Monica, succes met afrijden!

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Re: Monica, succes met afrijden!

Bericht door Stephan »

Jammer, Monica. Maar niet getreurd, nieuwe ronde, nieuwe kansen!
Leef en geniet nu, want het leven is geen generale repetitie. ;)
BertG

Bericht door BertG »

Koen schreef:
barend schreef:ikkieman het maakt niet zoveel uit maar wettelijk gezien moet de motor terug gereden worden door iemand met een geldig rijbewijs of op een trailer gezet worden achter de auto
Wettelijk gezien mag zij de motor gewoon terugrijden, mits begeleid door de instructeur die haar via portofoon aanwijzingen kan geven.
Exact hetzelfde als tijdens de rijlessen, waarbij de kandidaat ook nog niet over de vereiste letter op het roze kaartjke beschikt.
Als de instructeur tegen 'r zegt "Zie maar hoe je er komt, ik ben weg" dan wordt het een ander verhaal ;) :tg
Er is een verschil tussen afrijden en geslaagd en niet geslaagd zijn.
Ik heb het stukje integraal overgenomen om niets weg te laten.
Om de layout van het forum niet te ver%#@$ de tekst verkleint.
Vind je het interessant en te klein: knippen en plakken in Word.
In het kort:

Rit naar het CBR-rijexamen en daarná weer terug naar huis.

De instructeur is alléén juridisch bestuurder tijdens de heenreis en niét meer na een succesvol rijexamen.
Het hier besproken arrest van het Gerechtshof in Den Haag betekent misschien een kleine ‘aardschok’ voor rijschoolhouders en rij-instructeurs.
Eerstens moeten zij ervaren dat een collega-instructeur zich bijzonder onprofessioneel heeft gedragen.
Belangrijker is echter, dat zij in de dagelijkse praktijk mogelijk financieel risico lopen als ze een geslaagde leerling in de lesauto of met de lesmotor weer naar huis laten rijden.

Gerechtshof Den Haag
8 februari 2002

Toelichting:

Het ging hier om een rij-instructrice, die na een ‘nachtje doorzakken’, (nog) zwaar onder invloed van alcohol verkeerde terwijl een kandidaat onder haar toezicht naar het rijexamen reed.
Hij (kandidaat) reed met de lesauto ook weer onder haar toezicht terug naar huis, nadat hij het volledige rijexamen met goed gevolg had afgelegd.
Het hof boog zich over de vraag of de instructrice (bloedalcoholgehalte 1,3 ‰) zich tijdens de heen- én de terugreis had schuldig gemaakt aan overtreding van artikel 8 WVW 1994 (rijden onder invloed).
Het oordeelde dat dit alleen maar het geval was tijdens de rit naar het examen toe, waarbij zij had gereden als “juridisch bestuurder”.
Tijdens de terugreis was zij geen bestuurder meer, doch slecht passagier.

Het hof kwam tot deze conclusie na het bezien van artikel 1, eerste lid, onder n van de WVW 1994 en artikel 1, onder f van het RVV 1990.
In de WVW 1994 is vastgelegd dat er sprake kan zijn van (een feitelijke en) een juridische bestuurder.
Deze laatste is degene die, overeenkomstig de bij Amvb (art. 1 onder f, RVV 1990) vastgestelde voorwaarde, geacht wordt het voertuig onder zijn onmiddellijk toezicht te doen besturen.
In artikel 1 aanhef en onder f van het RVV 1990 staat opgenomen wie “bestuurder” is, namelijk:
“degene die het motorvoertuig bestuurt of voor zover het betreft een motorvoertuig voor het besturen waarvan een rijbewijs B, C, D of E is vereist en dat is voorzien van een dubbele bediening, hij die rijonderricht geeft (…)”.

In de Wegenverkeerswetgeving staat niet vermeld wat onder rijonderricht moet worden verstaan.

Daarop raadpleegde het hof artikel 1 van de Wet rijonderricht motorrijtuigen 1993.
Daarin wordt bepaald wat binnen de kaders van deze WRM 1993 onder “rijonderricht’ moet worden verstaan:
onderricht gericht op het bijbrengen van de rijvaardigheid en geschiktheid om aan het verkeer deel te nemen als bestuurder van een motorrijtuig, waarvoor een rijbewijs wordt gevorderd (…)”.

Dit alles in aanmerking genomen, stelde het hof het volgende:
“De rit in een motorrijtuig met achter het stuur de examinandus na een geslaagd rijexamen kan in het licht van de aangehaalde bepalingen niet,
althans niet vanzelfsprekend, worden gezien als gericht op het bijbrengen van rijvaardigheid en geschiktheid om aan het verkeer deel te nemen als bestuurder van een motorrijtuig.
Evenmin is in casu van bijzondere afspraken tot nader onderricht gebleken.
Gezien hetgeen hiervoor is overwogen kan de verdachte niet worden aangemerkt als juridisch bestuurder tijdens de rit na het rijexamen.”

De rij-instructrice werd daarop vrijgesproken van het besturen onder invloed voor wat betreft de terugreis na het examen (zij was toen passagier) en alleen veroordeeld voor overtreding van artikel 8 WVW 1994 aangaande de rit náár het CBR-examencentrum. Toen was zij immers wél juridisch bestuurder.
De verdachte werd door het hof veroordeeld tot vier weken onvoorwaardelijke gevangenisstraf, te vervangen door 60 uur maatschappelijke dienstverlening en een onvoorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid voor een periode van 2 jaar. (Zij was al eens eerder veroordeeld voor het rijden ondr invloed)

Opmerkingen n.a.v. dit arrest.
Hoewel de vraag zich richtte op het feit of de instructrice zich al dan niet twee maal had schuldig gemaakt aan het ‘rijden onder invloed’, geeft het gerechtshof ondubbelzinnig aan dat er ná een “geslaagd” examen vrijwel nooit sprake kan zijn van het rijden onder toezicht.
Er is dan, naar het oordeel van het hof, nog maar één “bestuurder” aan boord.
Dat is, gelet op de dagelijkse praktijk, vrijwel altijd de zielsgelukkige ex-examenkandidaat.

Dit arrest is daarmee een bevestiging van hetgeen hier en daar - onder meer op het PIVM - al veel langer werd geopperd:
een ‘geslaagd’ rijexamen betekent dat de gelukkige niet meer naar huis mag rijden met de lesauto/-motor.
Men is op dat moment immers (nog) niet in het bezit van een geldig rijbewijs.

Dit laatste staat overigens ook letterlijk in het arrest: “Feitelijk beschikte A nog niet over een rijbewijs”. (A staat voor de geslaagde examenkandidaat)
Deze uitspraak heeft mijns inziens ook gevolgen voor motor-examens.
Hoewel er in zo’n geval nooit sprake is van het rijden ‘onder toezicht’, mag een geslaagde kandidaat evenmin met de lesmotor terug naar de rijschool rijden.
Zie daarvoor de tekst van artikel 2, eerste lid van het Reglement rijbewijzen.
Daar staat dat men op de motor niet in het bezit hoeft te zijn van een rijbewijs tijdens de opleiding voor het praktijkexamen A én tijdens dit examen.
De situatie is dus identiek.

Onder het regime van de vorige Wegenverkeerswet kon men, met een oproepkaart voor het A-examen, de gehele examendag met de lesmotor rijden.
Dit was dus een ‘betere’ regeling, maar die is al bijna 10 jaar niet meer van kracht.
De politie zal in dit soort situaties waarschijnlijk niet verbaliseren.

Ik zie meer risico in het geval dat een geslaagde leerling tijdens de terugrit een (fors) ongeval veroorzaakt.
Polisvoorwaarden zijn erg strikt voor wat betreft het bezit van een geldig rijbewijs en verzekeraars raken niet graag geld kwijt als ze dat enigszins kunnen voorkomen, zeker niet als het om grote(re) bedragen gaat …

Nu dit arrest het licht heeft gezien, zit er een grotere kans in dat men aan de benadeelde partij uitgekeerde bedragen zal trachten te verhalen op de verzekerde / rijschoolhouder.

Nog iets: het is strafbaar iemand een ‘rijbewijsplichtig voertuig’ ter beschikking te stellen, wetende dat de betrokkene geen rijbewijs heeft .… (Art. 47 Wetboek van Strafrecht)
Misschien ben ik een doemdenker, maar als ík rijschoolhouder was zou ik er voor kiezen de auto of de motor zélf terug te rijden vanaf het examencentrum óf de motor op een aanhangertje mee naar huis nemen.

Elke medaille heeft natuurlijk een keerzijde: de geslaagde kandidaat kan nu met een gerust hart een drankje nemen op de geleverde prestatie.
Voor zover ik weet is er in vrij veel examencentra wel een bar aanwezig …

Paul Enkelaar
Expertisecentrum Verkeer en Vervoer
Politieacademie Apeldoorn
Laatst gewijzigd door BertG op 15 feb 2012, 17:00, 8 keer totaal gewijzigd.
barend
Honda NC750X DCT

Bericht door barend »

Jammer Monica , maar we gaan duimen sparen en dan gaat het de volgende keer lukken :D

Monica wees wijs en ga nu niet stiekem rijden ook niet op eigen terrein , want dat komt je niet te goede, en ken de rijwereld maar al te goed.
:brrr NSU max CB 750 Deauville 650 Pan 1100 -st 1300 : Honda nc750X dct :brrr
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Monica,

da's balen... Hoop dat er weinig wachttijd is voor je herexamen, door de vorst van de afgelopen weken zou dat nog wel 's kunnen tegenvallen. Alle vervallen examens moeten ook weer ingehaald worden...

Zal dus maar ff doorgaan met :up :up, nu voor een snelle herkansing ;)
En om te voorkomen dat je er weer nét ééntje tekort komt:
:up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :crs Sorry, toets bleef hangen :tg
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
MMol

Bericht door MMol »

Koen: bedankt dat moeten er zeker genoeg zijn voor de volgende keer. Mijn leraar zei dat het waarschijnlijk/zowiezo 2 weken gaat duren, maar laten we duimen dat het eerder kan. Maar inderdaad omdat er vst een aantal zijn uitgevallen zullen er wel een paar eerst mogen.

Natuurlijk horen jullie dan weer of ik eindelijk op mijn deauf (officieel) mag gaan rijden. Tot op heden word het dus mijn bougies vervangen, kuip er weer op monteren als hij klaar is en vervolgens mijn deauf poetsen wat ie ook wel een beetje nodig heeft moet ik zeggen.

Omdat mijn rit verder wel goed was geeft het me hoop voor de volgende keer. de examinator zei dat ik het echt wel ga halen alleen niet deze keer :cry:

Maar voorals nog mijn streven is uiterlijk Maart omdat ik dan met de motor naar mijn werk wil gaan, en natuurlijk de techniek dag.
jack-f

Bericht door jack-f »

Monica, heel erg jammer, maar houdt moed, ikzelf heb in juni 2011 een Deauville gekocht en was toen ook nog niet geslaagd. Inmiddels heb ik het roze papiertje nog steeds niet, maar ook ik heb de intentie het wel te gaan redden net als jij. Misschien is het al vooruit bezitten van de motor een te grote drive te moeten slagen voor het AVD examen. Het moet geen obsessie worden al gaat het daar bij mij wel op lijken. Ik wens je voor de volgende poging veel succes en zoals Matthijs elke avond zegt"De wereld draait dooooorrrrrrrrrrrrr". :up :up :up :up :up :up
MMol

Bericht door MMol »

jack-f; Het is inderdaad wel een drive maar in iedergeval niet een TE grootte drive voor mij. Zeker omdat hij nog wat moeten worden aangepast en gemaakt :)
Maarja de wereld vergaat niet als je een keer bent gezat. We gaan gewoon voor de volgende keer, en dan het pasje binnen halen. En omdat de rest goed ging stemt me dit hoopvol voor de volgende keer.
FreBa

Bericht door FreBa »

Dag Monica,
Tja, jammer. Ik kan wel een hele boom opzetten over het zakken, maar daar zit je niet op te wachten.
Slagen doe je toch wel. Zie het als een leermoment, om het modern te zeggen.
Je mag wel foutjes maken op het examen, als de examinator maar ziet dat je a. kunt rijden en b. de motor onder controle hebt op de openbare weg. Dat is de basis van slagen. Dus niet getreurd. Jammer is alleen de tijd die je kwijt bent.(en de €€€€€€€€€)
Niemand vindt het later nog interessant HOE je geslaagd bent.
Dat was met je middelbare schooldiploma's ook zo!
Dus, Kop op
Mhg, FreBa
duodeauville

Bericht door duodeauville »

he monica
jammer dat je gezakt bent ,maar in de afgelopen tijd hebben we gemerkt dat het wel of niet slagen tegenwoordig erg afhankelijk is van de rast van het verkeer als niemand stomme dingen doet hoef je alleen maar netjes te rijden om te slagen.
anders weet je ook niet wat de examinator wil zien in die situatie
geen brokken wil niet zeggen dat je het goed hebt gedaan
dus VEEEL SUCCES DE VOLGENDE KEER .!!!!!!!!!
Claudia
Kawasaki Versys

Bericht door Claudia »

Hoi Monica,

Dat is jammer joh :!: Volgende keer beter. :up

Hopelijk kan je snel weer op. ;)
Enjoy the little things :b
Groetjes,
Claudia
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Ach je moet maar zo denken:
Er zijn ook mensen die niet eens aan het feitelijke rijexamen mochten beginnen omdat ze (destijds) de bijzondere verrichtingen niet doorkwamen.
Wie was dat ook al weer.... :wn1 :oops:

In ieder jammer dat je niet geslaagd bent. Volgende keer beter.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gerard (GTB)
Honda NT650V
Contacteer:

Bericht door Gerard (GTB) »

Dat is balen Monica,
Op naar de nieuwe kans, en we gaan er vanuit dat we je op de techniek dag op je deauville zien rijden.
Groetjes Gerard :b
:brrr

Pennant Red Metallic Honda Deauville NT650VX bj 1999
MMol

Bericht door MMol »

Gerard; Dat is ook absoluut mijn streven!!!
Het komt vast en zeker goed
bruur
Suzuki V-Strom

Bericht door bruur »

Jammer meid volgende keer beter.
Hopen dat het niet te lang gaat duren.
Behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

Ik was niet eerder in de gelegenheid om te kijken naar wat nieuws. Jammer, jammer, jammer, jammer, jammer, jammer, jammer, jammer, jammer, jammer, jammer, jammer, jammer, jammer, jammer, jammer, jammer, jammer, jammer, jammer, jammer. (Koen, de toets bleef hangen. :tg )
Monica, een volgende keer beter. Rustig aan. Wij (allemaal) vinden het erg jammer voor jou (en je goede geld).
Ik hoop dat voor de volgende keer de kramp weer uit mijn duimen is verdwenen.
Dan gaan we weer :up :up :up :up :up :up :up :up :up ;-)
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Hans van D
Motorloos

Bericht door Hans van D »

Jammer Monica, maar de tweede keer zal het zeker lukken. Houd moekd.
Groeten,
Hans

Ik reed op een groene NT650V van 2002.
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Monica, da's mooi balen. Komt goed. Je bent echt niet de enige die er meerdere keren over heeft moeten doen. Ondergetekende ook en met mij nog velen meer.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Frank
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Frank »

Monica, jammer!

Maar met jouw instelling gaat het helemaal goed komen. :up :up
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
ACSpijksma

Bericht door ACSpijksma »

Balen Monica!

Maar als dat je enige foutje was ben je er bijna en gaat het zeker de volgende keer goedkomen.
Feit blijft wel dat je afhankelijk bent van het aantal klojo's op de weg die NIET kunnen rijden :twisted:

Zelf twee keer gezakt voor AVD, de rest wel allemaal netjes in één keer gehaald dus het kan altijd nog erger ;)

Ook wij gaan voor je duimen :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up :up (Zo Koen......wat jij kan kan ik veel beter hihi :P )

Gr. Annemarie
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

ACSpijksma schreef:(Zo Koen......wat jij kan kan ik veel beter hihi :P )

Gr. Annemarie
Je hebt altijd bazin boven baas ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”