Pagina 2 van 2

Re: honda ctx1300

Geplaatst: 10 nov 2014, 09:42
door Marcel
ikkieman schreef:Het eerste plaatje wat je laat zien was het concept van de pan european 1300. Met zelfs een V6 1500 cc blok.
Van wanneer is dat plaatje/concept?

Re: honda ctx1300

Geplaatst: 10 nov 2014, 09:54
door ikkieman
Dat concept is voor het eerst gepresenteerd op de 1999 tokyo motor show.

Re: honda ctx1300

Geplaatst: 10 nov 2014, 11:37
door Koen
Futuristisch ontwerp voor 15 jaar geleden ;)

Re: honda ctx1300

Geplaatst: 10 nov 2014, 13:08
door ikkieman
En ondertussen is de pan european ook richting de 15 jaar aan het gaan sinds het laatste herontwerp (even voor de deauville, die is herzien in 2006). Echt een eeuwigheid geleden. Vervolgens is met de pan european niks meer gedaan. Het motorblok is alleen herzien zodat de VFR1200 er 175 pK uit kan knallen. Maar met een 19 liter tank zal je de 300 km nog niet eens halen in veel gevallen.
De deauville is op dit moment ook even geen jonge hond meer. 8 jaar geleden was de Deauville ook een futuristisch ontwerp, en wat is er sindsdien mee gebeurt?
Ingehaald op alle fronten behalve de kern van de Deauville; bagagevermogen ingebouwd, low-maintainance en relatief low-cost voor veel fun.
Wat doet Honda na al die jaren? Prototypes van een supersport vrijgeven en prototypes van een 1000cc 'true adventure' model.
De crossrunner wordt vernieuwd, een model dat jarenlang niet goed verkocht, wordt geupdate naar een wat meer allroad model. De maat banden verandert niet, de vering is voor allroad ondermaats en met gegoten velgen is het geen goed plan om offroad te gaan.
Er worden baggers gemaakt, de F6B, CTX1300 en CTX700 met allemaal een ontwerp waarvan ik merk dat veel mensen er niet warm van worden. Briljant, Honda!

Er wordt vervolgens niks geen toernieuws vrijgegeven. Erg jammer.

Re: honda ctx1300

Geplaatst: 10 nov 2014, 14:10
door Ingrid
Juist Jeroen. Ik zei eens dat jij motorfietsjournalist moet worden.

De F6B Appeltjesgroen, afschuwelijk. Een lelijk ding en dan nog eens in die kleur. Het lijkt wel of Honda gewoon geen omzet wil maken.

Eigenlijk ga ik Deauvilleke steeds meer waarderen als ik de nieuwe modellen zie. Door de ietsje hoekige koffers (NT 650 V vanaf 2002) en als ik het onderkuipje erbij denk, ziet deze motorfiets er best stoer uit.
Deauvilleke updaten met een zwaardere (900cc) watergekoelde 4 cilinder, een modern overzichtelijk dashboard en een ruit die in hoogte verstelbaar is. Harry Honda zou weer helemaal terug in de race zijn met de Deauville, ten koste van de Pan(?) De NT 650 V vind ik mooier dan de NT 700 V, hoewel ik weet dat de 700 een verbetering is t.o.v. de 650.

Re: honda ctx1300

Geplaatst: 10 nov 2014, 23:24
door ikkieman
Als de deauville uitgerust zou worden met het motorblok van de VFR800 (eventueel zonder vtec) zou het geheel klaar zijn. Eventueel zou je
- de kofferruimte nog kunnen vergroten door wat ruimte onder de buddy te combineren in de koffers (wel een goed stevige buddy nodig, denk corbin),
- het luchtfilterhuis kleiner maken, het injectiehuis tussen de cilinders plaatsen, mooi compact.
- de tankruimte vergroten door te splitsen (net als bij de pan european) en standaard een doorlopende kuip,
- rondom LED-verlichting,
- verlichte knoppen,
- standaard voldoende luxe zoals handvatverwarming, zadelverwarming, verstelbaar v-streamscherm, gecombineerde slotenset zoals bekend
- Goede veiligheidsaspecten (radiale remmen, ABS, hydraulische koppeling, gecombineerd remsysteem, staalomvlochten remleidingen, standaard progressieve vering van bijv. WP of hyperpro)
- HOU DIE CARDAN! Of schakel over op een riemaandrijving als het dan moet.
- GPS-houder als accessoire die gelijk gekoppeld zit in het bedradingsgeheel

Overigens voel ik me wel heel erg gevleid, Ingrid. Maar natuurlijk is het aan ieders smaak om zelf de motor te rijden die je wil en in die zin pakt Honda dat wel goed aan met bijvoorbeeld 3 versies van de goldwing (wing, f6b en f6c), maar drie baggers om je volledige range baggerbaar te maken? Nee, dank je.
Oh, en ik snap ook wel dat met name mannen neigen naar een tweede jeugd in de zin van motorrijden. Maar om nou te zeggen dat je niet anders kan dan een nep-allroad te maken? Nee. De markt is wat je zelf bepaald als fabrikanten. Als ze niet gemaakt worden gaan mensen automatisch naar wat anders neigen. Dan verkoop je juist eerder de verre afstand reismotoren. Spreekt toch ook tot de verbeelding lijkt me.

Re: honda ctx1300

Geplaatst: 11 nov 2014, 09:37
door Ingrid
Jeroen:

Afbeelding
how to do a screenshot on a pc

Daar is ie dan: De opvolger van de NT 700V Deauville.
Deze gaat als de brandweer. :tg :tg
Met Cardan en alle toeters en bellen die jij al hebt gemeld.

Re: honda ctx1300

Geplaatst: 11 nov 2014, 09:49
door Bennos
Mooie FJR;-)

Re: honda ctx1300

Geplaatst: 11 nov 2014, 20:21
door Cor
Zit hier ook handvatverwarming op :tg
Alleen dat blok ben niet van gecharmeerd. :shock:
:b

Re: honda ctx1300

Geplaatst: 12 nov 2014, 23:34
door Ingrid
Jazeker zit er handvatverwarming op en een benzinemeter.
Dode hoek camera's, instelbare voetverwarming, navigatie standaard.
Afbeelding
screenshot program
Et le voila het dashboard van het nieuwe Deauvilleke.

Wat voor blok moet er dan onder? Het moet wel een Deauville blijven, anders valt hij in hetzelfde segment als de PAN.

Re: honda ctx1300

Geplaatst: 13 nov 2014, 02:20
door ikkieman
Zoals gezegd, het blok van de VFR800. Om even het onderscheid te maken tussen de crossrunner, VFR800 en Deauville krijgt het blok van de laatste geen VTEC en wordt het blok (ik weet zo even snel niet hoe) getuned op meer koppel dan vermogen (75 pk is genoeg maar dan wel ongeveer 100 nm koppel).