Ik heb het al eerder gezegd (in een
ander topic) en herhaal het voor de zekerheid in dit topic nog maar eens:
1.
Gedogen is iets anders dan
gedoogBELEID.
2.
Gedogen en
gedogenbeleid bestaat bij het feit dat iets
verboden is.
Voorbeeld: softdrugs (
ook gebruikershoeveelheden) zijn VERBODEN, al weet bijna niemand dat (zelfs agenten gaan hier nog wel eens de fout in).
Het gedogen van softdrugs bestaat namelijk alleen BINNEN coffeeshops.
Het gedogen heeft niets te maken met het bezitten van meer of minder dan gebruikershoeveelheden, maar alles met alleen met strafvervolging.
Bezit van
minder dan 5 gram (wettelijke opgevat als zijnde een gebruikershoeveelheid) wordt bij vrijwillige afstand afgedaan met een sepot.
Doe je niet vrijwillig afstand dan volgt inbeslagname en dient proces-verbaal opgemaakt te worden en wordt je dus toch bestraft.
Bezit van
meer dan 5 gram (wettelijke opgevat als zijnde een gebruikershoeveelheid) wordt nooit afgedaan met een sepot.
Nu weer naar het topic motorvoertuigen:
Een motor is een motorvoertuig en hoort wettelijk niet op een trottoir. Dat is het uitgangspunt.
Doordat het verboden is hebben we soms te maken met gedogen of gedoogbeleid.
Dat desondanks parkeren op een trottoir wordt gedoogd zegt dan ook
niet dat een andere toezichthouder of agent er
rechtmatig en wetmatig voor mag bekeuren.
Dat een gemeente een gedoogbeleid zegt te hebben biedt iets meer zekerheid doch de wet stelt duidelijk dat motoren niet op het trottoir horen.
Ergo: je zult de Officier van Justitie of verder in het traject de kantonrechter dienen te overtuigen van het aanwezig zijn van een gedoogbeleid.
En gemeenten kunnen de wetgeving (regels uit het RVV90) niet veranderen.
Ze kunnen roepen, zeggen en schrijven wat ze willen: de wet stelt dat motoren niet op het trottoir horen, dat zal een Officier als uitgangspunt nemen.
Dat het desondanks gedoogd wordt zegt niet dat er nooit (meer) geverbaliseerd zal/mag worden.
Een agent heeft een discretionaire bevoegdheid:
Hij
mag bij overtredingen verbaliseren maar
moet niet elke overtreding verbaliseren.
En resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990
§ 1. Plaats op de weg
Artikel 4
1.Voetgangers gebruiken het trottoir of het voetpad.
Conclusie: het trottoir is het domein van voetgangers.
Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990
§ 1. Plaats op de weg
Artikel 10
1.Andere bestuurders dan die genoemd in de artikelen 5 tot en met 8 gebruiken de rijbaan. Deze bestuurders en voetgangers die een aanhangwagen voortbewegen die kennelijk bestemd is om door een motorvoertuig te worden voortbewogen, mogen voor het parkeren van hun voertuig tevens andere weggedeelten gebruiken, behalve het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of het ruiterpad.
Conclusie: motorfietsen gebruiken de rijbaan.
Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990
§ 11. Het plaatsen van fietsen en bromfietsen
Artikel 27
Fietsen en bromfietsen worden geplaatst op het trottoir, op het voetpad of in de berm dan wel op andere door het bevoegde gezag aangewezen plaatsen.
Conclusie: hier is de uitzondering op het domein van voetgangers voor fietsen en bromfietsen.
Er wordt hier dus ook géén uitzondering voor motorfietsen gemaakt.
Nog 1 grote waarschuwing:
De ambtenaar op het gemeentehuis kan zoveel zeggen.
Hij of zij heeft geen invloed op een agent die de wet handhaafd.
Als er sprake is van overlast staat het de politie vrij om af te wijken van het gedogen.
De Officier van Justitie kijkt naar het RVV1990.
De gemeente kan zijn gedogen en zijn gedoogbeleid wel uitdragen door plaatselijk bordjes aan te brengen.
Dat biedt wel weer houvast omdat dat het gedoogbeleid onderbouwt.
Ook als je als eerste je motor op een trottoir plaatst kan dat mogelijk goed zonder overlast.
Daarna komt er een motorclub langs en die denkt: mooi, het mag kennelijk of wordt gedoogd: bam....30 motoren op het trottoir.
Juffrouw Jannie uit de straat belt de politie en die schrijft 31 motoren op.
Rechtmatig en wetmatig geen spelt tussen te krijgen.
Ook al veroorzaakte de eerst motor geen overlast, hij wordt toch opgeschreven toen er 30 bij kwamen.