Pagina 2 van 2
Geplaatst: 11 aug 2010, 23:50
door Marcel
RonalT schreef:Lijkt me beter om een dag af te spreken dat we allemaal even kijken wat er aangegeven wordt.
bv. a.s. woensdag 11 augustus. Mee eens?
in Paal Belgie zou het om 6:20 en 21:08 moeten gebeuren.
In Oegstgeest zou het om 6:19 en 21:15 zijn.
In Dinteloord is het om 6:21 en 21:13 zijn.
Ronald,
Op basis van welke berekening/site ben je tot deze tijden gekomen?
Ik weet dat iedere lengtegraad een verschil oplevert van 4 minuten tijdsverschil.
(24 uur in een etmaal * 60 min. per uur)/ 360 graden= 4 minuten per graad.
Verder gaat mijn kennis niet.
Volgens mij liggen Oegstgeest en Dinteloord ongeveer onder elkaar en zou er dus een veel kleiner verschil moeten zijn dan 2 minuten.
Dinteloord vs Oegstgeest is dan wellicht geen goede vergelijking.
Jammer dat Noel vergeten is wat die knoop in z'n zakdoek betekende.
Hij zit in ieder geval verder naar het oosten.
Vriendelijke groet
Marcel
Geplaatst: 12 aug 2010, 10:35
door RonalT
mp1963 schreef:RonalT schreef:in Paal Belgie zou het om 6:20 en 21:08 moeten gebeuren.
In Oegstgeest zou het om 6:19 en 21:15 zijn.
In Dinteloord is het om 6:21 en 21:13 zijn.
Ronald,
Op basis van welke berekening/site ben je tot deze tijden gekomen?
Ik weet dat iedere lengtegraad een verschil oplevert van 4 minuten tijdsverschil.
(24 uur in een etmaal * 60 min. per uur)/ 360 graden= 4 minuten per graad.
Verder gaat mijn kennis niet.
Volgens mij liggen Oegstgeest en Dinteloord ongeveer onder elkaar en zou er dus een veel kleiner verschil moeten zijn dan 2 minuten.
[Marcel
Hey Marcel, met deze berekening krijg je de omtreksnelheid van de zon.
Je kan dan berekenen hoeveel verschil er is op dezelfde breedtegraad.
Maar als je even denk aan het verschil tussen landen vlak bij de evenaar en die bij de (N/Z)-pool kan je bedenken dat er op verschillende breedtegraden ook verschillen optreden.
Misschien dat je wel eens in Z-Italie of Turkije op vakantie ben geweest. In die landen wordt het duidelijk vroeger donker. Dat het later licht werd heb ik nooit gezien. Dan lag ik al weer in bed.
Als je niet helemaal duidelijk is wat ik bedoel moet je SUNCLOCK eens downloaden. Een soort Screensaver waarop je kan zien waar het donker en licht is. Dan zie je dat er ongeveer 3 uur verschil is in de zonsondergang bij Kaapstad (34 Z) en Amsterdam (52 N) dat is dus 180 min / 86 gr = 2 minuten (grofweg) verschil.
Ik denk dat we vast kunnen stellen dat er niet gerekend wordt met de werkelijke zonsop/ondergangstijden, maar een tabel waarin de tijd voor bv Nederland staat. Want jou tijd en mijn tijd zijn ongeveer hetzelfde.
De website waarop ik me baseerde is
http://www.dekoepel.nl/calculator.html een onderdeel van de website van stichting 'De Koepel'. Dit is een landelijke organisatie die amateursterrenkundige activiteiten in Nederland ondersteunt. Men kan er terecht met vragen over sterrenkunde, maar ook over weerkunde en ruimte-onderzoek en voor sterrenkundig nieuws.
Geplaatst: 13 aug 2010, 22:29
door Jos
Volgens mij schakelt mijn Zümo 550 naar de nachtstand bij een bepaalde hoeveelheid licht.
Anders kan ik het niet verklaren.
Geplaatst: 14 aug 2010, 00:03
door BertG
Zou het? Dan had men niet hoeven afspreken maar gewoon de Zumo mee onder de dekens nemen was voldoende geweest.

Geplaatst: 14 aug 2010, 19:22
door Marcel
BertG schreef:Zou het? Dan had men niet hoeven afspreken maar gewoon de Zumo mee onder de dekens nemen was voldoende geweest.

Jos heeft een Zumo 550. Ik heb een Zumo 660, waar, zeker weten, geen licht/donkercensor op zit.
Geplaatst: 14 aug 2010, 20:31
door RonalT
Jos schreef:Volgens mij schakelt mijn Zümo 550 naar de nachtstand bij een bepaalde hoeveelheid licht.
Anders kan ik het niet verklaren.
Nee hoor, gewoon op tijd. Navigatiesystemen weten wanneer de zon ondergaat en opkomt en op dat moment schakelen ze om van nacht op dagmodus. Let maar op, vandaag 14/8 gaat in Nederland de zon om ongeveer 21:06 uur onder en schakel je navigatiesysteem om van lichte naar donkere achtergrond. (tussen 21:01 en 21:12)
Er zijn enkele luxe-modellen geweest die over een lichtsensor beschikte, oa. de Streetpilot 2610, en die dimde de helderheid van het scherm als het donkerder werd.
Om 20 uur was het scherm al een stuk minder helder dan midden overdag.
Ook als ik een tunnel inreed, bv de 6 kilometerlange Westerschelde tunnel, dan zag ik mijn scherm langzaam aan donkerder worden. Je kan het vergelijken met de schermhelderheid instellen (sleutelsymbool -> scherm -> helderheid -> instellen) die staat bij mij op 50% bij batterij gebruik. Verstel dit maar, zo werkt dat bij de 2610 maar dan automatisch als het donkerder of lichter wordt.
Maar ook de 2610 schakelt op dezelfde tijd over naar nachtmodus.
Re: nachtmodus op Zumo 660
Geplaatst: 02 sep 2010, 10:15
door Ed Vissers
mp1963 schreef:Op de Zumo 660 zit een nachtmodus. Wanneer je dit instelt krijgt het scherm een donkerder kleur.
Wat is precies het nut hiervan?
Wie gebruikt dit altijd of juist nooit?
Zo ja, waarom?
Vragen ,vragen, vragen.....
Vriendelijke groet
Marcel
Ik ben mijn 660 nog aan het ontdekken.
Inmiddels heb ik de stroom-aansluiting op de motor voor elkaar. Ook de aansluiting op mijn Autocom is werkend.
Nu nog leren met dat ding om te gaan:) Dan komt vanzelf de nachtmodus aan de orde.
Re: nachtmodus op Zumo 660
Geplaatst: 02 sep 2010, 11:39
door Koen
EdVissers schreef:Ik ben mijn 660 nog aan het ontdekken.
Inmiddels heb ik de stroom-aansluiting op de motor voor elkaar. Ook de aansluiting op mijn Autocom is werkend.
Nu nog leren met dat ding om te gaan:) Dan komt vanzelf de nachtmodus aan de orde.
Hoezo, is dat ding zó ingewikkeld dat je tot in de kleine uurtjes ermee zoet bent om te leren ermee om te gaan?

Oei, dan moet ik nog maar 's heroverwegen of ik er een ga aanschaffen, of dat ik toch liever achter de anderen aan rij bij een tourrit

Geplaatst: 02 sep 2010, 11:52
door Ed Vissers
Ik ben in ieder geval de instellingen over de nachtmodus nog niet tegengekomen.
Ik zal de handleiding eens uitprinten

Geplaatst: 02 sep 2010, 11:58
door Frank
EdVissers schreef:Ik ben in ieder geval de instellingen over de nachtmodus nog niet tegengekomen.
Ik zal de handleiding eens uitprinten

Ed,
Extra
Instellingen
Scherm
Schermkleur mod
"Keuze"
Oké

Geplaatst: 02 sep 2010, 12:01
door Ed Vissers
Die staat bij mij op de auto

Geplaatst: 02 sep 2010, 12:04
door Frank
EdVissers schreef:Die staat bij mij op de auto

Dat is volgens mij ook de standaard instelling.
Geplaatst: 02 sep 2010, 12:28
door Marcel
Bij mij staat de nachtmodus inmiddels op "Auto".
Gisteren heb ik het volgende geconstateerd:
De zon ging om 09:34 uur onder.
Om 09:35 uur sprong de Zumo in de nachtmodus.
Het is dus aan te nemen dat de nachtmodus inderdaad ingeschakeld wordt a.d.h.v. het tijdstip dat de zon ondergaat. We hebben eerder al geconstateerd dat dit laatste weer afhankeleijk is van de locatie.
Re: nachtmodus op Zumo 660
Geplaatst: 02 sep 2010, 18:55
door RonalT
CaveyH schreef:EdVissers schreef:Nu nog leren met dat ding om te gaan:) Dan komt vanzelf de nachtmodus aan de orde.
Hoezo, is dat ding zó ingewikkeld dat je tot in de kleine uurtjes ermee zoet bent om te leren ermee om te gaan?

Oei, dan moet ik nog maar 's heroverwegen of ik er een ga aanschaffen, of dat ik toch liever achter de anderen aan rij bij een tourrit

Ed: En lekker op 'auto' laten staan (hoezeer me dit als motorrijder tegenstaat) de mijne staat ook altijd al op 'auto'.
Overdag een helder scherm en 's nachts een donkere achtergrond.
Koen: Valt best mee hoor. Er is niets ingewikkelds aan.
Als je hem pas heb is het wel verstandig om eens goed in de menu's te neuzen wat je kan instellen. Er zijn mogelijkheden die de een wil gebruiken en de ander niet.
Na enige tijd gebruik je hem gewoon zonder je zorgen te maken over instellingen, die staan dan goed.
En als je ga (her)overwegen neem dan ook mee wat de voordelen zijn. Voor mij zijn de grootste voordelen dat je waar ter wereld kan rondrijden alsof je er bekend bent. Je weet waar je moet afslaan, of er een scherpe bocht in de weg zit enz.
Nadelen zijn de vrij hoge kosten, kaartmateriaal wat nooit lijkt te kloppen ....

Re: nachtmodus op Zumo 660
Geplaatst: 02 sep 2010, 21:36
door BertG
RonalT schreef:...kaartmateriaal wat nooit lijkt te kloppen ....

licht eens toe als je wilt?
het klopt beter dan mijn richtingsgevoel.
En ik ga er vanuit als ik een paar vage aanwijzingen negeer er vanzelf weer een heleboel goede komen. Oftewel: een keer verkeerd rijden mèt navigatie is vervelend maar komt vanzelf weer goed. De hele tijd verkeerd rijden en het idee hebben dat je verkeerd rijdt, of eigenlijk geen idee hebben waar je rijdt, is veel vervelender.

Re: nachtmodus op Zumo 660
Geplaatst: 03 sep 2010, 08:54
door Koen
BertG schreef:De hele tijd verkeerd rijden en het idee hebben dat je verkeerd rijdt
Of nog erger: de hele tijd verkeerd rijden en het idee hebben dat je goed rijdt

Re: nachtmodus op Zumo 660
Geplaatst: 05 sep 2010, 21:52
door RonalT
BertG schreef:RonalT schreef:...kaartmateriaal wat nooit lijkt te kloppen ....

licht eens toe als je wilt?
Van alle kanten hoor je dat het hier niet klopt en daar niet klopt. Maar zelf merk je er misschien niets of weinig van.
De wereld verandert, maar het kaartmateriaal verandert langzaam mee.
In september 2006 heb ik bij Garmin en Navteq aangegeven dat de Gatweg bij Scherpenisse niet meer is, nu is het september 2010 en de weg staat nog steeds op de kaart bij Garmin.
Tik in Google Earth maar eens
schoondorpseweg, scherpenisse in. Je kom dan in een waterrijk gebied waarin je nog kan zien hoe de weg in het verleden liep.
Rond Den Bosch en rond Eindhoven (verholpen) wist het navigatiesysteem de afgelopen jaren geen weg. De A4 bij Halsteren stond er niet op (ondertussen wel) en zo waren er nog meer plekken.
Nieuwe woonwijken en fabrieksterreinen ontbreken wel eens.
Maar, bijna altijd omzeil je het probleem wel. Het navigatiesysteem berekend een mogelijke route.
Geplaatst: 05 sep 2010, 22:01
door Geert
Hoi,
Ik denk er misschien wel erg simpel over maar ik vind nog steeds dat een navigatie geen blindengeleidehond is maar nog steeds een hulpmiddel.
Dat het kaartmateriaal niet altijd klopt vind ik niet vreemd, er komen in allerlei nieuwbouw wijken wegen bij, sommige snelwegen worden veranderd (A2).
Geplaatst: 05 sep 2010, 22:13
door RonalT
Nee Geert, dat is niet te simpel. Dat is de juiste instelling.
Het is als de beroemde uitspraak:
Agent: waarom bent u rechtdoor gereden op deze rotonde?
Automobilist: mijn T.mt.m zei, 'ga op de rotonde rechtdoor!'.
Nee, zelf nadenken en kijken.