De eerste rit ervaring (NT 1100)
Geplaatst: 22 apr 2025, 10:40
Ik heb gisteren mijn eerste toertocht op de voor mij NT1100 gemaakt, helaas in de regen en helaas ook met een vervelende nasmaak.
De geplande route was precies door het regengebied wat Nederland gisteren trof, kan gebeuren. De NT rijdt lekker, maar ik heb wel een issue ontdekt waar ik minder blij van werd. In de loop van de dag merkte ik dat bij het wachten voor een verkeerslicht of kruispunt dat er damp van onder de motor vandaan kwam. Eerder vond ik de motor bij het wegzetten al wat rieken, maar deed dat af als nieuwigheid.
Eenmaal bij de lunchstop gisteren was het niet 'iets damp' meer, maar leek het wel of ik een kokende motor had. Je rook ook duidelijk de lucht van koelvloeistof. De motor af laten koelen en het reservoir gecontroleerd, die zat netjes gevuld. De motor werd ook niet extreem warm, de temperatuurmeter bleef stabiel in het midden staan.
Toch maar besloten de rit af te breken en binnendoor naar huis te rijden, weinig tot geen problemen ervaren. Wel dezelfde lucht geroken, maar niet zo veel als eerder op de dag. Ik ben online op onderzoek gegaan, via de socials kom je snel in contact met andere die dit ook ervaren hebben. De aanname is nu dat de koelvloeistof gewisseld is (staat op de factuur naast olie wissel dat 'vloeistoffen vervangen' zijn) en dat er gemorst is over de radiator.
Mijn NT1100 is nog niet voorzien van een verlengd voor spatbord, er komt dus veel water tegen de radiator aan. Blijkbaar gaat de NT1100 dan dampen en wat ik geroken heb zal de gemorste koelvloeistof zijn geweest, want ook na de rit was het niveau niet gedaald. Ik ga nu maar wat spullen bestellen om het waterafvoer wat te reguleren en ondertussen de motor maar eens grondig wassen. Dit laatste is toch nodig, aangezien het ontbreken van een knap spatbord voor op de motor er voor zorgt dat alles erg vies wordt, ook bovenop de motor

Gr. Jurgen
De geplande route was precies door het regengebied wat Nederland gisteren trof, kan gebeuren. De NT rijdt lekker, maar ik heb wel een issue ontdekt waar ik minder blij van werd. In de loop van de dag merkte ik dat bij het wachten voor een verkeerslicht of kruispunt dat er damp van onder de motor vandaan kwam. Eerder vond ik de motor bij het wegzetten al wat rieken, maar deed dat af als nieuwigheid.
Eenmaal bij de lunchstop gisteren was het niet 'iets damp' meer, maar leek het wel of ik een kokende motor had. Je rook ook duidelijk de lucht van koelvloeistof. De motor af laten koelen en het reservoir gecontroleerd, die zat netjes gevuld. De motor werd ook niet extreem warm, de temperatuurmeter bleef stabiel in het midden staan.
Toch maar besloten de rit af te breken en binnendoor naar huis te rijden, weinig tot geen problemen ervaren. Wel dezelfde lucht geroken, maar niet zo veel als eerder op de dag. Ik ben online op onderzoek gegaan, via de socials kom je snel in contact met andere die dit ook ervaren hebben. De aanname is nu dat de koelvloeistof gewisseld is (staat op de factuur naast olie wissel dat 'vloeistoffen vervangen' zijn) en dat er gemorst is over de radiator.
Mijn NT1100 is nog niet voorzien van een verlengd voor spatbord, er komt dus veel water tegen de radiator aan. Blijkbaar gaat de NT1100 dan dampen en wat ik geroken heb zal de gemorste koelvloeistof zijn geweest, want ook na de rit was het niveau niet gedaald. Ik ga nu maar wat spullen bestellen om het waterafvoer wat te reguleren en ondertussen de motor maar eens grondig wassen. Dit laatste is toch nodig, aangezien het ontbreken van een knap spatbord voor op de motor er voor zorgt dat alles erg vies wordt, ook bovenop de motor

Gr. Jurgen