De lange weg naar mijn rijbewijs.

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Gebruikersavatar
Daniël
Motorloos
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Daniël »

Het is een behoorlijke tijd stil geweest van mijn kant, ik ben nl gestopt met motorrijlessen.
Wat mijn grootste probleem is is dat het aanleren van nieuwigheden mij moeilijk afgaat, door een stukje autisme gaat het net wat trager.
Rijlessen op een terrein met 5 andere leerlingen die veel verder zijn en druk met hun AVB, maakt dat ik er maar niet doorheen kom, zeker niet als er 5 anderen met een rotgang je flank inkomen omdat ik alleen nog maar korte rondjes mag rijden. En dat koppelen en schakelen gaat er maar niet in, ik blijf fout op fout maken met als gevolg dat met hartkloppingen afstap en eigenlijk direct naar huis wil.

De rijschool wil mij geen 1 op 1 of 1 op 2 rijlessen aanbieden of samen een andere oplossing zoeken en andere rijscholen in de omgeving hebben inmkiddels een wachtlijst.
Mijn vraag aan jullie is eigenlijk heel simpel; weet iemand een rijschool in de regio Noord Holland die rijlessen aanbieden voor automaat?

Het is vast vloeken in de kerk om over een automaat te praten, maar ik probeer verder te kijken, mn problemen in kaart te brengen en verder te kijken.
Nu heb ik gezien dat Honda een leuke motor op de markt heeft met DCT en als ik de reviews lees en bekijk lijkt mij dat zo slecht nog niet. Hoef ik mij ook geen zorgen te maken over koppeling en schakelen en kan ik mn blik op de weg houden.

Hoe staan jullie als ervaren motorrijders hierin? Advies word meer dan gewaardeerd.
Laatst gewijzigd door Daniël op 27 sep 2023, 17:02, 3 keer totaal gewijzigd.
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Advies gevraagd

Bericht door Cor »

Heel jammer dat er geen rijschool te vinden is die 1 op 1 les wil geven. 5 personen tegelijk is naar mijn beleving een vorm van: hoe verdienen we zo snel mogelijk veel geld.
Ik heb vroeger les gehad van iemand die alleen 1 op 1 de weg opging. Dus alle aandacht en geen anderen om je heen die verder zijn of niet verder.
Buiten de keuze schakelen of automaat is inderdaad de plek op de weg, de andere weggebruikers, het weer en dergelijke van belang.
Daarbij constateer ik voor mijzelf dat het schakelen eigenlijk altijd automatisch gaat. DCT zou voor mij even moeten wennen.
Ik zou toch verder zoeken naar een instructeur die jou kan begeleiden naar het begeerde pasje.
Alleen, daarna begint het echte leren en genieten pas.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Sonja59
Honda NC750X DCT
Berichten: 795
Lid geworden op: 02 sep 2019, 09:14
Locatie: Gouda

Re: Advies gevraagd

Bericht door Sonja59 »

Er is vast wel iemand in deze groep, die jou wellicht kan helpen naar het zoeken/vinden van een rijschool in Noord Holland, waar je 1 op 1 kunt lessen.
En rijden met een DCT is zeker geen vloeken in onze club.
Wij hebben al clubleden die ermee rijden.
Sterkte met de zoektocht en niet opgeven hoor.
2023 - Heden Honda NC 750X DCT
2013 - 2023 Honda Deauville NT 650

Love is ...................... hitting the road together :brrr :brrr
Gebruikersavatar
Daniël
Motorloos
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: Advies gevraagd

Bericht door Daniël »

Cor schreef: 22 feb 2023, 08:08 Heel jammer dat er geen rijschool te vinden is die 1 op 1 les wil geven. 5 personen tegelijk is naar mijn beleving een vorm van: hoe verdienen we zo snel mogelijk veel geld.
Nou Cor met mij erbij zijn het zes personen die rondrijden, en dan dan zwijg ik nog over de vrachtwagens die in en uitrijden en de scooterijders die allemaal gebruik maken van hetzelfde terrein.
Henk Engberts
BMW R1150RT
Berichten: 1463
Lid geworden op: 03 apr 2010, 17:41
Locatie: Haulerwijk

Re: Advies gevraagd

Bericht door Henk Engberts »

Hallo Tourfietser,

Ik kom niet uit Noord-Holland, maar mijn ervaring tijdens lessen was als volgt.

Bij de rijschool waar ik leste, nam de instructeur maar 2 leerlingen mee, en niet meer. Tevens reed de instructeur zelf ook op een motor tijdens de les. Succes met het zoeken naar een andere rijschool, die aan jou wensen kan voldoen.
Time flies when I drive my Honda Deauville.
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Advies gevraagd

Bericht door Marcel »

Hi Daniel,

We geven graag advies, maar wat mij betreft is dat altijd op persoonlijke titel. Wat voor de een goed werkt kan voor de ander helemaal niet goed uitpakken. Toch denk ik dat er wel wat "basisregels" zijn als het gaat om het leren van nieuwe dingen.
En dat koppelen en schakelen gaat er maar niet in, ik blijf fout op fout maken met als gevolg dat met hartkloppingen afstap en eigenlijk direct naar huis wil.
Het motorrijden kan een ontspannende bezigheid zijn.....maar dat is het tot op heden voor jou niet.
Ik wijt dit voornamelijk aan de externe factoren... te veel personen die tegelijk les krijgen, en wellicht ook te weinig aandacht voor jou als persoon.
Als je met hartkloppingen van je fiets stapt dan is de huidige manier van les volgen niet de juiste voor jou. Dat lijkt mij duidelijk.

Ik denk dat de eerste stap is dat je zelf wat rijscholen bezoekt en je probleem uitlegt. (Als ik even Google and zie ik er voldoende in de buurt van Hoorn)
Zij kunnen dan aangeven wat ze voor je kunnen doen waarbij ook de persoonlijke aandacht van belang is.
Een rustige instructeur die dingen duidelijk uitlegt en ook begeleidt zijn hierbij een eerste vereiste.
Voor de rest moet je jezelf voldoende tijd gunnen... Niemand heeft leren lopen in 1 dag.


Wat betreft de Honda met DCT.... Prachtige machines en heel gebruiksvriendelijk.
Zelfs ervaren rijders, waar ik mijzelf ook toe reken, zijn er enthousiast over.
De DCT neemt ook veel stress weg als er problemen zijn met handmatig schakelen. Je bent niet de eerste die daarmee kampt...
Echter om een DCT machine te rijden, zul je toch eerst je gewone motorrijbewijs moeten halen.
Hetzelfde geldt voor een scooter met automatische transmissie.

De uitzondering hierop is de MP3 van Piagio....die drie-wielers met 2 wielen aan de voorzijde.
Geen motor maar wel een automaat.....en geen motorrijbewijs nodig als je een autorijbewijs hebt gehaald voor 2013 (zeg ik even uit mijn hoofd).
Heb je geen autorijbewijs dan gaat het een lastig verhaal worden ben ik bang.....


Met het behalen van je A-rijbewijs ben je er nog niet.
Zoals met zoveel zaken....oefening baart kunst....
Na het behalen van je A kun je nog heel veel bijleren.

Het is echter van essentieel belang dat je de basis goed onder de knie hebt. Je moet bijna automatisch alle handeling zonder na te hoeven denken uit kunen voeren. Alleen op die manier kun je je veilig door het hedendaagse drukke verkeer bewegen.

Vergeet niet, een motor is een belansvoertuig en feitelijk bestaat het contact met de grond maar uit een oppervlakte van kleiner dan 2 creditcards.

Ik wens je veel succes met het behalen van je rijbewijs.
En bedenk, de HDC is een Heel Diverse Club,....dus je bent welkom met welke motor dan ook. Ook als het geen Deauville of Honda is.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Daniël
Motorloos
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: Advies gevraagd

Bericht door Daniël »

Dank voor je uitgebreide antwoord Marcel, ik heb ondertussen meerdere rijscholen in de regio aangeschreven en mijn situatie uitgelegd.
Van enkele heb ik al reacties gehad, sommigen hebben niet de mogelijkheid om iemand met autisme te begeleiden. Maar wat mij opviel in de antwoorden is dat iedereen mee wil denken, daar was ik zeer verbaasd over.
Heb nu al van meerdere hetzelfde adres gehad voor de beste begeleiding, die ga ik vandaag een mail sturen.
Ik hou jullie op de hoogte.
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Advies gevraagd

Bericht door Cor »

:le succes en goed weekend.
We gaan het volgen.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Lupo Deauville
BMW R1200RT
Berichten: 223
Lid geworden op: 14 apr 2021, 15:24
Locatie: Dongen NB

Re: Advies gevraagd

Bericht door Lupo Deauville »

En zelfs voor het afrijden zijn er specialisten bij het CBR!
R1200RT 2010
R1150R 2004
NT650V 1999
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Advies gevraagd

Bericht door Cor »

Verkeerspolitie Den Haag heeft geconstateerd dat diverse rijscholen instructeurs hebben die niet bevoegd zijn.
Ook motorrijscholen die meer dan 2 leerlingen tegelijk les gaven en ook zonder communicatie apparatuur.
Check op www.ibki.nl naar rijinstructie checker
Vraag eventueel naar IBKI WRM bevoegdheidspas waarop ook categorie vermeld staat.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Nosegear
Honda ST1300
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 feb 2023, 16:06
Contacteer:

Re: Advies gevraagd

Bericht door Nosegear »

Als gewezen rijinstructeur kan ik bevestigen dat er ondanks alle verplichte applicatietoetsen nog steeds héél veel kaf onder het koren schuilt in rijinstructieland. Ik kan wellicht een vijftal instructeurs in mijn regio bedenken waar ik eventueel mijn kids door zou willen laten opleiden, en heel veel waar ik niet eens over zou piekeren! Als ik het zo lees heb jij een instructeur in die laatste categorie . .

Je gaf aan: dat koppelen en schakelen gaat er niet in. Mag ik je dan één ding op het hart drukken: ga niet verder in de opleiding totdat dat wél 100% onder controle is! Het is volslagen irreëel om te verwachten dat iemand een goede kans van slagen (en op de motor: overleven!) heeft als hij/zij het voertuig niet tot in de puntjes beheerst. Ik heb zóveel leerlingen van andere scholen geërfd vroeger die het maar niet lukte om zich zeker te voelen in het verkeer en om de verkeerstaak succesvol op te pakken. In 99% van de gevallen is dat niet de schuld van de leerling maar van de instructeur!!

Een -goede- instructeur gaat voort op het tempo van de individuele leerling. Dus niet: bij les vijf kun je schakelen en bij les 10 gaan we de autosnelweg op, nee, we gaan verder met een verkeerstaak als jij de voorgaande kennis en vaardigheden je eigen hebt gemaakt. En ja, dat kost een niet superhandige leerling meer lesuren en eist beduidend meer van de instructeur, maar wat is het einddoel? Een rijbewijs na -tig pogingen en veel frustraties of rijvaardig worden en dus als vanzelf ook wel slagen voor een examen?

Ik zou je adviseren om goed om je heen te blijven kijken. Er bestaan beslist wel goede instructeurs, maar ze zijn zeldzaam en niet zelden volgeboekt.
Linkerhandje,

Marcel
www.st1100-1300.eu - Hét Nederlandse Pan European forum
Afbeelding
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Advies gevraagd

Bericht door Cor »

:le helemaal mee eens.
Er moet ook een klik zijn.
Gewoon doorgaan met zoeken.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Advies gevraagd

Bericht door ikkieman »

Mee eens. Geef de moed niet op en ga goed op zoek naar een rijschool die past.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Daniël
Motorloos
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: Advies gevraagd

Bericht door Daniël »

Het is een weer een tijdje stil geweest maar ik heb goed nieuws:

Na alles goed op een rij te hebben gezet kwam er plots bij de rijschool een nieuwe instructeur die mij wel begreep en die samen met mij de uitdaging aan wilde gaan. Was echt klaar om te veranderen van rijschool tot de destbetreffende intructeur aantrad.
Het gaat nog niet helemaal 100% vloeiend, maar de langzame oefeningen heb ik inmiddels zo goed als onder controle.

Wat een openbaring voor mij is, is dat ik nu een instructeur heb die wéét èn begrijpt dat ik niet kan horen of voelen hoe ik moest schakelen omdat ik geen ander rijbewijs heb. Maar ook kan begrijpen dat het na jaren op de fiets te hebben gezeten totaal niet logisch voelt om de motor af te schuinen bij een halve draai of een achtje draaien. En als ik het niet begrijp dan is het geen probleem om het voor te doen of mij achterop te laten zitten om te voelen wat de bedoeling is.

Over twee weken begin ik met de snelle oefeningen voor het AVB en ik kijk er zowaar naar uit!
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Advies gevraagd

Bericht door Marcel »

Top man.
Rustig aan , dan breekt het lijntje niet. ;)
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Kruimeltje
Yamaha FJR1300
Berichten: 985
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:05
Locatie: Moordrecht

Re: Advies gevraagd

Bericht door Kruimeltje »

Kijk, dat is nog eens een instructeur. Die begrijpt zijn cursist en heeft geduld.
Succes met de lessen :up
Stom hé, ik vind het gewoon lekker!!! :brrr
Ruud Bakker
Honda ST1300
Berichten: 1006
Lid geworden op: 30 jan 2015, 13:53
Locatie: IJsselstein

Re: Advies gevraagd

Bericht door Ruud Bakker »

:up
Gebruikersavatar
Daniël
Motorloos
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: Advies gevraagd

Bericht door Daniël »

Misschien moet ik het onderwerp veranderen of een nieuw topic starten, want mijn weg naar het felbegeerde rijbewijs is er eentje met vol met kuilen en obstakels.
Zoals iedereen inmiddels weet heb ik eindelijk de juiste instructeur getroffen, maar ook het kunnen rijden had aardig wat voeten in de aarde, dat bleek vorige week maar weer.

Vorig jaar bleek doordat mij voeten erg scheef naar buiten staan ik de achterrem niet kon bedienen, daarvoor moest ik eerst naar een keuringsarts (kassa) en daarna voor een afspraak naar Lukens Tuning in Assen (wederom kassa). Helaas zaten er flink wat maanden tussen eer ik in Assen terecht kon, dus het opzetstuk voor de achterrem had ik pas aan het einde van vorig jaar.

Nu was ik vorige week vol frisse moed aan de snelle oefeningen begonnen, maar met mijn linkervoet mis ik vaak het opschakelpunt. Van 1 naar 2 resulteert in van 1 naar Neutraal doordat ik m maar net aan kan tikken. Heb gelijk gebeld naar Lukens in Assen en die wilde mij graag helpen, gisteren kreeg ik het op maat gemaakte verlengstuk toegestuurd. Zat al met mn instructeur te grappen wat de volgende aanpassing zal worden: we kwamen uit op zijwieltjes..... :tg

Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
De Deauco's
Bestuur Honda Deauville Club
Berichten: 1503
Lid geworden op: 26 aug 2013, 17:52

Re: Advies gevraagd

Bericht door De Deauco's »

Hi Daniel,

Je lacht er zelf om en dat is een goed teken. :D
Bij Lukens zijn al heel wat motoren aangepast voor mensen met een lichamelijk handicap.
En die rijden ook allemaal vrolijk rond.

Wellicht heb je er al van gehoord, maar bij de Stichting Mobiliteit voor Gehandicapten hebben zo ook heel veel kennis en kunde.
Je bent niet alleen.....en de aanhouder wint.

Als je wilt, kun je in je eerste bericht zelf de titel van het onderwerp aanpassen.
Wij blijven graag op de hoogte van je vorderingen.
Hadden we al gemeld dat de HDC een Heel Diverse Club is.... ;)
Met vriendelijke groet,
De Deauco's


Wie wij zijn vind je hier

Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniël
Motorloos
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: Een weg vol kuilen en omleidingen

Bericht door Daniël »

Maar natuurlijk kan ik er om lachen, de andere optie is in een hoekje gaan zitten en mijzelf heel zielig vinden, dat laatste past niet bij mij.

Het realiseren van mijn droom begon met een proefles, een proefles waarbij ik de gasrespons zwaar onderschatte en vol tegen een geparkeerde vrachtwagen reed. Bij de eerste echte les maakte ik een wheelie, wat natuurlijk meteen een goed begin is zodat de instructeur kon zien hoe goed mijn balans is....... :en1

Uiteraard moest ik ook mijn theorie halen, dus druk aan de slag met het boek en de proef-examens, resultaat: 17 fouten. Oei, dat had ik toch even zwaar onderschat, het heeft uiteindelijk vier examens gekost om te slagen voor mn theorie met 3 fouten.
Wat ook nog een leuk moment was was dat ik uiteraard gekeurd moest worden vanwege m'n Asperger, dat was ook weer even een flink kassa momentje. Uiteindelijk zat ik bij een psychiater waarvan ik vermoedde dat die nooit zn rijbewijs kon halen, die mankeerde meer dan ik. Dat rapport moest weer door naar het CBR en die moesten natuurlijk even druk overleggen of ik wel of niet geschikt was, ook weer vier weken verder. Gelukkig hield ik moed, maar al snel kwam het achterrem gebeuren om de hoek kijken en was ik weer maanden verder voor ik weer kon opstappen.

Bij Albert Lukens werd en word ik goed geholpen, alleen hadden ze een soort van stagiair die het officiële gedeelte moest doen voor z'n opleiding.
Die twijfelde of ik wel voldoende kon afsteunen en of ik wel genoeg kracht in mn voeten had.... Dat ik in Assen aankwam met een volledig bepakte fiets ,want ik kwam terug van anderhalve maand fietsen in Italië, Zwitserland en Duitsland en was in de ochtend net de grens met Nederland overgestoken, maakte voor die soepstengel niks uit.
Bij de vraag of ik wel voldoende kracht had, floepte ik eruit: Buk maar, dan mag je zelf voelen of die schop onder je hol voldoende is. Uiteraard moest iedereen behalve die zeldzame vrucht lachen.

De rest van het verhaal is tot dusver wel bekend bij iedereen, voor elk overwonnen obstakel komt er weer eentje op mn pad, maar dat schrikt mij niet af. De één leert wat sneller dan de ander, ik heb mn leeftijd niet mee, maar dat weerhoudt mij er niet van om door te gaan. AVB is verplaatst naar eind juli, en dat geeft mij de tijd om alles in mn eigen tempo te leren en onder de knie te krijgen. Morgen even naar de rijschool om het nieuwe "gehandicaptenpookje" te plaatsen en dan kan ik weer door. En mochten er idd ooit zijwieltjes nodig zijn, dan zijn jullie de eersten die het horen ;)

Humor en zelfspot houden het leuk, want ook voor mij geldt: een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Een weg vol kuilen en omleidingen

Bericht door Marcel »

En zo is het.
:apl
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Een weg vol kuilen en omleidingen

Bericht door Cor »

Het verschil tussen een schep en een schop is vergelijkbaar met alpha en bèta :l :be :mrgreen:
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
JoopH
Honda ST1300
Berichten: 480
Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:14
Locatie: Wierden

Re: Een weg vol kuilen en omleidingen

Bericht door JoopH »

Wauw! Wat een humor en doorzettingsvermogen.
Ik hoop je gauw (in je eigen tempo) eens te ontmoeten op een of meer toertochten.
Gas d'r bie! Vake buj te bange!
Gebruikersavatar
coenox
Honda NT700VA
Berichten: 77
Lid geworden op: 30 jan 2017, 18:38
Locatie: Ede

Re: Een weg vol kuilen en omleidingen

Bericht door coenox »

Heel veel respect voor je doorzettingsvermogen. Daarmee moet het gaan lukken!
“I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work.”—Thomas Edison
Gebruikersavatar
Daniël
Motorloos
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: Een weg vol kuilen en omleidingen

Bericht door Daniël »

Het lijkt wel alsof het mij niet is gegund, op de foto's is nu het verlengstuk van Lukens te zien maar daar moest een stuk afgezaagd worden omdat ik bleef haken met mn voet waardoor ik ongevraagd weer terugschakelde.
Uiteindelijk heb ik dat pokkeding weggesmeten, want het maakte een situatie erger ipv beter.
Weet iemand hier of er iets bestaat waarbij je het schakelpedaal iets kan verbreden zonder een vermogen kwijt te zijn?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Een weg vol kuilen en omleidingen

Bericht door Cor »

Verbreden of verlengen. Misschien een beugel die naar buiten gaat in plaats van recht in de rijrichting.
Dus bij een handige harry een nieuwe maken en de oude bewaren voor het geval dat je later de motor verkoopt :wn1
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Daniël
Motorloos
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: Een weg vol kuilen en omleidingen

Bericht door Daniël »

Soms ligt de makkelijkste oplossing bij de Gamma: oplossing bleek een stukje rvs pijp te zijn, die schuift er namelijk precies omheen. Goedkoopste optie ooit, zit nu alleen met 1.93 rvs pijp die over is hahaha.

Op naar het volgende obstakel, ik merk dat ik bij de snelle oefeningen heel veel ruimte nodig heb om tot 50km p/u te komen.
Ik moet nl letterlijk zien of ik op die 50 p/u uitkom, want horen doe ik het niet, tegen de tijd dat ik 50 aantik ben ik praktisch al aan het einde van het terrein.
Hoe was dat bij jullie en zijn er eventueel tips en tricks om dit onder de knie te krijgen???
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Een weg vol kuilen en omleidingen

Bericht door Cor »

Nu weet ik hoe handige harry eigenlijk heet.

In 1 doortrekken, naar 2 en dan zal je er al zijn.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Daniël
Motorloos
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: Een weg vol kuilen en omleidingen

Bericht door Daniël »

Dat schakelen is wel een dingetje, ik heb daar nu de meeste moeite mee en het is precies datgene wat de instructeur niet voor kan doen. Het zijn voor mij de handelingen die ik elke keer door elkaar haal: Schakelen naar 2 en de snelheid zakt in naar 3 is precies zo, vooral het gevoel van naar voren schieten zit mij niet lekker/ik wordt er onrustig van waardoor ik mn concentratie verlies.
Dan klinkt die NC750x dct ineens weer stukken aantrekkelijker....

Voor jullie als ervaren rijders zal dit vast lachwekkend overkomen, maar voor mij voelt het héél onnatuurlijk.
Gebruikersavatar
Kruimeltje
Yamaha FJR1300
Berichten: 985
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:05
Locatie: Moordrecht

Re: Een weg vol kuilen en omleidingen

Bericht door Kruimeltje »

De DCT is steeds meer in trek.
Er komen steeds meer motoren met een DCT.
Zelfs de FJR 1300 is er in een automaat uitvoering.
Zo zijn er nog vele andere.
Stom hé, ik vind het gewoon lekker!!! :brrr
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”