Pagina 1 van 2
Externe spanning weggevallen
Geplaatst: 13 mar 2011, 20:39
door Marcel
Overgenomen uit het onderwerp Techniekdag 2011.
Cor schreef:Voor het solderen neem ik wel een verlengsnoer mee.
Die miste ik nog op de lijst. Zelf niet nodig.
Is er iemand die een stroommeter heeft want ik heb vandaag mijn Garmin gemonteerd, op de accu aangesloten en garmin gaf aan dat er geen externe spanning was. Oorzaak voor mij even een vraagteken.
Verder ga ik een beetje schoner maken dan dat hij al is en een beetje assisteren.
Misschien kom ik nog wat leuks tegen om te monteren.
Als ik mijn navigatie aanzet krijg ik ook regelmatig de melding dat de externe spanning weggevallen is. Het "probleem" is ontstaan nadat ik een reguliere update heb gedaan van mijn Zumo.
Een echt probleem is het niet want ik gebruik mijn Zumo dagelijks en ik heb hem nog niet aan het gewone stroomnetwerk hoeven hangen om hem op te laden.
Iemand een idee wat er aan de hand is?
vriendelijke groet
Marcel
Geplaatst: 13 mar 2011, 20:44
door Ed Vissers
Ik heb hetzelfde probleem. Ik krijg ook die melding als hij gaat herberekenen. Ik heb er nog niet veel aandacht aan besteed.
Geplaatst: 13 mar 2011, 20:47
door Frank
Ik gaf er ook geen aandacht aan, maar ook ik heb dat probleem!
Geplaatst: 13 mar 2011, 21:24
door Gerard (GTB)
Heb dat probleem ook met firmware 4.10
heb vanmiddag mailtje gestuurd naar Garmin.
Geplaatst: 14 mar 2011, 06:09
door Rataplan
Bug in de firmware. Downgraden naar 4.00
Geplaatst: 14 mar 2011, 17:12
door Catbustingdog
Moderator-ingreep: Onnodige quote verwijderd. Zie forumregels
inderdaad, volgens "Waypoint" is het een foutje in de software. Je kan het ignoreren of downgraden.
Geplaatst: 14 mar 2011, 22:52
door Henk Engberts
Ik besteed er geen aandacht aan. Wel toets ik op het scherm dat de Zumo ingeschakeld moet blijven. Het is wat irritant maar je went eraan.
Geplaatst: 14 mar 2011, 22:59
door Koen
Wachten op de upgrade 4.20 dus...
Geplaatst: 15 mar 2011, 10:47
door Gerard (GTB)
@Henk. Dat van jou lijkt er echt op dat de stroom weg valt, dat heb ik alleen als ik hem uit de houder pak, en dan komt ook de vraag of ik hem aan wil laten of uitschakelen.
Bij de firmware versie 4.10 verteld ze alleen dat de externe stroom is weg gevallen ipv dat ze zegt herberekenen. de externe stroom is dan nog gewoon aanwezig.
Geplaatst: 15 mar 2011, 16:18
door Henk Engberts
Moderator-ingreep: Onnodige quote verwijderd. Zie forumregels
Gerard, heb jij de motorhouder van de Zumo rechtsreeks aangesloten op de accu, of zit deze geschakeld op het contactslot? Mijn houder is geschakeld via het contactslot, dus de externe stroom valt weg.
Geplaatst: 15 mar 2011, 18:57
door Gerard (GTB)
@henk,
ik hem mijn rechtstreeks op de accu aangesloten. ik dacht dat je bedoelde dat hij het melde onder het rijden..
Geplaatst: 16 mar 2011, 21:55
door Gerard (GTB)
Ik heb contact gehad met Garmin, hieronder hun reactie.
Eind deze maand komt een nieuwe software uit de 4.20 die dit probleem zal verhelpen.
Als er nog iets is waarmee ik u kan helpen, dan ben ik u uiteraard graag weer van dienst. Als alternatief kunt u ook hier zoeken naar antwoorden op veel gestelde vragen: http://www.garmin.nl/support/faq/
Met vriendelijke groeten,
naam verwijderd.
Garmin Europe
Re: Externe spanning weggevallen
Geplaatst: 04 nov 2011, 14:38
door Marcel
Zojuist per ongeluk proefondervindelijk vastgesteld dat de accu zonder voeding 6.5 uur mee gaat.
Wat is het geval?
Vanochtend heb ik bij aankomst op mijn werk de Zumo van de motor gehaald.
Per abuis heb ik het verkeerde knopje op het scherm aangeraakt waardoor de Zumo aan is blijven staan.
Zojuist kreeg ik dus een melding op mijn telefoon dat de verbinding met de Zumo weggevallen was
Zumo heeft in de tussentijd natuurlijk niet hoeven werken.
Hij/zij zat lekker in het etui in m'n tas.
Ben de accu nu aan het opladen via de USB van de PC.

Re: Externe spanning weggevallen
Geplaatst: 04 nov 2011, 17:47
door jack-f
M@rcel, je bent toch ook een geluksvogel?

Re: Externe spanning weggevallen
Geplaatst: 06 aug 2013, 08:56
door Koen
Sinds eergisteren krijg ik onder het rijden regelmatig de melding dat de externe spanning is weggevallen en dat de Zümo gaat uitschakelen of overgaat op de interne accu. Het lijkt er dus op dat dit iets anders is dan hierboven wordt beschreven, maar de titel van het onderwerp dekt de lading wel
Ik heb de contactpunten van de houder (visueel) nagekeken, daar lijkt niets mee aan de hand. Ook de bedrading die achter het paneel van de motor verdwijnt vertoont geen sporen van breuk oid. In de autohouder heb ik dit probleem niet gehad vorige week, dus ik vermoed toch dat het iets met de bedrading of de houder op/in de motor te maken heeft.
Heeft er iemand tips hoe ik dit het beste kan nakijken (liefst zonder de hele motor uit elkaar te moeten halen)?
Re: Externe spanning weggevallen
Geplaatst: 06 aug 2013, 09:15
door bslefevre
Hoe heb jij de lader aangesloten op je motor?
Via de kabels van de lader direct op de accu of via een 12V aansteker stekker naar een aansteker/oplader?
Re: Externe spanning weggevallen
Geplaatst: 06 aug 2013, 11:22
door pheufk
Mogelijk dat er een slechte 12V voeding is of je contacten van de zumohouder op je motor

.
Re: Externe spanning weggevallen
Geplaatst: 06 aug 2013, 11:23
door stxrider
1 van de voordelen van de Honda Zumo 550, er komen geen updates dus ook geen problemen

Re: Externe spanning weggevallen
Geplaatst: 06 aug 2013, 11:25
door pheufk
Anders testen in de autohouder

Re: Externe spanning weggevallen
Geplaatst: 06 aug 2013, 13:04
door Koen
bslefevre schreef:Hoe heb jij de lader aangesloten op je motor?
Via de kabels van de lader (geschakeld via het contact) op de accu.
In de autohouder heb ik 'm vorige week "getest" (zo'n 2.500 km. gereden en nergens last van gehad).
Ik ga er dus toch van uit dat het in de bedrading of de motorhouder moet zitten. Bedrading zou nog wel te herstellen zijn, maar als het in de houder zit moet ik nog deze maand even langs Waypoint (anders is het einde garantieperiode

)
Re: Externe spanning weggevallen
Geplaatst: 06 aug 2013, 16:29
door bslefevre
Ik vind het gedeelte van "geschakeld via het contact" de grootste foutenvanger!
Beetje corrosie / oxidatie ofzo waardoor de kabel niet lekker contact heeft?
Of het contactslot zelf wat problemen heeft? (volgens mij hier wat over gelezen vorige week dat iemand ook problemen had met het contactslot)
Re: Externe spanning weggevallen
Geplaatst: 06 aug 2013, 16:39
door Marcel
Misschien de pinnentjes van de houder even inspuiten met WD40 en vervolgens met je nagel goed indrukken.
Misschien is het een contactprobleem.
Re: Externe spanning weggevallen
Geplaatst: 07 aug 2013, 08:53
door Koen
Ik heb dat met die WD40 vanochtend gelijk even geprobeerd en zowaar leek het even te helpen. Na 10 minuten stak het probleem echter weer de kop op, zij het wel minder frequent dan gisteren. Het zal dus inderdaad iets met de motorhouder te maken hebben. Ik heb 'm zojuist nog een keertje ingespoten en hoop dat het dan vanavond als ik terug rij beter gaat. Op de heenweg viel de Zümo op een ritje van net 20 minuten nog 4x uit, dus dat vind ik toch iets teveel...
Re: Externe spanning weggevallen
Geplaatst: 07 aug 2013, 08:59
door bslefevre
Heb je misschien ook het idee dat hij niet helemaal lekker in de houder zit?
Kan me voorstellen dat die kleine pinnetjes op de houder niet altijd contact hebben wanneer je over kinderkopjes / andere hobbelige weggetjes gaat.
Dit neemt natuurlijk niet weg dat het voorheen wel goed heeft gewerkt, maar misschien dat de pinnetjes net iets krom zijn ofzo?
(ik probeer gewoon al mijn ervaringen met slechte contactjes neer te leggen!)
Re: Externe spanning weggevallen
Geplaatst: 07 aug 2013, 09:10
door Koen
Ik heb gisteren de pinnetjes goed bekeken, er is niets zichtbaar van verbuigingen oid. Bovendien valt de spanning ook weg als ik stil sta bij het verkeerslicht of over een effen snelweg rij. Het lijkt dus niet met de bevestiging van het toestel te maken te hebben, maar echt met de houder. Ik heb zojuist Waypoint Helpdesk een berichtje gestuurd, omdat ik (als het goed is) nog garantie heb.
Re: Externe spanning weggevallen
Geplaatst: 07 aug 2013, 09:31
door ikkieman
Die garantie zou dan wel lekker zijn, aangezien een nieuwe motorhouder €70 kost.
Re: Externe spanning weggevallen
Geplaatst: 07 aug 2013, 16:07
door Koen
Waypoint scoort weer punten bij mij. Krijg net berichtje binnen:
Helpdesk Waypoint schreef:Op Garmin producten zit 2 jaar garantie. De steun valt daar ook onder.
U kunt met de steun in Moordrecht langs gaan of rechtstreeks naar ons op sturen (TD).
Deze zal dan worden omgeruild.

Re: Externe spanning weggevallen
Geplaatst: 07 aug 2013, 16:35
door bslefevre
Goeie zaak!
Meteen langsbrengen / opsturen dus!
Hopen dat ze er eentje op voorraad hebben, dat zou helemaal top zijn!
Re: Externe spanning weggevallen
Geplaatst: 07 aug 2013, 16:49
door PA1BEN
Voor bedrijven die de relatie met hun klanten serieus nemen heb ik veel waardering, uiteindelijk zullen zij deze economisch moeilijke tijden overleven.
Re: Externe spanning weggevallen
Geplaatst: 07 aug 2013, 23:45
door stxrider
Dat is ook de reden dat ik liever bij die zaak een nav koop dan via een particulier of internet om iets goedkoper uit te zijn. Op den duur bij problemen heb je hier voordeel van zoals hierboven.

super, kan niet anders zeggen.