CaveyH schreef:
Als bovenstaande tabel klopt moet ik dus al mijn gehoor flink beschadigd hebben, maar ik heb daar nog niets van gemerkt. Denk dat de cijfers enigszins "gekleurd" zijn door het feit dat Alpine oordoppen wil verkopen.
Ik ontken niet dat geluid schadelijk kan zijn (heb jarenlang in een band gespeeld, dus ben wel wat geluid gewend

) maar ik denk dat de snelheid waarmee je gehoor écht beschadigt niet zo'n vaart loopt als bovenstaand tabelletje wil doen geloven.
Waarschijnlijk is er wel een kern van waarheid in je betoog m.b.t. het stimuleren van de verkoop door de verschillende leveranciers.
Feit is echter dat gehoorbeschadiging een sluipend fenomeen is. Je merkt niet dat je gehoor beschadigd. Als je echter met piepende oren van je motor stapt ( of van een rock-concert komt) lijkt het me dat er wel iets aan de hand is. Pas na langdurige periodes van overmatige belasting is meetbaar dat het gehoor achteruit is gegaan. Het probleem is dat het zich daarna niet meer kan herstellen. De beschadiging is onomkeerbaar.
Zelf constateren dat het wel meevalt is nogal subjectief en zeker niet betrouwbaar. Als ik jou was Koen zou ik het eens laten testen. Dit kan gratis, er wordt tenslotte volop reclame voor gemaakt.
Ik rij nu bijna 10 jaar lang dagelijks woon-werk over de snelweg met de motor. Als ik geen oordoppen had gehad dan zou mijn gehoor zeker achteruit gegaan zijn. Een vriend van me heeft jaren bij een aannemer gewerkt met machines. Hij is bijna 65 jaar en loopt nu wel met 2 gehoorapparaatjes.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...