Verbruik Honda ST1300 Pan European

Over het motorblok en wat daarmee samenhangt (inclusief uitlaat)
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Verbruik Honda ST1300 Pan European

Bericht door Stephan »

Sinds kort is het verbruik van onze motor een stuk groter dan normaal. Voorheen reden we 1 op 16,5 en daar zaten dan ook kilometers bij dat we flink aan het gas hangen. Dat verbruik vond ik al hoog. Veel Pan-rijders komen uit op 1 op 18. Nu heb ik de laatste drie tankbeurten in de gaten gehouden en ik kom uit op respectievelijk 1 op 12, 1 op 14,8 en 1 op 13.1. Dat is onacceptabel veel. En dan hebben we echt gewoon rustig gereden. Er zitten op een paar uitzonderingen na ook geen korte ritten bij. De motor is ook niet zwaarder beladen dan normaal.

Punten waar ik op heb gelet:
- De remmen lopen niet aan.
- Beide banden zijn goed op spanning: 3.0 bar
- De thermostaat is in februari door de dealer gecheckt, zo ook de klepspeling. Maar dat (thermostaat en klepspeling) was vóórdat het verbruik zo hoog werd. Een vastzittende thermostaat schijnt een kwaal te zijn bij de 1300. Kenmerkend is dat de temperatuurmeter op het dashboard dan tijdens het rijden plots terug kan lopen van drie blokjes naar twee blokjes. Maar die van ons blijft mooi op drie blokjes hangen. Maar wellicht dat 'ie toch defect is geraakt ná de controle?
- Ik heb geen andere benzine getankt dan gebruikelijk.

Verder heb ik begin dit jaar in februari de volgende zaken aan onderhoud gepleegd:
- Olie en filter vervangen
- Koelvloeistof vervangen
- Rem- en koppelingsvloeistof vervangen (bij dealer)
- Luchtfilter K&N gereinigd en opnieuw ingespoten ...ik overweeg om te testen of de motor met een origineel filter minder gaat verbruiken
- Bougies (iridium) vervangen, met controle van elektrodeafstanden.
- Brandstoffilter vervangen (...gaat er nu ineens meer benzine door het filter?)
- Cardanolie vervangen
- Remblokken achter vervangen
- en verder nog wat kleine zaakjes aangepakt als koplampen, ruitmechanisme, brandstofslang tussen beide benzinetankts en wat trimclipjes.

Verder heb ik jaren geleden een boosterplug geplaatst. Zou de combinatie van iridium bougies, de boosterplug én een K&N luchtfilter een soort van 'overkill' geven, waardoor het verbruik omhoog gaat? Maar dan had het verbruik destijds toch ook al hoog moeten zijn?

De motor reageert verder gewoon als vanouds, het geluid is niet anders, hij rijdt normaal en er hangt ook geen benzinelucht omheen. Ik dacht eerst namelijk aan een benzinelekkage.

Onze Pan uit 2009 heeft nu een kilometerstand van iets meer dan 72.000 km.

Wie het weet mag het zeggen! :wn1 Alle tips zijn welkom. :D
Laatst gewijzigd door Stephan op 21 mei 2020, 14:53, 2 keer totaal gewijzigd.
...back in town! :up
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Bericht door ikkieman »

bobines en -draden?
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Bericht door Stephan »

Zou dat het brandstofverbruik kunnen beïnvloeden?

Edit: net even opgezocht en inderdaad, een versleten bobine kan inderdaad het brandstofverbruikt beïnvloeden. ;)

...en oef wat een prijzen! Zie: https://www.oemmotorparts.com/oem5.asp? ... ST13008-XN
Laatst gewijzigd door Stephan op 21 mei 2020, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
...back in town! :up
K-see
Honda NT700VA
Berichten: 307
Lid geworden op: 07 jun 2019, 21:04

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Bericht door K-see »

:D
Misschien een raar idee.........een (veranderde) samenstelling van de brandstof.
Er wordt tegenwoordig een hoop gerommeld met E5 , E10.........bio additieven.
Tank je altijd bij dezelfde pomp ?
Probeer eens een andere brandstofleverancier / merk.
Het is maar een idee he. :wn1
Beter veel te duur, dan niet te koop :!:
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Bericht door Stephan »

Alle ideeën zijn meer dan welkom. :up

Ik tank altijd bij diverse benzinestations en altijd gewone E10. Alleen afgelopen winter Euro 98 getankt, omdat de motor dan wat minder rijdt. Maar de motor staat dan niet constant stil. Dus geen winterstop.
...back in town! :up
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Bericht door Stephan »

Oh ja en ongeveer 5000km geleden heb ik ook nog eens preventief Procylce fuel-system cleaner 200ml (brandstofsysteem gereinigd) en daarna Procycle verbrandingskamerreiniger 300ml in een volle benzinetank gegooid.
...back in town! :up
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Bericht door Stephan »

Ik heb ook al de vraag gesteld op de Facebookpagina voor Pan European bezitters. En daar komen tot nu toe de volgende twee zaken uit:

- Carbtuning ...maar dat laat ik aan de professionals over. Dus dat gaat eventueel pas gebeuren als ik het zelf niet kan oplossen en naar de dealer moet.
- Er wordt het advies gegeven om Euro 98 te tanken ...maar het is een plotselinge verhoging van het verbruik. Voorheen tankte ik ook al Euro 95 met E10.
...back in town! :up
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Bericht door ikkieman »

Die euro98 zou geen donder uit moeten maken op dit plotselinge verbruik.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
W Nesselaar
Honda ST1300
Berichten: 1015
Lid geworden op: 14 mei 2013, 19:19
Locatie: Maarssen

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Bericht door W Nesselaar »

Een niet goed werkende Lambda sensor geeft ook een hoger brandstof verbruik.
Honda Pan-european ST1300

Afbeelding
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Bericht door Stephan »

Ja, dat kan ook inderdaad. Maar ook dat is iets om door een dealer te laten testen.
...back in town! :up
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Bericht door Cor »

:wn1
:le Je boosterplug geeft een verbruik van 1 liter meer op een tankbeurt.
Toen we met meerdere Pan met duo en bepakking naar Oostenrijk gingen tankte iedereen met plug een liter meer.
Ik tank nu ook alleen 98. Ik zal volgende week even kijken wat mijn verbruik is. Gebruik is vergelijkbaar, samen, rijstijl e.d.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
W Nesselaar
Honda ST1300
Berichten: 1015
Lid geworden op: 14 mei 2013, 19:19
Locatie: Maarssen

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Bericht door W Nesselaar »

98/ E5 zou ongeveer 2.5 tot 3% meer brandstof verbruiken.
Dat is eigenlijk te verwaarlozen.
Honda Pan-european ST1300

Afbeelding
Gebruikersavatar
JoopH
Honda ST1300
Berichten: 480
Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:14
Locatie: Wierden

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Bericht door JoopH »

Stephan, ik ben wel benieuwd naar de kleur van de binnenkant van de uitlaten. Die zouden na een lange rit, grijzig, maar zéker niet zwart moeten zijn. Ook zou je de bougies eens kunnen checken na een lange rit. ( wel eerst laten afkoelen ). Deze zouden lichtbruin moeten zijn. Ook hier geldt dat zwart op een te rijk mengsel duidt.
Gas d'r bie! Vake buj te bange!
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Bericht door ikkieman »

Maar wat zou dan dat te rijke mengsel veroorzaken? De injectie is een gesloten feedback systeem als ik het mij goed herinner. Dat zou namelijk dan erop kunnen duiden dat je ECU overleden is?
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Bericht door Stephan »

JoopH schreef: 22 mei 2020, 17:25 Stephan, ik ben wel benieuwd naar de kleur van de binnenkant van de uitlaten. Die zouden na een lange rit, grijzig, maar zéker niet zwart moeten zijn. Ook zou je de bougies eens kunnen checken na een lange rit. ( wel eerst laten afkoelen ). Deze zouden lichtbruin moeten zijn. Ook hier geldt dat zwart op een te rijk mengsel duidt.
Ik heb nog geen 1000 km geleden de bougies vervangen en de oude bougies zagen er lichtbruin uit inderdaad. Daar kon ik niets abnormaals aan ontdekken.
...back in town! :up
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Bericht door Stephan »

ikkieman schreef: 22 mei 2020, 18:16 Maar wat zou dan dat te rijke mengsel veroorzaken? De injectie is een gesloten feedback systeem als ik het mij goed herinner. Dat zou namelijk dan erop kunnen duiden dat je ECU overleden is?
Ik ga na mijn vakantie toch eerst maar eens zoeken naar wat meer voor de hand liggende oorzaken. Origineel Honda luchtfilter erin (ipv K&N), boosterplug ontkoppelen, Euro 98 erin... en anders de boel maar eens laten bekijken door de dealer. Ik ben ook maar een goed geïnformeerde leek op het gebied van motortechniek. :tg
...back in town! :up
MrRiP
Harley Davidson Sport Glide
Berichten: 696
Lid geworden op: 13 sep 2011, 20:49
Locatie: Vaassen

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Bericht door MrRiP »

Zijn de gaskleppen alweer eens gesynchroniseerd zodat ze allemaal het zelfde doen
Kan ook een hoop schelen
Ik kan nu 2x lid worden van de HDC 😜👍
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Bericht door Stephan »

Nee, dat is ook de moeite waard om die laten onderzoeken of het daar aan ligt. Maar dat is een dealerdingetje. :tg

...en bedankt voor deze tip! :up

Edit: ondertussen mijn Honda dealer in Waalwijk geraadpleegd en ze adviseren ook om eerst het luchtfilter aan te pakken en de motor eens op Euro 98 te laten rijden. Mocht dit alsnog niet de oorzaak zijn, dan moet ik even opnieuw contact met ze opnemen zodat we verder kunnen kijken. Het hogere verbruik door de boosterplug lijkt hun onwaarschijnlijk. Het verbruik kan er ietsje door oplopen, maar niet zo'n grote verschillen. Cor, benoemde dit ook al. Niettemin ga ik 'm binnenkort tijdelijk toch even afkoppelen. Just in case.
...back in town! :up
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Bericht door Stephan »

Ik kom even terug op mijn eerdere constatering dat het verhoogde verbruik plotseling is ontstaan.
Na flink wat bronnen erop na te hebben gepleegd en een aantal mensen te hebben gesproken, was het de monteur van de motorwerkplaats die me erop wees dat E10 eigenlijk vanaf medio oktober vorig jaar groots z'n intrede deed. Zie ook: https://www.ad.nl/auto/je-gaat-anders-t ... ~a497450a/
Daarna gingen we stilaan richting het einde van het motorseizoen. Ik ben vervolgens in de winter wel door blijven rijden, maar minder intensief. Daardoor heb ik het brandstofverbruik niet meer in de gaten gehouden na iedere tankbeurt (E10). Pas medio februari dit jaar heb ik het berekenen van het verbruik weer opgepakt. En vanaf die tijd kwam ik uit op het hoge verbruik. Maar het zou dus zomaar kunnen dat vanaf het moment dat ik E10 ben gaan tanken het verbruik stilzwijgend omhoog is gegaan. In verschillende artikelen lees ik dan ook dat E10 minder efficiënt blijkt te zijn, zo'n 8,4%. Zie: https://autorai.nl/e10-benzine-onzuiniger-dan-euro95/
Voor mij toch een motivatie om voortaan Euro 98 te tanken. ...zeker als de grens met België weer open gaat.

Oh ja, gisteren nog even een gemiddelde berekend na een tankbeurt (...en daarna meteen maar Supreme 98 van Esso getankt): 1 op 15,5 op E10 ...dat komt al wat meer in de richting. Hopelijk gaat het vanaf nu met de Euro 98 erin en na het plaatsen van een origineel luchtfilter een veel gunstigere kant op.

Mogelijk zijn er meer clubleden die met de intrede van E10 en het daadwerkelijk tanken ervan een hoger verbruik constateren?
...back in town! :up
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Bericht door Frank »

Mijn ST1300 heeft altijd een verbruik van rond de 1:15 gehad, maar dat ligt aan mijn rechterhandje. De ST1100 loopt daar in tegen zuiniger rond de 1:17/1:18
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Bericht door Stephan »

Tank jij met jouw 1300 dan E10 of Euro98?
...back in town! :up
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Bericht door Frank »

Euro 98. Tank met geen enkele motor E10.
Zeg er wel bij dat ik met de nieuwe geen meting heb gedaan, dit is op basis van mijn oude ST1300.
De ritjes met de club liep die ruim 1:18. :en1 :tg
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
K-see
Honda NT700VA
Berichten: 307
Lid geworden op: 07 jun 2019, 21:04

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Bericht door K-see »

:D
Bij de E10 brandstof is natuurlijk 10% bio ethanol toegevoegd.
Bio ethanol (alcohol) is veel vluchtiger dan de brandstof zelf.
Wellicht dat dat van invloed kan zijn op het hogere verbruik.
Ik roep maar weer wat hoor :wn1

:b
Beter veel te duur, dan niet te koop :!:
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Bericht door Stephan »

Wat ook het verbruik beïnvloed zijn de soorten wegen waar je op rijdt. Ik merk namelijk dat we de laatste tijd nauwelijks tot geen snelweg hebben gereden en weinig provinciale wegen, maar voornamelijk trage 60km-wegen met heel veel frustrerende drempels. En die vele drempels zijn er in Brabant helaas talloze. Dit betekent telkens weer afremmen en optrekken bij iedere drempel. Dit komt ook niet ten gunste van het brandstofverbruik. ...en wat te denken van je vering, vooral bij het duo-rijden. Bij de volgende tankbeurt ga ik eens flink wat snelweg uitproberen. 100km/u per uur dus.
...back in town! :up
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Bericht door Cor »

Gemiddeld 1:19,6 :shock: :mrgreen: :lol: Op bijna 1000 kilometer met wisselende wegen en snelheden.
Dat lijkt me heel netjes. :up
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Bericht door Stephan »

Dat is heel netjes, Cor. Ik hoop binnenkort ook richting dat streven te gaan. :pro
Laatst bij de dealer geweest, maar die had het laatste luchtfilter uit zijn voorraad net verkocht. Ik hoop woensdag weer tijd te hebben om een nieuw filter te halen. En dan gaan we weer eens nieuwe metingen verrichten. ...fingers crossed. ;)
Laatst gewijzigd door Stephan op 08 jun 2020, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
...back in town! :up
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Bericht door Cor »

Succes. Ben benieuwd.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Bericht door Stephan »

Afijn, we zijn weer even verder en hebben weer eens wat gemiddelden berekend. Ik heb nu een tijdje met een origineel Honda luchtfilter gereden (ipv een K&N luchtfilter) én de boosterplug tijdelijk even afgekoppeld. En nu kom ik uit op een verbruik van 1 op 17,4. Kijk, dat zijn de waardes waar ik naartoe wilde. Cor blijft natuurlijk altijd baas boven baas met zijn 1 op 19,6. :D Maar ik ben dik tevreden met dit resultaat.

Trouwens zojuist V-Power 98 van Shell getankt voor 1,43 Euro. :en1
...back in town! :up
Gebruikersavatar
jack-f
Kawasaki Vulcan
Berichten: 991
Lid geworden op: 02 mei 2013, 16:37
Locatie: Vlaardingen

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Bericht door jack-f »

Dat was in België. :wn1 :up :apl
Kawasaki Vulcan S Sport LT.
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Bericht door Stephan »

Jij mag niet meer raden, Jack! :tg :pro
...back in town! :up
Plaats reactie

Terug naar “Motorgedeelte”