Pagina 1 van 1

De eerste rit ervaring (NT 1100)

Geplaatst: 22 apr 2025, 10:40
door Mothergoose
Ik heb gisteren mijn eerste toertocht op de voor mij NT1100 gemaakt, helaas in de regen en helaas ook met een vervelende nasmaak.

De geplande route was precies door het regengebied wat Nederland gisteren trof, kan gebeuren. De NT rijdt lekker, maar ik heb wel een issue ontdekt waar ik minder blij van werd. In de loop van de dag merkte ik dat bij het wachten voor een verkeerslicht of kruispunt dat er damp van onder de motor vandaan kwam. Eerder vond ik de motor bij het wegzetten al wat rieken, maar deed dat af als nieuwigheid.

Eenmaal bij de lunchstop gisteren was het niet 'iets damp' meer, maar leek het wel of ik een kokende motor had. Je rook ook duidelijk de lucht van koelvloeistof. De motor af laten koelen en het reservoir gecontroleerd, die zat netjes gevuld. De motor werd ook niet extreem warm, de temperatuurmeter bleef stabiel in het midden staan.

Toch maar besloten de rit af te breken en binnendoor naar huis te rijden, weinig tot geen problemen ervaren. Wel dezelfde lucht geroken, maar niet zo veel als eerder op de dag. Ik ben online op onderzoek gegaan, via de socials kom je snel in contact met andere die dit ook ervaren hebben. De aanname is nu dat de koelvloeistof gewisseld is (staat op de factuur naast olie wissel dat 'vloeistoffen vervangen' zijn) en dat er gemorst is over de radiator.

Mijn NT1100 is nog niet voorzien van een verlengd voor spatbord, er komt dus veel water tegen de radiator aan. Blijkbaar gaat de NT1100 dan dampen en wat ik geroken heb zal de gemorste koelvloeistof zijn geweest, want ook na de rit was het niveau niet gedaald. Ik ga nu maar wat spullen bestellen om het waterafvoer wat te reguleren en ondertussen de motor maar eens grondig wassen. Dit laatste is toch nodig, aangezien het ontbreken van een knap spatbord voor op de motor er voor zorgt dat alles erg vies wordt, ook bovenop de motor

Afbeelding

Gr. Jurgen

Re: De eerste rit ervaring

Geplaatst: 23 apr 2025, 13:50
door Mothergoose
Ik heb gisteren uitgebreid met de leverende dealer overlegd n.a.v. hetgeen ik hiervoor beschreef. Eerder heb ik ook via de bekende socials kanalen informatie van andere NT1100 rijders verzameld omtrent deze ervaring.

Wat blijkt, het enorm stomen bij rijden in de regen lijkt te horen bij de NT1100. Vrijwel iedereen heeft hier last van, het is voor een groot deel te beïnvloeden door je (veel te korte) voorspatbord te verlengen. Dit voorkomt overmatig veel regenwater in de radiator. De geur die ik geroken heb en aan koelwater toeschreef, is een samenspel geweest van veel water en waarschijnlijk poetsmiddel, het lijkt op het schroeien van een plastic onderdeel tegen iets warms, een uitlaat o.i.d. Ik kan me hier wat bij voorstellen, de motor stond zowel van buiten als onderhuids te glimmen bij aankoop. Daarnaast heb ik nergens de bekende witte sporen van koelvloeistof kunnen ontdekken. De hoeveelheid water die ik over de radiator zag lopen hoort ook bij de NT1100, wanneer je de motor was terwijl hij op de middenbok zou staan en hem vervolgens op de zijstandaard zet, dan loopt er altijd water uit de bovenste rand weg over de radiator.

Verder is het raadzaam om een afdekplaat in de opening van het stuurhuis te plaatsen, dit samen met de verlenging van het voorspatbord zorgt ervoor dat er geen of veel minder vies water boven op de motor terecht komt. Ook een hugger over je achterwiel plaatsen wordt aangeraden, dat voorkomt veel opspattende viezigheid rond je achterbrug en veer.

Als laatste conclusie, ik heb nog een lange weg te gaan als het gaat om het wennen aan de tweecilinder, komend vanaf de 6 cilinder 😂. Trillen hoort erbij... Meer geluid ook, vooral na een hele dag rijden. We gaan het zien, ik heb alle extra's online besteld die ik nodig heb, ik ga ervanuit dat dit helpt. Aanstaande zondag weer een hele dag toeren met mijn dochter en haar vriend, dat zal zo'n 400km worden schat ik in. Het weekend erop naar de Ardennen, ook weer de nodige kilometers. Dan de balans maar weer eens opmaken.

Gr. Jurgen

Re: De eerste rit ervaring (NT 1100)

Geplaatst: 24 apr 2025, 17:34
door Cor
Jammer dat als 'men' dit ervaart en ook als 'probleem' ziet dat de leverancier/fabrikant niet af fabriek een verlengde spatbord aanbrengt. Even buiten de stenenvanger en de afdekking rond het stuurhuis.
Dat betekend dat elke NT1100 rijder deze extra's aan gaat schaffen :ah :roll: :shock:
Veel plezier echter met je komende ritten. Mocht je komend weekend in de buurt van Doetichem komen dan kan je meedoen met een rit :idea:
:b

Re: De eerste rit ervaring (NT 1100)

Geplaatst: 24 apr 2025, 22:51
door Mothergoose
Klopt Cor, ik heb maar meteen alle opties die ik denk nodig te hebben bij vriend Ali besteld. Hopelijk komt het snel binnen, maar wat rijden betreft ga ik er niet op wachten, zondag een tocht met mijn dochter rijden en het weekend erop naar de Ardennen (dan hoop ik wel dat alles er is)
Ik kan helaas niet mee in Doetinchem.

Gr. Jurgen