Oordoppen en ervaringen

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Tanja schreef:wat zeg je?!?!?! oftewel; ik heb (nog) geen gehoorbescherming... rij hooguit 3x per week een stukie van 16 km enkele reis op 30/50/60 km wegen.... ik weet dat het raadzaam is om wel gehoorbescherming aan te schaffen.... maar ben een beetje laks en oke geef toe eigenwijs....
Ik zou er toch maar eens over nadenken. Zo'n setje van 25 Euro is ook voor korte ritsjes zeker aan te raden.
Als je ze dan toch hebt dan moet je eens een testje doen op de snelweg met oordopjes en een half uur gaan rijden. Daarna de doppen verwijderen en terugrijden. Ik wed dat je bij de eerste de beste mogelijk de snelweg af gaat om de doppen weer in te doen.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

CaveyH schreef: Als bovenstaande tabel klopt moet ik dus al mijn gehoor flink beschadigd hebben, maar ik heb daar nog niets van gemerkt. Denk dat de cijfers enigszins "gekleurd" zijn door het feit dat Alpine oordoppen wil verkopen.

Ik ontken niet dat geluid schadelijk kan zijn (heb jarenlang in een band gespeeld, dus ben wel wat geluid gewend ;)) maar ik denk dat de snelheid waarmee je gehoor écht beschadigt niet zo'n vaart loopt als bovenstaand tabelletje wil doen geloven.
Waarschijnlijk is er wel een kern van waarheid in je betoog m.b.t. het stimuleren van de verkoop door de verschillende leveranciers.

Feit is echter dat gehoorbeschadiging een sluipend fenomeen is. Je merkt niet dat je gehoor beschadigd. Als je echter met piepende oren van je motor stapt ( of van een rock-concert komt) lijkt het me dat er wel iets aan de hand is. Pas na langdurige periodes van overmatige belasting is meetbaar dat het gehoor achteruit is gegaan. Het probleem is dat het zich daarna niet meer kan herstellen. De beschadiging is onomkeerbaar.

Zelf constateren dat het wel meevalt is nogal subjectief en zeker niet betrouwbaar. Als ik jou was Koen zou ik het eens laten testen. Dit kan gratis, er wordt tenslotte volop reclame voor gemaakt.

Ik rij nu bijna 10 jaar lang dagelijks woon-werk over de snelweg met de motor. Als ik geen oordoppen had gehad dan zou mijn gehoor zeker achteruit gegaan zijn. Een vriend van me heeft jaren bij een aannemer gewerkt met machines. Hij is bijna 65 jaar en loopt nu wel met 2 gehoorapparaatjes.
Henk Engberts
BMW R1150RT

Bericht door Henk Engberts »

Tanja schreef:enne koen; ik heb jaren in de discotheek achter de bar gestaan.. inderdaad zonder gehoorbescherming, dus mijn oortjes hebben ook al wat te verduren gehad. Natuurlijk i shet beter; gehoorbescherming, maar zoals ik zei: ik moet de aanschaf simpelweg nog een tijdje uitstellen....
Ik heb veel rock en metal concerten bezocht, als ook de grootste noordelijke discotheek genaamd Pruim Zevenhuizen, toen heb ik nooit gehoorbescherming ingehad. Ik kan wel vernemen dat mijn gehoor wat minder is geworden. Ik heb bijna altijd een constante piep in mijn oren.

Sinds ik mijn A-rijbewijs nu bezit heb ik gelijk bij Alpine op maat gemaakte gehoorbescherming aangeschaft. Deze gebruik ik nu ook op mijn werk op bepaalde plaatsen. Achteraf kan ik zeggen, had ik maar veel eerder aan gehoorbescherming gebruikt, maar beter laat dan nooit.
Time flies when I drive my Honda Deauville.
Ed Vissers
Motorloos

Bericht door Ed Vissers »

Wat zeg je ;)
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Henk Engberts
BMW R1150RT

EdVissers schreef:Wat zeg je ;)
kan je niet lezen :ed
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Henk Engberts schreef:Sinds ik mijn A-rijbewijs nu bezit heb ik gelijk bij Alpine op maat gemaakte gehoorbescherming aangeschaft. Deze gebruik ik nu ook op mijn werk op bepaalde plaatsen.
Zoals bijvoorbeeld tijdens 't wekelijkse werkoverleg? ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Henk Engberts
BMW R1150RT

CaveyH schreef:
Henk Engberts schreef:Sinds ik mijn A-rijbewijs nu bezit heb ik gelijk bij Alpine op maat gemaakte gehoorbescherming aangeschaft. Deze gebruik ik nu ook op mijn werk op bepaalde plaatsen.
Zoals bijvoorbeeld tijdens 't wekelijkse werkoverleg? ;)
Werkoverleg wat is dat? alleen maar lawaai, vandaar die doppen, zo rustgevend. :D :D :D
Johan

Bericht door Johan »

Ik heb jarenlang in een band gespeeld, en ik merk toch wel dat de hoge tonen er bij mij onder te lijden hebben gehad.

Op de motor heb ik meestal gewoon oordoppen in, zeker bij een snelwegrit. Beter voor je gehoor, en ook voor je concentratie. Dat lawaai aan je hoofd is namelijk ook best vermoeiend.
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

Ik heb vanwege mijn werk oordoppen aangemeten gekregen waarbij ze eerst een tamponnetje in je gehoorgang doen met een touwtje (waar ze die dingen allemaal niet voor gebruiken) :oops: en vervolgens een soort siliconekit in je oor spuiten, dit wordt hard en daarna halen ze het eruit. Van deze vorm maken ze een autoplastic met daarin opgenomen een filter die bepaalde tonen kan filteren. Er waren 2 modellen. Eén met een handgreepje om ze in en uit je oor te halen en één met een gaatje waarbij ze middels een touwje met elkaar waren verbonden. Ze gaan vanwege veranderingen aan je oren (die evenals Pinokkio zijn neus blijft groeien) een paar jaar mee waarna ze vernieuwd moeten worden. Omdat ik en een aantal collega's motor reden hebben wij gekozen voor de korte variant.
Vroeger zat ik te klooien met die gele losse dingen. Vervolgens had ik een zachte variant en daarna een harde variant (glasachtig) welke ik helaas bij de laatste tourrit ben kwijtgeraakt.
Vanwege een constante piep in mijn oren heb wil ik weer nieuwe aan laten meten. Vanwege de grootte van mijn oren moet ik even de leverancier van de silicone informeren dat er extra materiaal gemaakt moet worden. :lol:
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
M.Schulte

Bericht door M.Schulte »

Ik wil aankomende motorbeurs dus ook oordoppen aan laten meten,
Gebruik nu dus standaard silicone "pluggen" maar welke zitten nu het lekkerste en zijn het beste volgens de ervaringen van jullie?

Groeten Marco
Henk Engberts
BMW R1150RT

M.Schulte schreef:Ik wil aankomende motorbeurs dus ook oordoppen aan laten meten,
Gebruik nu dus standaard silicone "pluggen" maar welke zitten nu het lekkerste en zijn het beste volgens de ervaringen van jullie?

Groeten Marco
IK heb op maat gemaakte zachte oordoppen van Alpine. Deze bevallen mij uitstekend.
BertG

Bericht door BertG »

Ik kan via de vakbond van mijn werk oordoppen laten aanmeten en leveren voor 59 Euro.
Deze zijn na 10 minuten klaar?!
Is dit een goede aanbieding?

http://www.acp.nl/acp/actueel/nieuws/si ... 6e987a70f9
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

BertG schreef:Ik kan via de vakbond van mijn werk oordoppen laten aanmeten en leveren voor 59 Euro.

Klinkt goed...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Tanja

Bericht door Tanja »

klinkt zeker goed!
stxrider

Bericht door stxrider »

:roll: Die aanbieding geld toch niet voor iedereen?
  • Speciaal voor ACP-leden en hun partners hebben heeft de ACP een knalvoordeel op gehoorbescherming geregeld.
Misschien via je eigen werk / vakbond regelen?
BertG

Bericht door BertG »

stxrider schreef:Die aanbieding geld(+t ;) ) toch niet voor iedereen?
Ik snap je reactie niet. Heb ik dat gezegd dan?

Ik was eigenlijk op zoek naar een reactie over deze aanbieding c.q. de prijs, en vond hem daarom wel in deze discussie passen.

Misschien dat iemand iets kan roepen over prijzen die bekend zijn voor eerder gemaakte oordoppen?

Bovendien als je lid wordt kosten ze bijna niets (19.00 Euro), dus wat let je? :D

Vermeld dan wel even mijn naam, dan verdien ik er ook nog een korting mee. Dus...kommaarkommaarkommaar.... :D
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

BertG schreef:Bovendien als je lid wordt kosten ze bijna niets (19.00 Euro), dus wat let je? :D
Eeeh, wat me let? Misschien het feit dat ik niet bij de politie werk? Zou belemmerend kunnen werken bij de aanmelding gok ik ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
stxrider

Bericht door stxrider »

BertG schreef: Ik was eigenlijk op zoek naar een reactie over deze aanbieding c.q. de prijs, en vond hem daarom wel in deze discussie passen.

Misschien dat iemand iets kan roepen over prijzen die bekend zijn voor eerder gemaakte oordoppen?
Die stuntaanbieding van €59,= is zeker goed!
De normale prijs is ook de al eerder genoemde €99,= bij een beursaanbieding en €119,= normaal geloof ik ;)

Door ervaring laat ik voor mezelf weer "harde" oordoppen aanmeten i.p.v. zachte. Waarom? Omdat oren meer of minder oorsmeer produceren, en bij mij (door teveel) die zachte er dan uit glijden.
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

BertG schreef:Ik kan via de vakbond van mijn werk oordoppen laten aanmeten en leveren voor 59 Euro.

Lijkt me zeker een goede aanbieding.

Ik heb even op de site van de fabrikant gekeken.

Je kunt in deze oortjes ook communicatieapparatuur inbouwen.
Dat lijkt me wel wat.
BertG

Bericht door BertG »

Ik ga zien dat ik me vrij kan maken tijdens het werk om daar te zijn en een setje te laten aanmeten. Als dat lukt laat ik het binnenkort weten.
paulB

Bericht door paulB »

Overigens kan iedereen die in zijn/haar werk te maken krijgt met hard geluid (nee, geen schreeuwende baas of gillende keukenmeiden...) op basis van ARBO-regels aan de werkgever gehoorbescherming vragen.

[/url]http://www.arboportaal.nl/onderwerpen/v ... g.html[url]

(nou, geen idee waarom deze link het niet doet. Inkopiëren dan maar)
En als je daarbij kiest voor 'doppen' of beter nog otoplastieken, kun je ze ook privé op de motor dragen.... ;)
Let er overigens op dat deze dingen - zoals al eerder gezegd - van tijd tot tijd vervangen moeten worden (max. 3 jaar) waardoor je altijd maximaal beschermd blijft.
Hans van D
Motorloos

Bericht door Hans van D »

paulB schreef:[/url]http://www.arboportaal.nl/onderwerpen/v ... g.html[url]

(nou, geen idee waarom deze link het niet doet. Inkopiëren dan maar)
En als je daarbij kiest voor 'doppen' of beter nog otoplastieken, kun je ze ook privé op de motor dragen....
Zo lukt het wel. De / moet voor de tweede url staan.
http://www.arboportaal.nl/onderwerpen/v ... rming.html
Groeten,
Hans

Ik reed op een groene NT650V van 2002.
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

http://www.gabriels-gehoorbescherming.nl/
Deze kwam ik tegen en lijkt mij ook niet verkeerd. Zit overigens ook garantie op. Bij meer dan 3 personen tegelijk (tijdens een toerrit??) komen ze ook langs.
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
paulB

Bericht door paulB »

Duiffie schreef:Zo lukt het wel. De / moet voor de tweede url staan.
http://www.arboportaal.nl/onderwerpen/v ... rming.html
Ja, ik zie wat je bedoeld, Hans. Thanks !
Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Bericht door Stephan »

Poeh hey, ik rij al 22 jaar motor en heb nog nooit oordoppen gebruikt. ...binnenkort toch maar eens naar de audicien om de schade op te meten?
Leef en geniet nu, want het leven is geen generale repetitie. ;)
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Dutch Steph schreef:Poeh hey, ik rij al 22 jaar motor en heb nog nooit oordoppen gebruikt. ...binnenkort toch maar eens naar de audicien om de schade op te meten?
Kan nooit kwaad, bovendien is het "zo gepiept" ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
rider-64

Bericht door rider-64 »

Dutch Steph schreef:Poeh hey, ik rij al 22 jaar motor en heb nog nooit oordoppen gebruikt. ...binnenkort toch maar eens naar de audicien om de schade op te meten?

Tja als je honderd mensen langs de vangrails van een drukke snelweg zet en ze tegelijk laat oversteken dan zijn er ook best tientallen die de overkant zulen halen maar gezond blijft het niet... ;)
stxrider

Bericht door stxrider »

Vandaag weer op nieuwsmotor, dus het is niet zomaar een verhaal over gehoorbescherming ;)

maandag, 07 februari 2011 08:15
Uit onderzoek is gebleken dat een motorrijder ongeveer een kwartier met een snelheid van 100 km/uur kan rijden zonder gehoorschade op te lopen. Bij een snelheid van 120 km/uur is dat nog maar 7 minuten en bij 140 km/uur loopt het gehoor al na 3 minuten schade op. Gehoorbescherming is dan ook geen overbodige luxe. Steeds meer motorrijders kiezen er dan ook voor om gehoorbescherming te gebruiken als zij op de motor zitten. Er zijn vele varianten gehoorbescherming, Exinore is een van de fabrikanten die speciaal op maat gemaakte oordoppen maakt...

hele verhaal: http://www.nieuwsmotor.nl/motornieuws/8 ... bezig.html
Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Bericht door Stephan »

Ik ga dus morgen maar écht eens naar een audicien! :cry:
Leef en geniet nu, want het leven is geen generale repetitie. ;)
Frank
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Frank »

Wij zijn vandaag geweest om ons gehoor te laten testen.

Het goede nieuws is dat ons gehoor goed is, het vervelende is, dat volgens Yvonne hierbij bewezen is dat ik toch nog al eens last heb van Oost-Indische doofheid. :oops: :evil:
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”