aanrijding met fietser

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
eddy
Berichten: 120
Lid geworden op: 03 jun 2009, 21:11
Locatie: hoogeveen

aanrijding met fietser

Bericht door eddy »

Naar aanleiding van een uitzending van SBS6 deze week over een nieuwe rage overgewaaid uit america over jongelui die op een spec.fiets ZONDER
veiligheids voorzieningen (zoals een bel,verlichting en vooral REMMEN )rijden waarmee ze dan zo hard en snel mogelijk door druk verkeer racen even het
volgende,ik heb vorige week woensdag een aanrijding gehad met een fietser op een voorrangskruising,gelukkig geen persoonlijk letsel maar wel veel motorschade €2649,60.Toen we weer op de benen stonden was zijn eerste reactie,sorry meneer ik schoot door want ik heb geen remmen,t,is al een hele ouwe fiets,ik heb toen gelijk 112 gebeld en er politie bijgehad en dat is achteraf misschien wel mijn geluk want afgelopen maandag kreeg ik eerst een brief van mijn rechtsbijstandverz. met de volgende letterlijke passage:
(Het verhalen van uw schade wordt erg lastig,want de wet beschermt fietsers en voetgangers in het verkeer,zelfs als deze plotseling een voorrangsweg oversteken.) Maar vandaag bericht gehad dat ze naar aanleiding van het proces verbaal alsnog de tegenpartij aansprakelijk gaan stellen.De meesten weten dit waarschijnlijk wel maar wees toch maar extra alert op fietsers en voetgangers.
Nu maar hopen op een goede afloop,kan er gelukkig nog wel op rijden. :)

groetjes eddy
Gebruikersavatar
EricvZ
Honda NT700V
Berichten: 402
Lid geworden op: 03 sep 2009, 23:06
Locatie: Hoogvliet-RT (NL)
Contacteer:

Bericht door EricvZ »

He Eddy, niet zo'n leuk bericht, maar gelukkig heb je geen letsel opgelopen. Schade aan de motor kan gelukkig worden gerepareerd.

Wat betreft die rage met die fietsen .. hopelijk heb je gisteren ook in een filmpje bij De Wereld Draait Door wel gezien dat het rijden op zulke fietsen zonder remmen etc behoorlijk gevaarlijk kan zijn .. ging toch echt goed onderuit op een nat wegdek .. zo tegen een naast hem rijdende auto aan ..

Vindt het eigenlijk wel vreemd dat fietsers zo beschermd worden door de wet .. er staat toch zeker in die zelfde wet dat een fietser moet zorgen dat zijn voertuig in goede staat verkeerd, dus met werkende remmen enzovoorts ..

Hopelijk kan je de schade verhalen op de tegenpartij, lijkt mij niet meer dan eerlijk. Succes.
Vriendelijke groet, Eric

Honda NSS350A Forza : 3/6/2021:0 -> 01/10/2023:750
Honda NT700VA Deauville : 5/9/2009:3835 -> 02/06/2021:72308
Gebruikersavatar
MrSkippy
Motorloos
Berichten: 860
Lid geworden op: 25 aug 2008, 22:06
Locatie: Zwolle (NL)

Bericht door MrSkippy »

Dat 's zeker niet zo'n leuk bericht.
Maar volgens mij is de wet wel zo, dat als het overduidelijk dat de fiets ondeugdelijk was (geen remmen, etc.) de fietser zijn rechten wel verspeeld.
Afbeelding(M.I.A.)
.
Afbeelding a.k.a. Jaap-Hein
Gebruikersavatar
Henk
Honda NC750
Berichten: 547
Lid geworden op: 08 jun 2009, 19:59
Locatie: Den Helder

Bericht door Henk »

Hallo Eddy,gelukkig heb je een goede rechtsbijstandverzekwering,anders zou het zeker zeuren worden met het schadeverhalen op een fietser,
Hoop op een voor jou goed einde,zodat je de motor weer kan laten repareren zonder daarvoor diep in je eigen buidel moet tasten.
gr.Henk
My hart beats for my red NC750S :brrr
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7988
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Bericht door Stephan »

Eddy, jammer van de schade. Dat is altijd naar. Succes met de afhandeling. Hopelijk verloopt dit voospoedig!
Gebruikersavatar
roelof
Honda NT700V
Berichten: 867
Lid geworden op: 28 sep 2008, 19:22
Locatie: Emmen( nl )

Bericht door roelof »

jammer eddy, hoop dat je de schade wel vergoed krijgt!!
ook hier in het noorden zit een ongeluk in een onverwachte hoek!!
science flies you to the moon.
religion flies you into buildings!!
a deauville doesn´t fly!! but takes you to manny places!!
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Bericht door Ed Vissers »

Eddy,

goed dat je zelf niets hebt. Hopenlijk krijg je de schade vergoed.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
Geert
Honda CBF600S
Berichten: 3408
Lid geworden op: 12 aug 2008, 21:44
Locatie: Hoorn (NL)

Bericht door Geert »

Hoi Eddy,

Heel vervelend dat je zoiets treft met een fietser zonder remmen.
Hopelijk komt het oké met de verzekering.
Gelukkig heb je zelf niks.
Groetjes
Geert :lol: & Marian :lol:
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Bericht door Frank »

Dat is vervelend nieuws, gelukkig ben jij er goed afgekomen.

Heb zelf en ook mijn zoon met zijn scooter, zo'n akkefietje gehad.
Mijn advies: bel altijd de politie en laat een verbaal opmaken, maak foto's en teken de situatie goed uit. Zet gelijk je rechtsbijstand erop en je hebt een zeer grote kans dat je de schade kunt verhalen.
Onze schades zijn beide uitbetaald door de tegenpartijen.

Mensen rijd voorzichtig! :b
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
Geert
Honda CBF600S
Berichten: 3408
Lid geworden op: 12 aug 2008, 21:44
Locatie: Hoorn (NL)

Bericht door Geert »

Frank,

Uiteraard rijden we allemaal voorzichtig maar soms tref je en situatie waar je niks aan kan doen.
Vorig jaar met de Bosse Bollen Tocht moest ik flink in de remmen omdat er een koekblikker voor mij van links uit een straat eerst stopte en op het laatste moment toch doorreed.
Ed zag het gebeuren, hij reed achter me.
Groetjes
Geert :lol: & Marian :lol:
eddy
Berichten: 120
Lid geworden op: 03 jun 2009, 21:11
Locatie: hoogeveen

Bericht door eddy »

MrSkippy schreef:Dat 's zeker niet zo'n leuk bericht.
Maar volgens mij is de wet wel zo, dat als het overduidelijk dat de fiets ondeugdelijk was (geen remmen, etc.) de fietser zijn rechten wel verspeeld.
Hallo lui, jaap-hein heeft het goed gezien,ik heb inmiddels goed bericht gehad van m,n rechtsbijstandverz., de verzekering van de tegenpartij heeft
naar aanleiding van het procesverbaal de aansprakelijkheid erkend en het schadebedrag inmiddels uitgekeerd.
Eind goed,al goed dus. :up

groetjes eddy :D
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7988
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Bericht door Stephan »

Proficiat, Eddy!!!!!
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Bericht door Ed Vissers »

Eddy,

dat is toch een mooi positief geluid :)
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
Henk
Honda NC750
Berichten: 547
Lid geworden op: 08 jun 2009, 19:59
Locatie: Den Helder

Bericht door Henk »

Eddy,gefeliciteerd met de goede afloop van de schadeafwikkeling.
gr.Henk
My hart beats for my red NC750S :brrr
Gebruikersavatar
Gerard (GTB)
Honda NT650V
Berichten: 543
Lid geworden op: 17 mar 2009, 14:00
Locatie: Leeuwarden (NL)
Contacteer:

Bericht door Gerard (GTB) »

Gefeliciteerd Eddy,

ik ben blij voor je dat de verzekering heeft uitbetaald.
Groetjes Gerard :b
:brrr

Pennant Red Metallic Honda Deauville NT650VX bj 1999
wendy

Bericht door wendy »

ik vind het in nederland belachelijk hoe de verzekeringsmaatschappijen zich opstellen
ik snap heel goed dat fietsers kwetsbaar zijn
maar soms lijkt het ook wel of dat alle achterlijke op een fiets zitten
ik ben er gisteren weer getuige van geweest ,
verschillende rotondes hebben haaientanden op het fietspad gedeelte ,
en dan toch nog de fiets voor de auto gooien ,klaarblijkelijk denken ze het toch te kunnen winnen van een auto,
de fietsers mogen zelf ook wel eens de verantwoording nemen ,en zich wat meer temide opstellen,wetende dat ze kwetsbaar zijn
anders krijg je nog veel meer bloemetjes en beertjes tegen bomen en palen aan ,
maar dan niet voor de fietser maar voor de auto en de motorrijders,
dat mag ook wel eens gezegt worden ,maak daar dan maar eens reclame voor 3VO
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Bericht door Frank »

wendy schreef:ik vind het in nederland belachelijk hoe de verzekeringsmaatschappijen zich opstellen
ik snap heel goed dat fietsers kwetsbaar zijn
maar soms lijkt het ook wel of dat alle achterlijke op een fiets zitten
ik ben er gisteren weer getuige van geweest ,
verschillende rotondes hebben haaientanden op het fietspad gedeelte ,
en dan toch nog de fiets voor de auto gooien ,klaarblijkelijk denken ze het toch te kunnen winnen van een auto,
de fietsers mogen zelf ook wel eens de verantwoording nemen ,en zich wat meer temide opstellen,wetende dat ze kwetsbaar zijn
anders krijg je nog veel meer bloemetjes en beertjes tegen bomen en palen aan ,
maar dan niet voor de fietser maar voor de auto en de motorrijders,
dat mag ook wel eens gezegt worden ,maak daar dan maar eens reclame voor 3VO
Wendy, ik sluit mij aan bij deze "actie"groep! :up
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
wendy

Bericht door wendy »

ja he
want er rijdt wat dom volk op de weg hoor :roll: ;)
zelfs hier in brabant ;)
henkbontekoe

Bericht door henkbontekoe »

Het is zeker niet zo dat fietsers en voetgangers altijd en overal beschermd worden. Wat wel in de loop der jaren gegroeid is, is dat er een voorkeursregeling bestaat voor de zwakkere verkeersdeelnemers. Dat betreft dan voornamelijk de schade-afhandeling, waarbij rechters al snel overwegen dat gemotoriseerde verkeersdeelnemers altijd verplicht WA verzekerd zijn en dus de schade aan de tegenpartij wel kunnen vergoeden.
Dat zegt overigens niets over de schuldvraag of het eventueel vervolgen van een fietser die aantoonbaar fouten gemaakt heeft of niet aan de eisen voldoet. Blijft echter de vraag hoe we dat in Nederland moeten doen met kinderen onder de 12, die in ons systeem nimmer vervolgd worden.
wendy

Bericht door wendy »

dat snap ik ,dat een kind onder de 12 niet vervolgd word,,
maar waar ik van de week getuige van was dat waren gewoon volwassen mensen die dat deden ,en iedereen op die rotonde volgde
ik denk dat er voor veel fietsers de regels niet duidelijk zijn ,
BertG

Bericht door BertG »

Whoooow,

ik zie een heleboel meningen en een aantal raken de waarheid en sommige niet.

Fietsers behoren tot de zwakkere verkeersdeelnemers. FEIT
Dat betekent echter niet dat zij zich alles kunnen veroorloven. FEIT
Zie de reactie van de verzekering van de tegenpartij van Eddy.

Bij een aanrijding met een zwakkere verkeersdeelnemer wordt de tegenpartij aansprakelijk gesteld.
Dat betekent echter niet dat deze schuldig wordt verklaard.

Hetzelfde gebeurt in Duitsland bij het overschreiden van de adviessnelheid van 130 km/u.
of het rijden zonder winterbanden (geldt niet alleen in de winter).
Officieel geldt in Duitsland dat voertuigen moeten overeenkomstig de weersomstandigheden zijn toegerust!.
Dat reikt verder dan winterbanden in de winter, ook ruitenwisservloeistof voorzien van antivries behoort daartoe!

Aansprakelijk gesteld worden betekent dat de bewijslast wordt omgekeerd.
In het geval van de aanrijding met de fietser betekent het dat deze bij de niet-zwakkere verkeersdeelnemer komt te liggen.

Zorg als betrokkene voor getuigen (prio 1, want getuigen lopen snel weg), foto's en als het lukt de komst van politie.
Waarom 'als het lukt'?

Omdat de politie bij blikschade niet meer komt.
Dit is een landelijke afspraak met het OM en verzekeringsmaatschappijen.

Overtuig dus de politie bij je melding naar 112 / 0900-8844 van het belang dat je hebt bij het vastleggen van hun 'bevindingen' vanwege de bij jou neergelegde bewijslast en jouw zwakkere rechtspositie.
Verzoek hen om ter plaarse te komen en minimaal een 'mutatie' (kenmerkmelding is een mutatie met vermelding van de kenmerken van de aanrijding en de betrokkenen), maar nog beter een 'proces-verbaal' (aanrijdingsset) op te maken.

Voor alle duidelijkheid: een 'proces-verbaal' is niet alleen een bekeuring maar is ook een schriftelijke vastlegging in politiesystemen.

De verzekering kan bij de 'Stichting Processen-verbaal' voor haar verzekeringnemers deze stukken opvragen.
De stichting krijgt deze stukken van de politie en de stichting mag deze stukken alleen aan bepaalde instanties verstrekken.
http://www.stichtingpv.nl/
Nieuwe werkwijze politie bij ongevallen: geen registratiesets meer

De politie gaat schadeongevallen eenvoudiger registreren. Het opmaken van een ongevallenregistratieformulier, waarbij onder meer een situatieschets en de identiteit van betrokkenen moest worden genoteerd, wordt vervangen door een kenmerkenmelding.

Bij eenvoudige verkeersongevallen komt de politie vanaf 1 januari 2010 niet altijd meer naar de plaats van het ongeval. De politie gaat werken met een uitvraagprotocol, waaruit duidelijk moet worden of aanwezigheid van politie nog noodzakelijk is.

Indien bij een ongeval sprake is van een ernstige overtreding van de verkeerswetgeving of lichamelijk letsel komt de politie in actie. Dit geldt ook voor situaties waarbij de weg, vanwege een ongeval, geblokkeerd wordt. Bij twijfel, zoals grote onenigheid bij betrokkenen van een aanrijding, komt de politie poolshoogte nemen.
Bij betrokkenen van een eenvoudige aanrijding wordt meer een beroep gedaan op zelfredzaamheid in de vorm van het zelfstandig afhandelen van het ongeval en het zelf invullen van het Europees schadeformulier.
In de gevallen dat geen proces-verbaal wordt opgemaakt, volstaat een kenmerkenmelding. In de kenmerkenmelding komen gegevens als de dag, datum, tijd en locatie.
De informatie over verkeersongevallen wordt ter beschikking gesteld aan de Dienst Verkeer en Scheepvaart van het ministerie van Verkeer en Waterstaat ten behoeve van de verkeersveiligheid en het maken van verkeersbeleid door de ministeries.

Ten opzichte van de oude werkwijze van de politie is het volgende voor belanghebbenden bij een ongeval van belang:
Er worden vanaf 1 januari 2010 geen registratiesets meer opgemaakt en kunnen door de Stichting Processen Verbaal dus ook niet meer aan belanghebbenden worden verstrekt. Ook de kenmerkenmeldingen worden niet door ons verstrekt.
Registratiesets opgemaakt vòòr 1 januari 2010 zijn wel op te vragen bij de Stichting Processen Verbaal.
Processen-verbaal en/of Verkeers Ongevallen Analyses (VOA) blijft de Stichting processen Verbaal wél registreren en zijn door belanghebbenden op de normale wijze op te vragen.
Heeft u vragen over de nieuwe werkwijze van de politie en de gevolgen voor u als verzekeraar. schaderegelaar, belangenbehartiger of belanghebbende? U kunt bij voorkeur per e-mail contact met ons opnemen.

bron
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”