File rijden *
- Geert
- Honda CBF600S
- Berichten: 3408
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 21:44
- Locatie: Hoorn (NL)
File rijden *
Hoi Deauvillers,
Ik wil even een stukje kwijt over het rijden tussen de file’s.
Dagelijks, als ik met de motor naar mijn werk ga, heb ik zowel heen als terug met file te maken.
Als ik tussen de file doorga heb ik altijd m’n alarmknipperlichten aan, er wordt wel eens geschreven dat dit niet nodig is, soms zelfs afgeraden, ik ben van mening dat je toch nog iets beter opvalt als je WEL je alarmknippers aan hebt, een geel reflecterend hesje helpt ook aan je zichtbaarheid.
Als je tussen de file doorrijdt wees dan heel alert op gaten die tussen de auto’s vallen, automobilisten willen dan nog wel eens snel van baan verwisselen, zonder dat ze goed kijken of er een motorrijder aankomt tussen de file.
Soms gebeurt het wel eens dat je niet echt voldoende ruimte hebt om er tussendoor te kunnen, probeer dan de automobilist te waarschuwen met je grootlicht, ga niet direct toeteren ofzo. Mijn ervaring is dat een automobilist je dan gewoon niet heeft gezien en als je een seintje met je lichten geeft gaan ze vaak wel aan de kant voor je. Als een automobilist echt voor je aan de kant gaat geef je dan even een bedankje door je hand op te steken. Sommige motorrijders steken rechts dan even hun voet uit, (motorrijders kennen deze groet wel), automobilisten weten vaak niet wat je er mee bedoelt.
Met warm weer ook heel goed opletten voor auto’s waarvan de bestuurder het raampje open heeft en een peukie zit te roken, hij kan zomaar achteloos zijn peuk weggooien en als je dan pech hebt zit die peuk in je gezicht. Ik doe dan altijd even mijn vizier dicht.
Als het warm is en door omstandigheden staan de auto’s echt stil moet je ook heel alert zijn voor automobilisten die het portier open doen en uitstappen. Dit zie je trouwens haast niet aankomen.
Soms gebeurt het me dat er een motorrijder achter me komt die het duidelijk te langzaam vindt gaan, ik ga dan even tussen 2 auto’s in en laat hem maar gaan. Laat je nooit opjagen, rij je eigen tempo wat je zelf verantwoord vindt. Die andere motorrijder denkt kennelijk dat hij sneller kan stoppen dan jij.
Vergeet niet dat file rijden met een motor enorm veel concentratie van je vergt.
Ik wil even een stukje kwijt over het rijden tussen de file’s.
Dagelijks, als ik met de motor naar mijn werk ga, heb ik zowel heen als terug met file te maken.
Als ik tussen de file doorga heb ik altijd m’n alarmknipperlichten aan, er wordt wel eens geschreven dat dit niet nodig is, soms zelfs afgeraden, ik ben van mening dat je toch nog iets beter opvalt als je WEL je alarmknippers aan hebt, een geel reflecterend hesje helpt ook aan je zichtbaarheid.
Als je tussen de file doorrijdt wees dan heel alert op gaten die tussen de auto’s vallen, automobilisten willen dan nog wel eens snel van baan verwisselen, zonder dat ze goed kijken of er een motorrijder aankomt tussen de file.
Soms gebeurt het wel eens dat je niet echt voldoende ruimte hebt om er tussendoor te kunnen, probeer dan de automobilist te waarschuwen met je grootlicht, ga niet direct toeteren ofzo. Mijn ervaring is dat een automobilist je dan gewoon niet heeft gezien en als je een seintje met je lichten geeft gaan ze vaak wel aan de kant voor je. Als een automobilist echt voor je aan de kant gaat geef je dan even een bedankje door je hand op te steken. Sommige motorrijders steken rechts dan even hun voet uit, (motorrijders kennen deze groet wel), automobilisten weten vaak niet wat je er mee bedoelt.
Met warm weer ook heel goed opletten voor auto’s waarvan de bestuurder het raampje open heeft en een peukie zit te roken, hij kan zomaar achteloos zijn peuk weggooien en als je dan pech hebt zit die peuk in je gezicht. Ik doe dan altijd even mijn vizier dicht.
Als het warm is en door omstandigheden staan de auto’s echt stil moet je ook heel alert zijn voor automobilisten die het portier open doen en uitstappen. Dit zie je trouwens haast niet aankomen.
Soms gebeurt het me dat er een motorrijder achter me komt die het duidelijk te langzaam vindt gaan, ik ga dan even tussen 2 auto’s in en laat hem maar gaan. Laat je nooit opjagen, rij je eigen tempo wat je zelf verantwoord vindt. Die andere motorrijder denkt kennelijk dat hij sneller kan stoppen dan jij.
Vergeet niet dat file rijden met een motor enorm veel concentratie van je vergt.
Groetjes
Geert
& Marian
Geert


Ik rijd ook bijna iedere dag een stuk door de file en merk dezelfde dingen op als jij ook doet. Ik rijd alleen wel met een gele jas (zoals de politie) en dat valt net meer op dan een geel hesje.
Het enige wat ik anders doe is dat ik als ik er niet tussendoor kan niet knipper met mijn licht maar even mijn koppeling inknijp en wat gas geef.
Verder vind ik het een goed initiatief om dit op het forum te zetten aangezien ik vaak motorrijders zie die het toch heel anders doen.
Dat doet me eraan denken dat ik aan je verhaal nog toe wil voegen dat het naar mijn mening verstandig is om zo veel mogelijk aan de linkerkant langs de autos te gaan. Daarmee bedoel ik dat je bij een 3 baans weg tussen de linker en midden baan doorgaat ipv de midden en rechterbaan.
Het enige wat ik anders doe is dat ik als ik er niet tussendoor kan niet knipper met mijn licht maar even mijn koppeling inknijp en wat gas geef.
Verder vind ik het een goed initiatief om dit op het forum te zetten aangezien ik vaak motorrijders zie die het toch heel anders doen.
Dat doet me eraan denken dat ik aan je verhaal nog toe wil voegen dat het naar mijn mening verstandig is om zo veel mogelijk aan de linkerkant langs de autos te gaan. Daarmee bedoel ik dat je bij een 3 baans weg tussen de linker en midden baan doorgaat ipv de midden en rechterbaan.
Even de belangrijkste punten citeren uit mijn theorieboek.
In het belang van hun veiligheid hoeven motorrijders niet meer achter een stilstaande file aan te sluiten en ingeklemd tussen auto's en vrachtauto's in de file te rijden.
Het is toegestaan dat motorrijders langzaam tussen de files door rijden.
Om dit veilig te laten gebeuren zijn door politie en verkeersorganistie's een aantal spelregels opgesteld, de gedragscode "motorrijders in de file".
De "belangrijkste" punten:
* Het tussen de file doorrijden mag alleen bij stilstaande of langzaam rijdende file. Zodra de file sneller rijdt dan 40 km/h is deze manier van inhalen niet meer toegestaan en moet worden ingevoegd in de linker of rechter file.
* Als de rijbaan bestaan uit meer dan 2 rijstroken dient men in te halen tussen de twee meest linker gelegen rijstroken.
* Bij het tussen de file doorrijden mag het snelheidsverschil tussen motor en het voertuig wat wordt ingehaald niet meer dan 10 km/h bedragen.
*Gebruik geen alarmlichten op richtingaanwijzers als tussen de files door wordt gereden.
Nu nog alle automobilisten laten weten dat deze gedragscode er is.
Vraag in je omgeving maar eens of men hier van af weet, nou vergeet het maar mooi, groot deel weet hier helemaal niets van en denkt nog steeds dat wij als motorrijders de regels overtreden als we tussen de file doorrijden.
De meesten reageren zelfs in de trant van "Als ik jullie zie aankomen maak ik echt geen ruimte .......".
Groeten Marco

In het belang van hun veiligheid hoeven motorrijders niet meer achter een stilstaande file aan te sluiten en ingeklemd tussen auto's en vrachtauto's in de file te rijden.
Het is toegestaan dat motorrijders langzaam tussen de files door rijden.
Om dit veilig te laten gebeuren zijn door politie en verkeersorganistie's een aantal spelregels opgesteld, de gedragscode "motorrijders in de file".
De "belangrijkste" punten:
* Het tussen de file doorrijden mag alleen bij stilstaande of langzaam rijdende file. Zodra de file sneller rijdt dan 40 km/h is deze manier van inhalen niet meer toegestaan en moet worden ingevoegd in de linker of rechter file.
* Als de rijbaan bestaan uit meer dan 2 rijstroken dient men in te halen tussen de twee meest linker gelegen rijstroken.
* Bij het tussen de file doorrijden mag het snelheidsverschil tussen motor en het voertuig wat wordt ingehaald niet meer dan 10 km/h bedragen.
*Gebruik geen alarmlichten op richtingaanwijzers als tussen de files door wordt gereden.
Nu nog alle automobilisten laten weten dat deze gedragscode er is.
Vraag in je omgeving maar eens of men hier van af weet, nou vergeet het maar mooi, groot deel weet hier helemaal niets van en denkt nog steeds dat wij als motorrijders de regels overtreden als we tussen de file doorrijden.
De meesten reageren zelfs in de trant van "Als ik jullie zie aankomen maak ik echt geen ruimte .......".
Groeten Marco
- Geert
- Honda CBF600S
- Berichten: 3408
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 21:44
- Locatie: Hoorn (NL)
Marco,
Het was mijn bedoeling om aan te geven hoe ik het ervaar om tussen de files door te gaan, en wat reactie van mede motorrijders te krijgen hoe zij het ervaren en met sommige situaties omgaan.
Wat betreft de knippers: ik doe ze wel aan omdat ik van mening ben dat je dan nog net effies meer opvalt, ik wil gezien worden.
Het was mijn bedoeling om aan te geven hoe ik het ervaar om tussen de files door te gaan, en wat reactie van mede motorrijders te krijgen hoe zij het ervaren en met sommige situaties omgaan.
Wat betreft de knippers: ik doe ze wel aan omdat ik van mening ben dat je dan nog net effies meer opvalt, ik wil gezien worden.
Groetjes
Geert
& Marian
Geert


Geert schreef:Marco,
Het was mijn bedoeling om aan te geven hoe ik het ervaar om tussen de files door te gaan, en wat reactie van mede motorrijders te krijgen hoe zij het ervaren en met sommige situaties omgaan.
Wat betreft de knippers: ik doe ze wel aan omdat ik van mening ben dat je dan nog net effies meer opvalt, ik wil gezien worden.
Ik heb het zelf ondervonden, eerst had ik geen alarmlichten. Inmiddels heb ik ze wel en ik zie veel vaker dat de autos opzij gaan als ik eraan kom.
Geert,
Het was zeker niet bedoeld als commentaar
, eerder als aanvulling.
Ook ik ben liever goed zichtbaar maar of die alarmlichten dan het juiste middel zijn......
Maar begrijp dat jullie het dus wel allemaal doen.
Misschien toch maar een alarmlicht installatie installeren op mijn Deauv.....
Groeten,
Marco
Het was zeker niet bedoeld als commentaar

Ook ik ben liever goed zichtbaar maar of die alarmlichten dan het juiste middel zijn......
Maar begrijp dat jullie het dus wel allemaal doen.
Misschien toch maar een alarmlicht installatie installeren op mijn Deauv.....
Groeten,
Marco
- Geert
- Honda CBF600S
- Berichten: 3408
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 21:44
- Locatie: Hoorn (NL)
Ik kan mij volledig inbeelden wat Geert geschreven heeft, ook ik rijd bijna dagelijks in files, naargelang de ernst/aard van de file (ongeval, verkeersinfarct,slecht weer....) pas ik mijn rijgedrag aan: rustig en gestaag laveren en zeker de concentratie op max. houden. Enkel bij slecht weer of gevaarlijkere situaties gebruik ik mijn alarmlichten. Wettelijk is het in Belgie verboden de alarmlichten te gebruiken om te laveren in files, als zoon van een op rust zijnde verkeersspecialist van de Antwerpse politie(VVL-Oudaen)ben ik redelijk veelwetend ivm de wetgeving.
Er zijn natuurlijk ook een aantal bozos van chauffeurs die in hun spiegel een motard zien naderen en dan per expres het ons moeilijk gaan maken door ons te blokken enzo...
Er is natuurlijk ook een prettige kant aan het laveren in de files: je passeert regelmatig dezelfde mensen tegen en die laten je automatisch door en dan gaat mijn hand omhoog met een extra duimpje............soms werp ik ook eens een kusje naar dames achter het stuur(hahaha), wordt geapricieerd.
Er zijn natuurlijk ook een aantal bozos van chauffeurs die in hun spiegel een motard zien naderen en dan per expres het ons moeilijk gaan maken door ons te blokken enzo...
Er is natuurlijk ook een prettige kant aan het laveren in de files: je passeert regelmatig dezelfde mensen tegen en die laten je automatisch door en dan gaat mijn hand omhoog met een extra duimpje............soms werp ik ook eens een kusje naar dames achter het stuur(hahaha), wordt geapricieerd.
-
- Motorloos
- Berichten: 7378
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
- Locatie: NL
Een aantal zaken op een rij:
Vaak wordt er gesproken over dat tussen de file door rijden voor motorrijders is toegestaan. Praktisch gezien is dat wellicht zo maar volgens mij is het sinds 1991 niet meer verboden. In 1991 is nl het verbod uit de weg gehaald om met 2 voertuigen ( wellicht moet dat motorvoertuigen zijn) naast elkaar op dezelfde rijstrook te rijden.
Daarbij geldt dat je in een file rechts mag inhalen.
Deze combinatie maakt het voor een motorrijder mogelijk tussen de file door te rijden.
Dan de in Nederland afgesproken gedragscode. Het is natuurlijk verstandig je daar aan te houden op wellicht het gebruik van alarmlichten na. Zorgen dat je gezien wordt is immers heel belangrijk.
Het gebruik van alarmlichten wordt afgeraden tijdens filerijden door motorrijders. Op mij komt dat vreemd over. De afgesproken gedragscode is voorzover ik weet niet verplicht.
De gedragscode staat voor de liefhebbers als PDF bestand op de website
Vaak wordt er gesproken over dat tussen de file door rijden voor motorrijders is toegestaan. Praktisch gezien is dat wellicht zo maar volgens mij is het sinds 1991 niet meer verboden. In 1991 is nl het verbod uit de weg gehaald om met 2 voertuigen ( wellicht moet dat motorvoertuigen zijn) naast elkaar op dezelfde rijstrook te rijden.
Daarbij geldt dat je in een file rechts mag inhalen.
Deze combinatie maakt het voor een motorrijder mogelijk tussen de file door te rijden.
Dan de in Nederland afgesproken gedragscode. Het is natuurlijk verstandig je daar aan te houden op wellicht het gebruik van alarmlichten na. Zorgen dat je gezien wordt is immers heel belangrijk.
Het gebruik van alarmlichten wordt afgeraden tijdens filerijden door motorrijders. Op mij komt dat vreemd over. De afgesproken gedragscode is voorzover ik weet niet verplicht.
De gedragscode staat voor de liefhebbers als PDF bestand op de website

Groetjes,
Ed
Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt
Ed
Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt

.
Hoikes,
Zelf rijdt ik zelden tussen auto's door als er een langzaam rijdende file is. Dat doe ik wel als de file stil staat. Veel autobobilisten "vervelen" zich in de file en halen de meest rare fratsen uit. Persoonlijk vind ik dat dus te link om een langzaam rijdende file te passeren. uiteraard is dat aan iedereen zelf overgelaten om dat te doen.
Verder ben ik ook blij met mijn knipperlichten. Veel automobilisten kijken zelden in hun spiegel in een stilstaande file en schrikken wel eens als ineens een motor plots naast hen staat. Ben je dan goed zichtbaar met knipperende lichten bemerk ik toch dat er meer oplettendheid is. Je valt immers sneller op!!
Maar nu ook even hand in eigen boezem. Sinds ik mijn motorrijbewijs heb let ik extra op motoren. Niet alleen uit veiligheids overwegingen, maar ook om die mooie bike's te bewonderen. Doordat ik allerter ben in file's ga ik ook veelvuldig aan de kant als ik een motorrijder zie manouvreren tussen de rijen auto's. Helaas kom ik het ook veelvuldig tegen dat een motorrijder met veel te hoge snelheid tussen al die auto's probeerd te wurmen. Automobilisten hebben dan soms niet eens de tijd om de situatie goed in te schatten en alert te reageren. Een gemiste kans noem ik dat. Motorrijders mopperen vaak over de onoplettendheid van automobilisten terwijl ze zelf een groot risico vormen door hun eigen gedrag. Hier helpen dan geen knipperlichten of lichtgevende hesjes meer. Hier moet iedereen het gezond verstand gebruiken.
Amen (hihihihihihihihihihihihihih)
Slakkie
Zelf rijdt ik zelden tussen auto's door als er een langzaam rijdende file is. Dat doe ik wel als de file stil staat. Veel autobobilisten "vervelen" zich in de file en halen de meest rare fratsen uit. Persoonlijk vind ik dat dus te link om een langzaam rijdende file te passeren. uiteraard is dat aan iedereen zelf overgelaten om dat te doen.
Verder ben ik ook blij met mijn knipperlichten. Veel automobilisten kijken zelden in hun spiegel in een stilstaande file en schrikken wel eens als ineens een motor plots naast hen staat. Ben je dan goed zichtbaar met knipperende lichten bemerk ik toch dat er meer oplettendheid is. Je valt immers sneller op!!
Maar nu ook even hand in eigen boezem. Sinds ik mijn motorrijbewijs heb let ik extra op motoren. Niet alleen uit veiligheids overwegingen, maar ook om die mooie bike's te bewonderen. Doordat ik allerter ben in file's ga ik ook veelvuldig aan de kant als ik een motorrijder zie manouvreren tussen de rijen auto's. Helaas kom ik het ook veelvuldig tegen dat een motorrijder met veel te hoge snelheid tussen al die auto's probeerd te wurmen. Automobilisten hebben dan soms niet eens de tijd om de situatie goed in te schatten en alert te reageren. Een gemiste kans noem ik dat. Motorrijders mopperen vaak over de onoplettendheid van automobilisten terwijl ze zelf een groot risico vormen door hun eigen gedrag. Hier helpen dan geen knipperlichten of lichtgevende hesjes meer. Hier moet iedereen het gezond verstand gebruiken.
Amen (hihihihihihihihihihihihihih)
Slakkie
-
- Motorloos
- Berichten: 7378
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
- Locatie: NL
Marcel (Slakkie),
je raakt een belangrijk punt.
Hoe goed zie je, als je zelf in blik zit, motorrijders aan komen rijden?
De reden is wellicht eenvoudig. Waar is de blikrijder in een file op gefocust? Juist.. Zijn voorganger. Als die stopt moet de blikrijder ook stoppen anders is het Boem..
Das toch wel een puntje om als motorrijder rekening mee te houden.
je raakt een belangrijk punt.
Hoe goed zie je, als je zelf in blik zit, motorrijders aan komen rijden?
De reden is wellicht eenvoudig. Waar is de blikrijder in een file op gefocust? Juist.. Zijn voorganger. Als die stopt moet de blikrijder ook stoppen anders is het Boem..
Das toch wel een puntje om als motorrijder rekening mee te houden.
Groetjes,
Ed
Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt
Ed
Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt

.
Hoi Ed,
Nou, daar ben ik toch maar deels mee eens. Het klopt dat je veel zaken in de gaten moet houden, zeker je voorganger. Maar hoeveel mensen zie je niet bellen, eten, haren kammen, scheren, make-up check en ga zo maar door. Dan heb je geen tijd meer voor je spiegels en zie je nog maar weinig van wat naast je gebeurd.
Motorrijders hebben in principe niet genoeg aan twee ogen. Je moet opletten voor je eigen aktie's maar ook proberen in te schatten wat het andere verkeer doet. Ga je echter als een speer tussen auto's rijden die in een file zitten vraag je bijna om problemen. Het gaat 100 keer goed, maar dan lig je er toch eens tegen aan. Mij valt wel op dat ik zulke verhalen weleens lees op andere fora. Daar is de automobilist altijd de gebeten hond. Er staat nooit (eerlijk) bij dat ze als een gek tussen de file hebben gereden. Maar kern is wel dat ook de automobilist zijn verantwoordelijkheid moet nemen.
Zeker is wel dat ik na het behalen van mijn motorrijbewijs en na het vergaren van mijn kleine ervaring tot nu toe, anders ben gaan rijden als automobilist. Ik weet nu hoe kwetsbaar je bent als motorrijder. Ik ga graag even een stukje op zei om een motorvriend plaats te maken, let juist extra goed op in een file en kijk beslist meer in mijn buitenspiegels dan vroeger. Maarja, als er dan zo'n manneke komt aanzoefen op een scheurijzer houdt het bij mij ook op. Zolang ik het kan overzien ben ik galant richting motorrijders. Kan ik het echter niet meer overzien door het weggedrag van motorrijders kan ik de verantwoordelijkheid niet meer dragen. Toch?
Slakske
Nou, daar ben ik toch maar deels mee eens. Het klopt dat je veel zaken in de gaten moet houden, zeker je voorganger. Maar hoeveel mensen zie je niet bellen, eten, haren kammen, scheren, make-up check en ga zo maar door. Dan heb je geen tijd meer voor je spiegels en zie je nog maar weinig van wat naast je gebeurd.
Motorrijders hebben in principe niet genoeg aan twee ogen. Je moet opletten voor je eigen aktie's maar ook proberen in te schatten wat het andere verkeer doet. Ga je echter als een speer tussen auto's rijden die in een file zitten vraag je bijna om problemen. Het gaat 100 keer goed, maar dan lig je er toch eens tegen aan. Mij valt wel op dat ik zulke verhalen weleens lees op andere fora. Daar is de automobilist altijd de gebeten hond. Er staat nooit (eerlijk) bij dat ze als een gek tussen de file hebben gereden. Maar kern is wel dat ook de automobilist zijn verantwoordelijkheid moet nemen.
Zeker is wel dat ik na het behalen van mijn motorrijbewijs en na het vergaren van mijn kleine ervaring tot nu toe, anders ben gaan rijden als automobilist. Ik weet nu hoe kwetsbaar je bent als motorrijder. Ik ga graag even een stukje op zei om een motorvriend plaats te maken, let juist extra goed op in een file en kijk beslist meer in mijn buitenspiegels dan vroeger. Maarja, als er dan zo'n manneke komt aanzoefen op een scheurijzer houdt het bij mij ook op. Zolang ik het kan overzien ben ik galant richting motorrijders. Kan ik het echter niet meer overzien door het weggedrag van motorrijders kan ik de verantwoordelijkheid niet meer dragen. Toch?
Slakske
File's
Ik zit er dagelijks in, welliswaar niet met mijn motor
maar met 12 meter bus.
Ik moet Slakkie(Marcel) echter gelijk geven.
Nu kan je met een bus niet van links naar rechts "zwalken"
dus blijf ik netjes rechts rijden en maak tegelijk genoeg ruimte om dus de motorrijders er tussen door te laten.
Ik zit lekker hoog en heb goede grote spiegels en zie ze al van ver aankomen.
Maar zie ook dat er sommigen met een dikke 60 km tussen door komen en dan zie je ook heel vaak dat het maar "net" goed gaat. Want in auto's word idd vanalles gedaan en dan heb ik het niet alleen over wat Marcel beschrijft
Zelfs ik heb dan zoiets van zet ik hem een stukkie naar links zodat ie wel rustig aan moet doen??
Zal ik de ruimte wat kleiner maken??
Want dan gaat het rustiger en ziet ie beter wat de auto's aan het doen zijn?
Ik doe het nooit omdat we dan weer die K
T chauffeurs zijn. Wat ik wel doe is mn arm uit het raam hangen en hem met een arm gebaar tot rustig aan rijden uit te nodigen.
Omdat ik dat switchen van rijbanen eerder zie dan de motorrijder.
Dit levert een duim en soms als ze door hebben dat ik vrouw ben een kushandje op.
En daarna zie je dat de motorrijder toch zn snelheid omlaag brengt en lager houd.
Het is een spel tussen auto en motor denk ik dan wel eens alleen niet iedereen kent de spelregels en dat geldt voor beide
Ik zit er dagelijks in, welliswaar niet met mijn motor

Ik moet Slakkie(Marcel) echter gelijk geven.
Nu kan je met een bus niet van links naar rechts "zwalken"
dus blijf ik netjes rechts rijden en maak tegelijk genoeg ruimte om dus de motorrijders er tussen door te laten.
Ik zit lekker hoog en heb goede grote spiegels en zie ze al van ver aankomen.
Maar zie ook dat er sommigen met een dikke 60 km tussen door komen en dan zie je ook heel vaak dat het maar "net" goed gaat. Want in auto's word idd vanalles gedaan en dan heb ik het niet alleen over wat Marcel beschrijft

Zelfs ik heb dan zoiets van zet ik hem een stukkie naar links zodat ie wel rustig aan moet doen??
Zal ik de ruimte wat kleiner maken??
Want dan gaat het rustiger en ziet ie beter wat de auto's aan het doen zijn?
Ik doe het nooit omdat we dan weer die K

Omdat ik dat switchen van rijbanen eerder zie dan de motorrijder.
Dit levert een duim en soms als ze door hebben dat ik vrouw ben een kushandje op.

En daarna zie je dat de motorrijder toch zn snelheid omlaag brengt en lager houd.
Het is een spel tussen auto en motor denk ik dan wel eens alleen niet iedereen kent de spelregels en dat geldt voor beide

Geen idee hoe iemand kans ziet om een kushandje te geven als hij door een file rijdt. Ik heb dan toch al mijn zintuigen nodig om het zaakje heel te houden
.
Volgens mij is het wettelijk nog steeds niet toegestaan om als motorrijder door een file te rijden. Het wordt gedoogd door de wetgever. Bij een ongeval zal gekeken worden naar het rijgedrag van de motorrijder en zolang dat binnen de marges van het convenant is zullen er weinig problemen zijn. Wanneer je als een beest hebt gereden dan ga je, in mijn ogen terecht, voor het gaas.
Knipperlichten hebben volgens mij weinig toegevoegde waarde. De gemiddelde automobilist is met alles bezig behalve met zijn spiegels. Om toch aandacht te trekken moet er iets in de ooghoek van de automobilist gebeuren dat zijn aandacht trekt. Daarom knipper ik zodra ik het “obstakel” nader (een aantal keren) met mijn grootlicht.
Daarnaast mogen, dacht ik, alarmlichten niet gebruikt worden op een rijdend voertuig.

Volgens mij is het wettelijk nog steeds niet toegestaan om als motorrijder door een file te rijden. Het wordt gedoogd door de wetgever. Bij een ongeval zal gekeken worden naar het rijgedrag van de motorrijder en zolang dat binnen de marges van het convenant is zullen er weinig problemen zijn. Wanneer je als een beest hebt gereden dan ga je, in mijn ogen terecht, voor het gaas.
Knipperlichten hebben volgens mij weinig toegevoegde waarde. De gemiddelde automobilist is met alles bezig behalve met zijn spiegels. Om toch aandacht te trekken moet er iets in de ooghoek van de automobilist gebeuren dat zijn aandacht trekt. Daarom knipper ik zodra ik het “obstakel” nader (een aantal keren) met mijn grootlicht.
Daarnaast mogen, dacht ik, alarmlichten niet gebruikt worden op een rijdend voertuig.
File rijden
MarcelB schreef:Geen idee hoe iemand kans ziet om een kushandje te geven als hij door een file rijdt. Ik heb dan toch al mijn zintuigen nodig om het zaakje heel te houden :tg .
Volgens mij is het wettelijk nog steeds niet toegestaan om als motorrijder door een file te rijden. Het wordt gedoogd door de wetgever. Bij een ongeval zal gekeken worden naar het rijgedrag van de motorrijder en zolang dat binnen de marges van het convenant is zullen er weinig problemen zijn. Wanneer je als een beest hebt gereden dan ga je, in mijn ogen terecht, voor het gaas.
Knipperlichten hebben volgens mij weinig toegevoegde waarde. De gemiddelde automobilist is met alles bezig behalve met zijn spiegels. Om toch aandacht te trekken moet er iets in de ooghoek van de automobilist gebeuren dat zijn aandacht trekt. Daarom knipper ik zodra ik het “obstakel” nader (een aantal keren) met mijn grootlicht.
Daarnaast mogen, dacht ik, alarmlichten niet gebruikt worden op een rijdend voertuig.
Dag,
Het is een hardnekkig iets: file rijden wordt gedoogd!
NIETS van waar, Het is toegestaan.
Ook motorrijders kennen nog niet allemaal de gedragscode filerijden. Daar wordt het woord gedoogd ook niet gebruikt. Daar wordt afgesproken om tussen de file (op 3-baanswegen tussen de eerste en tweede rijstrook) door te rijden met een snelheids verschil van 10 km/u. Als de file harder/sneller rijdt dan 40 km/u, moet de motorrijder weer invoegen naar of links of rechts.
De discussie laait steeds weer op als motorrijders en/of automobilisten deze gedragscode niet kennen.
Deze post als aanvulling/verduidelijkling en geen kritiek op MarcelB
Mhg, Fred
- MrSkippy
- Motorloos
- Berichten: 864
- Lid geworden op: 25 aug 2008, 22:06
- Locatie: Zwolle (NL)
Het mooie is, dat er nergens in de wet staat dat twee voertuigen niet naast elkaar van dezelfde rijstrook gebruik mogen maken* en verder staat er dat voertuigen elkaar rechts mogen in halen in de file; ergo: een motorrijder mag dus tussen de file doorrijden.MarcelB schreef:@ FreBa, ik vat dit ook niet op als kritiek hoor, hooguit als positieve. We leren allemaal bij door dit soort aanvullingen.
Maar euhh..., "gedragscode" is nog geen wet. En zolang iets geen wet is, is er sprake van gedogen... of ben ik nu een zeur![]()
Net zoals het mannen niet verboden is vrouwenkleren te dragen...


(* schijnt ooit wel in de wet hebben gestaan, maar dat is ooit geschrapt)
De gedragscode is onstaan om meer duidelijkheid te scheppen voor zowel automobilisten als motorrijders. Het heeft geen wettelijke basis, maar een rechter kan er wel naar kijken bij een dispuut.

.

-
- Motorloos
- Berichten: 7378
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
- Locatie: NL
De gedragscode is te downloaden van de website www.honda-deauville.nl 

Groetjes,
Ed
Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt
Ed
Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt

Nah een zeur ben je niet MarcelB
Want het is idd geen wet maar een "gedragscode".
Als er dus wat gebeurt kan je er geen rechten aan ontlenen, zolas dat bij een "wet" wel is.
Hoe je het ook wend of keert het blijft opletten voor zowel de motorrijder als de automobilst, zolang er in de WVW niks bepaald is daar over.
Ik vind het steeds meer lijken op het dillema van de parkeerplaatsen, rij je alle twee tegelijk achteruit en raak je elkaar, of haal je een andere bijzondere verrichting uit tegelijkertijd?? Dan ben je beiden fouten dus, draai je voor je eigen schade op.
Of zeur ik nu?

Want het is idd geen wet maar een "gedragscode".
Als er dus wat gebeurt kan je er geen rechten aan ontlenen, zolas dat bij een "wet" wel is.
Hoe je het ook wend of keert het blijft opletten voor zowel de motorrijder als de automobilst, zolang er in de WVW niks bepaald is daar over.
Ik vind het steeds meer lijken op het dillema van de parkeerplaatsen, rij je alle twee tegelijk achteruit en raak je elkaar, of haal je een andere bijzondere verrichting uit tegelijkertijd?? Dan ben je beiden fouten dus, draai je voor je eigen schade op.
Of zeur ik nu?

-
- Motorloos
- Berichten: 7378
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
- Locatie: NL
- MrSkippy
- Motorloos
- Berichten: 864
- Lid geworden op: 25 aug 2008, 22:06
- Locatie: Zwolle (NL)
Nog een paar artikelen over filerijden in Motor Magazine:
Over de gedragscode (pdf)
Over de kennis van de code en hoe zit het in het buitenland (pdf)
Over de gedragscode (pdf)
Over de kennis van de code en hoe zit het in het buitenland (pdf)
Hij/zij voert dan een bijzondere manouvre uit.De bestuurder van een voertuig die van rijstrook verandert moet aan het overige verkeer voorrang verlenen.

.

-
- Honda NC750X DCT
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 06 dec 2008, 12:04
- Locatie: Uden NL
Het is wel leuk om alle zin en misschien wel wat onzin over filerijden te lezen.
Iedere motorrijder ontwikkelt toch een eigen rijstijl, ook in de file, en probeert toch zo veilig mogelijk tussen die files door te laveren.
Bij mij staat veiligheid nog steeds voorop.
En ja, op de weg maken we allemaal fouten, grote en kleine.
Maar ik kom s'avonds nog steeds heel graag thuis.
Iedere motorrijder ontwikkelt toch een eigen rijstijl, ook in de file, en probeert toch zo veilig mogelijk tussen die files door te laveren.
Bij mij staat veiligheid nog steeds voorop.
En ja, op de weg maken we allemaal fouten, grote en kleine.
Maar ik kom s'avonds nog steeds heel graag thuis.
Met de vriendelijke groeten uit het Brabantse,
Jos
Jos
-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 03 jun 2009, 21:11
- Locatie: hoogeveen
hallo lui
Ivb met deze filediscussie heb ik een vraag,afgelopen zondag tijdens onze
tocht een enkelbaansfile van ongeveer 8 km tussen dedemsvaart en slagharen gepasseerd met een groep van 5 motoren,om bij te kunnen blijven op enkele
plaatsen doorgetrokken streep overschreden,zoieso verkeerd maar is het in dit geval wel toegestaan om zo,n file geheel rechts te passeren
eddy
Ivb met deze filediscussie heb ik een vraag,afgelopen zondag tijdens onze
tocht een enkelbaansfile van ongeveer 8 km tussen dedemsvaart en slagharen gepasseerd met een groep van 5 motoren,om bij te kunnen blijven op enkele
plaatsen doorgetrokken streep overschreden,zoieso verkeerd maar is het in dit geval wel toegestaan om zo,n file geheel rechts te passeren

eddy
-
- Motorloos
- Berichten: 7378
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
- Locatie: NL
De wet (Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) ) praat over fileverkeer. Indien de rijbaan is verdeeld in rijstroken in dezelfde richting behoeft niet de meest rechts gelegen rijstrook te worden gevolgd. Dat impliceert ook de mogelijkheid dat er 1 rijstrook in dezelfde richting is.
Voorts:
Files mogen aan de rechterzijde worden ingehaald.
Naar mijn stellige overtuiging is het antwoord dus ja
NB
Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat geeft een mooie folder uit met daarin de verkeersborden en verkeersregels. Deze folder is ook te downloaden vanaf de website www.honda-deauville.nl
Voorts:
Files mogen aan de rechterzijde worden ingehaald.
Naar mijn stellige overtuiging is het antwoord dus ja

NB
Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat geeft een mooie folder uit met daarin de verkeersborden en verkeersregels. Deze folder is ook te downloaden vanaf de website www.honda-deauville.nl
Groetjes,
Ed
Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt
Ed
Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt

Filerijden
Dag,eddy schreef:hallo lui
Ivb met deze filediscussie heb ik een vraag,afgelopen zondag tijdens onze
tocht een enkelbaansfile van ongeveer 8 km tussen dedemsvaart en slagharen gepasseerd met een groep van 5 motoren,om bij te kunnen blijven op enkele
plaatsen doorgetrokken streep overschreden,zoieso verkeerd maar is het in dit geval wel toegestaan om zo,n file geheel rechts te passeren :?:
eddy
Volgens mij mag je alleen rechts inhalen bij een blokmarkering, anders is rechts inhalen altijd verboden. File inhalen op een enkelbaansweg, dus één rijstrook heen en één rijstrook terug (tegenverkeer), mag alleen als je binnen dezelfde rijstrook bent (dus links). Maw, dat wordt dus erg krapjes en is haast niet te doen.
By the way: uit hoeveel auto's bestaat een file? Drie en meer?
Tot zover strekt mijn kennis op dit gebied. Als ik fout of gedeeltelijk fout zit, hoor ik dat graag en beschouw dat altijd als aanvulling op mijn kennis en niet als (vervelende) kritiek.
Dus: brand maar los !
Mhg, Fred
-
- Motorloos
- Berichten: 7378
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
- Locatie: NL
Fred,
uit de RVV is niet te halen dat je een file op 1 rijstrook links in zou moeten halen. Dan blijft volgens mij staan dat je een dergelijke file rechts in mag halen. Natuurlijk mag je daarbij niet over een doorgetrokken streep rijden.
Het RVV zegt:
2.2
Inhalen
Artikel 11
1 Inhalen geschiedt links.
2 Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te
kennen hebben gegeven dat zij naar links willen
afslaan, worden rechts ingehaald.
3 Fietsers dienen elkaar links in te halen; zij mogen
andere bestuurders rechts inhalen.
4 Bestuurders die zich rechts van een blokmarkering
bevinden mogen bestuurders die zich links van
deze markering bevinden rechts inhalen.
5 Bestuurders mogen trams rechts inhalen.
2.3
Files
Artikel 13
1 Bij fileverkeer behoeft, indien de rijbaan is verdeeld
in rijstroken in dezelfde richting, niet de meest
rechts gelegen rijstrook te worden gevolgd.
2 Files mogen aan de rechterzijde worden ingehaald.
Het begrip file..
van Dale geeft geen voldoende uitsluitsel:rij wachtende voertuigen.
Wikipedia: een lange rij stilstaande of langzaam rijdende auto's op de snelweg
Wikipedia:
Een file is een rij langzaam rijdend of stilstaand verkeer.
In Nederland hanteert Rijkswaterstaat voor de verkeersinformatie de definitie dat een file een verzamelbegrip is van drie soorten stagnerend verkeer:
langzaam rijdend verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer nergens harder rijdt dan 50 km/u, maar doorgaans wel sneller dan 25 km/u
stilstaand verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer vrijwel overal minder dan 25 km/u rijdt
langzaam rijdend tot stilstaand verkeer: langzaam rijdend verkeer over veelal wat grotere lengte met hierin op sommige stukken stilstaand verkeer.
De definitie van een file of congestie is niet eenduidig. In de perceptie van weggebruikers is soms al sprake van filevorming als de doorstroming wordt bemoeilijkt. Binnen Rijkswaterstaat worden behalve bovenstaande ook andere definities gehanteerd. Zo is de definitie van een file die voor de dynamische route-informatiepanelen (DRIP) wordt gebruikt anders en ook die voor bijvoorbeeld statistische gegevens wijkt af.
Verschillende uitleg dus.
Ik ben benieuwd of iemand weet wat gerechtelijke uitspraken hierover zijn
uit de RVV is niet te halen dat je een file op 1 rijstrook links in zou moeten halen. Dan blijft volgens mij staan dat je een dergelijke file rechts in mag halen. Natuurlijk mag je daarbij niet over een doorgetrokken streep rijden.
Het RVV zegt:
2.2
Inhalen
Artikel 11
1 Inhalen geschiedt links.
2 Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te
kennen hebben gegeven dat zij naar links willen
afslaan, worden rechts ingehaald.
3 Fietsers dienen elkaar links in te halen; zij mogen
andere bestuurders rechts inhalen.
4 Bestuurders die zich rechts van een blokmarkering
bevinden mogen bestuurders die zich links van
deze markering bevinden rechts inhalen.
5 Bestuurders mogen trams rechts inhalen.
2.3
Files
Artikel 13
1 Bij fileverkeer behoeft, indien de rijbaan is verdeeld
in rijstroken in dezelfde richting, niet de meest
rechts gelegen rijstrook te worden gevolgd.
2 Files mogen aan de rechterzijde worden ingehaald.
Het begrip file..
van Dale geeft geen voldoende uitsluitsel:rij wachtende voertuigen.
Wikipedia: een lange rij stilstaande of langzaam rijdende auto's op de snelweg
Wikipedia:
Een file is een rij langzaam rijdend of stilstaand verkeer.
In Nederland hanteert Rijkswaterstaat voor de verkeersinformatie de definitie dat een file een verzamelbegrip is van drie soorten stagnerend verkeer:
langzaam rijdend verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer nergens harder rijdt dan 50 km/u, maar doorgaans wel sneller dan 25 km/u
stilstaand verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer vrijwel overal minder dan 25 km/u rijdt
langzaam rijdend tot stilstaand verkeer: langzaam rijdend verkeer over veelal wat grotere lengte met hierin op sommige stukken stilstaand verkeer.
De definitie van een file of congestie is niet eenduidig. In de perceptie van weggebruikers is soms al sprake van filevorming als de doorstroming wordt bemoeilijkt. Binnen Rijkswaterstaat worden behalve bovenstaande ook andere definities gehanteerd. Zo is de definitie van een file die voor de dynamische route-informatiepanelen (DRIP) wordt gebruikt anders en ook die voor bijvoorbeeld statistische gegevens wijkt af.
Verschillende uitleg dus.
Ik ben benieuwd of iemand weet wat gerechtelijke uitspraken hierover zijn

Groetjes,
Ed
Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt
Ed
Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt
