Nieuw record: 438 Km uit 1 tank.

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Gustaf Larson

Re: Nieuw record: 432 Km uit 1 tank.

Bericht door Gustaf Larson »

Cor schreef:Zuinigheid met de auto.
NO HYBRID FOR ME!
Mijn geweldige landjacht rijdt tussen de 1:7,5 en 1:8,5!
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

Volgens mijn berekeningen moet Marcel trouwens in plaats van 432 km uit 1 tank toch wel minimaal 451 en maximaal 466 km kunnen rijden. :twisted: :tg
:idea: Er zit toch 20 liter in zijn tank. :?: En is de tankinhoud in werkelijkheid wel eens door iemand gemeten. :en1
Leveranciers geven vaak ongunstige prestatiegegevens op om niet aangeklaagd te worden van het verstrekken van onjuiste informatie. Als voorbeeld de snelheidsmeter die ook gekoppels is aan de afstandsmeter. Je snelheidsmeter geeft ongeveer 100 km aan en je garmin geeft 105km aan. Wanneer heb je nu in werkelijkheid je 10.000, 50.000 of 100.000 of nog meer kilometers gereden? Je zult het verschil in afstand moeten kruipen. Dan heb je toch zere knieen.
Het tegendeel is het geval bij de cilinderinhoud wat bij de NT 650 647 cc is en wat bij de NT 700 slecht 670 cc is.

Dus met een marge van ongeveer 5% op snelheid en afstand rijdt Marcel slechts 411 km in plaats van 432 en kan hij minimaal 429 en maximaal 443 km rijden.
Op een volledig volle tank dus een kruipafstand van 23 km. :l

Ik heb overigens een lange rit in mijn agenda staan met volle belading. Ik zal eens bijhouden wat mijn :bier verbruik dan is.
:l
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Ik zie hierin wel een uitdaging.

Bij het tanken zal ik de triplog van de Zumo en de dagteller op nul zetten.
Als de tank leeg is kan ik bepalen wat het resultaat is.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Hans van D
Motorloos

Bericht door Hans van D »

De techische gegevens van de Deauville 700 op de HDC-site geeft een gewichtsverschil van 20 kg tussen lege en volle tank aan. Op Internet lees ik dat het soortelijk gewicht van binzine 0,72 kg per liter is.
Een simpel rekensommetje leert dat de tank dan 27,778 liter :vrb moet kunnen bevatten. En dat gaat echt niet.

Ik houd het er maar op dat met het gewichtsverschil op de site van 20 kg dus 20 liter wordt bedoeld.
Groeten,
Hans

Ik reed op een groene NT650V van 2002.
Gustaf Larson

.72 is afgerond ook fijn 1...
Hebben ze het soortelijk gewicht van water aangehouden, maar volgens mij loopt mijn brommer daar niet op.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Gustaf Larson schreef:Hebben ze het soortelijk gewicht van water aangehouden, maar volgens mij loopt mijn brommer daar niet op.
Nee, met water in je tank ben jij degene die loopt ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

Ofwel terug naar de vraag. Marcel gaat kijken en bijhouden hoeveel kilometers hij rijdt met zijn Garmin, hoeveel zijn kilometerteller dan heeft aangegeven, nadat zijn benzinemeter in het rode vlak komt 60 km erbij en ondertussen tankt hij hem helemaal leeg om te kijken of zijn tank inderdaad 20 liter kan hebben.
Er zijn een aantal mogelijkheden. Wie zet er in. :?:
Of hij komt met een lege tank te staan omdat hij alle zaken tegelijk in de gaten wil houden en de belangrijkste vergeet. :oo (ik moet tanken)
Of hij staat dusdanig te shaken van de grote verschillen dat hij contact opneemt met TNO, BOVAG om e.e.a. te laten ijken.
We wachten het of. :en1
Ik ga vooralsnog uit van de eerste mogelijkheid. (sorry marcel, ik moet richting het zuiden en heb geen reserve voorraad bij mij. Wel een stuk benzineslang om te hevelen.
stxrider

Bericht door stxrider »

Cor schreef: Marcel gaat kijken en bijhouden hoeveel kilometers hij rijdt met zijn Garmin, hoeveel zijn kilometerteller dan heeft aangegeven, nadat zijn benzinemeter in het rode vlak komt 60 km erbij en ondertussen tankt hij hem helemaal leeg om te kijken of zijn tank inderdaad 20 liter kan hebben..
ik ga je nu al vertellen dat je GPS niet de accurate afstand zal vermelden! Het verschil tussen de km-teller en de GPS zal >10km zijn schat ik........ Eigenlijk is het alleen maar objectief te meten op een circuit, zonder dat elementen van buiten zoals stoplichten en kruisingen invloed hebben op het aantal gereden km's.
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

De meting is vandaag gestart.

4 Maal op en neer naar m'n werk en dan weten we meer.
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

Marcel,
We gaan het lezen. Ik ben gisteren teruggekomen van een lang weekend Ardenne. 1430,3 km. Vrijdag vanaf de Randstad, via Vriethof (Maastricht) naar Kautenbach (Ardenne), zaterdag een toer richting Cochem (kopje koffie met **), langs de Moezel terug naar Kautenbach, zondag toer richting Bouillon en terug en maandag via Luik, Maastricht, Eindhoven, Breda terug naar huis. Verbruik ongeveer 4,2 l/100km. Moet nog aftanken en even uitrekenen wat definitieve verbruik was. Wel aangekomen want :et en :pro en :et in hotel was :up .
Gustaf Larson

... hij werd voor het laatst gezien, lopend langs de snelweg richting tankstation...
stxrider

Bericht door stxrider »

:wn1 Begrijp het niet.... Volgens mijn berekeningen moest hij toch...... :cf1 :oo

:mrgreen:
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

[quote="mp1963"]De meting is vandaag gestart.

4 Maal op en neer naar m'n werk en dan weten we meer.[/quote]
Dit bericht was van donderdag. Dus donderdag, vrijdag, maandag en dinsdag.
:?: Iemand al iets van Marcel gezien onderweg :?: Misschien was hij niet aan het :brrr maar aan het http://www.marcelloh.nl/pics/2010/motorpech_duwen.jpg" opent="in(nieuw);venster;
We wachten het nog even af. Hij kan ook nog aan het rekenen zijn.
Wat waren de mogelijkheden ook alweer? Of lege tank :tg :tg :tg of TNO laten ijken.
:vrb :vrb :l
Gustaf Larson

Gisteravond getankt 1:23,8 (14.3l 340km) Zou ik op een theoretische 451 km komen op 1 tank. Praktijk is dat ik tussen de 325 en 350 km op reserve moet, en vervolgens 15,5 liter tank...
Dat betekenen dat er nog 3,5 liter in zou kunnen zitten, terwijl de theoretische reserve 2,5 liter is. Daar mis ik dus ergens ook een liter.

Volkomen theoretisch: ik heb ooit 1 keer 1:29,8 gereden (tussen 2 tankbeurten in, dus geen boardcomputer oid) dus dan zou ik 566,2 kilometer op 1 tank kunnen rijden...
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Niet zo pessimistisch mannen.

Here are the results....

Vandaag 19.25 liter getankt en volgens dagteller 438 km gereden.
Verbruik dus 1:22,75
Hierbij heb ik grotendeels snelweg gereden met 100 km/uur.
1 keer had ik haast en heb toen 130 gereden naar huis.
Geen nieuw record in het verbruik, wel met aantal kilometers per tank.

Odometer van de zumo gaf 436 km aan. Verschil van 2 kilometer, afwijking dus minder dan een half procent.

That's all.
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

:vrb :shock: Nu moet ik nog aftanken van de 1430 km die ik het afgelopen weekend heb gereden maar de meter gaf aan dat ik een verbruik van 4,2 l / 100km heb gereden. Heen tot Maastricht grote weg 120 km/uur, rest binnendoor. Zaterdag vanaf Luxemburg naar Cochem grote weg 125 -130 km en maandag terug 120 over de snelweg 120 km/uur. Alles met 2 personen en heen en terug met volledige bepakking (geen tanktas).
Moet volgens mij bij jou wel zuiniger kunnen want jou gewicht kan ik niet vergelijken met het gewicht van mij, mijn partner en mijn bepakking. :oo
Als ik 23,8 km/l rijdt en jij 22,75 km/l dan kom jij op mijn rit met dezelfde hoeveelheid brandstof toch 63 km tekort. En dat is toch een rottig eind om te lopen.
Ik had trouwens ook mijn verstralers aanstaan.
:idea: Of die van mij is gewoon netjes afgesteld. :tg :l
Wordt verder vervolgd met meer gegevens.
BTW Zowel Marcel als ondergetekende hebben een zilvergrijze NT700. Dus enigszins vergelijkbaar. Marcel heeft de ruit vrij laag staan en ik hoog en Marcel zijn motorpak heeft een iets grotere maat :oops:
Mijn motor rijdt toerritten en wordt zo af en toe gepakt als ik ineens ergens naartoe moet :brrr en die van Marcel wordt gebruikt voor ww verkeer.
Zijn er verder nog verschillen? Ja, maar daar mogen jullie zelf over nadenken. Hoe komt het m.i. relatief grote verschil tot stand? :tg :tg
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Hier gaat duidelijk iets niet goed.

Cor, uit je verhaal maak ik op dat je het verbruik afleest van de meter op de computer van de deauville?
Correct me if I'm wrong, maar euh...die meter is dus niet zuiver genoeg en geeft slechts een indicatie.

Ik heb echte liters getankt en echte kilometers gereden en daarna het verbruik uitgerekend.
Ik stel voor dat je nog even je bonnetjes checkt en dan nogmaals uitrekent wat het verbruik is geweest.
Je zal zien dat dit dan veel hoger zal zijn.

Voor de rest is je verhaal wel goed, inclusief de maakt van het pak. :tg
(... en bedankt hè) :)
Koen
Honda Goldwing

Re: Nieuw record: 438 Km uit 1 tank.

Bericht door Koen »

@Marcel: jij leest die "echte kilometers" af van de meter op de computer van je deauville?
Marcel schreef:Correct me if I'm wrong, maar euh...die meter is dus niet zuiver genoeg en geeft slechts een indicatie.

of geldt dat alleen voor het verbruik? :lol:
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

De echte kilometers lees ik af van de dagteller van de deauville in combinatie met de odometer van de Zumo.
Hier zit weinig verschil tussen dus dat zal wel goed zitten

Het verbruik dat de computer aangeeft is volgens mij niet correct.

Ik voel weer een testje aankomen :?
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

:lol: :tg Een goede lezer heeft aan een half woord genoeg. :tg
Zolang ik nog niet heb afgetankt (ik ben uit Luxemburg over de snelweg naar huis gereden) kan ik nog niet precies het verbruik (3 decimalen achter de komma :?: ) uitrekenen en ben ik tevreden met inderdaad de indicatie van de motorcomputer.
Ik ga er vanuit dat deze indicatie niet ver af zal zitten van de werkelijkheid.
Als deze 4.2 aangeeft ligt de werkelijkheid tussen de 4.1500 en 4.2499. Dus nog even geduld tot het weekend maar voorlopig ben ik tevreden.
:idea: :l :tg En kan jij inderdaad controleren, :tg je voelde hem al aankomen, of de computerindicatie veel afwijkt van de werkelijkheid?
We wachten jou resultaten en mijn eindresultaten met belangstelling af. :tg :tg
Ik weet overigens niet de maat van jou pak maar ik heb hier een collega die nog wat groter is en een nieuw pak wilde (XX...XL).
Er zat echter een levertijd op van één jaar want de leverancier moest wachten op de nieuwe katoenoogst. :tg :tg :tg
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Waarom moet ik die testjes doen? :wn1

Bij de volgende tankbeurt gaan alle tellers weer op nul (dagteller en verbruik).
Zal wel even duren voordat ik een resultaat kan melden want ook ik ga op vakantie.
Helaas niet met de Deauville.
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

Ik voel weer een testje aankomen :?[/quote]
[quote="mp1963"]Waarom moet ik die testjes doen? :wn1 :evil:

Ik stel voor dat er meerdere personen bij de volgende tankbeurt alle tellers weer op nul (dagteller en verbruik) zetten.
Het zal wel even duren voordat er resultaten gemeld kunnen worden want diverse personen, waaronder Marcel 8) (en ik ook) :en1 gaan op vakantie.

Zaterdag ga ik rekenen voor het totaalverbruik en het verbruik op 100km.
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

Here are the results.
1431,8 km gereden met volle koffers en topkoffer en 2 personen. Grotendeels rijkswegen en in de Ardenne veel heuvels gedaan.
Verbruik 1: 20,61
Benzinekosten 7 ct / km door goedkoop tanken in Luxemburg. Met de nederlandse prijzen komt er 1 cent per kilometer bij.
Wie kan dit verbruik verbeteren?
:b
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Met dit resultaat is bewezen dat de Deauville een zuinige motor is.
barend
Honda NC750X DCT

Bericht door barend »

Ja , een zuinige fiets is het wel als je dat rechter handje maar in bedwang houd.

ik ben net wezen tanken want hij kon zo stil vallen dacht ik, dus snel tanken, nu heb ik 335km gereden en 9.92 liter getankt, dus er zit nog 10 liter in :D gemiddeld kom ik bij deze rit dus op 1:33.5
ik zou dus ruim 600km moeten kunnen rijden?? deze prestatie heb ik gehaald met de goede doelen rit , heen en terug en vandaag nog wat km , dus totaal 335 km met nog geen 10 liter :apl :apl
:brrr NSU max CB 750 Deauville 650 Pan 1100 -st 1300 : Honda nc750X dct :brrr
Hans V.

Bericht door Hans V. »

Inmiddels houd ik al ruim 2 jaar in Excel het verbruik bij van m'n NT650V.
Het verbruik over ongeveer 10.000km is geweest: 1:24,9
Daar ben ik heel tevreden mee. :)
BertG

Re: Nieuw record: 429 Km uit 1 tank.

Bericht door BertG »

Koen schreef:Ik ben zelf blijkbaar meer een windvanger dan een windgeleider ;)
Ah als jij het 'lek' boven hebt dan zou ik mijn motor solo op pad sturen, lekker zuinig. :mrgreen:

Google heeft al zo'n software pakketje voor auto's.
http://www.verkeerspro.nl/verkeerskunde ... der-video/" opent="in(nieuw);venster;
Misschien effe bellen naar Google of ze ook zoiets voor motoren hebben :wn1 8)
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Bert toch... ik vind het veels te leuk om zelf te rijden natuurlijk! ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Don

Bericht door Don »

Zou het kunnen zijn dat de oude NT 650 V Deauville met carburatuers zuiniger is dan de NT 700 met injectie ?
Zou het leuk zijn om een testje te houden ? Een oude naast een nieuwe Deauville hetzelfde traject laten afleggen, met een rijder van hetzelfde gewicht.
Met mijn NT 650 V haal ik een gemiddelde van 1:23,3 km/l, maar ik ben dan ook niet zo zwaar en hou me aan de max. snelheden ;)
Hans van D
Motorloos

Bericht door Hans van D »

Ik denk dat het bijhouden van gereden kilometers en getankte benzine (eventueel in combinatie met een zelfde gewicht van de berijder) een exacter beeld geeft. Je kunt het dan ook over een iets grotere afstand meten.
Groeten,
Hans

Ik reed op een groene NT650V van 2002.
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”