Beschermende kleding verplicht?

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Tanja

Beschermende kleding verplicht?

Bericht door Tanja »

vanmiddag tourde ik op mijn gemakkie (op mijn oh zo mooie deauvolle ;) ) rustig van het werk naar huis. Aangezien ik vlakbij Assen woon, is ook ons dorp overspoeld met motoren... heel gezellig en natuurlijk leuk om te zien! Maar goed, ik tourde door het centrum en kwam een groep van ik schat 12-15 motoren me tegemoed rijden.... En mijn mond viel open.... alle rijders hadden slechts een korte broek en t-shirt aan... :shock: :shock: :shock:
Ik moest op hen wachten voordat ik af kon slaan en 1 van de motorrijders tikte tegen zijn helm, alsof hij zei: jij bent niet goed met je handschoenen, motorjas en motorbroek aan
Ik heb wijselijk niet gereageerd... en hoop dat ze 1 of 2 bijen tegenkomen onderweg, terwijl ze door de bossen naar Assen rijden.. ik denk dat dat voldoende is om misschien iets te leren.... De trauma-heli is nog niet over komen vliegen dus dat is een goed teken toch?!!!
mardoke

Bericht door mardoke »

Ja Tanja, ik heb gisteren ook zo'n opmerking gekregen van een tweetal motorrijders toen ik rond 14u45 huiswaarts reed, komende van mijn werk.
Ene lachtte mij ha(r)telijk uit en vroeg of ik gek was: daarop antwoordde ik dat ik door weer en wind rijdt en altijd met mijn motorpak aan want bij mij komt de persoonlijke veiligheid op de eerste plaats! Daarop kreeg ik de "de vinger" en ik liet dat niet aan mijn hart komen....sukkelaars zijn het die met hun "marcelleke", hun korte broek en sandallekes de held gaan uithangen.
Henk Engberts
BMW R1150RT
Berichten: 1469
Lid geworden op: 03 apr 2010, 17:41
Locatie: Haulerwijk

Bericht door Henk Engberts »

Je hoopt het niet dat ze met de motor onderuitgaan, maar als het gebeurd met je korte broekje en t-shirt alleen maar aan op de motor, dan piep je wel anders.
Time flies when I drive my Honda Deauville.
Tanja

Bericht door Tanja »

euh dan piep je niet meer, dan mag een ander gaan staan schoonspuiten....
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7988
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Bericht door Stephan »

Daarom zijn wij zo blij met onze doorwaai-jasjes met dit weer. Ik moet er niet aan denken in een t-shirt en met een korte broek, zonder handschoenen op de motor.
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14078
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Ah ja, mijn collega stond ook meewarig te kijken toen ik mij in mijn pak hees.
Op zijn vraag of dat nu allemaal zo nodig is heb ik voorgesteld dat hij zijn hand eens met flinke druk over de stoep moest halen.
Een nietszeggende blik als antwoord en de opmerking "Je moet gewoon zorgen dat je niet valt........".
Alsof je dat zelf altijd in de hand hebt.

Vandaag zag ik overigens een dame voorbij scheuren....ook zonder pak.

Een zweterig lijf van een pak is met een douche verdwenen.
Littekens zijn voor altijd.

Vriendelijke groet

Marcel.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Bericht door Ed Vissers »

Ik heb 3 keer op straat gelegen. Altijd met pak. Moet ik meer zeggen? :D
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14078
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Wat zei mijn collega ook al weer?

Better to be save than sorry.
Laatst gewijzigd door Stephan op 07 sep 2012, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Hans3794

Bericht door Hans3794 »

Ik zag gisteren een stel op de motor, hij in een motorpak en zij in een rokje en een flinter dun bloesje.
Je moet je vriendin toch wel erg haten om haar zo mee te nemen.
Oh ja, ze had ook nog teen-slippertjes aan.
Ze zag er echt lekker sexy uit, ik hoop maar dat ze niet onderuit gegaan zijn.

Ik kan er maar niet over uit dat mensen met dit weer zo op de motor willen stappen.

Het is al eerder gezegd; Een bezweet lichaam is met een douche op te lossen.
Een littekens heb je voor je hele leven. (als je zoveel geluk hebt om het te overleven).
henkbontekoe

Bericht door henkbontekoe »

Tip: Bij warm weer gewoon een leren motorpak aan, maar uiteraard wel zonder isovoering. Daaronder, -zeer tegennatuurlijk- een thermohemd met lange mouwen en een thermoonderbroek met lange pijpen. Het geheel blijft redelijk koel doordat het vocht, je zweet dus, snel wordt afgevoerd door het speciale ondergoed. Het kan je ook de kop niet kosten, want het ondergoed kun je ook op de wintersport gebruiken.
In GEEN geval in korte broek en overhemd met korte mouwen. Niet alleen je huid is dun, maar het spierweefsel dat daaronder zit houdt ook weinig tegen.

Groet,
M.Schulte

Bericht door M.Schulte »

Als ik met dit warme weer ga "toeren" heb ik alleen mijn onderbroek aan en daar overheen mijn pak.
Voordeeltje bij een Deauville, kofferruimte zat om kleding en spullen mee te nemen om je even op te frissen als je ergens aankomt. ;)
Of een frisse duik te nemen ergens in een plas of riviertje oid.

Mij zie je niet zonder compleet pak rijden.......... safety first.

Groeten Marco
wendy

Bericht door wendy »

precies ja
ook al druip ik uit mijn broek
ik zie het maar als positieve vet verbranding
want als je over de straat schuift(en ik spreek uit ervaring ;) )dat heb je geen vet meer
ik was o zo blij met mijn jas vorige week
door de protectie in mijn schouder viel de "schade"nog mee :?
het had veel erger af kunnen lopen
dus inderdaad ,,,safety first.,,, ;)
Lex

Bericht door Lex »

Pfff, een motorpak is alleen voor mensen die weten dat ze tegen de grond gaan...







Grapje.
Het is mij wel opgevallen dat de T-shirt en korte broek typische chopperkledij is. Ik denk dat die mensen meer moeite doen om er zo stoer mogelijk uit te zien dan te denken aan hun eigen veiligheid. :mrgreen: :mrgreen:
wendy

Bericht door wendy »

haha ;)
Rataplan

Bericht door Rataplan »

De wonderen zijn de wereld nog niet uit..........en....de zotten ook niet. :roll:

Ieder doet met zijn eigen lichaam wat hijzelf wilt, en ik zal daar zeker niet van wakker liggen.
Lex

Bericht door Lex »

En wie mag mee opdraaien voor de lichamelijke letsels voor die mensen die zo tegen de grond gaan.
Maar het is natuurlijk wel leuk dat ze het zeker zélf voelen als ze tegen moeder aarde kwakken. :lol:
Laatst gewijzigd door Stephan op 07 sep 2012, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
wendy

Bericht door wendy »

mijn gedachte precies het zelfde,
want zo'n val gaat meestal met grote lichamelijk schade
revalidatie en blah blah
en wij maar premie' :roll: dokken
ik vind het wel een beetje een kortzichtige gedachte dat je daar niet wakker van ligt, :?
en wat als het iemand is die je heel dicht aan je hart gaat,
slaap je dan ook nog lekker :?: :roll:
Rataplan

Bericht door Rataplan »

Kijk, wettelijk is alléén een helm verplicht op de motor; in Belgïe althans, in Nerderland zal het wel niet veel verschillen denk ik.

Ik vind het net zoals vele andere onverantwoord om zonder beschermkledij met de motor te rijden. Maar.....de wet beslist daar anders over (momenteel toch nog). En zolang het toegelaten is zul je deze mensen niet kunnen tegenhouden.
Je eigen wil opdringen aan iemand anders vind ik ook niet kunnen; ik kan van u niet eisen dat je beschermkledij draagt als de wet het tegendeel toelaat.
Het is aan onze regeringsleiders wetten in te voeren dat zulks verplicht - hier in Belgïe waren ze een paar maanden geleden een ietsje op de goede weg maar door de val van de regering is dus alles terug in het water gevallen.

Een kortzichtige gedachte om daar niet wakker van te liggen :?: kijk, alle dagen vallen er slachtoffers in het verkeer; als ik van ieder slachtoffer een nacht moet wakker liggen, dan slaap ik nooit meer.
Ik vind het wel spijtig telkens er een ongeval gebeurt; het spijtigste van de zaak is dat er altijd onschuldige slachtoffer(s) bijzitten die daar niet om gevraagd hebben en die meestal ook nog in hun recht waren.

Als je door onverantwoord gedrag een ongeval veroorzaakt zal ik dat zeer spijtig vinden, maar iemand die met een motor rijdt is toch volwassen denk ik en beschikt toch ook over zijn/haar volle verstand neem ik aan.
Bijgevolg ga je je wel degelijk bewust onverantwoord gaan gedragen met de daaraan gebonden risico's; dat is een keuze dat iemand maakt en bij de navolgen van iemands anders bewuste keuze zal ik zeker niet wakker blijven liggen, ook al is dit een goede kennis of familielid. Ik zal het wel zeer spijtig vinden.

Het mag natuurlijk niet vergeten worden, but life goes on en de wereld draait door.
wendy

Bericht door wendy »

ik snap jou argumenten heel goed
en er gaat niks boven vol verstand
ik heb hier in bergen op zoom bij de meest bekende motorrijschool gewerkt
ik weet niet beter dat het met lessen verplicht was om in vol tenue te rijden,ik heb vorig jaar ook gelest en moest dus ook met 30graden in vol tenue lessen
maar bij ieder klant die er bij ons was werd altijd benadrukt dat veiligheidskleren o zo belangrijk was
ik heb hele verhalen aan moeten horen over veiligheid
dus bij mij was dat zo ingeprent dat ik het al automatisch deed
wakker van liggen doe ik ook niet ,maar heb wel medelijden met de mensen die die inschattings fout maakte ,puur door het feit dat ze zich niet bewust zijn van de gevaren
zij moeten het nog ondervinden :cry:
Lex

Bericht door Lex »

Ik ben volledig akkoord met jou beredenering Rataplan. Maar de lichamelijke letsels van iemand in zomer tenue moet door "iemand" betaald worden. En het zal uiteindelijk niet uit de zak van de verzekeringsmaatschapij komen. Want als die er geen winst mee zou maken zou ie er ook niet mee doorgaan.
wendy

Bericht door wendy »

:go :go ;)
boys wil be boys ;)
Rataplan

Bericht door Rataplan »

Lex schreef:Maar de lichamelijke letsels van iemand in zomer tenue moet door "iemand" betaald worden. En het zal uiteindelijk niet uit de zak van de verzekeringsmaatschapij komen. Want als die er geen winst mee zou maken zou ie er ook niet mee doorgaan.
Ik begrijp u hoor Lex. Anderzijds, als ik één €uro kan bijdragen om mee te helpen aan iemands genezing of revalidatie, dan is dat met véél plezier gedaan OP VOORWAARDE dat diene mens dan geleerd is en in het vervolg beschermde kledij draagt.

Maar we wijken af.....we wijken af......topic ging eigenlijk over het al dan niet dragen van beschermde kledij.

Of je het nu gelooft of niet, zelf dezer dagen draag ik nog altijd mijn gewone vest (welliswaar zonder wintervoering ;) ) naar en van het werk. Om 5 uur 's morgens of 10 uur 's avonds is dat soms nog wel nodig.
Alhoewel de volgende dagen zal het wel de zomervest worden denk ik.

Dezer dagen overdag uiteraard de zomervest.
wendy

Bericht door wendy »

ik had vorige week mijn jas aan met wintervoering en een dik vest er onder,,ik was blij hoor
want als je gaat ,dan wordt toch de klap gedempt
dan maar zweten ;)
ik zit nu waarschijnlijk met een totaal reptuur van de cufft
(kapsel van de schouder)
dus ik weet hoe het voelt :cry: ;)
Gebruikersavatar
Gerard (GTB)
Honda NT650V
Berichten: 543
Lid geworden op: 17 mar 2009, 14:00
Locatie: Leeuwarden (NL)
Contacteer:

Bericht door Gerard (GTB) »

hoe gaat het met je schouder, merk je al weer wat verbetering?
Groetjes Gerard :b
:brrr

Pennant Red Metallic Honda Deauville NT650VX bj 1999
wendy

Bericht door wendy »

ik kan nog helemaal niks met mijn arm
ik moet naar de orthopeed :cry:
weet je wat nog het ergste is
ik ben mijn geklaag zo beu
maar je krijgt nergens geen poot tussen de deur
er zijn wachttijden tot eind juli begin augustus omdat de vakantie begint
heel frustrerend allemaal :dvil
Laatst gewijzigd door wendy op 27 jun 2010, 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gerard (GTB)
Honda NT650V
Berichten: 543
Lid geworden op: 17 mar 2009, 14:00
Locatie: Leeuwarden (NL)
Contacteer:

Bericht door Gerard (GTB) »

dat is een snelle reactie, wel balen dat je er z'n last van hebt terwijl het zulke mooie motor dagen zijn.. (maar er komen nog veel meer mooie dagen om te rijden).

Hebben ze ook een schatting gemaakt hoelang het gemiddeld duurt voor dat de totaal ruptuur van de cuff weer wat genezen is?
Groetjes Gerard :b
:brrr

Pennant Red Metallic Honda Deauville NT650VX bj 1999
wendy

Bericht door wendy »

moet geopereerd worden dan
met herstel dan zou ik tot oktober november niet meer kunnen rijden
maar dus ook geen auto rijden of fietsen,
ik doe nu alles te voet of ik wordt weggebracht
erg frustrerend allemaal
mijn motor roept me steeds ,,,maar ik kan alleen maar kijken en aaien :cry:
Gebruikersavatar
Gerard (GTB)
Honda NT650V
Berichten: 543
Lid geworden op: 17 mar 2009, 14:00
Locatie: Leeuwarden (NL)
Contacteer:

Bericht door Gerard (GTB) »

dat is een behoorlijke tijd.
kan me dan wel goed voorstellen dat je goed baalt. :cry:
zeker omdat je ook afhankelijk bent van een ander als je eens de deur uit moet.
mijn motor roept me steeds ,,,maar ik kan alleen maar kijken en aaien
na al dat geaai en gepoets hij zal wel glimmen dan als hij weer de weg op komt. :lol:
Groetjes Gerard :b
:brrr

Pennant Red Metallic Honda Deauville NT650VX bj 1999
wendy

Bericht door wendy »

hihi ik denk het ook ja
en glimmen zal hij
ik zei net al tegen tanja;dat gaat een mooie schade claim worden voor het ziekenhuis hier ;)
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Bericht door Koen »

Rataplan schreef:Kijk, wettelijk is alléén een helm verplicht op de motor; in Belgïe althans, in Nerderland zal het wel niet veel verschillen denk ik.
(...) En zolang het toegelaten is zul je deze mensen niet kunnen tegenhouden.
Dat klopt inderdaad, maar het vreemde is dat in de auto een veiligheidsriem wél verplicht is. Gordel niet om kost je € 90,- (heb 't even opgezocht, want heb geen ervaring met boetes :D)

Het zou goed zijn als binnen afzienbare tijd ook het dragen van beschermende kleding wettelijk verplicht zou worden.

Het boetebedrag zou voor mij zelfs nog wat hoger mogen zijn omdat de maatschappelijke schade bij een motorongeval zonder goede kleding veel groter is. Ik zou niet graag de hulpverlener willen zijn die de resten van iemands lichaam van het asfalt af moet schrapen, lijkt me verschrikkelijk...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”