Pagina 1 van 3

da's ff balen.....

Geplaatst: 06 aug 2010, 00:27
door M.Schulte
Wilde ik van de week nog een dagje met de motor naar het werk...........

Ik reed weg en voelde de motor ineens zo schudden met zijn kont.
Bij eerst volgende stop mogelijkheid gekeken, bingo, zachte achterband.
Voorzichtig naar de pomp gereden en de band opgepompt, motor bij het station neergezet en de trein gepakt.
's avonds voorzichtig naar huis gereden, band leek toen niet echt leeg te zijn gelopen maar durfde ook niet "normaal" te rijden.

Vandaag eens op onderzoek uit, de band bleek toch weer zacht en jawel, een oude roestige spijker heeft mijn achterband doorboord. :cry: :cry:
De spijker stak naar de zijkant nogal uit dus hij was snel gevonden.
Hij stak zo uit dat ik er zo niet meer mee durfde te rijden naar de motorzaak.
Dus geprobeerd een prop te zetten om richting motorzaak te kunnen rijden maar waar ik al bang voor was....
Het gat is niet dicht te krijgen met een prop.
Ik hoor hem heel zachtjes leeglopen.
De band was kwa profiel nog lang niet aan zijn eindje.......zonde weer en gaat weer een paar duiten kosten.

Van de week maar eens bellen met de motorzaak, hoe we de motor daar gaan krijgen :? :?

Groeten Marco

die verschrikkelijk baalt, nooit een lekke band gereden met een auto en binnen één jaar met de motor......

Geplaatst: 06 aug 2010, 01:47
door Mathijs
Ik had dit probleem ook.... ben toen op een lekke band naar huis gereden met 30km/h en thuis aangekomen de ANWB gebeld.
even later waren ze er en na wat 5en en 6en had hij er een dubbele prop in geschoten ( 2 bij elkaar) en zo was mn band goed gerepareerd en kon ik naar de dealer rijden om een nieuwe band erop te laten leggen.

ik zou gewoon proberen er een 2e prop in te schieten... kapot issie toch al....

Geplaatst: 06 aug 2010, 13:06
door roelof
een beetje motorzaak komt je desnoods halen hoor!!

Geplaatst: 06 aug 2010, 13:38
door Koen
roelof schreef:een beetje motorzaak komt je desnoods halen hoor!!
Inderdaad, dat doen ze vaak nog graag ook, is vrij goedkope klantenbinding. Wel rekening mee houden dat als je de HDC-pas gebruikt, je de laatste 10% van de afstand zelf zal moeten duwen. Immers, als ik Ed moet geloven krijg je echt óveral die 10% korting op ;)

Geplaatst: 06 aug 2010, 23:36
door M.Schulte
Tweede prop erbij, kreeg de eerste er alleen met heel veel moeite in, laat staan een tweede.........

Geloof niet dat men in Kamerik de HDC-pas kent. ;)
Maar zal Gert morgen eens bellen en vragen wat de mogelijkheden zijn.
Anders de band goed hard oppompen thuis en dan (snel maar voorzichtig) naar kamerik rijden, zo ver is het ook weer niet, hopelijk is de band dan nog niet te leeg.

Nu eens kijken wat voor band er op gezet moet worden en wat hij heeft liggen natuurlijk.


Groeten Marco

Geplaatst: 07 aug 2010, 09:43
door Lex
Als het profiel van de band nog goed is, kun je er aan de binnenkant van de band een plakker laten op plakken.
Heb ik, op aanraden van mijn bandenboer, ook laten doen bij een van mijn banden waarbij ik na amper 1000km over een nagel was gereden.

Geplaatst: 07 aug 2010, 23:06
door M.Schulte
Zal eens navragen wat de mogelijkheden zijn.

Belangrijkste voor mij is wel dat het veilig is, je hebt tenslotte maar 2 bandjes.

Groeten Marco

Geplaatst: 19 aug 2010, 23:01
door M.Schulte
Hoi,

Kom nog even terug op mijn lekke achterband.
Heb gebeld met de motorzaak en die begonnen inderdaad ook over "plakken" als de band nog goed genoeg is.
Helaas voor mij ging hij op vakantie dus a.s. zaterdag gaan we naar de motorzaak om te laten kijken.

Wat zouden jullie doen?
Ik heb eens rond gesurft op internet en kom toch wat tegenstrijdigheden tegen over het repareren van de band......

Hier nog een plaatje van mijn onfortuinlijke achterband.
Afbeelding

Groeten Marco

Geplaatst: 19 aug 2010, 23:16
door BertG
Is slecht zo te zeggen je moet vooral de binnenkant zien.
Zo te zien kan die plakker wel. Die plakkers zijnca. 6x8 cm.

Laat zeker de bandenboer bepalen, die heeft de ervaring.
En bij hem kom je terug om te klagen ;)

Geplaatst: 19 aug 2010, 23:23
door M.Schulte
Da's waar Bert maar hij staat dan niet langs de weg (thuis is minder erg :P ) als het toch gaat lekken.

Maar je leest toch wel wat tegenstrijdige verhalen over reparatie's aan banden.
Al lijkt het wel, dat het vooral de "Coureurs" zijn die zweren bij meteen nieuwe banden..

Maar ik meld het sowieso nog wel hier wat het geworden is....
Misschien wel met foto van reparatie.... :?:

Groeten Marco

Geplaatst: 20 aug 2010, 00:45
door BertG
Mijn dealer propt niet omdat de maximum snelheid (van de band) daardoor niet meer gegarandeerd is.
Plakken doet hij volgens mij ook niet.
Maar ik heb voor mijn automatiseringswerk ca. 1,5 jaar bij een bandenherstelbedrijf gestationeerd gezeten en die deden wel plakkers plaatsen.

Ik heb persoonlijk meer vertrouwen in die plakkers dan in een prop.
Bij een prop (alleen het woord al) denk ik aan proppenschieter.
Ofwel de kans dat die prop er onder spanning van 2,5-3 atmosfeer er ooit uit komt zetten.
Bij plakkers is dat onmogelijk, ik kan me geen voorstelling maken van 5x8 cm2 door een gaatje van 3 mm doorsnede.

Ik zou mijn motorbanden zonder twijfel laten plakken. (ca. 10 Euro)
Heb dit trouwens al diverse keren laten doen zonder ooit problemen achteraf.
Je kunt ook nog overwegen een binnenband te laten plaatsen.

Ik heb lange tijd met een kort dik parkertje in mijn boorgereedschapsetje rondgereden.
Bij een lekke band het parkertje erin draaien.
Evt. als een pomp niet binnen bereik is met CO2 patroon lucht erbij.
En dan op zo snel mogelijke termijn (rustig en beheerst) naar een bandenherstelbedrijf.

Geplaatst: 20 aug 2010, 01:58
door Catbustingdog
Persoonlijk ga ik altijd voor een "prop"
Deze hebben de vorm van een paddenstoel, worden langs binnenuit naar buiten toe aangetrokken en gelijmd. Dat wil dan zeggen dat de "kop" van de paddenstoel, met de diameter van een centimeter of 6 aan de binnenzijde van de band steekt, en de stam de opening vult.

Geplaatst: 20 aug 2010, 02:48
door BertG
Catbustingdog schreef:Persoonlijk ga ik altijd voor een "prop"
Deze hebben de vorm van een paddenstoel, worden langs binnenuit naar buiten toe aangetrokken en gelijmd.
Dat wil dan zeggen dat de "kop" van de paddenstoel, met de diameter van een centimeter of 6 aan de binnenzijde van de band steekt, en de stam de opening vult.
Hmm, ik ken alleen proppen die van buitenaf naar binnen gestoken worden.
Een centimers of 6??? Dan moet je de band denk ik eerst van de velg verwijderen en dat is nodeloos omslachtig. Anders krijg je hele grote gaten in je band. :?

Het werkt dan als volgt:
Men neme een soort vette 'draad' van een paar cm
Deze wordt door het oog van een naald gestoken
Zo, dat deze aan beide zijden even ver uitsteekt
Vervolgens wordt de naald in het gat van de band gestoken
Van buiten naar binnen, zo dat de hele 'draad' in de band zit
De naald wordt vervolgens voorzichtig teruggetrokken naar buiten
Zo dat de naald net buiten de band komt en niet verder
Hierna wordt de 'draad' doorgeknipt
En de twee uiteinden boven het profiel, vlak, afgeknipt/afgesneden


Afbeelding
klikkerdeklik

vele verschillende vormen

Geplaatst: 20 aug 2010, 02:59
door BertG
Catbustingdog,

ik heb het bedoelde setje waarschijnlijk gevonden:
Afbeelding Afbeelding
klikkerdeklik

Inderdaad van buiten naar binnengestoken.
Ik denk alleen dat jouw centimeters dan millimeters moeten zijn :D .

En als ik het zo zie welke handelingen er allemaal verricht moeten worden lijkt het me vrij lastig als de band nog onder de motor zit. Of heb ik het mis?

Geplaatst: 20 aug 2010, 08:05
door Koen
BertG schreef: Het werkt dan als volgt:
Men neme een soort vette 'draad' van een paar cm
Deze wordt door het oog van een naald gestoken
Zo, dat deze aan beide zijden even ver uitsteekt
Vervolgens wordt de naald in het gat van de band gestoken
Van buiten naar binnen, zo dat de hele 'draad' in de band zit
De naald wordt vervolgens voorzichtig teruggetrokken naar buiten
Zo dat de naald net buiten de band komt en niet verder
Hierna wordt de 'draad' doorgeknipt
En de twee uiteinden boven het profiel, vlak, afgeknipt/afgesneden
Zo'n setje heb ik ook, met een soortgelijke beschrijving erbij. Wat ik alleen nergens uit kan halen is waarom er een tubetje lijm bij zit. In de beschrijving wordt het niet genoemd, dus blijkbaar heb je 't niet nodig? Maar ja, waarom zou 't er dan bij zitten...

Geplaatst: 20 aug 2010, 22:32
door RonalT
BertG schreef:Je kunt ook nog overwegen een binnenband te laten plaatsen.
In een tubeless band mag je GEEN BINNENBAND laten plaatsen. Meestal staat het ook nog op de band geschreven.
www.atm.nl schreef:Wij blijven vasthouden aan de mening dat het gevaarlijk is om een binnenband in een tubeless band te monteren. De buitenband heeft namelijk een voering die de binnenband vervangt. Wordt er toch een binnenband gemonteerd, dan komt deze er meestal geplooid in te liggen. Bij hoge snelheden zal er extra warmte worden ontwikkeld (hysterese). Dit kan tot gevaarlijke situaties leiden (klapband!). Echter, op een heel ander type voertuig met een (normaal gesproken) afwijkend gebruiksdoel is het aan te bevelen een binnenband in de tubeless band te gebruiken. Er hierbij van uitgaand dat de auto veelvuldig in het terrein wordt gebruikt en op een snelweg in toom wordt gehouden. Het gebruik van een binnenband, zoals hiervoor omschreven, maakt het mogelijk in het terrein de bandenspanning rigoureus te verlagen om zodoende meer grip te verkrijgen. Bij montage van alleen een tubeless buitenband zou onder die omstandigheid de band los van de velg kunnen komen, waardoor deze lucht verliest. Met inachtneming van voornoemde restricties (veel terreinwerk en ‘lage' snelheid op het asfalt) wordt het monteren van een binnenband op een geschikte velg in een tubeless buitenband aanbevolen.

Geplaatst: 21 aug 2010, 09:58
door Catbustingdog
CaveyH schreef:
BertG schreef: Het werkt dan als volgt:
Men neme een soort vette 'draad' van een paar cm
Deze wordt door het oog van een naald gestoken
Zo, dat deze aan beide zijden even ver uitsteekt
Vervolgens wordt de naald in het gat van de band gestoken
Van buiten naar binnen, zo dat de hele 'draad' in de band zit
De naald wordt vervolgens voorzichtig teruggetrokken naar buiten
Zo dat de naald net buiten de band komt en niet verder
Hierna wordt de 'draad' doorgeknipt
En de twee uiteinden boven het profiel, vlak, afgeknipt/afgesneden
Zo'n setje heb ik ook, met een soortgelijke beschrijving erbij. Wat ik alleen nergens uit kan halen is waarom er een tubetje lijm bij zit. In de beschrijving wordt het niet genoemd, dus blijkbaar heb je 't niet nodig? Maar ja, waarom zou 't er dan bij zitten...
als je dit herstelsetje al eens gebruikt hebt, zal je merken dat er ook een soort priem bij zit, getorseerd als een kurkrntrekker. Deze dient om de opening zuiver te maken, en er wordt aangeraden hiertoe ook een cm lijm te gebruiken. Deze lijm heeft hier een tweeledig doel:
in eerste instantie is de opening waar de "wiek" door moet nu "glibberig", iets wat het doorschuiven van de wiek een stuk gemakkelijker maakt.
in tweede instantie zal, na opdrogen, de lijm de cohesie van wiek en band optimaliseren
dus ....

Geplaatst: 21 aug 2010, 10:03
door Catbustingdog
BertG schreef:Catbustingdog,

ik heb het bedoelde setje waarschijnlijk gevonden:
Afbeelding Afbeelding
klikkerdeklik

Inderdaad van buiten naar binnengestoken.
Ik denk alleen dat jouw centimeters dan millimeters moeten zijn :D .

En als ik het zo zie welke handelingen er allemaal verricht moeten worden lijkt het me vrij lastig als de band nog onder de motor zit. Of heb ik het mis?
Dit is inderdaad een herstellingssetje voor onderweg.
De "paddenstoel" die ik bedoel wordt in een werkplaats gebruikt, en vereist inderdaad dat de band van de velg wordt afgehaald.
De afmetingen van deze "prop" (paddenstoel) zijn echt wel zoals ik vermelde.
Wordt gebruikt als men een lek heeft in een vrij nieuwe band, en, volgens mijn ervaring, kan je met die band verder tot ie echt tot op de draad versleten is!

Geplaatst: 21 aug 2010, 20:27
door M.Schulte
Soortgelijk setje gebruikt om de prop te plaatsen met een matig resultaat als gevolg.

Vandaag de motor weggebracht, hij had helaas geen tijd om er meteen naar te kijken.....
Heb een leen motor meegekregen.
Was nog een "leuke grap", kreeg een Deauville mee als leenfiets, na 100mtr hield hij ermee op.
Ik terug gelopen naar de motorzaak, wat denk je, brandstofpomp defect. :roll:
Vervolgens dus een Diversion XJ900 meegekregen.
Zonder koffers, tjonge wat mis je die dingen als je ze gewend bent, ben op de motor naar het werk maar wel met een rugzak op mijn rug :cens

Dinsdag kan ik mijn eigen fiets weer ophalen. :mrgreen:

groeten Marco

Geplaatst: 22 aug 2010, 09:30
door Marcel
M.Schulte schreef:Soortgelijk setje gebruikt om de prop te plaatsen met een matig resultaat als gevolg.

Vandaag de motor weggebracht, hij had helaas geen tijd om er meteen naar te kijken.....
Wat wordt het nu?
Een nieuwe band of een plakker?

Geplaatst: 22 aug 2010, 15:17
door M.Schulte
Ze willen eerst kijken (aan de binnenkant) hoe de band eraan toe is.
Daarna overleggen ze even met mij.

Er werd gezegd dat het inderdaad best "veilig" kan een bandenreparatie.
Nog even afwachten dus.

Uitslag horen jullie nog.

Groeten Marco

Geplaatst: 22 aug 2010, 15:44
door BertG
BertG schreef:Is slecht zo te zeggen je moet vooral de binnenkant zien.
Laat zeker de bandenboer bepalen, die heeft de ervaring.
:D :D :D

Geplaatst: 22 aug 2010, 15:45
door M.Schulte
jaja Bert je hebt gelijk. ;) ;) :D :D

Geplaatst: 24 aug 2010, 22:25
door M.Schulte
Mijn fiets is weer terug...... met een nieuwe achterband.
Vanmiddag opgehaald, moet zeggen na overgestapt te zijn van de Diversion 900 naar de Deauville weet ik weer waarom ik gekozen heb voor een Deauville. :p
Het is en blijft toch een hele lekkere fiets om op te rijden. :D :D

Er was ook nog geconstateerd dat er een bout van de ophanging van de uitlaat manco was, nooit geweten dat daar een bout moest zitten.
Zat er dus niet in toen ik de Deauville kocht.
Die hebben ze voor kij er ook nog even opgezet.
Toch fijn dat de verder kijken dan alleen de band.

Alles bij elkaar moest ik 150 euro afrekenen, volgens mij geen slechte deal.
Ik kan in ieder geval weer toeren op mijn Deauville.


Groeten Marco

Geplaatst: 25 aug 2010, 08:26
door Johan
M.Schulte schreef:Mijn fiets is weer terug...... met een nieuwe achterband.
Vanmiddag opgehaald, moet zeggen na overgestapt te zijn van de Diversion 900 naar de Deauville weet ik weer waarom ik gekozen heb voor een Deauville. :p
Het is en blijft toch een hele lekkere fiets om op te rijden. :D :D
Hoe was die Div900? Ik heb me al een paar keer bedacht dat ik eens bij Gert moet gaan kijken naar die fiets. Hij heeft wel fors wat meer power dan de Deauville, en volgens mij is het blok minstens zo betrouwbaar.

Aan de andere kant bedenk ik mij ook steeds dat ik in de dagelijkse praktijk niets te kort kom met mijn Deauville, dus dat de Div900 waarschijnlijk overkill zal zijn.

Ik heb een xj600f gehad (voorganger van de Diversion), en dat was een heerlijke fiets, afgezien van de ketting. De Deauville is daarbij vergeleken meer een goedmoedige lobbes.

Geplaatst: 25 aug 2010, 08:43
door Koen
Ik heb ook zitten dubben tussen de Deauville en de XJ900, voor mij gaf het de doorslag dat de Deauville geïntegreerde koffers heeft en (in mijn ogen) wat mooier is dan de XJ900. Die vind ik toch iets meer weg hebben van een naked bike met wat extra onderdelen erop om het een tourfiets te maken.

Qua vermogen mis ik niets aan de Deauville dus is inderdaad de vraag of de XJ900 daarop echt iets toevoegt.

Overigens, Marco, als je voor 150 euro een nieuwe achterband hebt kunnen laten monteren dan wil ik graag het adres van die dealer hebben. Ik moest er een maandje terug nog 235 euro voor neertellen!

Geplaatst: 25 aug 2010, 09:02
door Johan
CaveyH schreef: Overigens, Marco, als je voor 150 euro een nieuwe achterband hebt kunnen laten monteren dan wil ik graag het adres van die dealer hebben. Ik moest er een maandje terug nog 235 euro voor neertellen!
Er zit volgens mij maar één motorzaak in Kamerik ;)

Hij heeft veel Deauville's in onderhoud trouwens. (ook de mijne)

Ik vind naked bikes qua uiterlijk eigenlijk mooier dan toerfietsen, dus dat spreekt in het voordeel van de Diversion. Nadeel is dat ik er waarschijnlijk teveel geld op moet toeleggen.

Geplaatst: 25 aug 2010, 09:04
door Koen
He Marco,

wist niet dat je uit Kamerik kwam, maar nu je 't zegt heb ik geloof ik ooit wel 's ergens zoiets gelezen in een van je berichten. Da's net boven Woerden toch? Daar kom ik regelmatig in de buurt (Gouda/Waddinxveen), dus da's wel iets om te onthouden voor een volgende keer ;)

Geplaatst: 25 aug 2010, 14:34
door M.Schulte
Nou om precies te zijn, ik kom zelf uit Woerden. ;)
Maar inderdaad Kamerik ligt vlakbij en Gert Altena Motoren (G.A.M.) is de dichtsbijzijnde motorzaak met een hele goede service.
Gert heeft heel veel verstand van Honda Deauville's. :up

Ik was ook BLIJ verrast door de prijs, hij gaf eerst als prijsopgaven 160 euro op, dit vond ik al "een mooie prijs", in verhouding wat ik her en der al gelezen had.
Toen hij vertelde dat er ook nog naar de uitlaat gekeken was en er een bout geplaatst was ging ik er helemaal vanuit dat ik meer moest betalen.
Maar er kwam dus "Voor mij ;)" een prijs van 150euro en een paar cent uit.
TOP service, toch..... :up :up :up

@Johan,
De Diversion heeft eens stuk meer vermogen maar het eerste wat ik miste waren de koffers.
Topkoffer-houder zat er wel op maar geen koffer erbij dus moest met een rugzak op mijn rug rijden, dat vond ik dus echt niks.
Verder rijdt de Diversion wel goed, loopt mooi en reed zelfs met de harde wind van gisteren wel heel stabiel, dat was iets wat me wel meteen opviel.
Niet dat de Deauville daar in te klagen heeft ......
De zit vond ik wat minder, kreeg op een gegeven moment een beetje last van kramp in mijn benen maar dat komt misschien door mijn lengte.

Verder vind ik persoonlijk het model niet mooi maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk.
Dus de Deauville wint het voor mij op comfort en uitstraling, tja kwa vermogen daar hebben we het maar niet over. ;)
Dat is voor mijn volgende droomfiets.... Yamaha FJR1300, die heeft meer dan genoeg vermogen ;)

Dus zou zeggen.......
Ga naar Gert en vraag of je een proefrit mag maken, zal zeker geen probleem zijn denk ik zo. 8)
En wie weet maak je een leuke deal.
geen aandelen GAM ;)

Groeten Marco

Geplaatst: 25 aug 2010, 19:25
door Johan
M.Schulte schreef:Nou om precies te zijn, ik kom zelf uit Woerden. ;)
Maar inderdaad Kamerik ligt vlakbij en Gert Altena Motoren (G.A.M.) is de dichtsbijzijnde motorzaak met een hele goede service.
Gert heeft heel veel verstand van Honda Deauville's. :up
Ja, Gert heeft ook mijn motor in onderhoud, en inderdaad, hij weet erg veel van de Deauville :)

Los daarvan vind ik het ook een uitstekende motorzaak :up