Moveon motorcursus Eifel.
Afgelopen week ben ik op motor cursus geweest in de Eifel. Na een tijd zoeken en vergelijken leek mij dit een goede cursus, de prijs kwaliteit verhouding leek mij goed, nu kan ik zeggen dat dat mijn verwachting overtroffen heeft.
De cursus bestaat uit 2 dagen rijden en een stukje theorie. De avond er voor kan je terecht in het hotel Islekhoehe te Krautscheid, een zeer net en betaalbaar hotel (aanrader voor motorvakanties in de Eifel). De volgende ochtend, na het ontbijt verteld JP (de instructeur) de basis van het goed en soepel bochten rijden en informeert hij wat de leerdoelen zijn, wij waren met 2 cursisten (er zijn er maximaal 4). Zelf wou ik vooral weten hoe de instructeur vond dat mijn rijwerk was en wat ik kon verbeteren, mijn medecursist (die ook Erik heet) had last van angst in bochten en moeite om dicht bij de berm te rijden.
Na de uitleg, van ongeveer een, uur waarin kort en duidelijk uitgelegd is hoe je bochten zo makkelijk mogelijk kan rijden waardoor het veiliger en soepeler gebeurd zijn we op weg gegaan.
In het begin had Erik duidelijk moeite met rijden, JP ging daar erg goed mee om, eerst een stuk bij hem achterop om te laten merken hoe je kan rijden, een stukje uitleg er bij om duidelijk te maken wat er “mis” ging in het eerste stuk en daarna liet JP, in overleg, Erik achteraan rijden zodat hij kon zien hoe wij reden. Hierdoor kon Erik vertrouwen krijgen en zien welke lijn beter was om te rijden.
Toen ging ik voorop door de schitterende Eifel, zo veel mooie bochten, vergezichten, roofvogels enzovoorts. Een genot om doorheen te rijden. Met de tips van JP heb ik veel meer overzicht en controle gekregen over mijn bochten werk, niet dat het slecht was, maar nu is het wel echt veel beter.
Natuurlijk begint het met kijken, alles proberen te zien wat met de bocht te maken heeft, dan je snelheid aanpassen aan wat je ziet en klaar zijn voor de bocht (goede snelheid, goede versnelling en juiste positie op de weg) Goed links op de rijbaan blijven voor een bocht naar rechts, in de buurt van de middenlijn blijven terwijl je instuurt met trekkende motor (licht trekkend is meestal genoeg, dan heb je al meer grip en controle). Als je het einde van de bocht ziet kan je meer gas geven waardoor je soepel en snel de bocht uit kan komen. Door je positie op de weg zie je zo veel mogelijk van wat er op je afkomt en heb je de meeste tijd om te reageren. In de bocht is kijken waar je heengaat, als je te ver vooruit kijkt snij je de bocht af, als je te dicht bij kijkt is je de bocht vaak te ruim, de afstand die ideaal is om naar te kijken hangt af van je snelheid.
Na vele bochten en tips van JP reden de bochten al veel fijner, de snelheid ging ook wat omhoog (het gaat niet om hard rijden, al heb ik wel sneller gereden dan ik vroeger zou doen, de maximum snelheid is maar een paar keer overschreden). Door het rijden en zien hoe JP en ik reden voelde Erik zich steeds zekerder en hij ging tussen JP en mij rijden zodat JP hem betere tips kom geven omdat hij beter zag wat Erik deed. De communicatie verliep via communicatie setjes die PJ heeft, met gebruik van eigen oordopjes krijg je tips. Een goed aantal kilometers verder ging Erik voorop omdat zijn vertrouwen voldoende was gestegen en hij zijn angst duidelijk aan het overkomen was.
Heerlijk om met een paar mensen zo soepel door de Eifel te rijden.
‘s avonds na het eten, wat lekker en ruim voldoende was, zijn we de beelden gaan bekijken van die dag. JP neemt de ritten op zodat er besproken kan worden wat er goed en minder goed ging die dag, hierdoor krijg je meer inzicht in wat je kan verbeteren.
Na de nodige beelden en tips was het tijd voor welverdiende rust.
De volgende dag zijn we weer op weg gegaan, de uitzichten waren schitterend en de bochten steeds leuker met de nieuwe kennis en vertrouwen. Mijn rijgedrag is vloeiender en vertrouwder geworden en Erik heeft een groot deel van zijn angst overkomen en rijd eveneens veel beter dan aan te begin van de cursus.
Een zeer goed bestede vakantie met heerlijk weer en veel motorplezier.
Dan nog de financiële kant 355 voor de cursus, 140 voor hotel met ontbijt en avondeten, plus benzine en lunch geld, natuurlijk nog een paar biertjes maar ook de kosten daarvoor vielen mee.
Een aanrader voor wie op een leuke manier beter wil leren rijden!
Www.moveonmotortrainingen.nl www.islekhoehe.de
Moveon motorcursus Eifel
-
Moveon motorcursus Eifel
Laatst gewijzigd door Erikcx op 02 mei 2025, 00:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- coenox
- Honda NT700VA
Re: Moveon motorcursus Eifel
Mooi verslag, komt me bekend voor 

“I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work.”—Thomas Edison