Vizier helm aangetast door vocht

Over de ins en outs van helmen, motorkleding en bagage
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Vizier helm aangetast door vocht

Bericht door Koen »

Ik heb een tijdje geleden (ongeveer twee weken) door een flinke regenbui naar m'n werk gereden, waarbij er ook wat vocht tussen m'n vizier en de pinlock terecht kwam. Het leek een beetje beslagen, maar ik heb er niet echt naar gekeken verder.

Maandagochtend kreeg ik weer een lekkere douche op m'n koppie dus gisteren besloot ik toch maar om even de pinlock te verwijderen om het vizier schoon te maken. Hierbij bleek echter dat het niet beslagen was, maar er zit een soort craquelé op/in wat niet meer te verwijderen is.

Heeft iemand dit al eens gehad en is er iets tegen te doen?
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
BertG

Bericht door BertG »

Gaat het om je pinlock of je vizier, dat blijkt niet helemaal duidelijk uit je tekst?

Je vizier net zoals je kuipruit nooit met zeepproducten reinigen.
De inwerking van zeepresten en zonlicht maakt dat het craquelé wordt.
Ooit op een BMW forum gelezen dat je een natte handdoek op je kuipruit moet leggen.
Mijn Honda Dealer uit Delft adviseerde mij hetzelfde bij de aanschaf.

Deze handdoek een uurtje of langer laten liggen op je kuipruit en dan kun je alle dode en aangebakken 'meelifters' er met schoon water afvegen.
Zoniet dan herhalen met een natte handdoek.

edit:
Toevoeging: een oude panty om een spons om de ingeweekte insecten mee te verwijderen schijnt ook te helpen en niet te krassen.
Gebruik never nooit schuursponsjes!
Die mag zelfs mijn vrouw in het huishouden alleen gebruiken na overleg.
Je maakt er meer kapot mee dan drank ;)
einde edit

Als het je pinlock is dan moet je die vervangen. Na een bepaalde levensduur zijn ze op. De mate van blootstelling aan vocht heeft hier ook mee te maken.
Laatst gewijzigd door BertG op 20 aug 2010, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Bericht door Frank »

Ik heb dit ook gehad en bij Motoport onder garantie mijn vizier nieuw gekregen. Merk helm HJC.

Ook het boven genoemde manier geprobeert maar bij mij werkte het niet.
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14078
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Er zijn middeltjes in de handel voor het verwijderen van lichte krassen op bijv. het scherm van je mobieltje.
Of dit ook werkt voor vizieren weet ik niet.
Ik heb zelf ook geen ervaring met dit soort spul.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
BertG

Bericht door BertG »

Krassen zijn volgens mij beschadigingen aan de oppervlakte waar craquelé juist in de stuctuur zit en niet (minder) aan de oppervlakte.
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Bericht door Koen »

Thanx voor de reacties. Het gaat om craquelé in het vizier, niet de pinlock.
Frank: bij mij is het (toevallig?) ook een helm van HJC. Aangezien ik 'm nog geen 3 maanden heb ga ik zeker even terug voor de garantie.

Sowieso reinig ik helm en vizier nooit met zeep, een doekje met schoon (evt. wat warm) water is altijd voldoende gebleken, overigens idem voor de kuipruit van de Deauf.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
jean-marie

vlekken en kleine krasjes

Bericht door jean-marie »

Probeer eens autopolish (autopoets) , verwijderd lichte krassen en legt een beschermlaag.

;)
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Bericht door Koen »

Hoi Jean-Marie,

ik ben bang dat het iets meer is dan "lichte krassen". Zie fotootje:
Afbeelding
het plastic is echt op een stuk flink aangetast en dat krijg ik denk ik niet meer weggepoetst. Overigens: is autopolish niet meer iets voor de lak van de auto? Lijkt me niet dat je dat zomaar op het vizier kunt gebruiken?
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
BertG

Bericht door BertG »

Als je dit van de een op de andere keer had lijkt me dat meer op een chemische inwerking van iets.
Het ziet er namelijk best wel bruut uit.

En autowas? Ik zou er niet mee beginnen.
Zeker niet voordat je dat vizier ter claim hebt aangeboden aan de leverancier.
Anders kan het balletje nog wel eens lelijk terugkaatsen.
M.Schulte

Bericht door M.Schulte »

mp1963 schreef:Er zijn middeltjes in de handel voor het verwijderen van lichte krassen op bijv. het scherm van je mobieltje.
Ik heb dit bij een vizier geprobeerd.........en dus een nieuw vizier gehaald.
Het beeld vertekende op de een of andere manier.
Denk dat het komt doordat je toch de dikte van het materiaal veranderd.
Moet wel zeggen dat ik flink moest poetsen om de kras weg te krijgen.
Dus misschien met lichte krasjes wel te doen.


-

Als ik jou vizier zo zie CarveyH, is er maar één oplossing, nieuw vizier.
En het lijkt me dat dit niet door vocht komt maar eerder een chemisch goedje of een goedje wat er zat en met het water gereageerd heeft.....

Zou eerst eens proberen te claimen waar je de helm gekocht hebt en anders zit er niets anders op als een nieuw vizier bestellen....

Groeten Marco
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Bericht door Frank »

Op het vizier van een HJC helm zit een laagje, nu is het zo dat er water te lang tussen de pinlock en vizier blijft zitten deze gaat bartsen. je kunt probeeran het vizier in het water te zetten of in een natte handdoek te leggen om zo de laag los te weken. Bij mij werkte het niet, maar kreeg onder garantie zo een nieuw vizier.

Een advies voor een volgende keer is, zorg er voor dat als er weer water tussen vizier en pinlock komt, verwijder dan de pinlock en maak eventueel het vizier droog.
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Bericht door Koen »

Frank schreef:Een advies voor een volgende keer is, zorg er voor dat als er weer water tussen vizier en pinlock komt, verwijder dan de pinlock en maak eventueel het vizier droog.
Da's een wijze les die ik zeker ter harte zal nemen. Ik heb er dit keer denk ik inderdaad gewoon te lang mee gewacht, niet wetende dat een beetje condens zo'n effect kon hebben...

Nu eerst maar 's zien dat ik een nieuw vizier krijg ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Bericht door Frank »

CaveyH schreef:
Frank schreef:Een advies voor een volgende keer is, zorg er voor dat als er weer water tussen vizier en pinlock komt, verwijder dan de pinlock en maak eventueel het vizier droog.
Da's een wijze les die ik zeker ter harte zal nemen. Ik heb er dit keer denk ik inderdaad gewoon te lang mee gewacht, niet wetende dat een beetje condens zo'n effect kon hebben...

Nu eerst maar 's zien dat ik een nieuw vizier krijg ;)
Bij mij was hij al aangetast binnen 12 uur.
Succes met het nieuwe vizier en doet de leverancier moeilijk verwijs ze naar dit verhaal. HJC kent de klacht.
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Bericht door Koen »

Frank schreef:Bij mij was hij al aangetast binnen 12 uur.
Succes met het nieuwe vizier en doet de leverancier moeilijk verwijs ze naar dit verhaal. HJC kent de klacht.
Da's wel heel snel... Maar goed, nu ik dit weet heb ik in ieder geval een beter verhaal richting de dealer.

Ik zal nog wel laten weten hoe het is gegaan (kan er ws. pas volgende week langs).
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Bericht door Koen »

Gisterenavond even langs de dealer gegaan met de helm. "Tja, waar heb je 'm mee schoon gemaakt?" Ik:"De buitenkant regelmatig met een vochtig doekje, de binnenkant eigenlijk tot nu toe niet." Dealer:"Hier is een of ander goedje op ingewerkt, dat ga je niet onder garantie vergoed krijgen hoor..." Ik weer:"Dat "andere goedje" moet dan in het regenwater hebben gezeten wat er tussengekomen is, er is nooit iets anders opgesmeerd".

(voorlopig) eind van het verhaal: er zijn wat foto's gemaakt, die worden opgestuurd en dan hoor ik in de loop van volgende week of het garantie is of niet.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Bericht door Frank »

CaveyH schreef:Gisterenavond even langs de dealer gegaan met de helm. "Tja, waar heb je 'm mee schoon gemaakt?" Ik:"De buitenkant regelmatig met een vochtig doekje, de binnenkant eigenlijk tot nu toe niet." Dealer:"Hier is een of ander goedje op ingewerkt, dat ga je niet onder garantie vergoed krijgen hoor..." Ik weer:"Dat "andere goedje" moet dan in het regenwater hebben gezeten wat er tussengekomen is, er is nooit iets anders opgesmeerd".

(voorlopig) eind van het verhaal: er zijn wat foto's gemaakt, die worden opgestuurd en dan hoor ik in de loop van volgende week of het garantie is of niet.
Eerste reactie van de dealer is wat flauw en ook weer te begrijpen, maar help de klant en ga niet bij voorbaat smoezen verzinnen om eventueel geen garantie te geven.
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Bericht door Koen »

Inderdaad Frank, ik vond het vooral erg flauw. Al bij voorbaat concluderen dat ik gewoon pech heb gehad, in plaats van aan te geven dat ie extra moeite zal doen om de fabrikant zover te krijgen het gewoon te vergoeden. Hij bood me wel, zeer "coulant" :?, aan om het vizier dan tegen inkoopsprijs te leveren...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Bericht door Koen »

Inmiddels heb ik ongeveer twee weken geleden gebeld, waarna me werd verteld dat het vizier onder garantie vervangen zou worden. Doordat de bestelling niet goed bleek te zijn doorgekomen heb ik 2x voor niets bij de dealer gestaan, uiteindelijk was 3 x scheepsrecht en kon ik afgelopen woensdag het nieuwe vizier ophalen.

Inmiddels was het gedeelte van het oude vizier wat aangetast was fors groter geworden, waardoor het op het laatst toch een stuk van het zicht wegnam. Was dus errug blij dat ik de nieuwe erop kon zetten en met volledig zicht verder kan rijden.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Bericht door Frank »

Gelukkig is het opgelost!
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Bericht door Koen »

't Probleem is nu inderdaad opgelost, 't vizier ook bijna ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Vizier helm aangetast door vocht

Bericht door Koen »

Het Vervolg:
De laatste tijd bleek ook het nieuwe vizier niet goed tegen vocht te kunnen, bovendien begonnen er andere onderdelen van de helm kapot te gaan. Omdat dit volgens mij nogal snel is bij een helm van een jaar en een paar maanden oud, heb ik een mail naar de importeur gestuurd.

Die reageerde redelijk snel met het voorstel de helm naar hun terug te laten sturen door de dealer, zij zouden dan kijken.

Vorige week vrijdag de helm afgeleverd bij de dealer en vandaag kreeg ik een telefoontje: de importeur gaat een nieuwe helm leveren. Goed nieuws dus. Helaas: de fluorescerende kleur is niet meer leverbaar, dus het wordt een zilvergrijze... Iets minder, maar ach.

Ben benieuwd hoe lang de nieuwe helm het gaat volhouden... Vind het wel netjes van HJC dat ze toch zo'n service verlenen terwijl het toch zeker niet de duurste helmen zijn.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Vizier helm aangetast door vocht

Bericht door Frank »

Dat is inderdaad netjes.

Helaas was de importeur bij niet zo genereus en kan ik met een lekkende helm door blijven rijden.
Het probleem is de afdichtrubber rond het vizier, wat volgens de importeur niet te vervangen is en natuurlijk net buiten de garantie! :(

Helaas HJC, vanuit Strijen een teleurgestelde klant!! :evil:
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Vizier helm aangetast door vocht

Bericht door Koen »

He Frank,

bij mij was het ook het afdichtrubber wat losliet, tesamen met het opnieuw aangetaste vizier vond men het dit keer blijkbaar wel "voldoende" om er wat mee te doen. Of ik heb gewoon mazzel gehad. :wn1

Hoe oud was jouw helm toen je contact met ze opnam? Ik heb eind september contact opgenomen en toen had ik de helm bijna precies 1 jaar en 4 maanden. De standaard garantieperiode was blijkbaar 1 jaar.

Wel vreemd dat ze de ene keer het ene besluiten en een volgende keer wat anders... Niet echt beleid voor blijkbaar.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Vizier helm aangetast door vocht

Bericht door Frank »

ik zal nog een contact opnemen met HJC, want mijn helm is niet veel ouder.

Koen, stuur mij het mail adres a.u.b.!
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Vizier helm aangetast door vocht

Bericht door Koen »

Je hebt een PB'tje ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Catbustingdog
Motorloos
Berichten: 532
Lid geworden op: 15 aug 2008, 11:27
Locatie: Paal (BE)

Re: Vizier helm aangetast door vocht

Bericht door Catbustingdog »

Koen schreef: De standaard garantieperiode was blijkbaar 1 jaar.
De standaard garantieperiode bedraagt reeds ettelijke jaren (door "Europa" opgelegd) 2 jaar. Dat zal in Nederland eveneens wel zo zijn!
sportieve groet :blg
Noël


Mooie meisjes zijn net eekhoorntjes...
ze vallen voor alle eikels!
barend
Honda NC750X DCT
Berichten: 1208
Lid geworden op: 04 aug 2011, 19:13
Locatie: west-brabant

Re: Vizier helm aangetast door vocht

Bericht door barend »

De standaard garantieperiode bedraagt reeds ettelijke jaren (door "Europa" opgelegd) 2 jaar. Dat zal in Nederland eveneens wel zo zijn![/quote]



Is vorige week juist bij Kassa geweest , 2 jaar garantie moet men aanhouden en ze proberen het met één jaar. :ah
:brrr NSU max CB 750 Deauville 650 Pan 1100 -st 1300 :brrr
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Vizier helm aangetast door vocht

Bericht door Koen »

Dan zullen ze dat bij HJC ook wel hebben geweten en alleen onder het mom van "vooruit, wat zijn we goed bezig" hebben gezegd dat ze het dan "buiten de garantie" regelen. Resultaat blijft voor mij hetzelfde, hopen dat ze Frank dan ook de 2 jaar garantie geven en hem dus alsnog verder helpen...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Vizier helm aangetast door vocht

Bericht door Frank »

Ik heb ze nu aan de lijn, dus een life verslag en ja wel ik mag mijn helm gaan inleveren bij Motoport en dan gaan ze kijken wat ze voor mij kunnen doen! Dus zaterdag naar Breda.

En Europees is het inderdaad 2 jaar gearantie.

Word vervolgd!!!!!!!!
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Vizier helm aangetast door vocht

Bericht door Koen »

Gelukkig maar, hoop dat ze jou dan ook een mooie nieuwe doneren. Als ze bij jou wel fluorescerend geel kunnen leveren, ruilen we 'm dan om? Ik heb (hopelijk) tegen die tijd een mooie nieuwe zilvergrijze... ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Helmen, kleding en bagage”