Pagina 1 van 2

Verbruik Honda ST1300 Pan European

Geplaatst: 21 mei 2020, 14:34
door Stephan
Sinds kort is het verbruik van onze motor een stuk groter dan normaal. Voorheen reden we 1 op 16,5 en daar zaten dan ook kilometers bij dat we flink aan het gas hangen. Dat verbruik vond ik al hoog. Veel Pan-rijders komen uit op 1 op 18. Nu heb ik de laatste drie tankbeurten in de gaten gehouden en ik kom uit op respectievelijk 1 op 12, 1 op 14,8 en 1 op 13.1. Dat is onacceptabel veel. En dan hebben we echt gewoon rustig gereden. Er zitten op een paar uitzonderingen na ook geen korte ritten bij. De motor is ook niet zwaarder beladen dan normaal.

Punten waar ik op heb gelet:
- De remmen lopen niet aan.
- Beide banden zijn goed op spanning: 3.0 bar
- De thermostaat is in februari door de dealer gecheckt, zo ook de klepspeling. Maar dat (thermostaat en klepspeling) was vóórdat het verbruik zo hoog werd. Een vastzittende thermostaat schijnt een kwaal te zijn bij de 1300. Kenmerkend is dat de temperatuurmeter op het dashboard dan tijdens het rijden plots terug kan lopen van drie blokjes naar twee blokjes. Maar die van ons blijft mooi op drie blokjes hangen. Maar wellicht dat 'ie toch defect is geraakt ná de controle?
- Ik heb geen andere benzine getankt dan gebruikelijk.

Verder heb ik begin dit jaar in februari de volgende zaken aan onderhoud gepleegd:
- Olie en filter vervangen
- Koelvloeistof vervangen
- Rem- en koppelingsvloeistof vervangen (bij dealer)
- Luchtfilter K&N gereinigd en opnieuw ingespoten ...ik overweeg om te testen of de motor met een origineel filter minder gaat verbruiken
- Bougies (iridium) vervangen, met controle van elektrodeafstanden.
- Brandstoffilter vervangen (...gaat er nu ineens meer benzine door het filter?)
- Cardanolie vervangen
- Remblokken achter vervangen
- en verder nog wat kleine zaakjes aangepakt als koplampen, ruitmechanisme, brandstofslang tussen beide benzinetankts en wat trimclipjes.

Verder heb ik jaren geleden een boosterplug geplaatst. Zou de combinatie van iridium bougies, de boosterplug én een K&N luchtfilter een soort van 'overkill' geven, waardoor het verbruik omhoog gaat? Maar dan had het verbruik destijds toch ook al hoog moeten zijn?

De motor reageert verder gewoon als vanouds, het geluid is niet anders, hij rijdt normaal en er hangt ook geen benzinelucht omheen. Ik dacht eerst namelijk aan een benzinelekkage.

Onze Pan uit 2009 heeft nu een kilometerstand van iets meer dan 72.000 km.

Wie het weet mag het zeggen! :wn1 Alle tips zijn welkom. :D

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Geplaatst: 21 mei 2020, 14:46
door ikkieman
bobines en -draden?

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Geplaatst: 21 mei 2020, 14:47
door Stephan
Zou dat het brandstofverbruik kunnen beïnvloeden?

Edit: net even opgezocht en inderdaad, een versleten bobine kan inderdaad het brandstofverbruikt beïnvloeden. ;)

...en oef wat een prijzen! Zie: https://www.oemmotorparts.com/oem5.asp? ... ST13008-XN

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Geplaatst: 21 mei 2020, 15:44
door K-see
:D
Misschien een raar idee.........een (veranderde) samenstelling van de brandstof.
Er wordt tegenwoordig een hoop gerommeld met E5 , E10.........bio additieven.
Tank je altijd bij dezelfde pomp ?
Probeer eens een andere brandstofleverancier / merk.
Het is maar een idee he. :wn1

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Geplaatst: 21 mei 2020, 15:47
door Stephan
Alle ideeën zijn meer dan welkom. :up

Ik tank altijd bij diverse benzinestations en altijd gewone E10. Alleen afgelopen winter Euro 98 getankt, omdat de motor dan wat minder rijdt. Maar de motor staat dan niet constant stil. Dus geen winterstop.

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Geplaatst: 21 mei 2020, 16:02
door Stephan
Oh ja en ongeveer 5000km geleden heb ik ook nog eens preventief Procylce fuel-system cleaner 200ml (brandstofsysteem gereinigd) en daarna Procycle verbrandingskamerreiniger 300ml in een volle benzinetank gegooid.

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Geplaatst: 21 mei 2020, 18:34
door Stephan
Ik heb ook al de vraag gesteld op de Facebookpagina voor Pan European bezitters. En daar komen tot nu toe de volgende twee zaken uit:

- Carbtuning ...maar dat laat ik aan de professionals over. Dus dat gaat eventueel pas gebeuren als ik het zelf niet kan oplossen en naar de dealer moet.
- Er wordt het advies gegeven om Euro 98 te tanken ...maar het is een plotselinge verhoging van het verbruik. Voorheen tankte ik ook al Euro 95 met E10.

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Geplaatst: 21 mei 2020, 19:10
door ikkieman
Die euro98 zou geen donder uit moeten maken op dit plotselinge verbruik.

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Geplaatst: 21 mei 2020, 20:05
door W Nesselaar
Een niet goed werkende Lambda sensor geeft ook een hoger brandstof verbruik.

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Geplaatst: 21 mei 2020, 20:09
door Stephan
Ja, dat kan ook inderdaad. Maar ook dat is iets om door een dealer te laten testen.

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Geplaatst: 21 mei 2020, 22:35
door Cor
:wn1
:le Je boosterplug geeft een verbruik van 1 liter meer op een tankbeurt.
Toen we met meerdere Pan met duo en bepakking naar Oostenrijk gingen tankte iedereen met plug een liter meer.
Ik tank nu ook alleen 98. Ik zal volgende week even kijken wat mijn verbruik is. Gebruik is vergelijkbaar, samen, rijstijl e.d.
:b

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Geplaatst: 21 mei 2020, 23:12
door W Nesselaar
98/ E5 zou ongeveer 2.5 tot 3% meer brandstof verbruiken.
Dat is eigenlijk te verwaarlozen.

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Geplaatst: 22 mei 2020, 17:25
door JoopH
Stephan, ik ben wel benieuwd naar de kleur van de binnenkant van de uitlaten. Die zouden na een lange rit, grijzig, maar zéker niet zwart moeten zijn. Ook zou je de bougies eens kunnen checken na een lange rit. ( wel eerst laten afkoelen ). Deze zouden lichtbruin moeten zijn. Ook hier geldt dat zwart op een te rijk mengsel duidt.

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Geplaatst: 22 mei 2020, 18:16
door ikkieman
Maar wat zou dan dat te rijke mengsel veroorzaken? De injectie is een gesloten feedback systeem als ik het mij goed herinner. Dat zou namelijk dan erop kunnen duiden dat je ECU overleden is?

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Geplaatst: 22 mei 2020, 18:21
door Stephan
JoopH schreef: 22 mei 2020, 17:25 Stephan, ik ben wel benieuwd naar de kleur van de binnenkant van de uitlaten. Die zouden na een lange rit, grijzig, maar zéker niet zwart moeten zijn. Ook zou je de bougies eens kunnen checken na een lange rit. ( wel eerst laten afkoelen ). Deze zouden lichtbruin moeten zijn. Ook hier geldt dat zwart op een te rijk mengsel duidt.
Ik heb nog geen 1000 km geleden de bougies vervangen en de oude bougies zagen er lichtbruin uit inderdaad. Daar kon ik niets abnormaals aan ontdekken.

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Geplaatst: 22 mei 2020, 18:26
door Stephan
ikkieman schreef: 22 mei 2020, 18:16 Maar wat zou dan dat te rijke mengsel veroorzaken? De injectie is een gesloten feedback systeem als ik het mij goed herinner. Dat zou namelijk dan erop kunnen duiden dat je ECU overleden is?
Ik ga na mijn vakantie toch eerst maar eens zoeken naar wat meer voor de hand liggende oorzaken. Origineel Honda luchtfilter erin (ipv K&N), boosterplug ontkoppelen, Euro 98 erin... en anders de boel maar eens laten bekijken door de dealer. Ik ben ook maar een goed geïnformeerde leek op het gebied van motortechniek. :tg

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Geplaatst: 22 mei 2020, 19:42
door MrRiP
Zijn de gaskleppen alweer eens gesynchroniseerd zodat ze allemaal het zelfde doen
Kan ook een hoop schelen

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Geplaatst: 22 mei 2020, 19:52
door Stephan
Nee, dat is ook de moeite waard om die laten onderzoeken of het daar aan ligt. Maar dat is een dealerdingetje. :tg

...en bedankt voor deze tip! :up

Edit: ondertussen mijn Honda dealer in Waalwijk geraadpleegd en ze adviseren ook om eerst het luchtfilter aan te pakken en de motor eens op Euro 98 te laten rijden. Mocht dit alsnog niet de oorzaak zijn, dan moet ik even opnieuw contact met ze opnemen zodat we verder kunnen kijken. Het hogere verbruik door de boosterplug lijkt hun onwaarschijnlijk. Het verbruik kan er ietsje door oplopen, maar niet zo'n grote verschillen. Cor, benoemde dit ook al. Niettemin ga ik 'm binnenkort tijdelijk toch even afkoppelen. Just in case.

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Geplaatst: 24 mei 2020, 11:46
door Stephan
Ik kom even terug op mijn eerdere constatering dat het verhoogde verbruik plotseling is ontstaan.
Na flink wat bronnen erop na te hebben gepleegd en een aantal mensen te hebben gesproken, was het de monteur van de motorwerkplaats die me erop wees dat E10 eigenlijk vanaf medio oktober vorig jaar groots z'n intrede deed. Zie ook: https://www.ad.nl/auto/je-gaat-anders-t ... ~a497450a/
Daarna gingen we stilaan richting het einde van het motorseizoen. Ik ben vervolgens in de winter wel door blijven rijden, maar minder intensief. Daardoor heb ik het brandstofverbruik niet meer in de gaten gehouden na iedere tankbeurt (E10). Pas medio februari dit jaar heb ik het berekenen van het verbruik weer opgepakt. En vanaf die tijd kwam ik uit op het hoge verbruik. Maar het zou dus zomaar kunnen dat vanaf het moment dat ik E10 ben gaan tanken het verbruik stilzwijgend omhoog is gegaan. In verschillende artikelen lees ik dan ook dat E10 minder efficiënt blijkt te zijn, zo'n 8,4%. Zie: https://autorai.nl/e10-benzine-onzuiniger-dan-euro95/
Voor mij toch een motivatie om voortaan Euro 98 te tanken. ...zeker als de grens met België weer open gaat.

Oh ja, gisteren nog even een gemiddelde berekend na een tankbeurt (...en daarna meteen maar Supreme 98 van Esso getankt): 1 op 15,5 op E10 ...dat komt al wat meer in de richting. Hopelijk gaat het vanaf nu met de Euro 98 erin en na het plaatsen van een origineel luchtfilter een veel gunstigere kant op.

Mogelijk zijn er meer clubleden die met de intrede van E10 en het daadwerkelijk tanken ervan een hoger verbruik constateren?

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Geplaatst: 24 mei 2020, 12:04
door Frank
Mijn ST1300 heeft altijd een verbruik van rond de 1:15 gehad, maar dat ligt aan mijn rechterhandje. De ST1100 loopt daar in tegen zuiniger rond de 1:17/1:18

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Geplaatst: 24 mei 2020, 12:07
door Stephan
Tank jij met jouw 1300 dan E10 of Euro98?

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Geplaatst: 24 mei 2020, 12:30
door Frank
Euro 98. Tank met geen enkele motor E10.
Zeg er wel bij dat ik met de nieuwe geen meting heb gedaan, dit is op basis van mijn oude ST1300.
De ritjes met de club liep die ruim 1:18. :en1 :tg

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Geplaatst: 24 mei 2020, 12:41
door K-see
:D
Bij de E10 brandstof is natuurlijk 10% bio ethanol toegevoegd.
Bio ethanol (alcohol) is veel vluchtiger dan de brandstof zelf.
Wellicht dat dat van invloed kan zijn op het hogere verbruik.
Ik roep maar weer wat hoor :wn1

:b

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Geplaatst: 01 jun 2020, 21:13
door Stephan
Wat ook het verbruik beïnvloed zijn de soorten wegen waar je op rijdt. Ik merk namelijk dat we de laatste tijd nauwelijks tot geen snelweg hebben gereden en weinig provinciale wegen, maar voornamelijk trage 60km-wegen met heel veel frustrerende drempels. En die vele drempels zijn er in Brabant helaas talloze. Dit betekent telkens weer afremmen en optrekken bij iedere drempel. Dit komt ook niet ten gunste van het brandstofverbruik. ...en wat te denken van je vering, vooral bij het duo-rijden. Bij de volgende tankbeurt ga ik eens flink wat snelweg uitproberen. 100km/u per uur dus.

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Geplaatst: 01 jun 2020, 23:11
door Cor
Gemiddeld 1:19,6 :shock: :mrgreen: :lol: Op bijna 1000 kilometer met wisselende wegen en snelheden.
Dat lijkt me heel netjes. :up
:b

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Geplaatst: 08 jun 2020, 20:57
door Stephan
Dat is heel netjes, Cor. Ik hoop binnenkort ook richting dat streven te gaan. :pro
Laatst bij de dealer geweest, maar die had het laatste luchtfilter uit zijn voorraad net verkocht. Ik hoop woensdag weer tijd te hebben om een nieuw filter te halen. En dan gaan we weer eens nieuwe metingen verrichten. ...fingers crossed. ;)

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Geplaatst: 08 jun 2020, 21:06
door Cor
Succes. Ben benieuwd.
:b

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Geplaatst: 22 jun 2020, 17:43
door Stephan
Afijn, we zijn weer even verder en hebben weer eens wat gemiddelden berekend. Ik heb nu een tijdje met een origineel Honda luchtfilter gereden (ipv een K&N luchtfilter) én de boosterplug tijdelijk even afgekoppeld. En nu kom ik uit op een verbruik van 1 op 17,4. Kijk, dat zijn de waardes waar ik naartoe wilde. Cor blijft natuurlijk altijd baas boven baas met zijn 1 op 19,6. :D Maar ik ben dik tevreden met dit resultaat.

Trouwens zojuist V-Power 98 van Shell getankt voor 1,43 Euro. :en1

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Geplaatst: 22 jun 2020, 19:14
door jack-f
Dat was in België. :wn1 :up :apl

Re: Verbruik Honda ST1300 Pan European

Geplaatst: 22 jun 2020, 19:47
door Stephan
Jij mag niet meer raden, Jack! :tg :pro