Xenonverlichting verwijderen

Over het kuipwerk en verlichting
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JoopH
Honda ST1300
Berichten: 480
Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:14
Locatie: Wierden

Xenonverlichting verwijderen

Bericht door JoopH »

Toen ik mijn ST1300 kocht, bleek dat de vorige eigenaar flink had geïnvesteerd in hyperpro vering en xenon verlichting.
De xenon was ik al snel niet zo blij mee. Soms kwam ik in de schuur, en dan brandde één koplamp, zonder sleutel in het kontakt.
Vaak ging een koplamp niet aan, als ik de motor startte. Dan moest ik opnieuw starten, om toch de beide koplampen aan te krijgen.
De laatste weken liet één van de koplampen het totaal afweten, waardoor ik helemaal klaar met deze xenon was.
Vandaag de beide zijkanten van de kuip gedemonteerd, en het xenonsysteem eruit geknipt. Nu is me ook duidelijk waarom dit een onbetrouwbaar systeem is. (Althans het systeem wat op míjn motor gemonteerd zat). Zoveel bedrading en boxjes en connectoren en tape móeten wel storingen opleveren.
Ik zal proberen een foto bij te voegen, maar dat lukt me nu nog even niet. (Nu is het duidelijk waar mijn kwaliteiten liggen).

Ik heb nu led gemonteerd. Gelukkig was de originele bedrading gehandhaafd, zodat ik deze normaal kon plaatsen en inpluggen.

Óók heb ik nu geconstateerd dat mijn waterpompdeksel nat is. Morgen maar even starten en kijken waar dit vandaan komt. Dit zal waarschijnlijk een apart verhaal gaan vormen, maar gelukkig heb ik de hele winter nog. Ik was tóch al van plan om deze winter m’n Pan flink onder handen te nemen.
Elke info mbt waterpomp ST1300 is uiteraard welkom.
Gas d'r bie! Vake buj te bange!
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Xenonverlichting verwijderen

Bericht door Cor »

:up succes met je winter project.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Xenonverlichting verwijderen

Bericht door Stephan »

Hier in mijn pas verworven Beemer heeft de vorige eigenaar ook geïnvesteerd in Xenonverlichting. Daarbij is de verstelling van de verlichting ook onklaar gemaakt en zijn de afdekdoppen verwijderd. Dit laatste is waarschijnlijk vanwege de koeling en omdat de achterkant van de lampen er ver achteruit uitsteken.
Volgend jaar willen we weer eindelijk eens op motorvakantie gaan en in veel landen is Xenonverlichting verboden als dit niet origineel vanuit de fabriek op de motor gemonteerd is (correct me if I'm wrong ;) ). Dus dat wordt demonteren en weer gangbaar maken. Terug naar origineel of... ledverlichting? Mag ledverlichting overigens wel binnen Europa? En zou ik die zo "plug & play" kunnen monteren? Zo ja, zijn er goede ervaringen met bepaalde merken ledlampen?
...back in town! :up
Gebruikersavatar
JoopH
Honda ST1300
Berichten: 480
Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:14
Locatie: Wierden

Re: Xenonverlichting verwijderen

Bericht door JoopH »

Met de ledverlichting heb ik niet eens gereden. Ik besefte dat ik via de koelfannetjes van de led’s zó in de koplampen kon kijken. Dat betekent dat stof en prut in mijn koplampen kan komen. Dat leek me niet wenselijk.
Ik heb na een korte overweging de (voor mij) ideale verlichting gevonden: H4! Lekker simpel en genoeg licht.
Gas d'r bie! Vake buj te bange!
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Xenonverlichting verwijderen

Bericht door Stephan »

Precies, dat is inderdaad ook mijn bezwaar, Joop. Bij mijn motor kijk je dus via de kuip ook zo de koplamp in. Bij aanschaf kreeg ik de twee stofkappen los mee. Gelukkig had de vorige eigenaar deze nog wel bewaard. Ik denk dat ik toch ook maar de good old fashioned H7-lampjes erin plug, want bij ledlampen zit er dus ook zo'n koeltoeter achterop de constructie. :up
...back in town! :up
Gebruikersavatar
coenox
Honda NT700VA
Berichten: 77
Lid geworden op: 30 jan 2017, 18:38
Locatie: Ede

Re: Xenonverlichting verwijderen

Bericht door coenox »

Ik heb de Xenon op mijn 650 op een gegeven moment ook verwijderd. Was altijd eerst starten, dan de lampen aan, anders deed de verlichting het niet. En op een gegeven moment werkte het helemaal niet meer. Ik heb toen een H4 met extra lichtopbrengst geplaatst. Was prima.
“I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work.”—Thomas Edison
The Force
Berichten: 71
Lid geworden op: 22 dec 2021, 19:44
Locatie: Noord-Brabant

Re: Xenonverlichting verwijderen

Bericht door The Force »

Meer dan tevreden met de LED lamp op mijn 650!
Twee spots onderop en ik heb licht voldoende.

Ook m’n FJR heeft 2x H4 LED gekregen en een prima lichtbeeld met ruim voldoende verlichting!

Xenon is het inderdaad niet meer…
‘02 NT650V Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Kuipwerkgedeelte”