Santa en gps

Van alles over navigatie en communicatie op de motor
Plaats reactie
Jos
Honda NC750X DCT
Berichten: 719
Lid geworden op: 06 dec 2008, 12:04
Locatie: Uden NL

Santa en gps

Bericht door Jos »

Je moet het maar weten
Nadat we recent eind juni per motor op de Noordkaap (noordelijkste punt van Noorwegen) waren geweest reden we verder in oostelijke richting. De bedoeling was om via het Inari-meer naar het zuiden van Finland te rijden. We wilden op bezoek bij de zomerresidentie van Santa Claus in Rovaniemi, ook gelegen op de poolcirkel. Net voor we daar aankwamen schoot zowel mijn navigatie Garmin Zumo XT als die van mijn reisgezel met de Garmin 395 in de nachtstand. :oo Op een donker scherm is dat moeilijker leesbaar. Ik had totaal geen idee waarom die overdag in de nachtstand ging. Een week eerder had ik er ook al last van toen we in Noord-Noorwegen reden omgeving Mo I Rana. :oo (Hier ook de Poolcirkel aan de E6))
Maar goed, bij Santa Claus leek het wel of we bij de ingang van de Efteling aankwamen. Voorbereid op veel jong en ouder publiek. Ook wij gingen naar binnen en hadden een ontmoeting met Santa. Omdat we waarschijnlijk de eersten waren had hij tijd genoeg. Van het hele gesprek van ruim een kwartier kochten we een video. Verderop hing en hele grote klok die aangaf dat het over 184 dagen weer Kerstmis is. Toevallig keek ik op mijn horloge en zag dat het hier een uur later was. :oo Even nagevraagd maar Finland valt onder een andere tijdzone dan wij in het westen. Hier hadden we natuurlijk niet aan gedacht. De volgende dag waren we weer in Zweden en liep de tijd automatisch weer gelijk.
Bij terugkomst in Nederland ben ik bij de verkoper van de (Garmin)navigatie wezen informeren over de nachtstand overdag. Het antwoord was dat op de poolcirkel in juni de nachtstand gelijk is aan de dagstand. Vandaar de nachtstand overdag. Toen we op de Noordkaap waren ging daar de zon om 00.00 uur niet onder. Dat is een hele mooie maar vreemde gewaarwording.
Waar we ook nog achter kwamen tijdens een hele vette bui: de regendruppels op het touchscreen van mijn navigatiescherm brachten mijn navigatie volledig in de war. :oo Thuis opgelost door een plexiglasplaatje op maat te maken en dat bij toekomstige buien te bevestigen.
Dus nogmaals: je moet het maar net weten !!
Met de vriendelijke groeten uit het Brabantse,

Jos
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie en Communicatie”