Pagina 2 van 4
Re: Het zwaai- en groet-topic.
Geplaatst: 22 jun 2011, 15:49
door Koen
@Gustaf: ik had het over "motoren", niet over 125cc scootertjes met een topsnelheid van 85 km/u

Bij dit modelletje zou het bovendien lastig worden met duo te rijden, aangezien er max. 150 kg. op kan...
Re: Het zwaai- en groet-topic.
Geplaatst: 22 jun 2011, 16:34
door Ed Vissers
Koen,
de reden van het Engelse knikje was me bekend

Vorig jaar ook flink wat nekoefeningen gedaan tijdens onze trip naar de Cotswolds

Re: Het zwaai- en groet-topic.
Geplaatst: 22 jun 2011, 17:34
door Henk Engberts
Dan zal ik mijn nek spieren ook even trainen, aangezien ik 11 juli aanstaande vertrek naar het Verenigd Koninkrijk.
Re: Het zwaai- en groet-topic.
Geplaatst: 22 jun 2011, 18:02
door HoDeVi
Koen schreef:Ik kwam
op deze site een grappig verhaal tegen over "de motorgroet".


gniffel

gniffel
Kijk dat maakt dat de dag er weer zonnig uitziet ondanks het weer van vandaag.
Re: Het zwaai- en groet-topic.
Geplaatst: 22 jun 2011, 18:09
door Marcel
Koen schreef:Ik heb mijn stuurverhogers ook andersom gemonteerd (m'n stuur zelf uiteraard niet) maar dat gaat prima. En met andersom bedoel ik natuurlijk dat de bediening van links naar rechts wordt verplaatst, niet dat het stuur achterop of achterstevoren wordt gemonteerd

Wat bedoel je nu precies?
Koppel jij rechts en geef je links gas en rem je omdat je je stuurverhogers andersom gemonteerd hebt.
...Of zit je linker stuurverhoger rechts en de rechter links.....
Ik denk dat ik wel weet wat je bedoeld (het heeft te maken met je lengte). Ik kan het echter niet uit je postje destilleren.
Re: Het zwaai- en groet-topic.
Geplaatst: 22 jun 2011, 18:31
door Koen
Mijn stuurverhogers zitten "achterstevoren", dus ipv "omhoog en naar me toe" zijn ze "omhoog en van me af" gemonteerd.
Het tweede deel van m'n postje ging over het "andersom" van de sturen in Engeland. Maar ik begin zo onderhand te geloven dat dit topic alle kanten op zwaait (en da's dan nog de enige link met het oorspronkelijke onderwerp)

Re: Het zwaai- en groet-topic.
Geplaatst: 22 jun 2011, 18:39
door Hans van D
Koen schreef:Ik heb mijn stuurverhogers ook andersom gemonteerd (m'n stuur zelf uiteraard niet) maar dat gaat prima. En met andersom bedoel ik natuurlijk dat de bediening van links naar rechts wordt verplaatst, niet dat het stuur achterop of achterstevoren wordt gemonteerd

Oh

Re: Het zwaai- en groet-topic.
Geplaatst: 22 jun 2011, 19:13
door Marcel
Andersom zou ook nog op z'n kop kunnen zijn.
(Praatcafe

)
Re: Het zwaai- en groet-topic.
Geplaatst: 22 jun 2011, 19:51
door Hans van D
Het is maar goed dat we in het praatcafe zitten, want ik geloof dat we

zijn.
Re: Het zwaai- en groet-topic.
Geplaatst: 22 jun 2011, 21:06
door Koen
mp1963 schreef:Andersom zou ook nog op z'n kop kunnen zijn.
(Praatcafe

)
Natuurlijk niet Marcel, ik kan stuurverhogers toch niet op m'n kop monteren!

Re: Het zwaai- en groet-topic.
Geplaatst: 22 jun 2011, 21:19
door Hans V.
Ach, je staat er versteld van wat er tegenwoordig allemaal op de kop kan worden gemonteerd...
Hier en daar een stukje schroefdraad in de schedel en allerlei nieuwe mogelijkheden bieden zich aan

Re: Het zwaai- en groet-topic.
Geplaatst: 22 jun 2011, 21:26
door Ed Vissers
Duiffie schreef:Het is maar goed dat we in het praatcafe zitten, want ik geloof dat we

zijn.

Re: Het zwaai- en groet-topic.
Geplaatst: 22 jun 2011, 21:27
door Koen
Ik kan de tekst niet goed lezen Hans. Is dat de ontvanger van een afstandsbediening?

en wat kun je die persoon dan allemaal laten doen?
Re: Het zwaai- en groet-topic.
Geplaatst: 22 jun 2011, 21:29
door Stephan
...en dan moet je weten dat dit eigenlijk oorspronkelijk al een afsplitsing is van een ander topic.

Zo zie je maar weer hoe snel we van onderwerpen kunnen afdwalen. Daarom bestaat er zoiets als het praatcafé.

Re: Het zwaai- en groet-topic.
Geplaatst: 22 jun 2011, 22:25
door Marcel
....afdwalen?
Niet als ik m'n Zumo bij me heb.
Re: Het zwaai- en groet-topic.
Geplaatst: 22 jun 2011, 22:35
door Koen
Je krijgt het adres van 't Praatcafé nooit gevonden met je zümo

Dwalen maar!
Re: Het zwaai- en groet-topic.
Geplaatst: 23 jun 2011, 01:22
door ACSpijksma
Om dan toch maar weer even on-topic te blijven.......
Wij groeten in principe alles wat twee wielen heeft. Degene die van ons echt geen groet krijgen zijn van die imbecielen die in een korte broek met shirtje (heb ze zelfs met slippers gezien) gaan rijden (sorry hoor, maar dan vraag je om een asfaltpeeling)
Met harley-rijders (vooral in groepen) wacht ik altijd wel even af maar in principe, als het kan, altijd ff groeten

Re: Het zwaai- en groet-topic.
Geplaatst: 23 jun 2011, 01:44
door Ed Vissers
Ik groet ook alles muv de imbeciele scheurders op onze mooie dijken

Re: Het zwaai- en groet-topic.
Geplaatst: 23 jun 2011, 01:57
door ACSpijksma
Die "groep" was ik nog vergeten idd

. Zou zonde zijn als we daar niet meer zouden mogen rijden.
Re: Het zwaai- en groet-topic.
Geplaatst: 23 jun 2011, 09:16
door Gustaf Larson
Deze engelsman kan meer dan alleen knikken en geeft meteen les aan de rest van de natie.
http://www.youtube.com/watch?v=PHvLhoo0 ... er&list=UL" opent="in(nieuw);venster;
Re: Het zwaai- en groet-topic.
Geplaatst: 23 jun 2011, 09:18
door Gustaf Larson
Re: Het zwaai- en groet-topic.
Geplaatst: 23 jun 2011, 12:53
door Marcel
Vandaag op een stukkie binnendoor van nog geen kilometer 4 keer een motorrijder gegroet.
Slechts 1 keer een groet terug gekregen

.
Re: Het zwaai- en groet-topic.
Geplaatst: 27 jun 2011, 09:18
door Koen
Ik ben er zaterdag achter gekomen dat er nog een groep is die ik niet (of nauwelijks) groet: motorrijders die onderweg zijn naar of van de TT Assen. Dat zijn er zó gruwelijk veel dat je continue met je handen los moet rijden om ze te kunnen groeten. Resultaat: dan maar (bijna) niemand groeten, alleen voor Honda Deauvilles maak ik natuurlijk dan wel even een uitzondering

Heb er overigens 3
gespot zaterdag (2 op het parkeerterrein en 1 terwijl we van het parkeerterrein probeerden af te komen 's middags).
Re: Het zwaai- en groet-topic.
Geplaatst: 27 jun 2011, 10:29
door mototaz
Had ik ook last van, in het begin was ik vrolijk aan het groeten maar op een gegeven moment kwam ik erachter dat ze toch niet terug groeten omdat ze meer op snelheidscontroles letten denk ik :p
Re: Het zwaai- en groet-topic.
Geplaatst: 28 jun 2011, 12:40
door FreBa
Dag,
Gisteren kwam ik in de buurt van Ommen een figuur tegen op een lage HD.
Helm op en korte broek en gympies aan.
Bij het groeten trok ik schielijk mijn hand weer in, want zulke figuren groeten zelden terug.
Van verbazing moest ik 2x kijken, voordat ik geloofde wat ik zag.
Wat een figuur.
Mhg, FreBa
Re: Het zwaai- en groet-topic.
Geplaatst: 02 aug 2011, 15:39
door Koen
Ik las op de website van safetylights iets wat me nogal verbaasde:
website Safetylights.nl schreef:Tip alleen voor de gebruikers van een van de modules.
•Steek als groet bij het tegenkomen van een motorrijder niet meer de hand op maar houdt het stuur vast en raak even de rem aan. Het handopsteken wordt gedoogd maar is niet toegestaan want u moet uw stuur met beide handen vasthouden.
De module die hier bedoeld wordt laat je gedimde grootlicht knipperen wanneer je remt.
Heeft iemand hier al 's van gehoord? Volgens mij hebben we hier op het forum een tijdje geleden een discussie gehad of je de richtingaanwijzers verplicht moest gebruiken, of dat je hand uitsteken ook zou zijn toegestaan. Dat laatste was het geval als ik mij goed herinner. Dat staat dus haaks op de bewering die Safetylights hierboven doet.
Re: Het zwaai- en groet-topic.
Geplaatst: 02 aug 2011, 15:47
door Marcel
Volgens mij hebben bepaalde motoren (tot een bepaald bouwjaar) helemaal geen richtingaanwijzers.
Daarnaast moet je altijd richting aangeven als je van richting wilt veranderen. Hoe ga je dat dan doen?
Dat kan aleen door je hand uit te steken hetgeen volgens Safetylights dus niet zou mogen.
Wellicht kan BertG licht in de duisternis brengen.
Re: Het zwaai- en groet-topic.
Geplaatst: 02 aug 2011, 15:56
door Ed Vissers
In Italië moet je het stuur met beide handen vasthouden. Hoe het met andere landen zit weet ik niet.
Re: Het zwaai- en groet-topic.
Geplaatst: 02 aug 2011, 17:00
door BertG
Regeling Voertuigen
Artikel 5.4.51
1. Motorfietsen moeten zijn voorzien van:
C. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996;
het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen;
2. Onverminderd het eerste lid, onderdeel c, mag, indien de motorfiets is voorzien van een zijspanwagen en in gebruik is genomen na 31 oktober 1997,
de aan de motorfiets aangebrachte richtingaanwijzer aan de zijde van de zijspanwagen niet functioneren.
Artikel 5.4.53
2. De richtingaanwijzers mogen niet anders dan ambergeel stralen.
Artikel 5.4.54
1. De afstand tussen de lichtdoorlatende gedeelten van de richtingaanwijzers aan de voorzijde bedraagt tenminste 240 mm.
2. De afstand tussen de lichtdoorlatende gedeelten van de richtingaanwijzers aan de achterzijde bedraagt tenminste 180 mm.
Lid 1 en 2: visuele controle, In geval van twijfel wordt de afstand tussen de richtingaanwijzers gemeten.
Artikel 5.4.59
3. De richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen niet anders dan ambergeel stralen.
Artikel 5.4.64
2. Motorfietsen en zijspanwagens verbonden aan motorfietsen mogen, met uitzondering van de richtingaanwijzers en de waarschuwingsknipperlichten, niet zijn voorzien van knipperende lichten.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Artikel 5.4.54 verbiedt dus de gecombineerde LED rem/achterlicht/richtingaanwijzer-units.
Artikel 5.4.64 verbiedt dus de knipperende koplampen en achterlichten.
Leuk dat er door Safetylights op gewezen wordt dat je niet mag zwaaien omdat dat verboden is en je daarom moet remmen (onnodig remmen: verboden als daardoor het overige verkeer in gevaar wordt gebracht) zodat je koplamp en remlicht gaat knipperen (verboden).
Het opsteken van je hand is niet zondermeer verboden. Je moet je echter wel zo gedragen dat je geen gevaar op de weg veroorzaak of iets doet waardoor gevaar
kan worden veroorzaakt; of het verkeer op de weg hindert of iets doet waardoor het verkeer op de weg
kan worden gehinderd.
Het bekende Artikel 5 WVW:
Wegenverkeerswet 1994
Artikel 5
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Het is wel zo dat 'kan worden' betekent dat er nog geen sprake hoeft te zijn van gevaar of hinder!
De politie hoeft dus niet te wachten met optreden totdat daadwerkelijk gevaar of hinder heeft plaatsgevonden
Aanvulling:
Een 'artikel 5 verbaal' is niet zomaar een bekeuring uit het bekeuringsboekje (invuloefening) zoals foutparkeren e.d.
Dat is een 'tikverbaal'. Daar moet de agent uitvoerig in omschrijven wat de aanleiding was, wat er vervolgens gebeurde en waarom er is opgetreden.
Vervolgens beslist een Officier van Justitie of hij in het verhaal meegaat en hoe hoog de boete is die hij erbij oplegt.
Ik moet de eerste agent nog tegenkomen die schrijft voor zwaaien door een motorrijder naar een collega motorrijder.
Re: Het zwaai- en groet-topic.
Geplaatst: 02 aug 2011, 17:26
door Koen
Zou de naam dus eigenlijk "UN-safetylights" moeten zijn
