Pan European een kilometervreter?

Over het motorblok en wat daarmee samenhangt (inclusief uitlaat)
Plaats reactie
HenkvanB
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 mei 2020, 20:44

Pan European een kilometervreter?

Bericht door HenkvanB »

Hoi clubgenoten,

Ik ben benieuwd of de Pan European een kilometervreter is. Hiermee bedoel ik of bij een hoger kilometrage (100.000 plus kilometers) bij gewoon gebruik en juist en tijdig onderhoud er buitensporige slijtage problemen en dus hoge onkosten komen. Of is dit een motor waarmee je over het algemeen probleemloos richting de 175.000 - 200.000 km kunt rijden?

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Groet,
Henk
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Pan European een kilometervreter?

Bericht door Frank »

Je onderwerp hoort meer bij techniek andere motoren, maar goed en misschien nog meer bij de Pan European club! :tg
Maar ook bij deze club rijden veel Pan Europeans rond.
Eigenlijk kan ik kort zijn een Pan European is een kilometervreter. Ik zelf heb een ST1100 met 180.000km en een ST1300 met 135000km, alle bij proleemloos en dit zelfde geldt voor een Deauville zowel de 650 als de 700 kunnen makkelijk deze hoge kilometerstanden aan. Maar zoals bij alle motoren, onderhoud is belangrijk!!!!!
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
De Deauco's
Bestuur Honda Deauville Club
Berichten: 1503
Lid geworden op: 26 aug 2013, 17:52

Re: Pan European een kilometervreter?

Bericht door De Deauco's »

Frank heeft helemaal gelijk. We hebben het onderwerp dan ook verplaatst naar een beter passend forumgedeelte.
Met vriendelijke groet,
De Deauco's


Wie wij zijn vind je hier

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ger Romijn
Honda ST1100
Berichten: 184
Lid geworden op: 13 nov 2020, 20:45

Re: Pan European een kilometervreter?

Bericht door Ger Romijn »

Sinds een jaar rijd ik nu op mijn Deauville 650 uit 1999 met inmiddels ca. 50k op de teller.
Ik heb hem al het nodige onderhoud gegevens en weer netjes opgepoetst. Nieuwe bandjes er onder.
En ben hem in de afgelopen periode steeds meer gaan waarderen. :apl

:oo En dan kom je plotseling een mooie ST1100 tegen.
Een fiets uit '92 met ca.70.000km op de teller.

De grote vraag is, wat gaat deze motor mij meer brengen?
Hij is ouder met meer km. En natuurlijk moet er altijd geld bij. :l

Krijg ik betere rij eigenschappen?
Is de zithouding nog fijner?
En wordt het voor mijn duo ook beter?


Afbeelding
:brm Blij dat ik ST1100 rij. :up
Gebruikersavatar
Ger Romijn
Honda ST1100
Berichten: 184
Lid geworden op: 13 nov 2020, 20:45

Re: Pan European een kilometervreter?

Bericht door Ger Romijn »

Even googlen leert al snel dat het in ieder geval bijna 2x zoveel vermogen/koppel en 65extra kg oplevert. :apl
:brm Blij dat ik ST1100 rij. :up
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Pan European een kilometervreter?

Bericht door Marcel »

Een bijna 30 jaar oude machine met maar 72.000 km. op de teller.... Het is zeer goed mogelijk, maar laat je niet verblinden.

Ik ben geen specialist voor wat betreft de Pan maar zo'n machine zou ik zeker laten keuren door Erik van Lent.
Dat kost wat, maar dan weet je zeker dat je geen kat in de zak koopt.

En om je vragen te beantwoorden.... Zowel rijder als duo gaan er op vooruit.
Bedenk ook dat de Pan bijn 350 kilo zwaar is !!
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Pan European een kilometervreter?

Bericht door Marcel »

Misschien moet je deze colum even lezen van Erik: https://www.erikvanlent.nl/column/?run=column&page=2
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
barend
Honda NC750X DCT
Berichten: 1200
Lid geworden op: 04 aug 2011, 19:13
Locatie: west-brabant

Re: Pan European een kilometervreter?

Bericht door barend »

daar mag je wel 30kg afhalen hoor Marcel :D
:brrr NSU max CB 750 Deauville 650 Pan 1100 -st 1300 :brrr
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Pan European een kilometervreter?

Bericht door Marcel »

Je hebt gelijk.... Het is iets minder. :roll:
Maar met een exra topkoffer en wat bagage zit je al gauw op 350 kilo.

Het blijft in ieder geval een heel gewicht 300+ kilo.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Ger Romijn
Honda ST1100
Berichten: 184
Lid geworden op: 13 nov 2020, 20:45

Re: Pan European een kilometervreter?

Bericht door Ger Romijn »

Conform het kenteken 290kg rijklaar. :wn1
:brm Blij dat ik ST1100 rij. :up
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Pan European een kilometervreter?

Bericht door Marcel »

Dat is droog.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Pan European een kilometervreter?

Bericht door Cor »

:le heel droog en daar kom je niet ver mee. :twisted: :shock: :be
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Ger Romijn
Honda ST1100
Berichten: 184
Lid geworden op: 13 nov 2020, 20:45

Re: Pan European een kilometervreter?

Bericht door Ger Romijn »

Maar schijnbaar is er nog niemand die meteen adviseert om de Deauville om te ruilen voor de Pan. :wn1
Buiten de discussie dat hij blijkbaar zwaarder is dan alle documenten aangeven.
:brm Blij dat ik ST1100 rij. :up
Gebruikersavatar
coenox
Honda NT700VA
Berichten: 77
Lid geworden op: 30 jan 2017, 18:38
Locatie: Ede

Re: Pan European een kilometervreter?

Bericht door coenox »

Ik heb een ST1100 gehad. Fijne machine, tot ie door een ongeval total loss was. Echte kilometervreter, meer nog dan de Deauville. Maar inderdaad, bij goed onderhoud. En het hierboven geplaatste stukje van Erik van Lent is een goede waarschuwing. Ik blijf bij de Deauville omdat ik die flexibeler en lichter vind. Ik heb nu een 700 uit 2008, voor hetzelfde geld heb ik geen Pan European van die leeftijd. Maar als ik veel lange afstanden zou rijden, zeker met duo, zou ik voor de Pan gaan. Maar dat speelt voor mij niet, mijn vrouw rijdt zelf (Goldwing 1500 met zijspan) en ik rij ook woon- werk. De binnenstad of haarspeldbochten doe ik liever op de Deauville.
“I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work.”—Thomas Edison
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Pan European een kilometervreter?

Bericht door Stephan »

Wij rijden ondertussen alweer 7 jaar op een ST1300 uit 2009. Gekocht met 32.000km en nu ongeveer 82.000km op de teller. Dus net ingereden, zeg maar. Tja, wat is onze ervaring: het is een machtig fijne machine. Oer betrouwbaar en hij rijdt super lekker. Haarspeldbochten nemen gaat fijner dan met een NT700V. Die hebben we 6 jaar gehad, voordat we de Pan kochten.
Het gewicht van de motor zie ik zeker niet als minpunt tijdens tourritten. Wel ervaar ik deze als log als je langzaam door een drukke stad moet manoeuvreren. Dan gaan de 340 (?) kg echter wel in je nadeel wegen. Daarom voor ons zeker een overweging om bij de volgende motor voor een lichter exemplaar te gaan.

Waarom we toch overwegen om 'm dan, met pijn in mijn hart, wél weg te doen zijn mijn aanhoudende rugklachten. Tevens de reden waarom wij afgelopen tijd zo weinig clubritten hebben meegereden. Bij lange ritten op de snelweg krijg ik namelijk een heftige brandende pijn tussen mijn schouderbladen. De fysiotherapeut en de Cesar-therapeute wijden dit aan de lange statische houding waar ik dan in zit. Iets waar ik overige Pan-rijders nog nooit over heb horen klagen overigens. Dus wellicht is het een ergonomisch dingetje tussen mij persoonlijk en de ST1300. Het stuur is, behalve stuurverhogers, niet zomaar aan te passen bij de Pan. Bij kortere ritten (dus toertochten in de omgeving) heb ik totaal geen last van mijn rug overigens en dan zit de motor als gegoten.

Maar de ST1300 heeft in de loop van de jaren bij mij zeker groot respect opgewekt. Lekker soepel, meer dan genoeg power, het typische en mooie "fluitende" geluid in het blok en super betrouwbaar. Ik heb ooit een ST1300 gezien die met regulier onderhoud al 350.000km op de teller had staan.

Maar de NT1100 lonkt nu zeker. :en1

...tot zover mijn 50 cent. ;)
...back in town! :up
Gebruikersavatar
Nosegear
Honda ST1300
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 feb 2023, 16:06
Contacteer:

Re: Pan European een kilometervreter?

Bericht door Nosegear »

Ik mag graag zo af en toe eens een oude koe uit de sloot halen. :D Er wordt hier gesproken over de 'Pan European' alsof dat één type motorfiets is, maar dat is natuurlijk niet correct. De ST1100 en de ST1300 zijn technisch volledig andere fietsen. De 1300 is niet gebouwd voortbordurend op de 1100; het is een volledig herontwerp.

Ik ben inmiddels al weer een jaar of wat mede-administrator van het Pan European forum ( www.st1100-1300.eu ), en de zogenaamde TDT (TechniekDag te Teteringen) is daar een begrip. Op die dagen, meestal twee per jaar, helpen Panrijders andere Panrijders met technische zaken. Soms gaan de motoren op zo'n TDT vollédig uit elkaar om 's avonds toch weer in betere technische staat naar huis te kunnen rijden. Uiteraard is het ook gewoon een gezellige dag met gelijkgestemden.

Ik ben daar in het verleden een paar maal een ST1100 tegengekomen met meer dan 500.000 km op de klok, eerste eigenaar en eigen onderhoud. Liep nog steeds als de brandweer en werd de laatste keer dat ik 'm zag nog dagelijks volop mee gereden voor woon-werkverkeer. Geeft maar weer aan dat meneer Honda echt wel weet hoe je een tourfiets moet maken! 8)

De 1300 is op diverse punten anders gebouwd; Honda heeft systematisch de zwakke plekken van de 1100 herontworpen (m.n. de achterbrug, uitlaten, middenbok). De hoogste kilometerstand die ikzelf op een 1300 heb gezien zat krap tegen de 400.000 km aan en ook die reed nog volop. Ik ben nog wat te nieuw in de wereld van de Deauvilles om een clue van daarmee haalbare maximale kilometerstanden te weten; misschien iemand hier een idee?

EDIT: Ach, kijk nou! viewtopic.php?t=7825#p140146 says it all! De hoogst scorende NT650 staat op bijna twee ton. De NT700 staat op 177.000 km. Stoere scores! :pro
Linkerhandje,

Marcel
www.st1100-1300.eu - Hét Nederlandse Pan European forum
Afbeelding
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Pan European een kilometervreter?

Bericht door Cor »

Leuk om te lezen. :up
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Plaats reactie

Terug naar “Motorgedeelte”