ABS, Airbag en APK verplicht op/voor de motorfiets

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

ABS, Airbag en APK verplicht op/voor de motorfiets

Bericht door Ed Vissers »

Gelezen:
De Europese Commissie gaat zich de komende tien jaar richten op de verplichting van abs, een airbag en een apk voor motoren.


Dat maakte de EC deze week bekend in het Road Safety Programme 2011-2020, waarin de verkeersbeleidslijnen voor de komende jaren werden toegelicht.
Motoren en motorrijders krijgen hierin extra aandacht, omdat er in de ongevalstatistieken geen vooruitgang zou zitten. De maatregelen moeten bijdragen aan een halvering van het aantal ongevallen.


Wat vind je hier van?
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Mathijs

Bericht door Mathijs »

grappig.. een airbag op je motor....

Een beetje motor rijder geeft zichzelf een of meerdere VRO Cursussen om wat meer behendigheid te krijgen mocht het zover komen.
kunnen ze net zogoed op alle auto's ABS verplichten.... mijn auto heeft het niet en ik ga het er ook niet op laten zetten.... ook niet op de motor.
APK kan ik me nog iets bij inbeelden, ik zie soms kunstwerken waar ik mn vraagtekens bij heb...

dat is mijn gedachte erover
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Bericht door Koen »

ABS kan ik me nog iets bij voorstellen, de rest absoluut niet. Ik denk dat extra aandacht bij automobilisten voor motorrijders (campagnes zoals bijv. in de UK veel vertoond worden) veel meer invloed heeft op de ongevalstatistieken...

Hoe willen ze dat überhaupt technisch uitvoeren, airbags op alle motoren?
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Mathijs

Bericht door Mathijs »

net zoals... Het motorrijseizoen is weer begonnen... hetzelfde als De Scholen zijn weer begonnen....

ik vind dat ze daar maar eens wat geld voor moeten uitgeven.
Ik heb al genoeg geld uitgegeven aan een opvallende helm en jas... laat de overheid de rest maar eens doen....
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Bericht door Koen »

Er is vorig jaar al eens zoiets geweest bij onze zuiderburen:
<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/vsfBXyfKaB8&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/vsfBXyfKaB8&hl=nl_NL&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>

De Britten zijn zeer actief met de Think! campagne. Nu Nederland nog... wij hebben alleen dit:
<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/nKAyLMvP4YE&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/nKAyLMvP4YE&hl=nl_NL&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>
Laatst gewijzigd door Koen op 27 jul 2010, 19:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Bericht door Ed Vissers »

ABS en Airbag kunnen natuurlijk alleen bij nieuwe motoren vanaf een bepaalde datum.

ABS is inmiddels ook voor motoren redelijk ingeburgerd. Niet alle motoren worden met ABS geleverd. Dat moment gaat beslist een keer komen.
Wat mij betreft mogen ze dat zo snel als mogelijk invoeren.

Airbag op een motorfiets is niet nieuw. De nieuwe Goldwing kan er optioneel mee worden uitgerust. Ook hier zouden er levens mee gered kunnen worden.

APK voor motorfietsen.. Daar wordt al lang over gesproken. Over het nut wordt ernstig getwijfeld. Het zijn juist motorrijders die zich zeer bewust zijn van het feit dat de technische staat van onderhoud van levensbelang kan zijn.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Bericht door Koen »

EdVissers schreef:Airbag op een motorfiets is niet nieuw. De nieuwe Goldwing kan er optioneel mee worden uitgerust. Ook hier zouden er levens mee gered kunnen worden.
Ongetwijfeld zal het een keer gebeuren dat de airbag dodelijk letsel voorkomt. Maar vaker zal het gebeuren dat de airbag geen enkel effect heeft doordat de berijder niet meer op de motor zit door de crash... Al met al denk ik niet dat het "het ei van columbus" is qua veiligheid.

Bovendien: in een Goldwing 1800 heb je de ruimte om zoiets in te bouwen. Probeer het eens bij een naked bike...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Bericht door Ed Vissers »

CaveyH schreef:
EdVissers schreef:Airbag op een motorfiets is niet nieuw. De nieuwe Goldwing kan er optioneel mee worden uitgerust. Ook hier zouden er levens mee gered kunnen worden.
Ongetwijfeld zal het een keer gebeuren dat de airbag dodelijk letsel voorkomt. Maar vaker zal het gebeuren dat de airbag geen enkel effect heeft doordat de berijder niet meer op de motor zit door de crash... Al met al denk ik niet dat het "het ei van columbus" is qua veiligheid.

Bovendien: in een Goldwing 1800 heb je de ruimte om zoiets in te bouwen. Probeer het eens bij een naked bike...
Ik denk dat een airbag vaker aangesproken zal worden dan je denkt. Kijk maar eens bij een motorsloperij hoeveel motoren je tegenkomt met kromme vorkpoten. Die zijn dus ergens tegenaan geknald.
Het onderbrengen van een airbag op een naked is een uitdaging voor de fabrikanten:)
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Bericht door Koen »

EdVissers schreef:Kijk maar eens bij een motorsloperij hoeveel motoren je tegenkomt met kromme vorkpoten. Die zijn dus ergens tegenaan geknald.
M'n broers Kawa GPZ500 staat bij de motorsloperij met een kromme voorvork en verbrijzelde kuip. Die is inderdaad tegen een auto aangekomen. Ik zat erop, maar kwam op een andere plek tegen de auto dan de motor. Een airbag had mij niets geholpen...

Ik denk dat een motorrijder het vooral moet hebben van voorkómen van een ongeval, door betere zichtbaarheid, kleding en bewustwording van automobilisten. Airbags e.d. zorgen voor een schijnveiligheid want uiteindelijk weet je nooit hoe je geraakt wordt en of je dan wel of niet iets aan die airbag hebt.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Bericht door Ed Vissers »

CaveyH schreef:
EdVissers schreef:Kijk maar eens bij een motorsloperij hoeveel motoren je tegenkomt met kromme vorkpoten. Die zijn dus ergens tegenaan geknald.
M'n broers Kawa GPZ500 staat bij de motorsloperij met een kromme voorvork en verbrijzelde kuip. Die is inderdaad tegen een auto aangekomen. Ik zat erop, maar kwam op een andere plek tegen de auto dan de motor. Een airbag had mij niets geholpen...

Ik denk dat een motorrijder het vooral moet hebben van voorkómen van een ongeval, door betere zichtbaarheid, kleding en bewustwording van automobilisten. Airbags e.d. zorgen voor een schijnveiligheid want uiteindelijk weet je nooit hoe je geraakt wordt en of je dan wel of niet iets aan die airbag hebt.
Ik denk ook dat de punten die jij noemt meer bijdragen aan het vergroten van de veiligheid. Ik heb persoonlijk wel mn twijfels, maar het zal beslist helpen.
Het nut van ABS is voor mij veel duidelijker.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Mathijs

Bericht door Mathijs »

EdVissers schreef: Het nut van ABS is voor mij veel duidelijker.
Heeft dat voor jou ook niet te maken met het bruto gewicht van je motor?
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Bericht door Ed Vissers »

Bruvma schreef:
EdVissers schreef: Het nut van ABS is voor mij veel duidelijker.
Heeft dat voor jou ook niet te maken met het bruto gewicht van je motor?
Totaal niet. Ik zie ook niet direct een relatie.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Bericht door Koen »

Ik denk dat ABS bij alle motoren nuttig kan zijn. De kunst blijft uiteraard zo te rijden dat je nooit op je ABS hoeft terug te vallen...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Mathijs

Bericht door Mathijs »

hoe zwaarder het gewicht des te eerder een eventuele blokkade op de remmen, zou mij meest logisch lijken. maar ik kan het mis hebben.
heb je btw inmiddels die foto van mij al veranderd :roll:
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Bericht door Ed Vissers »

Bruvma schreef:hoe zwaarder het gewicht des te eerder een eventuele blokkade op de remmen, zou mij meest logisch lijken. maar ik kan het mis hebben.
Als de motor zwaarder is, dan zal ook de druk per cm2 band groter zijn. Wellicht dat er dan juist sprake is van het tegenovergestelde.

heb je btw inmiddels die foto van mij al veranderd :roll:
Heb je nog niet gekeken dan?
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Mathijs

Bericht door Mathijs »

gisteren was hij nog niet aangepast op deze link
http://deauville.forum2go.nl/foto-album ... t1204.html
en nu nog niet zie ik
tis die foto waar ik met mn felle helm en jas achter de motor sta
Laatst gewijzigd door Mathijs op 27 jul 2010, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Bericht door Ed Vissers »

Bruvma schreef:gisteren was hij nog niet aangepast op deze link
http://deauville.forum2go.nl/foto-album ... t1204.html
en nu nog niet zie ik
Dan heb je antwoord op je vraag ;)
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Bericht door Ed Vissers »

Terug naar ABS etc...

Naast ABS zou ik ook TCS meer als optie (of zelfs verplicht) willen zien.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7988
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Bericht door Stephan »

Persoonlijk heb ik niet zo'n problemen met het stimuleren van de veiligheid van motorrijd(st)ers. ABS zal inderdaad over een tijdje standaard zijn op nieuwe motoren, vermoed ik. Bij een verplichte airbag op de motor heb ik mijn bedenkingen. Natuurlijk zal het ergens wel effect hebben, maar het haalt op een gegeven moment ook wel de charme van het motorrijden weg. ...nog even en we hebben ook verplicht zijwieltjes e.d.
Over de APK voor motoren is al veel gesproken. Dit wordt al jaren bediscusiëerd. Over het algemeen onderhoud de gemiddelde motorrijder zijn/haar motor goed. Het is immers een liefhebberij. Bij dit soort maatregelen hebben vooral motorzaken finaciëel voordeel.
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14078
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Het is al enige tijd geleden dat ik mijn rijbewijs heb gehaald. Daarom heb ik recent een VRO1 Cursus gedaan. Een aantal van mijn medecursisten had veel rijervaring en een enkeling veel minder. Dit verschil was duidelijk te zien bij het uitvoeren van de algemene verrichtingen.

Zoals de cursusleider aangaf wordt er veel onderzoek gedaan naar eenzijdige ongelukken. Hieruit blijkt data de mototorijder meestal onvoldoende beheersing heeft over zijn voertuig. Een ongeluk had voorkomen kunnen worden als op de juiste manier een uitwijkmanouvre was gedaan.
Ik pleit er dus voor om motorrijders én automobilisten een herhalingscursus te laten doen. Nu haal je één keer je rijbewijs en daarna is er geen aanvullende training meer nodig.
Heel vreemd, terwijl het verkeer om ons heen steeds drukker wordt en de wegen steeds voller.

Bovendien dient er bij opleiding van automobilisten specifiek aandacht gegeven te worden aan motoren.
Een automobilist verwacht op een kruising een fietser, een voetganger of een auto. Een motor ligt minder voor de hand.
Bovendien kan een motor(net als een fietser) in zijn geheel achter een deurstijl van een auto verdwijnen.

ABS? Ja, zeker van toegevoegde waarde. Steeds meer motoren worden hiermee standaard uitgerust.
APK? Ja, maar alleen voor motoren ouder dan X-jaar (of met meer dan Y-kilometers op de teller) Dit dient nader bepaald te worden.
Airbag? Ik zie het nut er niet van in. Er zijn momenteel wel al jassen waar dit in zit. Dat lijkt mij effectiever dan monteren van een airbag op de motor.

Tot zover. Lijkt me voorlopig wel voldoende. ;)

Vriendelijke groet

Marcel.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7057
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Bericht door ikkieman »

Ik ben het met Marcel eens. Een APK vind ik an sich geen verkeerde optie tenzij je aan kan tonen dat je zoveel kilometers per jaar maakt dat je wel eens in de zoveel tijd naar je motor moet kijken omdat je anders gewoon op een karkas/velg rijdt of dat je zonder licht rijdt waar dit niet mag.

Een ABS ben ik zelf heel erg voor, al vraag ik me af of het technisch, practisch en financieel haalbaar is om te installeren in motoren waar dit nog niet in zit.

Een airbag kan je leven wel redden, begrijp me niet verkeerd, maar krijgen we er dan ook gordels bij? Anders vlieg je bij een frontale botsing straks nog over je kuip heen bij onze geliefde deauvilles. Ook helpt een airbag niks maar dan ook niks bij een schuiver maken.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Bericht door Koen »

EdVissers schreef:Naast ABS zou ik ook TCS meer als optie (of zelfs verplicht) willen zien.
Straks zit er zoveel elektronica in en op de motor dat je zonder HTS-diploma zelf geen onderhoud meer kunt uitvoeren. Bovendien hoor je wel 's dat deze systemen ook storingen kunnen vertonen. Het lijkt me nogal link als je op bepaalde hulpsystemen vertrouwt onder het rijden en ze laten je ineens in de steek. Dan liever geen hulpsystemen en gewoon zelf goed opletten bij het rijden.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Bericht door Ed Vissers »

De stand van de techniek schrijdt voort:) TCS bestaat ook al jaren voor de motorfiets. Het zorgt er wel voor dat je achterwiel niet doorslipt als je onder gladde omstandigheden te veel gas geeft.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Bericht door Koen »

Ik ben een groot voorstander van die techniek, begrijp me niet verkeerd. Ik zie de voordelen van ABS en TCS ook wel in, al zal deze techniek er ook voor zorgen dat een (nieuwe) motor steeds duurder wordt en dus met name voor jonge/beginnende rijders onbetaalbaar. Daarnaast bedoelde ik met de hoeveelheid elektronica dat je straks voor bijna alles naar de dealer moet, wat ook weer op de begroting drukt.

Het zelf sleutelen aan de motor is absoluut niet mijn sterkste kant, maar ik moet zeggen dat voor alles naar de dealer gaan op den duur niet leuk meer is. Als straks allerlei systemen verplicht zijn die dan ook weer (duur) onderhoud vergen, dan wordt het wel een hele dure hobby...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
henkbontekoe

Bericht door henkbontekoe »

Als Brussel dan toch iets aan de veiligheid van motorrijd(st)ers wil doen dan weet ik er nog wel een paar:
1. Beschermende kleding verplicht stellen. In een T-shirt en korte broek, aangevuld met teenslippers op de motor kan wat mij betreft echt niet
2. Een verbod op brandende verlichting overdag voor motorrijtuigen op meer dan 3 wielen. Dat komt de zichtbaarheid van motoren ten goede
3. Bij filevorming toestaan dat motorrijders gebruik mogen maken van de vluchtstrook ipv het kruip door/sluip door tussen de auto's
4. Elk voorjaar een goede voorlichtingscampagne ipv het gebazel dat we nu te horen krijgen
5. Niet echt populair: Een verscherpte controle op motorrijders bij het begin van het seizoen. Sommige mensen moeten nu eenmaal tegen hun eigen overmoed in bescherming worden genomen.
BertG

Bericht door BertG »

henkbontekoe schreef:Als Brussel dan toch iets aan de veiligheid van motorrijd(st)ers wil doen dan weet ik er nog wel een paar:
1. Beschermende kleding verplicht stellen. In een T-shirt en korte broek, aangevuld met teenslippers op de motor kan wat mij betreft echt niet
Afgezien van dat ieder meebetaald aan de ziektekosten zal het mij een zorg zijn wat die malloten zichzelf aandoen.
De natuur regelt het zelf wel en wie niet horen wil zal voelen.
2. Een verbod op brandende verlichting overdag voor motorrijtuigen op meer dan 3 wielen. Dat komt de zichtbaarheid van motoren ten goede
Dat vind ik weer een beetje egoistisch en is niet te handhaven door de politie. Sommige auto's kunnen hun lichten niet eens uit doen.
Afgezien daarvan is het al sinds jaar en dag verplicht om onder bepaalde weersomstandigheden (die slecht meetbaar zijn) mèt verlichting aan te rijden.
Dus ook om die reden niet te handhaven door politie.
3. Bij filevorming toestaan dat motorrijders gebruik mogen maken van de vluchtstrook ipv het kruip door/sluip door tussen de auto's
ABSOLUUT mee ONEENS. de enige plek op de weg die nog een beetje veiligheid kan bieden hoort niet bereden te worden.
Bovendien is dit de smerigste plek van de weg: alle steentjes, glasresten, metaaldeeltjes etc. blijven daar liggen.
Daar wil ik in geval van nood zelfs liever niet rijden.
4. Elk voorjaar een goede voorlichtingscampagne ipv het gebazel dat we nu te horen krijgen
Hier kan ik me wel helemaal in vinden!
5. Niet echt populair: Een verscherpte controle op motorrijders bij het begin van het seizoen. Sommige mensen moeten nu eenmaal tegen hun eigen overmoed in bescherming worden genomen.
Hier laat ik me niet over uit, dat mogen anderen doen ;)
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Bericht door Koen »

Ik kan het wel eens zijn met punt 1, punt 4 én zelfs met punt 5.

Punten 2 en 3 lijken me niet echt bijdragen aan de veiligheid, omdat ze ofwel niet uitvoerbaar danwel te handhaven zijn (2) ofwel flink afwijken van wat "normaal gesproken" is toegestaan in ons omringende landen (3). Met al het buitenlandse verkeer hier wordt het dan alleen maar gevaarlijker... Om van de rotzooi op de vluchtstrook nog maar te zwijgen.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Lex

Bericht door Lex »

henkbontekoe schreef:Als Brussel dan toch iets aan de veiligheid van motorrijd(st)ers wil doen dan weet ik er nog wel een paar:
1. Beschermende kleding verplicht stellen. In een T-shirt en korte broek, aangevuld met teenslippers op de motor kan wat mij betreft echt niet
2. Een verbod op brandende verlichting overdag voor motorrijtuigen op meer dan 3 wielen. Dat komt de zichtbaarheid van motoren ten goede
3. Bij filevorming toestaan dat motorrijders gebruik mogen maken van de vluchtstrook ipv het kruip door/sluip door tussen de auto's
4. Elk voorjaar een goede voorlichtingscampagne ipv het gebazel dat we nu te horen krijgen
5. Niet echt populair: Een verscherpte controle op motorrijders bij het begin van het seizoen. Sommige mensen moeten nu eenmaal tegen hun eigen overmoed in bescherming worden genomen.
Dus je wil je eigen veiligheid proberen te verhogen ten koste van andere weggebruikers? :?
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Bericht door Ed Vissers »

Dat zou ook niet juist zijn. Ook automobilisten hebben overdag hun verlichting meer dan eens nodig. Een verbod daarop is derhalve onacceptabel:)
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
RonalT

Bericht door RonalT »

ikkieman schreef:Een airbag kan je leven wel redden, begrijp me niet verkeerd, maar krijgen we er dan ook gordels bij? Anders vlieg je bij een frontale botsing straks nog over je kuip heen bij onze geliefde deauvilles. Ook helpt een airbag niks maar dan ook niks bij een schuiver maken.
Levens redden zal bij motorrijders misschien tegenvallen. Maar een groot probleem onder motorrijders die een frontale aanrijding hebben is dat je op een gegeven moment je stuur tegenkom en daar met je benen onder zit en met je bovenlichaam erboven. Dan loop je dikwijls een bekkenfractuur op. Dit is met een airbag goed te voorkomen.
Tevens heb ik begrepen dat je rijdend als het ware opgelicht wordt en over je stuur heen getild wordt en mogelijk over het voertuig waar je tegenaan gereden ben.
Voor motorrijders is het grootste gevaar om ergens tegenaan te vliegen. Je wordt dan abrupt afgestopt, daar loop je ernstige kwetsuren mee op.

Ik ben ook geen voorstander van dit soort zaken, maar het zou soms voordelen kunnen hebben.

In een auto werkt het heel anders, daarin zit je en ben je omringd door airbags. Er zit er altijd wel een die op de juiste plaats zit. :?

APK is overbodig.

In geval van een noodstop zal een groot deel van de motorrijders onderuitgaan door blokkeren van een of twee wielen. , dan is ABS een prima optie.
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”