De lange weg naar mijn rijbewijs.

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Gebruikersavatar
Daniël
Motorloos
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Daniël »

Het is al een tijdje stil van mijn kant rond de vorderingen tijdens de lessen, want het gaat de laatste tijd niet echt lekker.
Ik heb heel veel moeite tijdens het rijden binnen de bebouwde kom en dan met name in woonwijken, al die korte onoverzichtelijke bochten, ik word er tureluurs van. Onbewust rem ik in de bocht, precies zoals ik dat met de fiets doe, maar ook neem ik volgens de instructeur de bochten veels te snel, te krap of ik leg de motor plat door de bocht (dat mag blijkbaar niet) Of ik haal fietsers in waar dat niet mag.....
In ieder geval erg frustrerend om elke keer getetter in je oortje te horen, zelfs zo erg dat ik gisteren de motor aan de kant heb gezet, ik wilde niet meer verder.

Normaal heb ik geen last van mijn autisme en zijn het anderen die "last" van mij hebben, maar in dit soort situaties heb ik behoorlijk last van mijzelf. En dat is behoorlijk frustrerend omdat ik het wel degelijk wil, hoor, maar het op een één of andere manier niet doe. De informatie komt aan, maar de verwerking laat op zich wachten.
Buiten de woonwijken heb ik er dan weer geen last van, dat gaat vloeiend en ik zit daar dan ook prinsheerlijk op de motor.
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7988
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Stephan »

Erg lastig als je moeite hebt met het verwerken van prikkels (althans dit vul ik in als ik zo jouw verhaal lees). Buiten de bebouwde kom is de dosering aan signalen, borden, geluiden, aandachtspunten, onverwachte situaties en dergelijke beter verdeeld. Binnen de bebouwde kom is dit inderdaad intensiever, er is dan meer "ruis" en er moet (te)veel informatie verwerkt worden.
Hopelijk vind je toch een manier om je rijlessen voort te kunnen zetten om uiteindelijk toch je rijbewijs te halen. Kan het CBR hier niets in betekenen? Wellicht bestaan er aangepaste rijlessen of rijinstructeurs die kennis hebben over autismespectrumstoornis (ASS)?
...back in town! :up
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14078
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Marcel »

Onbewust rem ik in de bocht, precies zoals ik dat met de fiets doe, maar ook neem ik volgens de instructeur de bochten veels te snel, te krap of ik leg de motor plat door de bocht (dat mag blijkbaar niet) Of ik haal fietsers in waar dat niet mag.....
Ik analyseer even deze zin voor mijzelf.....

Als je remt in de bocht dan was je snelheid voor de bocht dus te hoog. Feitelijk rem je onbewust in de bocht omdat onbewust je snelheid dus te hoog is.
En de rest is automatisch een gevolg daarvan......zelfs het inhalen van de fietsers.....want onbewust ga je te snel en dan besluit je onbewust om er voorbij te gaan terwijl daar geen ruimte voor is.

Mijn tip: Let (bewust) iets beter op je snelheid in de bebouwde kom, dan kom je ook (bewust) met lagere snelheid op de bocht af (remmen voor de bocht en terug naar de 2e versnelling) en neem je de bocht ook (bewust) met een lagere snelheid. Hiermee verhoog je je niveau van bekwaamheid.

Er zijn 4 verschillende levels van bewustzijn en bekwaamheid:
1) Onbewust en onbekwaam (zo komen we allemaal op de wereld)
2) Bewust en onbekwaam (we weten dat we dingen niet goed doen maar we zijn nog niet volledig bekwaam)
3) Bewust en bekwaam (we doen nu de juiste dingen op het juiste moment en we ziijn ons hiervan bewust)
4) Onbewust en bekwaam (we doen feitelijk alles direct goed zonder er verder bij stil te staan, ook wel de 'Automatsiche piloot" genoemd)

Een paar maanden geleden zat je volgens mij op niveau 1. Nu ben je op niveau 2. Op naar niveau 3 dan komt niveau 4 ook binnen bereik.

Dat je buiten de bebouwde kom geen moeite hebt met rijden heeft te maken met de vrijere ruimte waar je je in begeeft.
En zoals Stephan al aangeeft, het aantal prikkels in de bebouwde kom is vele malen hoger.

Voor de goede orde... Ik ben geen psycholoog....verre van dat. :tg
Bovenstaande heb ik ook alleen maar geleerd in een training van de zaak (....lange tijd geleden).
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3801
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Cor »

:le :idea: om in woonwijken al ruim voor een bocht of verandering al in zijn 2e versnelling te rijden?
Dan hoef je minder op je snelheid te letten en kan je concentreren op de omgeving, andere gebruikers en borden/aanwijzingen. Relax 8)
Heb er ook niet voor geleerd :mrgreen:
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Daniël
Motorloos
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Daniël »

Vanmiddag was er een afzegger dus ik had 1 op 1 les, alles waar ik tegenaan loop rustig doorgenomen vóór het rijden en tijdens het rijden werd het mij langzaamaan duidelijk waar ik elke keer fout zit. Dan helpt het enorm dat ik 1 op 1 reed, nu kon ik zonder iemand voor mij goed zien waar ik mee bezig was. En idd met gas terug voor de bocht lukte het nu wel, in z'n twee was voor mij stukken rustiger dan in z'n drie.

Alleen was het vandaag in Hoorn niet zulk fijn weer, door de regen zag ik op de terugweg de weg niet meer zo heel goed, en de prut op de weg hielp ook niet mee. In de bocht naar links die geflankeerd was door stoepranden vloog ik eruit, ondanks dat ik niet hard reed eruit. Zie link voor de bewuste weg:

https://www.google.com/maps/place/IJsse ... ?entry=ttu

Gelukkig heb ik volgende week pas weer les, even een paar dagen om bij te komen
Laatst gewijzigd door Daniël op 26 okt 2023, 02:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniël
Motorloos
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Daniël »

Marcel schreef: 25 okt 2023, 12:37 Als je remt in de bocht dan was je snelheid voor de bocht dus te hoog. Feitelijk rem je onbewust in de bocht omdat onbewust je snelheid dus te hoog is.
En de rest is automatisch een gevolg daarvan......zelfs het inhalen van de fietsers.....want onbewust ga je .te snel en dan besluit je onbewust om er voorbij te gaan terwijl daar geen ruimte voor is.

Mijn tip: Let (bewust) iets beter op je snelheid in de bebouwde kom, dan kom je ook (bewust) met lagere snelheid op de bocht af (remmen voor de bocht en terug naar de 2e versnelling) en neem je de bocht ook (bewust) met een lagere snelheid. Hiermee verhoog je je niveau van bekwaamheid.
Precies dat wat jij en Cor zeggen Marcel!!!
Vandaag samen met de instructeur even goed geanalyseerd waar het "probleem" zit, erg fijn als iemand met je mee denkt.Maar we zijn het erover eens geworden waar m de crux zit: op de fiets rij ik gemiddeld 23/25 kmph. Dat heb ik dus automatisch gekoppelt aan mijn snelheid op de motor en dáár zit nou het probleem. Binnen de bebouwde kom "vergeet" ik dat ik een motorrijder ben en geen fietser.
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14078
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Marcel »

Binnen de bebouwde kom "vergeet" ik dat ik een motorrijder ben en geen fietser.
Fietsen of motorrijden.... Het zijn toch echt heel 2 verschillende dingen.
Hoewel..... een motor wordt ook vaak "mijn fiets" genoemd.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Daniël
Motorloos
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Daniël »

Fietsen of motorrijden.... Het zijn toch echt heel 2 verschillende dingen.
En toch haal ik het nog wel eens door elkaar........

Versnelling hoger willen en de claxon gebruiken, of op de fiets willen schakelen en zgn je koppeling intrekken met als resultaat dat je abrupt stil staat (lang leve hydraulische Magura remmen).
Heel in het begin gebeurde dat praktisch elke keer bij het begin van de les of na afloop opweg naar huis. Nu gelukkig stukken minder.
Gebruikersavatar
Kruimeltje
Yamaha FJR1300
Berichten: 985
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:05
Locatie: Moordrecht

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Kruimeltje »

En....... op de fiets zwaaien naar een motorrijder :b
Stom hé, ik vind het gewoon lekker!!! :brrr
Gebruikersavatar
Daniël
Motorloos
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Daniël »

De laatste tijd zat ik totaal niet lekker in mijn vel, wegens drukte heb ik veel minder lessen dan ik zou willen en het wilde gewoonweg niet lekker gaan tijdens de lessen. Zat zelfs op een punt dat ik er de brui aan wilde geven en gewoon wilde stoppen in z'n geheel.
Ik kreeg ook steeds meer last van mijn handen tijdens het rijden ondanks handvatverwarming in de hoogste stand, wat mijn stemming er niet beter op maakte en ik fout op fout begon te maken.
Gelukkig is daar sinds gisteren verandering ingekomen, ik rij nu met verwarmde handschoenen.
Wat een wereld van verschil! Geen verkrampte pijnlijke handen meer, geen doof gevoel in de vingers, ik kan eindelijk adequaat en zonder vertraging reageren wat het stukken makkelijker maar ook stukken veiliger maakt.

Nosegear had mij erop gewezen nadat ik m vertelde waar ik tegenaan liep, ik schrok nogal van de prijzen, helaas lagen de Gerbing handschoenen financieel buiten mijn bereik dus heb ik voor de gulden middenweg gekozen en die van Rev'it aangeschaft. Geen draad maar met kleine accu's in de handschoenen, weggewerkt in het polsmanchet.

Gisteren had ik een zeer late les van vier tot zes, het was voor het eerst dat ik tijdens de spits in het donker in de regen reed. En wat mij schokte en ook verbaasde is hoe slecht fietsers zichtbaar zijn! Om nog maar te zwijgen over een wielrenner compleet in het zwart met een wel heel lullig klein "achterlicht" of hoe je dat ook wil noemen. Of fietsers die nog enkel zichtbaar zijn aan de reflectoren in de trappers, of nog erger, er maar eentje hebben waardoor het raden is waar ze zich precies bevinden.
Omdat het lokale wegen waren door de polder, was de weg niet breed genoeg voor al het verkeer, dus het was fietsstrook op en fietsstrook af.

Heel even nog een samengeknepen billetjes moment toen de mede-leerling voor mij vol in de ankers ging en ik vanwege tegemoet komend verkeer er ook niet langs kon. Achteraf bleek die met zo'n hip spiegelend en donkergetint vizier te rijden, die zag dus bijna niks.

Op naar de volgende les.
Gebruikersavatar
Nosegear
Honda ST1300
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 feb 2023, 16:06
Contacteer:

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Nosegear »

Mooi dat die handschoenen je wat voordeel opleveren. Ik zweer er zelf ook bij zoals je weet; de kou komt van de buitenzijde en niet uit het handvat. daarom is handvatverwarming maar een deel van de oplossing. Verwarmde handschoenen zorgen voor een mooie compensatie voor de wind chill factor; de rijwind over je handen. Waarom wordt bij het gebruik van handvatverwarming je rechterhand eigenlijk warmer dan de linker? ;)

Rijden in het donker is zeker uitdagend. Fietsers lijken er een sport van te maken om volledig 'off radar' te gaan, zeker in bebouwde kommen. Als het dan ook nog eens regent en je vizier verandert alle lichten in grote sterren wordt het niet zelden een duivelsklus om een fietser tijdig op te merken! Afstand is je vriend; niet te kort achter wie of wat er ook maar voor je rijdt - en pas je snelheid aan. De kunst in een lesomgeving is om exact de juiste toon te raken: niet te snel want dat is gevaarlijk, niet te langzaam want je wilt geen obstakel worden (met de kans zélf van achter aangereden te worden!). Übung macht den Meister, zoals de Grieken zeggen. :lol:

Het geheim zit erin om je snelheid én plaats op de weg zodanig te kiezen dat je daardoor rekening kan houden met een realistisch worst case scenario. Een kind dat in het duister tussen geparkeerde auto's uit schiet is in een bebouwde kom in bepaalde buurten tot een bepaald tijdstip wel degelijk iets om rekening mee te houden, maar door ruimer bij de geparkeerde auto's weg te rijden koop je tijd voor jezelf. Kan dat niet, dan moet de vaart er verder uit. Ook op onoverzichtelijke kruispunten: neem aan dat er iets komt dat voorrang heeft totdat je het tegendeel kunt bewijzen. Je moet te allen tijde in staat zijn op zo'n manier op te treden dat de voorrangsgerechtigde ook echt het gevoel krijgt dat hij voorrang heeft. Keihard in de blokken voor een bestuurder van rechts is dus formeel (en dus tijdens het examen!) géén voorrang verlenen. De betrokken bestuurder moet de kans krijgen ongehinderd zijn weg te vervolgen.

't Is een mooi spelletje. 8)
Linkerhandje,

Marcel
www.st1100-1300.eu - Hét Nederlandse Pan European forum
Afbeelding
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3801
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Cor »

Goede reactie. Gezien worden en veilig thuiskomen is voor hoop weggebruikers niet van toepassing. Inderdaad is je plek op de weg en snelheid belangrijk.
En warme handen is ook wel prettig.
Succes.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Daniël
Motorloos
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Daniël »

Gisteren had ik weer les, en zowaar zat ik helemaal in mijn flow, het ging gewoon helemaal goed. We gingen vooral door de bebouwde kom, en sinds ik weer met spiegels op mijn eigen fiets rij, gaat het mij vele vele malen beter af. Toch leuk als je in het oortje hoort dat je het echt goed doet.
Als kers op de taart mochten we de dijk op, we gingen van Hoorn naar Enkhuizen en dat was echt een prachtige beleving. Bochten rijden op snelheid zijn mij als lange afstandsfietser niet vreemd, maar dit was echt vele vele malen beter :D
Is ook van de weinge dingen die je mij niet voor hoeft te doen, dus ik mocht wisselen en voorop rijden, en dat rijdt toch anders dan achter iemand.
Wel had ik een dingetje wat niet helemaal goed ging, bij de opgang naar de dijk stopte de medeleerling abrupt voor mij, toen ik weg wilde rijden rolde ik achteruit. Drie pogingen verder kwam ik eindelijk de dijk op. Dat gaan we aanstaande donderdag oefenen, want dit heb ik niet eerder gedaan danwel meegemaakt. Ook wegrijden in z'n 2 gaan we oefenen, dat snap ik eigenlijk niet zo want de motor begint flink te sputteren en slaat 9 van de 10 keer af als ik dat doe. Is er een logica achter wegrijden in z'n 2 die ik niet zie???

Helaas gaan de verwarmde handschoenen vandaag terug naar de winkel.
Ik heb ze nu twee keer gebruikt, en waar ze op het eerste moment heerlijk aanvoelden kreeg ik de tweede keer toch koude en dove vingers en waren de accu's met een uurtje rijden leeg, iets wat volgens de winkel "normaal" zijn.
Is het echt normaal dat accu's in de hoogste stand met een uurtje leeg zijn, en dat de temperatuur niet hoger komt dan 33 graden???

Ik had toch beter moeten luisteren naar Nosegear, en voor die van Gerbing moeten gaan. Maar het is herfst en mijn geldboom draagt geen vruchten meer.....
Gebruikersavatar
Daniël
Motorloos
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Daniël »

Update: de handschoenen zijn teruggenomen het klopte niet dat ze niet warm werden en het klopte al helemaal niet dat er "rook" uit het manchet kwam in de regen. Ik kreeg zonder problemen nieuwe, maar bij uitproberen werden ook deze niet warm genoeg bij de vingers.....
Dus eigenlijk geen andere keuze dan die van Gerbing te kopen, gelukkig was het nog steeds "Black Friday Sale" dus ik heb de stoute (hand)schoenen aangetrokken en ze aangeschaft plus een accupakket erbij, maar evengoed nog een flinke klap geld.

Morgen naar Moto Hippo om mijn laarzen terug te brengen, die laten zichtbaar water door en ze zijn nog geen jaar oud. Gelukkig was dit met één telefoontje geregeld, hulde aan Moto Hippo.
Gebruikersavatar
Nosegear
Honda ST1300
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 feb 2023, 16:06
Contacteer:

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Nosegear »

Nou maar hopen dat ik niet teveel gezegd heb over die Gerbingen. :lol: Ik gebruik zelf de 12 Volt versie (dus zonder batterij, en ingeplugd op het boordnet van de Pan), maar zolang je nog geen eigen motor hebt is dat niet handig. Houd, zeker in de zomerperiode, die batterijen goed geladen om te voorkomen dat ze in de volgende herfst ermee nokken! Mijn handschoenen in de hoogste stand veroorzaken rode huid en lichte verbrandingsverschijnselen - die worden dus écht goed heet. Heb ze zelden boven de 50% staan.

Leren wegrijden in z'n twee vergroot het koppelingsgevoel. Veel mensen denken dat een koppeling bedienen iets met wachttijd te maken heeft ('eenentwintig-tweeëntwintig-lós'), maar dat is niet zo. Leer de trilling die een slippende koppeling genereert herkennen en laat de koppeling pas doorkomen als die trilling verdwenen is - hoe lang dat ook duurt. Doe dat en je zult nooit (!) meer met een afgeslagen motor staan bij het wegrijden. ;) In z'n twee duurt die trilling beduidend langer, maar met voldoende koppelingsgevoel kun je, echt waar, op vlak terrein in z'n vijf wegrijden zonder gas bij te geven. Dat dat voor je koppeling niet een feestje is behoeft geen betoog, maar het kan . .

Bij wegrijden op een rechte helling: gebruik je voetrem. Je wordt geleerd om dat met de voorrem te doen en in een vlak land als het onze kan dat ook prima. Sta je echter op een stevige helling op alleen de voorrem kan het gebeuren dat je voorwiel overvraagd wordt qua grip en de hele boel geblokkeerd achteruit glijdt. Geloof me: da's PANIEK. :lol: Met de achterrem gebeurt je dat niet; door de neushoge stand rust daar juist meer gewicht op wat de grip vergroot. Daarnaast is het voorwiel in die situatie 'glijdend' en het achterwiel 'oplopend' (trek je wijsvinger over je bureau naar je toe: weinig weerstand, dus glijdend. Duw 'm van je af en hij gaat stuiteren: oplopend).

Bijkomend voordeel is dat je je rechterhand volledig voor het doseren van het gas kunt gebruiken en er niet ook de voorrem mee hoeft te bedienen. Op een gekantelde helling kan dat niet altijd (als je met je fiets dwars op de helling staat, bijvoorbeeld bij keren op een helling), want daar moet je je hoge been aan de grond zetten. Dan heb je dus niet noodzakelijk je rechterbeen vrij om op de rem te staan, en is de voorrem weer de oplossing. Just a tip!

It ain't easy being green! :mrgreen:
Linkerhandje,

Marcel
www.st1100-1300.eu - Hét Nederlandse Pan European forum
Afbeelding
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3801
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Cor »

Helemaal mee eens maar...probeer altijd te voorkomen dat je gaat keren op een helling. Er zijn genoeg filmpjes te zien dat mensen automatisch hun been op de weg willen plaatsen en merken dat hun been dan ineens te kort is. :shock: :ah
Rij door tot je een plek ziet die vlak is en waar je veilig kunt keren.
Succes verder want het komt wel goed.
PS koop alvast brandzalf :idea:
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Daniël
Motorloos
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Daniël »

Het is al weer een paar weken stil geweest van mijn kant, medische problemen gooiden wat roet in het eten maar dat ligt gelukkig weer achter mij.
De rijlessen gaan de laatste tijd gewoon goed, ik zit heerlijk op de motor en de instructeur heeft heel weinig aan te merken .
8 Januari is natuurlijk het examen, en 29 December heb ik nog een rijtest bij het CBR. Zoals jullie misschien nog weten had ik problemen met mn rechtervoet en daarvoor een aangepast rempedaal. De huidige lesmotor heeft een veel breder pedaal, waardoor ik het opzetstuk niet meer nodig heb.
Ik heb een nieuwe rijtest aangevraagd om die aanmerking te laten verdwijnen, dan kan ik straks met een gewone motor rijden en mocht ik dan een leenmotor hebben dan heb ik niet het probleem dat mocht er wat gebeuren ik dan dan niet de sigaar ben omdat er geen aangepast rempedaal op zit.

De komende weken wil de instructeur dat ik voornamelijk op de snelweg ga rijden, dit om te zorgen dat dat ook compleet in mijn systeem zit. Veiligheid voor alles.
Afgelopen maandag was het in en uitvoegen tot ik een ons woog, maakte alleen op de terugweg een foutje dat ik de afslag richting rijschool miste hahaha. Wel merkte ik dat ik zenuwachtig werd dat de in en uitvoegstrook in elkaar overliep, even er tussen gaan met zowel voor als achter mij een paar vrachtwagens zat mij niet lekker. Wat ik in tegenstelling tot de snelweg nog wel heel moeilijk vind rijden is de autoweg tussen Enkhuizen en Wognum (de Westfrisia weg N307) op de een of andere manier zit ik dan niet lekker. Misschien heeft het er mee te maken dat er geen vluchtstrook is, het voelt een beetje beklemmend. Maar zoals ik al zei, de komende weken gaan we daar hard aan werken.

De handschoenen van Gerbing zijn trouwens wel top! Heb ze in de laagste stand staan en met de handvatverwarming aan is het perfect rijden, geen tintelende/dove vingers meer. Ook nog een dikke pluim voor Moto Hippo in Hippolytushoef, mn laarzen bleken lek te zijn en ondanks dat ze geen dealer meer waren van het merk, stuurden ze ze netjes op en een week later kon ik nieuwe ophalen. Dat ik daarvoor een uur heen en een uur terug in de bus moest zitten was het enige minpuntje. Hopelijk is dat na 8 januari verleden tijd.
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3801
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Cor »

:le invoegen tussen vrachtwagens die als een colonne rijdt kan inderdaad een dingetje zijn.
Misschien proberen om zo snel mogelijk al op snelheid te zijn zodat je kan kiezen in welk gat je duikt.
Succes verder en we gaan het lezen.
2024 wordt een leuk jaar.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Daniël
Motorloos
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Daniël »

Nou gisteren had ik echt een héél angstig moment, ik heb het nog nèt niet dun door mn broek laten lopen.....
Bij de rijles reden we eerst door de buitenwijken van Hoorn en daarna door het centrum richting dijk.
Na het dorpje Scharwoude reden we de snelweg (A7) op, en ik zag ineens geen hol meer in mn linker spiegel, vier keer kijken over mn schouder, dubbelchecken, nog een keer kijken en ik voegde in met ruim 130km. Ik hoorde mn instructeur schreeuwen in mn oortje dat ik keihard gas moest geven, er bleek een Audi keihard aan te komen, die had ik niet gezien en hijzelf zag hem ook pas veels te laat. Laat staan dat de bestuurder van de Audi mij had gezien, volgens de instructeur was het centimeter werk..... Maar daar was de kous nog niet mee af, de Audi haalde in en tijdens het inhalen drukte hij mij zo de vluchtstrook op. En dat alles op de rechterrijstrook :uh

Bij de eerst mogelijke afrit er meteen af, maar toen moest ik alsnog door al het verkeer bij de Provinciale weg eer ik ergens de motor aan de kant kon zetten, ik zat letterlijk met trillende handen en knieën op de motor.
Na aardig wat boze woorden, handgebaren en gevloek heen en weer konden we gaan kijken waar het probleem zat: m'n linker spiegel zat goed los, die was naar binnen bewogen waardoor ik dus geen hol kon zien.
Waarom de linker spiegel los zat? Een leerling was er vóór mijn les, keihard mee onderuit gegaan tijdens het oefenen van de snelle slalom. Schakelpedaal was ook naar binnen gebogen maar daar had ik dan zelf weer geen last van.
Na de stop zijn we binnendoor terug naar de rijschool gegaan, maar dat was alles behalve prettig rijden met een instructeur die via het oortje ging vertellen wat er allemaal mis had kunnen gaan. Erg lastig concentreren op de weg voor je als je een gefrustreerde instructeur in je oortje hebt die niet stopt met praten.

Terug bij de rijschool was het feestje nog niet voorbij, de instructeur ging tekeer tegen de avb instructeur over het niet controleren van een motor na een val, en dat ik wel dit of dat had kunnen zijn etc etc. Alles behalve prettig om daar bij te staan, ook verre van prettig om te beseffen dat als er wat gebeurt met een motor, er 1 persoon is die de motor niet nakijkt.

Maandag heb ik weer les, dan gaan we terug en het opnieuw doen om er een positieve ervaring van te maken zodat ik dit uit mn hoofd kan zetten.
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7988
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Stephan »

Ai, dat is schrikken. :shock: En inderdaad, altijd belangrijk om met een motor de weg op te gaan die technisch in orde is. :up ...maandag weer een nieuwe ronde met nieuwe kansen. :D
...back in town! :up
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3801
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Cor »

:le :shock: :evil: :ah :sh
Maar toch weer door. Was een les voor iedereen.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Nosegear
Honda ST1300
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 feb 2023, 16:06
Contacteer:

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Nosegear »

Cor schreef: 16 dec 2023, 09:42 :le invoegen tussen vrachtwagens die als een colonne rijdt kan inderdaad een dingetje zijn.
Misschien proberen om zo snel mogelijk al op snelheid te zijn zodat je kan kiezen in welk gat je duikt.
In essentie is dat juist heel mooi voor een beginnend bestuurder. Een kladje vrachtauto's zijn er meestal een stuk of wat, zelden meer dan vijf of zes. Dat betekent dat zowel ervoor als erachter ruimte is voor je! Een vrachtauto op de autosnelweg accelereert niet of nauwelijks, maar juist daarin excelleert een motorfiets. Sowieso met een enthousiaste snelheid proberen in te voegen tenzij al vroeg blijkt dat dát 'm niet wordt (file, bijvoorbeeld). Een teveel aan snelheid rem je vlot weg om ergens tussen te piepen, een tekort aan snelheid duurt nou eenmaal langer om aan te zuiveren.

Veel instructeurs hebben echter een hekel aan motorles 'Invoegen autosnelweg' omdat ingrijpen nu eenmaal geen optie is. De meesten van ons hebben in hun B-opleiding het invoegen geleerd, en dat ging niet altijd zonder een duwtje of trekje aan het stuur danwel een klein remingreepje - puur om helder te maken dat je snelheid als een asset moet zien bij het invoegen . . Flexibiliteit is waar het om draait: lukt plan A (voor die auto) niet, dan is er met één klein remmerijtje optie B (dan maar erachter). 't Is een spelletje waarvan de meeste niet eens weten dat ze het spelen! :D
Linkerhandje,

Marcel
www.st1100-1300.eu - Hét Nederlandse Pan European forum
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kruimeltje
Yamaha FJR1300
Berichten: 985
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:05
Locatie: Moordrecht

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Kruimeltje »

Wat duidelijkheid kan verschaffen voor het overige verkeer is als je bij het "puntstuk" als je de oprit rijd al richting aan geeft, dan kan het verkeer, rijdend op de snelweg al rekening houden met je dat je wilt invoegen en als jij dan ook je snelheid aanpast aan het verkeer wat op de snelweg rijd, dan gaat het bijna als vanzelf.

Kijken blijft wel het grote vereiste.
Stom hé, ik vind het gewoon lekker!!! :brrr
Gebruikersavatar
Nosegear
Honda ST1300
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 feb 2023, 16:06
Contacteer:

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Nosegear »

Kan, maar dat is niet volgens de Rijprocedure. Dat jij, rijdend op een invoegstrook, zou willen invoegen is voor niemand op de doorgaande rijbaan een verrassing. De richtingaanwijzer gaat formeel pas aan op het moment dat jij denkt zijdelings te gaan verplaatsen, en betekent dan in essentie: "ik heb gekeken, ik denk dat het vrij is en ik ga nu invoegen".
Linkerhandje,

Marcel
www.st1100-1300.eu - Hét Nederlandse Pan European forum
Afbeelding
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3801
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Cor »

Zie regelmatig mensen de oprit oprijden met hun knipperlicht al aan en kijken verbaasd dat er geen ruimte vrij wordt gemaakt. :shock:
Als je niet kunt invoegen is er altijd nog een vluchtstrook waar je kunt rijden. 8)
Als die er niet is dan is dat tijdig aangegeven.
Eens met Marcel. :up
Daarbij moet er bij elke zijdelingse verplaatsing, wisselen van rijstrook, richting worden aangegeven. :roll: Dus ook na een inhaalactie.
:idea: En bij verlaten van een rotonde.
Buiten kleven, linkerbaanplakkers, appers bij stoplichten zijn dat de grootste ergernissen in het verkeer. :le :roll:
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Nosegear
Honda ST1300
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 feb 2023, 16:06
Contacteer:

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Nosegear »

Helemaal formeel (wederom Rijprocedure) mag je NIET de vluchtstrook gebruiken daarvoor. Als je ziet dat het niet gaat lukken moet je zo vroeg mogelijk op de invoegstrook stoppen en wachten op betere tijden. Nou heb ik in dik anderhalf miljoen kilometer rijden over deez' aardbol die situatie nog nooit meegemaakt . . er is -altijd- ruimte om in te voegen, soms met (te)veel snelheid, soms kruipend maar plaats is er. Ook met de trekker/oplegger, autobus, verzin maar . .

Ruimte maken voor een invoeger gebeurt veel te veel en vaak ten onrechte. Uit een soort misplaatste galanterie schuift de ene na de andere auto een strookje naar links voor invoegers, waarbij volledig over het hoofd wordt gezien dat het ongemak alleen maar wordt -verplaatst- naar degenen die al op de linker strook reden. Tuurlijk, als je ziet dat het snoeidruk is en je past je dan wat aan om er iemand in te laten: prima. Maar neem dan wél het héle plaatje mee! ;) Niet 1 verkeersdeelnemer helpen door er 15 te hinderen . .

Soortgelijke misplaatste galanterie zie je ook elders. Automobilist stopt waar hij dat helemaal niet hoeft en met een wijds handgebaar wordt de rustig wachtende voetganger voorgelaten. Duurt meestal even eer het kwartje bij de voetganger valt, maar dan begint hij met een wat verbaasde blik in de ogen te sjokken: "Weenie waarom, maar als jij het wilt . .".
Dat er vervolgens drie auto's onterecht klem staan achter onze Held wordt door hem niet opgemerkt; hij gloeit nog onder het warme gevoel van zijn Barmhartige Daad. :lol: Ook het risico van een aanrijding van achter (je verwacht immers niet dat daar gestopt wordt, want ook jij kent de verkeersregels!) waarbij de voetganger alsnog onder de auto van onze Verkeersridder terecht komt is verre van denkbeeldig.

't Blijft een leuk (en voor velen erg moeilijk) spelletje . .
Linkerhandje,

Marcel
www.st1100-1300.eu - Hét Nederlandse Pan European forum
Afbeelding
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3801
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Cor »

Helemaal mee eens.
En je gas, of electronisch schakelpedaal, even loslaten is ook een mogelijkheid. Nadat je in je spiegel hebt gekeken (maar als het goed is weet je wat er om je heen gebeurd). :en1
Wonen naast een school en vlakbij restaurant De Gouden Driepoot. Ertussen een 50km weg met gescheiden rijbanen zonder zebra.
Hoe vaak er stevig geremd en geclaxonneerd wordt omdat er mensen zijn die de kinderen over laten steken.
Tot ze denken dat iedereen wel voor hen stopt :ah :?
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Daniël
Motorloos
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Daniël »

Sinds mijn laatste post is er weer aardig wat veranderd voor mij, om te beginnen rij ik nu praktisch alleen nog maar voorop. Dat scheelt enorm in ergernissen mbt degene die voorheen voor mij reed, ik kan mij nu volledig concentreren op de weg voor mij. Ook het in en uitvoegen als het rijden en inhalen op de autoweg en snelweg is met grote sprongen vooruit gegaan, waar ik eerst nog enorm moest wennen aan de wind op de armen en borst is dat nu vreemd genoeg geen probleem meer. Ik zit zowaar kiplekker op de motor en 100km per uur went erg snel, zelfs zo goed dat ik eigenlijk wel harder wil :)
Gisteren regende het natuurlijk en ook dat was zowaar geen belemmering meer om lekker door te rijden, op een zebrapad gleed het achterwiel een stukje onder mij vandaan bij het afslaan maar dat was snel onder controle. Als je dan in je oortje hoort: goed gedaan! Dan is dat een bevestiging en een opsteker. Ook het afschuinen ging gewoon zonder nadenken, dan ben ik best verbaasd over mijzelf dat het gewoon gaat zoals ik geleerd heb.

Morgen heb ik de rijtest van het CBR, kijken of ik hun ook kan overtuigen dat ik geen aangepast rempedaal meer nodig heb.
Dan is het nog 11 dagen te gaan en dan mag ik examen doen, iets waar ik erg naar uitkijk.
Mijn instructeur is er in ieder geval van overtuigd dat ik het ga halen en zelf heb ik dat gevoel ook, ik ben er klaar voor.

Ook nog een heel groot compliment aan NoseGear, we hebben op regelmatige basis mailcontact en ik waardeer zijn tips en visie enorm. Hij kijkt er als voormalig instructeur en vervent motorrijder anders naar dan ik, en dat helpt mij enorm in mijn vorderingen.
Heb hem gevraagd om, als dat roze pasje op zak is, mee te gaan om te kijken naar een paar motoren die ik op het oog heb. De witte die ik zo graag wilde was helaas ineens verkocht, gelukkig zijn er nog een paar anderen. Zag zelfs eentje uit 2016 maar die valt een beetje buiten het budget jammer genoeg ;)

Enige wat mij nog een beetje schrik aanjaagt is de rit vanuit het zuiden des lands naar huis met de motor. Maar dat is van latere zorg, eerst dat pasje :)
Gebruikersavatar
Nosegear
Honda ST1300
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 feb 2023, 16:06
Contacteer:

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Nosegear »

Thanks bud, zit hier bijna te blozen. :D Het is leuk om contact te hebben met iemand die dan wellicht nog niet een fervent motorrijder is, maar wél alle symptomen daarvan vertoont. Het enthousiasme en doorzettingsvermogen waarmee jij dit allemaal aanpakt is iets waar velen van zouden kunnen leren.

Morgen ga je het CBR ervan overtuigen dat dat aangepaste pedaal maar een grap was en fijn die aantekening van je rijbewijs afhalen voor hij er ooit opstond. Een dikke week later raak je gediplomeerd en zoeken we een prima machine uit, waarop je mijlen en mijlen gaat maken!
:apl :brrr
Linkerhandje,

Marcel
www.st1100-1300.eu - Hét Nederlandse Pan European forum
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniël
Motorloos
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Daniël »

Wat ik nou wel heel apart vind is dat als ik kijk naar andere leerlingen bij de rijlessen, er bijna geen één is die voor het seizoen bestemde kleding draagt.
Allemaal lopen ze rond met zomerhandschoenen en de handvat verwarming op standje doorgebakken, of ze hebben doorwaaikleding aan en heel soms daaroverheen de goedkoopste regenkleding die je je kan bedenken (lekker klam en vooral nat bij terugkomst), en ook nog aardig wat met een donker vizier waarvan ze denken dat dat heel stoer is.... Wat ik dan het meeste hoor, als ik er naar vraag is, "Ik ga geen extra kleding kopen want ik ga straks toch alleen maar rijden in de zomer, of als het mooi weer is"

Ondertussen zit ik lekker warm ingepakt op de motor met de thermo-voering in mn jas en broek, fijne wollen buff, verwarmde handschoenen en merino sokken in mn waterdichte laarzen. Dat ik daarna weer op het fietsje naar huis moet en het vééls te warm heb is dan wel hilarisch en ook het enige moment dat ik denk aan een doorwaai jas :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”