Hoe stoer is een Deauville?

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
coenox
Honda NT700VA
Berichten: 77
Lid geworden op: 30 jan 2017, 18:38
Locatie: Ede

Hoe stoer is een Deauville?

Bericht door coenox »

Even vooraf:

Ik rijd al sinds 1986 CX500 en ben - zoals sommigen van jullie weten - voorzitter van de Nederlandse CX club. Destijds liep ik tegen allerlei vooroordelen aan. Zo vroeg iemand mij na een tijdje 'Rij je nog steeds op dat lelijke ding?'. Ondertussen heb ik verschillende CX'en gehad, een GL500 Silverwing met hetzelfde blok, heb ik veel Europese kilometers gemaakt, avonturen beleefd en heel veel leuke en interessante mede-CXrijders ontmoet. De CX is inmiddels een beetje een cultmotor. En die CX uit 1978 die ik destijds kocht heb ik nog steeds.

Bij de Deauville loop ik soms tegen hetzelfde aan. Meest gehoorde is natuurlijk 'saai'. En voor mij betekent dat 'veelzijdig en betrouwbaar '. Ik heb ook Goldwing en Pan European gereden, maar komt toch weer bij de betrouwbare tweecilinders uit. En ik ben nu zeker op een leeftijd dat de mening van anderen niet zo belangrijk is. Kortom, lekker doorrijden en niet meer over nadenken. Je kunt in ieder geval stellen dat ook het rijden van een Deauville een statement is.

Saai, of...?
Maar ik merk dat het blijft hangen. En ik vind het toch leuk om het gelijk van de Deauville rijder te bewijzen. Online zijn sporadisch toch wel websites, plaatjes en video's te vinden die het tegendeel van saai bewijzen. Mooiste voorbeeld vind ik toch wel de Belgische Desert Lions die voor een goed doel op Deauvilles naar Mongolië reden: https://photos.google.com/share/AF1QipO ... slideshow. De link wijst naar de foto's maar bekijk vooral ook het hele verhaal. En ook het verhaal van John Ward die in 13 weken 13000 mijl door de VS reed. Er is een boek van, maar heb dat nog niet kunnen bemachtigen: https://www.goodreads.com/book/show/524 ... -adventure

Kortom, ter inspiratie, ben ik wel benieuwd of anderen voorbeelden kennen van bijzondere avonturen of stoere aanpassingen. Misschien kunnen we hier een lijstje maken. Gewoon voor de leuk.
“I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work.”—Thomas Edison
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Hoe stoer is een Deauville?

Bericht door Marcel »

Verschillende Deauviles zijn omgebouwd tot een Trike.... Stoer?.... In ieder geval niet wat je verwacht.
Wellicht ken je ook het filmpje van een Fransman (geloof ik) die iedereen zijn achterband laat zien in de verschillende bochten op het cirquit. De zware machines kwamen hem alleen voorbij om de rechte stukken. (Ik heb geen idee waar dit filmpje te vinden is overigens)
De "stoerheid" zit hem in dit geval dus niet zo zeer in het uiterlijk maar in de rechterhand die het gas bedient en de rijcapaciteiten van de rijder zelf.

In Engeland worden er nog steeds Deauvilles gebruikt als 'Blood bike" in een netwerk van vrijwilligers (als ik het goed begrepen heb). Niet alleen heel stoer, maar ook nog eens een goed doel dienend en zeker niet saai.
Op onze website staan enkele andere foto's van bijzondere....en misschien ook wel stoere.... Deauvilles: https://www.hondadeauvilleclub.nl/honda ... deauvilles

De Ddeauville is een alles kunner en zeker niet saai......al had er best wel wat meer pit mogen zitten in het blok.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
coenox
Honda NT700VA
Berichten: 77
Lid geworden op: 30 jan 2017, 18:38
Locatie: Ede

Re: Hoe stoer is een Deauville?

Bericht door coenox »

Ha, ja die video op het circuit herinner ik me. Die staat op Joetjoep. Mooie toevoeging: https://youtu.be/HdR4IEusGZc

En hier ook nog een video van de Desert Lions, zeker de moeite waard: https://youtu.be/EMG_7IkeX5M
“I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work.”—Thomas Edison
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hoe stoer is een Deauville?

Bericht door Cor »

Bij een KNMV circuit training met mijn 700 mochten we 'snelle' jongens niet inhalen maar wel in de bochten in hun nek gezeten. :twisted: 8) :mrgreen: :l
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
coenox
Honda NT700VA
Berichten: 77
Lid geworden op: 30 jan 2017, 18:38
Locatie: Ede

Re: Hoe stoer is een Deauville?

Bericht door coenox »

Hahaha, top :apl
“I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work.”—Thomas Edison
Jos
Honda NC750X DCT
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 dec 2008, 12:04
Locatie: Uden NL

Re: Hoe stoer is een Deauville?

Bericht door Jos »

Stoer of niet stoer?
Na een jaar of tien twee Suzuki’s VX800 (inclusief rit Noordkaap 2006) te hebben gereden was ik aan iets anders toe.
Van een medelid van een motorclub, waar ik nog steeds bij ben, kreeg ik een aanbod in 2008 om eens op zijn Deauville te rijden. Mooi vond ik die machine toen niet, maar niet gereden is ook geen kennis opbouwen. Dus toch maar aan begonnen met een leuke rit naar de Vogezen in Frankrijk.
Terug in Nederland was ik tot de conclusie gekomen dat deze motorfiets uitstekend bij mijn postuur paste. Na een jaar of vier, in 2012, ging ik op diverse andere motoren proefrijden. Eens kijken wat het aanbod zo ongeveer was. Toch kwam ik na tig proefritten tot de conclusie dat de Deauville toch het meest bij mijn postuur paste. In 2012 schafte ik dan ook de “2012 clubedition Deauville” nieuw aan met topkoffer, handvatverwarming en extra brede kofferschalen en nog wat extra’s. En ondertussen zijn we al weer 10,5 jaar verder en staan er nu precies 89.000 kilometers op de teller.
Ik ben me nu aan het oriënteren om dit jaar nog eens een trip naar de Noordkaap te doen.
Natuurlijk op deze, voor mij stoere Deauville.
Met de vriendelijke groeten uit het Brabantse,

Jos
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Hoe stoer is een Deauville?

Bericht door Marcel »

:up
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”