politie in het programma Blik op de weg.Lex schreef: Wettekst
Artikel 62
Weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden.
Voor fietsers staat er niets. Wel gelden verkeersborden als A1.ARTIKEL 20 RVV
Binnen de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:
a. voor motorvoertuigen 50 km per uur;
b. voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor, 30 km per uur.
ARTIKEL 5 WVW
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Dat is niet helemaal juist Lex. Dat geldt nl alleen als die max snelheid is opgelegd dmv bord A1 anders geldt die niet voor de fietsers. A1 heeft in de praktijk echter een beperkte werking als niet na een zijstraat het bord A1 wederom geplaatst is.Lex schreef:Als er een snelheidsbeperking opgelegd is. Dan dien je je als fietser daar evenzeer aan te houden.
![]()
Om nog eens terug naar het onderwerp te gaan.
http://www.ad.nl/ad/nl/1000/Nieuws/arti ... oles.dhtml
Feit blijft dat een fietser niet hoeft te weten hoe hard hij rijdt. Hij kan dus niet worden afgerekend op het te hard rijden, want hoe moet een fietser dat meten/weten? Los van hoe de politie het zou moeten vaststellen...EdVissers schreef: Los van deze discussie is natuurlijk de vraag hoe je vast stelt dat een fiets te hard rijdt![]()
CaveyH, denk jij dat of is het zoCaveyH schreef:Voor fietsers geldt geen maximumsnelheid omdat:
1) in de wet die de maximumsnelheden regelt alleen gesproken wordt over motorvoertuigen, fietsers worden niet genoemd. Dit artikel is derhalve niet op fietsers van toepassing
2) een fietser niet over een snelheidsmeter hoeft te beschikken en dus nooit bekeurd kan worden voor het overschrijden van de snelheid: hij hoeft immers niet te weten hoe snel hij rijdt!
Wél geldt altijd artikel 5, geen hinder of gevaar mogen veroorzaken. Maar dan wordt de eventuele bekeuring niet uitgeschreven voor het overschrijden van de maximum-snelheid.
Dan kun je het ook van mij aannemenCaveyH schreef:Ik zal de vraag vandaag voorleggen aan de wijkagent waar ik voor m'n werk regelmatig contact mee heb. Mag ervan uitgaan dat hij ons het enige juiste antwoord zou moeten kunnen geven... Dan weten we of het is wat ik denkBertG schreef: CaveyH, denk jij dat of is het zo![]()
Een fiets hoeft ook geen verlichting te hebbenCaveyH schreef:2) een fietser niet over een snelheidsmeter hoeft te beschikken en dus nooit bekeurd kan worden voor het overschrijden van de snelheid: hij hoeft immers niet te weten hoe snel hij rijdt!
Aha, wist niet dat je ook bij de politie zit. In dat geval zal het wel zo zijn. Maar ik geloof niet dat er ooit een bekeuring is uitgeschreven (en geïncasseerd) voor te hard rijdende fietsers. Als je me dat kunt laten zien ben ik pas écht overstagBertG schreef:Dan kun je het ook van mij aannemen
Had wel een keer in een bericht iets zien langskomen dat iemand bij de politie werkte, maar wist niet meer dat 't bericht van Bert kwam. Zijn ook zoveel berichten en gebruikers hierEdVissers schreef:Dat heeft Bert al een keer verstopt in een bericht verteld:) Uit mijn hoofd was dat aan Geert gericht:)CaveyH schreef:Aha, wist niet dat je ook bij de politie zit.BertG schreef:Dan kun je het ook van mij aannemen